Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 10:52

Bij het uitspitten van de Haynes mbt het wisselen van de verdeler las ik dat:

A) de krukaspoulie op F moest staan,
B) de Rotor die geïnstalleerd moet worden het 'puntje' gelijk moet hebben met het keepje in de rand van het verdeelhuis (foto 1, rode pijl).

Mij leek het logisch dat na het afstellen van het onder punt A genoemde, de oude verdeler ook zo uit zou komen, dus met de ontsteekpunt boven het keepje. Kap eraf genomen en tot mijn verbazing wees de elektrode naar cilinder 4 (foto 2).

Omdat het nieuwe ding door de excentrische voet van de rotor idd ook alleen paste met de elektrode richting cilinder 4 was de verwarring compleet. Door het één slag draaien van de krukas zit de rotor wel op de door mij als zodanig geïnterpreteerde wijze (volgens Haynes) maar omdat ik nog nooit zoiets gedaan heb ben ik toch in vertwijfeling.

Uit de zoekfunctie begreep ik dat de rotor maar de helft van het aantal omwentelingen van de krukas draait. Ik begreep ook dat een blok wel kan lopen als de rotor 180 graden gedraaid zit (blok heeft namelijk wel gedraaid zo weten de hier aanwezige getuigen).

Aan de hand van de ploaties: Welke van de twee is goed: De eerste of de tweede foto?

Afbeelding

Afbeelding
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

AR823
Full Member
Full Member
Berichten: 302
Lid geworden op: za aug 11, 2012 11:38
Locatie: Oostflakkee

Re: Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 11:16

Je moet het F punt zien als de zuiger van de eerste cilinder in de bovenste stand staat en de nokkenassen
bij die cilinder naar buiten wijzen. Anders kun je idd precies verkeerdom zijn.
Het is mogelijk om hem er verkeerdom in te steken, maar dan klopt de ontstekingsvolgorde niet meer.
Dit kan in het verleden creatief opgelost zijn door simpelweg de kabels in de juiste volgorde te steken.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 12:28

Dit kan in het verleden creatief opgelost zijn door simpelweg de kabels in de juiste volgorde te steken.
Naja, dat was het probleem niet denk ik, de volgorde was diegene die ook op het kapje van de beschermhuls staat en overeenkomt met het handboek.

Ik zal het kleppendeksel eens even lichten.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 13:23

Uit de zoekfunctie begreep ik dat de rotor maar de helft van het aantal omwentelingen van
En dat is het dus. Op het merkteken 'P' staan zowel cilinder 1 als 3 op het bovenste dode punt. Bij het draaien aan de krukas zul je dus moeten bepalen welke van de twee cilinders bezig is met zijn compressieslag. De geijkte methode is om je vinger op het bougiegat te houden terwijl je de krukas naar het 'F' merkteken draait.

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 13:33

Uit de zoekfunctie begreep ik dat de rotor maar de helft van het aantal omwentelingen van
En dat is het dus. Op het merkteken 'P' staan zowel cilinder 1 als 3 op het bovenste dode punt. Bij het draaien aan de krukas zul je dus moeten bepalen welke van de twee cilinders bezig is met zijn compressieslag. De geijkte methode is om je vinger op het bougiegat te houden terwijl je de krukas naar het 'F' merkteken draait.
Juist ja.
Ik zal eens kiek'n zo.

Edit: maar dan blijft het vreemd dat de rotor naar cyl. 4 'wees' toen ik initieel de kap lichtte en de pijl op F stond.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 14:02

Tik ik er nou verdorie naast? :evil:

1 en 4 bedoelde ik dus.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 14:05

Dat is niet vreemd, toch?
Krukas 1 slag rond = rotor as 1/2 slag rond. Dus krukas op merkteken = rotor wijst naar bougiekabel 1 of 4. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 15:54

Tik ik er nou verdorie naast? :evil:

1 en 4 bedoelde ik dus.
:mrgreen: Ah, Snapte ik het daarom niet....
Dat is niet vreemd, toch?
Krukas 1 slag rond = rotor as 1/2 slag rond. Dus krukas op merkteken = rotor wijst naar bougiekabel 1 of 4. ;)
Opgelost, zie hierboven!

Ik heb horen fluisteren dat ik wel enkele kwaliteiten heb....maar ook dat ze niet op dit specifieke terrein liggen :?

Bedankt zover, kiep joe poosted.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2075
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 18:55

En hij moet naar 1 wijzen, als de nokken van cilinder 1 naar buiten wijzen!

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

Re: Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 20:58

En hij moet naar 1 wijzen, als de nokken van cilinder 1 naar buiten wijzen!
Klopt. Helaas is het kleppendeksel niet doorzichtig. En waarom zou je iets onnodig open maken waar je in de meeste gevallen een nieuwe pakking voor moet kopen als je gewoon kan voelen of je wel of geen compressie hebt?

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2075
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 21:05

Ik heb nog nooit een nieuwe pakking nodig gehad daarvoor na het lichten

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 21:47

En hij moet naar 1 wijzen, als de nokken van cilinder 1 naar buiten wijzen!
Klopt. Helaas is het kleppendeksel niet doorzichtig. En waarom zou je iets onnodig open maken waar je in de meeste gevallen een nieuwe pakking voor moet kopen als je gewoon kan voelen of je wel of geen compressie hebt?
Wa gij nie weet is dat mijn kleppendekselpakking al niet de meest oliedichte meer is. In dit geval geen totaal onzinnige actie dus.
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2075
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 21:59

En hij moet naar 1 wijzen, als de nokken van cilinder 1 naar buiten wijzen!
Klopt. Helaas is het kleppendeksel niet doorzichtig. En waarom zou je iets onnodig open maken waar je in de meeste gevallen een nieuwe pakking voor moet kopen als je gewoon kan voelen of je wel of geen compressie hebt?
Wa gij nie weet is dat mijn kleppendekselpakking al niet de meest oliedichte meer is. In dit geval geen totaal onzinnige actie dus.
Plus dat je ook compressie hebt als ze naar binnen wijzen, en das toch echt niet goed

Gebruikersavatar
Matteomeubel
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2325
Lid geworden op: di aug 16, 2011 21:35
Locatie: Dordrecht
Contacteer: Website

Re: Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 22:06

Plus dat je ook compressie hebt als ze naar binnen wijzen, en das toch echt niet goed
Que?
De hedendaagse Socialist laat de Kapitalist voor zich werken.

Pakezel: VW T5
den Duyf: Giulietta 2.0 1983, uiteraard zilvergrijs!
den Roedmob: Giulietta 2.0 1985 Gesloopt wegens onredbaarheid
den Pruym: Giulietta 1.6 1979. pruimkleurig dus
scarb 0149

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2075
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Verdeler monteren 116

ma feb 16, 2015 22:19

Cilinder 1 en 4 staan op bdp als de nokken naar buiten wijzen, maar ook als ze voor naar binnen wijzen.
Cilinder 1 hoort ontsteking te krijgen als de nokken naar buiten wijzen.
Als de voorste naar binnen wijzen, dan krijgt 4 ontsteking. Daar wijzen de nokken dan naar buiten.

Terug naar “Algemene Technische vragen”