Heb de GT (2.0 JTS motor) van m'n schoonzoon-to-be opgehaald, was gestrand met een motor "die ging inhouden en ging roken". Nu is hij absoluut geen techneut, dus dat communiceert wat lastig.
Auto dus opgehaald, accu opgeladen en maar eens kijken of 'ie wou aanslaan. Zag al dat het expansievaatje helemaal leeg was, ook geen vloeistof "voelbaar" in de slangen. Oliepeilstok tussen min en max, wel kleine vochtbelletjes zichtbaar. Oeioei.. Moeizaam rondlopende motor, paar moeizame klapjes dus meteen de startpogingen maar gestaakt. Bij het wegduwen van de auto lag dit op de vloer:
Bougie's er uit gehaald:
Ik vermoed minstens een gescheurde kop/koppakking, alle koelvloeistof in ieder geval opgesoupeerd, zal de auto later deze week op de brug zetten en kijken waar die plens olie-water zooi vandaan is gekomen. En kijken wat er verder nog uit de carterplug komt. Er heeft dus ook koelwater z'n weg naar het carter gevonden...
Vraag: wat is er met de bougie van pot 2 gebeurd ? Kan dit zo fout gaan bij een mix van benzine/koelwater ? Of is de ruimte tussen zuiger & bougie bij deze JTS motor zodanig klein dat de zuiger een "kopstoot" uit kan delen ? Maar dan moet de timing van de distributie toch ook wat zijn verschoven ? Zou me verbazen, want de andere zuigers hebben hun bougie's niet geraakt ?
Ik neem aan dat een ruilmotor het meest simpel/voordeligst is ? (een motor wisselen kan ik "in eigen huis", maar ik ben géén motorbouwer/reviseur !)