Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

Re: RE: Roest,...WAT! Dat kan toch helemaal niet!

vr apr 29, 2011 17:34

RX5 en 10 is zeer goed verwerkbaar en helemaal geen "dikke troep" :!:
Mits juist opgebracht krijg je zelfs een heel mooie afgewerkte glanzende laag die zeker niet dik hoeft te zijn.

Dat naast een preventieve werking.
In vergelijking met roestomvormers is het wel dik. Een "heel mooie afgewerkte glanzende laag" is leuk, maar is niet met kleurlak naar keuze over te spuiten. Als je dat wel zoekt, valt het dus af. Qua preventieve werking is elke epoxyprimer minstens net zo goed, want die sluiten ook volledig (zuurstof en waterdicht) af.

Fertan (of noverox) kan je niet onbehandeld laten staan, het sluit niet af. Het is puur een omvormer die roest omzet in een chemisch niet actief goedje waar verf op wil hechten. Zoals web al zegt, je kan het gebruiken om ingepitte roest te behandelen zodat het niet (of heel langzaam) doorroest onder de deklaag die je er zo snel mogelijk overheen zet.
Ik moet ook zeggen dat bij mij plekken gelast zijn en bewerkt zijn waar ik geen autolak op hoefde (binnenkant kofferbak en bodem), dit is overigens wel overschilderbaar met standaard huis tuin en keuken verf, wat voor mij voldeed. Dit zit er nu zo'n 2 maand op, en nog geen reactie tussen beide. Ik heb geen ervaring met andere producten, dus er zullen ongetwijfeld producten zijn die beter/anders zijn, maar ben het met je eens dat je het product wel moet gebruiken waar het voor is.

Bij mij is er RX5 in de holle ruimtes gespoten met een lange slang, wat gewoon beter opdroogt als bijv. lijnolie (is ook op basis van, heb ik me laten vertellen), en als je auto in 30 graden zon staat niet begint te druppen :lol:
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

web

RE: Roest,...WAT! Dat kan toch helemaal niet!

vr apr 29, 2011 20:11

RX5/RX10 is dan ook geen grondverf maar een compleet verfsysteem voor bodem en ophanging. Leverbaar in alle kleuren van de RAL-waaier and then some. Als je het niet gebruikt waar het niet voor is, is aflakken helemaal niet nodig.

Ik heb nog niet geprobeerd RX10 op te schuren en af te lakken trouwens. Ik weet dat het niet mag, maar met Hammerite lukt het ook, en dat is officieel ook niet overschilderbaar (en dan heb ik het uiteraard niet over hammerite grondverf maar over de echte tuinhekjesverf)

Voor zichtwerk wat je wil aflakken lijkt mij epoxyprimer (en evt daarop nog epoxyplamuur, dan weer primer, dan pas aflakken) inderdaad beter, maar uitsluitend op gezond staal.

Voor de holle ruimtes is het Sanders vetje weer prima van toepassing. Maar dus niet op de buitenkant van de bodemplaat. En ook niet op de "shiny side", tenzij je voor de ratlook gaat.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Roest,...WAT! Dat kan toch helemaal niet!

vr apr 29, 2011 22:20

Voordat er misschien een verkeerde indruk ontstaat: Ik zeg niet dat RX producten niet prima kunnen voldoen voor bepaalde toepassingen. Het is alleen nogal specifiek in de toepassing en laat combineren met andere verfsystemen slecht toe.

Elk verfprodukt, ook hammerite, werkt het beste op een schone, vetvrije en roestvrije ondergrond. Hammerite en epoxyprimer werken door het metaal volledig van water en zuurstof af te schermen. Omdat je epoxyprimer op het kale metaal en niet op de roest aanbrengt, zal het beter hechten en bij beschadiging niet gelijk de hele roestplek weer blootstellen. Vandaar dat Hammerite het op tuinhekjes zoveel beter doet dan op auto's. Een klein rotgaatje en alles onder de hammerite gaat weer rustig verder rotten. Hoe minder roest en hoe chemisch stabieler je die weet te krijgen voor je er weer verf over smeert, hoe langer die verf blijft zitten en hoe minder het onder je verf roest. Dat is totaal onafhankelijk van welk produkt of welke methode je gebruikt.

Wat ik nog mis in het hele verhaal is de recente ontwikkelingen van zinksprays. Je kan tegenwoordig spuitbussen kopen die een behoorlijk serieuze verzinking opleveren. Een krasje in de verf waardoor je blootliggend metaal krijgt, wordt daardoor veel minder snel roestig en kleine krasjes trekken zelfs "dicht" met zink. Blank metaal - zinkspray - epoxyprimer - verflagen. Als je het metaal niet goed genoeg blank krijgt, eerst roestomvormen, dan zinkspray, dan je afwerking naar keuze (rx, epoxy of wat dan ook). Ik zie mensen behoorlijk serieuze resultaten behalen met die moderne sprays, zo op het kale metaal en dan in de vochtige werkplaats laten staan. De behandelde delen blijven roestvrij en de onbehandelde delen krijgen vliegroest.

Gebruikersavatar
Edwin alfa
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 21:02

RE: Roest,...WAT! Dat kan toch helemaal niet!

ma jun 18, 2012 23:49

Ik gebruik Rustyco, ben er erg tevreden over. Ik gebruik de Gel variant, werkt goed. Je smeert de gel dik op de roestplek laat het ongeveer 40 min intrekken, daarna borstel je het af met water mbv een harde borstel of schuurspons.
De meeste roest is dan weg. Als er nog wat is moet je het herhalen. Laatste roest is er ook makkelijk af te halen met een staalborstel. Ik doe een staalborstel op de boormachine. De laatste roest zit namelijk op de oppervlakte.
Want de gel verwijderd de roest diep in de porien.

http://www.rustyco.nl/
Nu:
Alfa 75 3.0 V6
Alfa 155 WB 1.8 TS 16v

Gebruikersavatar
Mirano
Junior Member
Junior Member
Berichten: 63
Lid geworden op: di jul 22, 2008 19:25

RE: Roest,...WAT! Dat kan toch helemaal niet!

di jun 19, 2012 07:34

Voor lichte roest heb ik ook RX5/10 gebruikt. Ben heel benieuwd hoelang het houdt.
Alle overige plekken heb ik gedaan met zinkspray en epoxyprimer.

Een jaar geleden heb ik mijn bumperbeugel laten stralen (die ik nu niet nodig heb) en alleen in de zinkspray gezet.
Daarna is ie samen met de bumpers in de hoekje van de tuin beland. Paar weken geleden bij het opruimen zag
ik dat het er goed uitzag. Geen roest te bekennen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”