Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1098
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

Re: RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia

ma mei 05, 2008 09:47

Ik heb overigens al eens ergens een totaal verschrompelde tankvlotter uitgetrokken. Het doet dus wel degelijk iets. Benzine (oude natuurlijk; goed om de BBQ te starten) in een olie jerican bewaren is ook geen goed idee. Enige dat ik weet is dat de carburateurvlotters ook kunststof zijn en dus een risicofactor. Maar goed, alles is op te lossen (is een beetje dubbelzinnig zo) dus dit ook.
In een Weber DCOE 40 zitten igg. messing vlotters, dus daar heb je alvast geen last mee. :D
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia

ma mei 05, 2008 10:50

Laten mijn Webers (DCOM) het nu opgegeven hebben en ik daar uitsluitend Solexjes voor terug kon vinden.

Rijdt verder wel goed hoor, alleen stoplichtracen is wat minder geworden.

Gebruikersavatar
Harrybertone
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: ma jun 18, 2007 20:57
Locatie: Selfkant-Süsterseel (D)

RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia

do apr 19, 2012 13:47

Tot nu toe tank ik in mijn Bertone altijd Super Plus 98 ongelood. Na afloop van de registerrit, afgelopen zondag, noodgedwongen euro 95 getankt. 98 Was ook bij Esso niet meer verkrijgbaar. Uit voorgaande berichten begrijp ik dat het eigenlijk geen kwaad kan euro 95 te blijven tanken. Het prijsverschil is in deze tijd ook iets om aan te denken. Zijn er Alfisti met ervaringen op dit gebied?

M.vr.gr.
Harry
Nu: 2000GTV 1973; Giulia 2.2 2018.
Vroeger:33 1.5; 33 1.3s; 75 1.8; 75 1.8 i.e.;155 1.8 16V;156 2.0 JTS; 75 3.0 V6 QV, Brera 1.8 TBI 2010.

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia

do apr 19, 2012 14:02

En anders een keertje je auto laten rollen, dan worden de sproeiers en ontsteking toch goedgezet?
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia

do apr 19, 2012 14:09

Ik rij al 9 jaar enkel op euro 95 in de Alfetta. Heb sporadisch 98 geprobeerd, maar merk geen enkel verschil, behalve in de portemonnee.
Twee jaar terug nog op de rollenbank gehad, waaruit duidelijk naar voren kwam, dat de standaard timing van de ontsteking de beste was.
:wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Re: RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia

vr apr 20, 2012 11:34

Ik rij al 9 jaar enkel op euro 95 in de Alfetta. Heb sporadisch 98 geprobeerd, maar merk geen enkel verschil, behalve in de portemonnee.
Twee jaar terug nog op de rollenbank gehad, waaruit duidelijk naar voren kwam, dat de standaard timing van de ontsteking de beste was.
:wink:
De 1.8 carbs van mijn 75 loopt dan weer juist minder mooi op 98 (en alle varianten hierop) dan op 95!
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
rz
Full Member
Full Member
Berichten: 366
Lid geworden op: zo aug 20, 2006 22:03
Locatie: 's gravenwezel belgie

RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia

vr apr 20, 2012 16:23

volgens mij hebben ze in italië helemaal geen 98 oktaan benzine,alleen maar 95.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: euro 95 tanken ipv euro 98 Giulia

za apr 21, 2012 13:07

Oktaangetal is maar 1 factor, er zijn er veel meer. De benzine waar de carbs en ontsteking voor dit soort auto's op afgesteld is, is al lang niet meer te koop. De verdamingssnelheid, verbrandingssnelheid en dergelijke zijn gewoon anders dan vroeger, ook al zou het oktaangetal hetzelfde blijven. Als je het echt goed wilt doen, zou je eigenlijk je carbs en je ontsteking helemaal opnieuw moeten gaan afstellen op moderne benzine. Of je an 95 of 98 pakt maakt niet zoveel uit, alle alfaatjes op een paar uitzonderingen van voor 1960 na, hebben gewoon klepzittingen en kleppen die dat prima kunnen hebben. De opgevoerde auto's zijn vaak opgevoerd met de aanname dat er racebenzine, of tenminste 98 octaan in zou komen, dus die zijn ook een uitzondering. Standaard straatauto's zonder hippe nokkenassen, zuigers en dergelijke kunnen gewoon op 95 worden afgesteld.

Terug naar “Algemene Technische vragen”