Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

zo jul 14, 2013 14:28

Nieuwe ervaringen...

Vanochtend voor het eerst sinds de laatste post de auto weer eens gestart. De pomp liep even bij het omdraaien van het contact maar de startmotor draaide niet rond. Ik hoorde wel een gezoem, dus ik denk dat de startmotor wel stroom kreeg maar niet aan sloeg. Een paar tikjes met de hamer en de startmotor deed het.

Klein stukje mee gereden en stil gezet. Daarna (na een kwartiertje) weer proberen te starten, startmotor draaide nu wel rond maar de motor sloeg niet aan. Ik hoorde de pomp ook niet lopen bij het aanzetten van het contact. Pas na een paar keer starten hoorde ik de pomp lopen en toen sloeg het kanon ook direct aan.

Ik heb zonet de spanning bij de brandstofpomp gemeten terwijl de auto liep, het was niet makkelijk af te lezen op een schaal van 50V (analoge meter :roll: ) maar leek zo rond de 10V te zitten, direct bij de accu meet ik 12V. Is dit spanningsverlies normaal of krijgt de pomp toch echt te weinig?

Ik denk dat er twee parallele problemen zijn: 1) het slechte starten en 2) het inhouden. Als de pomp wel loopt bij het aanzetten van het contact doet de startmotor het niet altijd en als de startmotor het wel doet loopt de pomp niet altijd. Volgens mij wordt de startmotor direct gestuurd door het contactslot dus zonder tussenkomst van relais oid, dus dit startmotor probleem staat op zich. Aangezien het probleem zich ook voordoet bij koude motor en altijd te verhelpen is met een tik van de hamer denk ik dat de startmotor gewoon toe is aan revisie, en het niet zozeer ligt aan de extra weerstand over het contactslot.

De oorzaak van het inhouden is nog altijd ongewis. Het niet schakelen van de brandstofpomp tijdens het aanzetten van het contact zou nog altijd op een probleem met het hoofdrelais kunnen duiden. Als dit relais tijdens het rijden ook af en toe uit valt dan stoppen de pompen er mee. Ik denk dat dit relais dus nog steeds de hoofdverdachte is, vandaar ook http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=67058 . Ik wil dit toch eerst even uitsluiten voordat ik verderop in het schema ga zoeken.
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4455
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

ma jul 15, 2013 01:07

Spanningsverlies naar de brandstofpomp is veel. Ik ben niet bekend met 75 turbo's maar bekabeling naar de brandstofpomp zal wel net z'on drama zijn als bij andere 75's . Veel te veel stekkerverbindingen, te veel en dunne kabel.
Zelf nieuwe bekabeling maken voor de brandstofpomp, zo simpel mogelijk, accu > zekering > relais > pomp, geen stekkerverbindingen en 2.5mm2 kabel gebruiken of 4 wat mijn part. Dan kom je op 0.1 of 0.2 volt spanningverlies.

Vwb inhouden van de auto. Kan relais zijn. Wat ik ook wel eens heb gehoord (niet zelf meegemaakt) van iemand anders met soortgelijk probleem is dat het bij hem uiteindenlijk de beugel van de brandstofpomp bleek te zijn. DIe zat veel te vast aangedraaid, als de pomp iets warm werd en iets uitzetten sloeg die soms vast of ging te langzaam draaien. Je moet er maar achter komen. Hoort ook een rubber tussen beugel en pomp te zitten.

Het starten zal wel een het bekende 75 startprobleem zijn. Op te lossen met een relais. Of zit er al een startrelais in?


Gr DJ

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

ma jul 15, 2013 14:59

Spanningsverlies naar de brandstofpomp is veel. Ik ben niet bekend met 75 turbo's maar bekabeling naar de brandstofpomp zal wel net z'on drama zijn als bij andere 75's . Veel te veel stekkerverbindingen, te veel en dunne kabel.
Zelf nieuwe bekabeling maken voor de brandstofpomp, zo simpel mogelijk, accu > zekering > relais > pomp, geen stekkerverbindingen en 2.5mm2 kabel gebruiken of 4 wat mijn part. Dan kom je op 0.1 of 0.2 volt spanningverlies.

Vwb inhouden van de auto. Kan relais zijn. Wat ik ook wel eens heb gehoord (niet zelf meegemaakt) van iemand anders met soortgelijk probleem is dat het bij hem uiteindenlijk de beugel van de brandstofpomp bleek te zijn. DIe zat veel te vast aangedraaid, als de pomp iets warm werd en iets uitzetten sloeg die soms vast of ging te langzaam draaien. Je moet er maar achter komen. Hoort ook een rubber tussen beugel en pomp te zitten.

......

Gr DJ
Heb op de gtv6 wel eens 9v op de pomp gemeten, das iig te weinig om de peut fatsoenlijk voorin te krijgen... :( Je hebt volgens mij inderdaad 2 verschillende problemen waarvan een rotte startmotor er 1 is. Wat DJ zegt, verse, voldoende dikte, touwtjes erin met deugdelijke kabelschoentjes en aansluitingen (massa!)

Mijn ex75tb hield ook vaak wat bij uitaccelereren van een wat langere bocht trouwens, alsof er niet voldoende benzine aangevoerd kon worden.

Grtz,fRank

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

ma jul 15, 2013 19:11

Thanks guys,

Plan de campagne:
- startmotor reviseren
- gelijk maar startrelais inbouwen als we toch bezig zijn
- relais uitwisselen (toch maar even kijken)
- brandstofdruk meten bij lopende motor
- bedrading nogmaals checken op slecht contact en indien nodig vervangen, daarna nogmaals meten met een nieuw aan te schaffen digitale multimeter.

Het blijft hobby, he?
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4455
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

ma jul 15, 2013 21:04

Spanningsverlies naar de brandstofpomp is veel. Ik ben niet bekend met 75 turbo's maar bekabeling naar de brandstofpomp zal wel net z'on drama zijn als bij andere 75's . Veel te veel stekkerverbindingen, te veel en dunne kabel.
Zelf nieuwe bekabeling maken voor de brandstofpomp, zo simpel mogelijk, accu > zekering > relais > pomp, geen stekkerverbindingen en 2.5mm2 kabel gebruiken of 4 wat mijn part. Dan kom je op 0.1 of 0.2 volt spanningverlies.

Vwb inhouden van de auto. Kan relais zijn. Wat ik ook wel eens heb gehoord (niet zelf meegemaakt) van iemand anders met soortgelijk probleem is dat het bij hem uiteindenlijk de beugel van de brandstofpomp bleek te zijn. DIe zat veel te vast aangedraaid, als de pomp iets warm werd en iets uitzetten sloeg die soms vast of ging te langzaam draaien. Je moet er maar achter komen. Hoort ook een rubber tussen beugel en pomp te zitten.

......

Gr DJ
Heb op de gtv6 wel eens 9v op de pomp gemeten, das iig te weinig om de peut fatsoenlijk voorin te krijgen... :( Je hebt volgens mij inderdaad 2 verschillende problemen waarvan een rotte startmotor er 1 is. Wat DJ zegt, verse, voldoende dikte, touwtjes erin met deugdelijke kabelschoentjes en aansluitingen (massa!)

Mijn ex75tb hield ook vaak wat bij uitaccelereren van een wat langere bocht trouwens, alsof er niet voldoende benzine aangevoerd kon worden.

Grtz,fRank

Massa van de pomp. Dat is ook een belangrijke. Even vergeten.
Vwb inhouden bij uitkomen langere bochten, dat zal 99% zeker aanzuigprobleem in de tank zijn. Of was het ook bij meer dan halfvolle tank?

Gr DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4455
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

ma jul 15, 2013 21:08

Thanks guys,

Plan de campagne:
- startmotor reviseren
- gelijk maar startrelais inbouwen als we toch bezig zijn
- relais uitwisselen (toch maar even kijken)
- brandstofdruk meten bij lopende motor
- bedrading nogmaals checken op slecht contact en indien nodig vervangen, daarna nogmaals meten met een nieuw aan te schaffen digitale multimeter.

Het blijft hobby, he?
Ik zou eerst startrelais inbouwen. Goede kans dat je dan de startmotor helemaal niet hoeft te reviseren, zelfde verhaal als bij de benzinepomp: spanningverlies. Te weinig spanning op de startmotor om hem in te doen schakelen. Spanningverlies over contactslot etc.
Scheelt weer tijd en geld. En z'on leuke klus is dat niet, een startmotor uitbouwen.

Gr DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4455
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

ma jul 15, 2013 21:09

Alle benodigdheden (inclusief originele bosch stekkers) zijn uitstekend hier te koop: www.rdae.nl

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

ma jul 15, 2013 22:06

Bedankt voor de link DJ, zeer nuttig want het spul is niet overal te koop kwam ik al achter. En al helemaal niet met een relaisvoet erbij.

Als ik deze neem zou ik dan de losse zekering achterwege kunnen laten? http://www.rdae.nl/200102-relais-zekeri ... -1341.html
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

ma jul 15, 2013 22:10

Waar zit de massa van de benzinepomp? Ik heb gisteren gezocht maar leek mij een zwarte draad te zijn die samen met de roze plusdraad helemaal mee naar voren loopt?
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4455
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

ma jul 15, 2013 22:23

Onder de achterbank op de dorpel. Aangezien die droog binnenzit is die meestal wel ok. Draad kan wel slecht zijn.

Gr, DJ

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4455
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

Re: RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

ma jul 15, 2013 22:27

Bedankt voor de link DJ, zeer nuttig want het spul is niet overal te koop kwam ik al achter. En al helemaal niet met een relaisvoet erbij.

Als ik deze neem zou ik dan de losse zekering achterwege kunnen laten? http://www.rdae.nl/200102-relais-zekeri ... -1341.html
Ik zou niet weten waarom niet. Gebruik zelf ook relais met opgebouwde zekering voor de brandstofpomp, alleen dan een van sloop 75, zoals gebruikt voor oa koelfan. Die heeft ook een opgebouwde zekering.
Het relais schakel ik met de draad (roze-wit) die origineel naan de benzinepomp zou gaan.

Gr
DJ

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

wo jul 17, 2013 22:33

Is dat relais van de koelfan dan gewoon een maakrelais zoals ik dat nodig heb? Het mooie daarvan is dat ik het dan zo op het schutbord kan klikken want daar is immers nog een plaatsje vrij...
'99 156 V6
'89 33 SW 1.3S
'88 75 TS
'78 GTV TS

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4455
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 75 Turbo brandstoftoevoer probleem

do jul 18, 2013 00:16

Ja. Geschakeld door thermocontact in de radiateur. Of in geval van deze toepassing door de roze witte draad die normaal naar de benzinepomp gaat.

Gr
DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”