mark156
Advanced Member
Advanced Member

Re: alfa 90 V6 krijgt veel te veel benzine ingespoten

do okt 23, 2014 14:55

In de tijd dat ik bij een Peugeot-dealer heb gewerkt gebruikten wij dit apparaat van Tunap, en de producten van dit merk... onvoorstelbaar wat voor resultaten je met een reinigingsbeurt op deze wijze kunt krijgen, écht aan te raden voor iedere auto!!

Afbeelding

Bij dit apparaat moet je echter de afvoerzijde van de brandstofrail afsluiten, de brandstof druk regel je met een knop op de dispenser die op perslucht word aangesloten, de luchtdruk die je daarmee op het reinigingsmiddel in de bus zet regel je af op de brandstofdruk zoals deze bij stationair draaiende motor is.. de motor loopt op reinigingsvloeistof totdat de bus leeg is en de motor afslaat, de benzinepomp schakel je tijdelijk even uit. Ik heb dit toegepast bij mijn vorige Alfa's, een 75 Turbo en een 156 1.8TS, resultaat was verbluffend, torretjes draaiden na deze beurt zo soepel, en hadden voelbaar meer koppel over het hele toerengebied, en trokken dus ook veel beter door de toeren heen naar max. RPM!
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do okt 23, 2014 16:07

Die laatste snap ik. Alleen als ik nog eens goed lees in het begin topic, wordt dit apparaat op de retour van de brandstofdrukregelaar gezet en op de ingang van de rail. Dan sluit je de regelaar zelf niet uit. Die regelaar heeft namelijk een aanvoer (uiteinde brandstofrail) en afvoer (retour naar tank). Als je dan druk zet op het apparaat dan krijg je die nu van twee kanten. Reduceren naar nihil zal dan wel een effect geven.

Misschien een idee om een drukmeter in de leiding te zetten en eens te controleren.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

mark156
Advanced Member
Advanced Member

do okt 23, 2014 16:45

Als je dan druk zet op het apparaat dan krijg je die nu van twee kanten.
Maak je daar niet een foutje in redenatie? Waarschijnlijk krijgt hij de druk via de normale aanvoerzijde, de aansluiting op de afvoerzijde van de rail, dus waar de regelaar zit, fungeert denk ik alleen maar als retour naar het tankje om overtollige vloeistofdruk af te laten.. als het dan zo is dat aan de aanvoerzijde, op het spoelapparaat, een manometer zit kun je gelijk de brandstofdrukregelaar controleren omdat het pompje van het spoelapparaat (die wellicht 6 bar druk levert?) maar 2.5 bar ''weerstand'' krijgt van de regelaar, de overtollige 3.5 bar word afgevoerd via de retouraansluiting.. om een voorbeeld te noemen qua vloeistofdrukken, want die weet ik niet uit mijn hoofd.. Maar ik denk dat het spoelapparaat waar de TS het over had ongeveer zo werkt?
Vróegàh;
Nu;

roma
Junior Member
Junior Member

do okt 23, 2014 18:50

Laatste bericht klopt. Je simuleert gewoon het regulier systeem na alleen met een externe pomp en tankje.
Vandaag de volgende dingen getest ,luchtmassa meter vervangen voor een andere ,geen verschil.computers gewisseld geen verschil.
Wanneer loopt hij wel op benzine: als ik de brandstofdruk teruschroef naar ong 0,5 bar.?
Ik heb er ook even een scoop opgehad .injector wordt keurig aagestuurd bij stationair 5ms . Lijkt mij erg lang maar ik heb geen vergelijk of mapping gegevens van alfa 6 pitterrs.
Kan iemand hier iets over zeggen. Mocht dit te lang zijn dan de vraag waarom hij zo lang wordt aangestuurd.
Zou het ook kunnen dat de timing niet goed staat

Gr roma
Alfa 90 3.0 V6 1985 lpg
Alfa spider 2.0 1984
Alfa 156 2.4 jtd 2005
Alfa 166 2.0 lpg 2000

mark156
Advanced Member
Advanced Member

vr okt 24, 2014 11:03

5 ms klinkt wel als een normale injectieduur voor een auto van die generatie, nieuwere auto's zie je vaak wel iets kortere injectieduur maar dan praat je, als ik mij niet vergis hoor, ook wel over 2,5 á 3 ms..

Maar even over een andere boeg, als je het contact aanzet, gaat de benzinepomp dan even kortstondig draaien om druk op te bouwen? Kun je wellicht deze handeling ook doen met de injectoren aangesloten, maar niet in het spruitstuk gemonteerd? Ik krijg nu een beetje het idee dat de injectornaalden blijven plakken in open stand, dat ze dus niet goed afsluiten... ik weet niet met wat voor vloeistof je de injectoren gereinigd hebt? Het zou kunnen zijn dat ze zó vuil zijn geweest dat je met de reinigingsvloeistof wat viezigheid zoals ''benzine-lak'' (geeft zo'n glimmende goud-gele hars-laag..) wel hebt opgelost, maar dat dit te dik is om via de nozzles weg te spoelen, en/of dat het spul plakkerig is geworden waardoor de naalden in open stand zijn vastgeplakt.. Als dit zo is kun je de injectoren beter ultrasoon laten reinigen..
Vróegàh;
Nu;

roma
Junior Member
Junior Member

vr okt 24, 2014 12:46

Heren,
Probleem gevonden de verrijking die de computer aan de injectoren doorgaf was doordat de temperatuur sensor die dit bepaalt een onderbroken + draad had.
Hierdoor bleef ongeacht de motor temperatuur de injectoren in koudloop verrijking staan.

Gr roma
Alfa 90 3.0 V6 1985 lpg
Alfa spider 2.0 1984
Alfa 156 2.4 jtd 2005
Alfa 166 2.0 lpg 2000

Performa
Guru
Guru

za okt 25, 2014 10:52

:thumbs:
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Frits
Guru
Guru

za okt 25, 2014 16:51

:lol: LPG tank eruit, 120 euro neerleggen en volgend jaar lekker rijden. Hebben we er weer eentje bij op de weg :thumbs:
http://www.alfa90register.info" onclick="window.open(this.href);return false;

Rob75
Guru
Guru

ma okt 27, 2014 21:13

Mooi dat het weer werkt.
Mijn "foute redenatie"is inderdaad fout en meer bedoeld als nadenkertje of het spoelapparaat goed aangesloten was. Eenvoudige natuurkunde (mijn vak) leert dat de druk in een vloeistof overal gelijk is. Dus druk op een vat zetten en dan twee slangen tegen elkaar aansluiten levert geen verdubbeling op.

De temperatuursensor was mijn volgende idee geweest, aangezien de inspuitduur volgens mij nogal lang is. Wat rondneuzen in de Bosch documentatie geeft iets in de orde van 1,5 a 2 ms bij stationair.

Groet,
Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

Terug naar “Algemene Technische vragen”