VDB
Junior Member
Junior Member

distributie spider 2000 1979

za aug 20, 2011 16:00

Beste guru's,

ik heb de koppakking van mijn spider 2000 1979 vervangen, de zaak weer inelkaar gezet en nu slaat hij niet aan. Ik heb de krukaspoelie op P gezet, de nokkenassen synchroon met de merktekens op het lagerkapje en de nokken van de eerste cilinder naar buiten. De rotor van de stroomverdeler wees op dat punt naar het schutbord, dus volgens mij zou dat allemaal moeten kloppen. Nu is de krukaspoelie tijdens demontage van de ketting wel verdraaid geweest, maar dat zou toch niet uit moeten maken? Ik las in het werkplaatshandboek dat ik later heb aangeschaft dat de ketting en de poelie absoluut niet mogen draaien als de nokkenassen er niet op zitten. Maar volgens mij mag dat geen probleem zijn.

Is het mogelijk dat de zaak het wel doet als ik de nokkenassen allebei een tandje voor- of achteruit op de ketting zet?

Heeft iemand een idee?

Groet,
Gertjan
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6
Verkocht: Giulietta 1.750 QV

VDB
Junior Member
Junior Member

RE: distributie spider 2000 1979

za aug 20, 2011 16:04

oh ja, dat vergat ik nog te zeggen: de eerste cilinder staat in stand P echt in het bdp.
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

za aug 20, 2011 16:34

1e cilinder in BDP.
Nokken 1e cilinder wijzen naar buiten.(nokkenassen)
Stroomverdeler wijst naar de 1e cilinder.(maakt niet uit waar de rotor staat als hij maar naar bougiekabel 1e cilinder wijst meestal wijst hij dan naar voren!).

Dit is de basis.
Als het goed is loopt hij dan.
eventueel even een klein beetje aan de verdeler draaien tijdens het starten ( als hij niet aan wil slaan)
Daarna met timinglight afstellen.

Ik denk dat je de timing nu 180 graden verkeerd hebt staan.

Succes
gr Jan

VDB
Junior Member
Junior Member

za aug 20, 2011 23:03

Hallo Jan,

Klopt helemaal, 180 graden verkeerd! Dom, ik heb zitten slapen. Dankje. Hij maakt nu wel aanstalten om aan te slaan, maar geeft soms wat vuur uit de carb. Zou dat kunnen duiden op een inlaatklep die te laat sluit (zodat ik een tandje verkeerd zit met mijn nokkenassen)? Of kan ik dat helemaal regelen met het draaien van de stroomverdeler?

Groet,
Gertjan
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

za aug 20, 2011 23:29

Gertjan ik denk nokkenas timing!

Heb je een klokje om BDP te bepalen?

Het merkteken op de waterpomp kan verbogen zijn.

gr Jan

VDB
Junior Member
Junior Member

zo aug 21, 2011 18:05

Nee, ik heb helaas geen klokje. Het krukas-merkteken heb ik rechtgezet, het was inderdaad verbogen. Ik heb nu de nokkenaspoelie exact op het streepje bij de P staan en de nokkenassen exact op de merktekens op de eerste lagerschaaltjes. Toch start hij niet (er komt na eventjes starten en choken vuur uit de luchtinlaten van de carbs). Stroomverdeler wijst de eerste bougie aan...

Moet ik toch maar aan mijn onsteking gaan draaien om te verlaten / vervroegen?

Hier kom ik echt niet uit vrees ik...

Groet,
Gertjan
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6

Fransinge
Member
Member

zo aug 21, 2011 22:11

Hoi,

als je terugslag hebt in je carburateurs ontsteekt je mengsel dus te vroeg en moet je de verdeler een stukje in de draairichting verdraaien, zie dat je ook in Dordt woont,
ik heb hier een stroboscooplamp die je wel mag gebruiken, dan kan je als de motor loopt het zaakje netjes op tijd zetten,

groeten,

Frans

jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: distributie spider 2000 1979

zo aug 21, 2011 23:45

Nee, ik heb helaas geen klokje. Het krukas-merkteken heb ik rechtgezet, het was inderdaad verbogen. Ik heb nu de nokkenaspoelie exact op het streepje bij de P staan en de nokkenassen exact op de merktekens op de eerste lagerschaaltjes. Toch start hij niet (er komt na eventjes starten en choken vuur uit de luchtinlaten van de carbs). Stroomverdeler wijst de eerste bougie aan...

Moet ik toch maar aan mijn onsteking gaan draaien om te verlaten / vervroegen?

Hier kom ik echt niet uit vrees ik...

Groet,
Gertjan
Gertjan de basis moet goed zijn!
Dat het lipje verbogen was wijst in de richting dat dit niet het BDP is.
Uitklokken en het pijltje op de waterpomp tegenover de "P" zetten dan weet je zeker dat dit BDP is daarna nokkenassen op tijd zetten!
Ook belangrijk de motor aan de trekkende kant houden zodat de ketting strakblijft aan de uuitlaatzijde.
Kan zomaar een paar graden tussen zitten ivm speling op de onderste ketting.
Eventueel onsteking verdraaien.

Dan moet het goed komen.

gr Jan

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

ma aug 22, 2011 10:18

En als je geen klokje hebt.... een lange schroevendraaier door het bougiegat steken en heeeeeeeeeeel voorzichtig de motor in draairichting rondtornen totdat je werkelijk het hoogste punt dat de schroevendraaier bereikt te pakken hebt. Dan het pijltje weer bijbuigen zodat die EXACT naar P wijst... Barbaristische methode... maar werkt wel...

(De motor geen hele omwenteling rondtornen want dan komen de kleppen tegen je schroevendraaier!)

Heb je de juiste ontstekingsvolgorde aangehouden bij het terugzetten van de bougiekabels? (1-3-4-2)
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

VDB
Junior Member
Junior Member

di aug 23, 2011 01:03

Mensen, allemaal bedankt. Ik heb de zaak nu echt goed staan. Ik dacht dat ik wel van de ontsteking af kon blijven na montage van de kop, maar het blijkt dat de boel toch niet meer op tijd staat. Ik ga maar eens aan de slag met een lampje om de zaak een beetje bij te stellen. Van het aanbod om de stroboscoop te gebruiken, maar ik graag gebruik!

Grazie!
Spider 2000 Veloce
Spider 3.0 v6

Terug naar “Algemene Technische vragen”