Okee, met remmenreiniger kan wel dus. Was in de veronderstelling dat dit te agressief
werkt.
En dat je een luchtfilter nodig hebt is duidelijk maar hoe kan het aangezogen vuil in je olie komen er heerst toch een overdruk in het carter?
Hoe denk je dat lucht de motor in komt om te zorgen dat brandstof verbrand? Het wordt gewoon aangezogen bij de normale inlaatslag. Dan zit het stof dus in je verbrandingsruimte. Zodra je de boel dan aansteekt, is er een druk van meer dan 10 bar in je verbrandingsruimte, er gaan dan gassen (met stof er in) langs de zuigerveren je blok in en er blijft ook stof op de cylinderwand plakken in het olielaagje wat daar zit. Omdat het stof zo fijn is, zal het of tussen de zuigerveren en de cylinderwand blijven zitten en daar krassen veroorzaken, of het glipt er uiteindelijk langs en wordt met de olie die door je olieschraapveren van de cylinderwand in je olie opgenomen. Daar wordt het gedeeltelijk wel uitgefilterd door het oliefilter, maar de fijnere stofdeeltjes blijven gewoon in je olie zitten. Een oliefilter pakt meestal deeltjes die groter zijn dan 40 micrometer uit de olie. De dikte van de oliefilm bij je zuigerveren en je krukaslagers is kleiner. Stofdeeltjes die daar veel schade kunnen opleveren worden dus niet door je oliefilter opgevangen, wat op zichzelf een goede reden is om je olie regelmatig te vervangen.
Dit is ook een reden om misschien wel geen inlegfilter te nemen. Omdat een inlegfilter veel grotere "gaten" heeft om lucht door te laten, worden deze microstofdeeltjes (het overgrote deel van stof in de lucht) niet 100% gefilterd. Ze blijven als het goed is plakken aan de olie in je filter, maar een klein deel wervelt gewoon langs het filter en komt in je motor terecht. Bij een papierfilter is dat bijna niet mogelijk, want de gaatjes zijn gewoon te klein. Claims dat 99% van de stof die door een papierfilter wordt gevangen ook door een katoenen inlegfilter worden opgepakt zijn heel indrukwekkend, tot je je realiseert dat die 1% die niet gefilterd wordt wel duizenden keren meer kan zijn dan bij dat papierfilter er uiteindelijk aan schadelijke stofdeeltjes worden doorgelaten. Ik ben opgehouden met inlegfilters in m'n dagelijkse auto's te doen. Ja, er zit nu een BMC in m'n daily, maar dat is omdat ik de luchtfilterbak nog niet heb teruggebouwd, hij ligt al een poosje klaar.