HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

spider afgekeurd onderste fuseekogels

zo jun 06, 2010 20:59

Mijn Spider is vrijdag afgekeurd op speling op de fuseekogels en draagarmbussen onder.
Volgens de garage vallen de fuseekogels er bijna uit.
Ik heb op de krik geprobeerd er beweging in te krijgen, maar niets..

Ook stuurt de spider gewoon strak.

Vandaag over de meest slechte klinkerweggetjes en gatenasfalt gereden niets aan het handje, ook niet op mooi glad asfalt.

Nu heb ik op zich wel vertrouwen in deze garage, ze doen veel in giulia's en zo, maar ja, het blijft een garage en ik wil zoiets toch graag ff zelf zien, voordat ik het geloof.

Iemand raad?

don515jz
Full Member
Full Member

RE: spider afgekeurd onderste fuseekogels

zo jun 06, 2010 21:22

Als je geen vertrouwen in je garage hebt, kan je altijd nog een herkeuring aanvragen.
Maar het zijn en blijven onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn en van achter de pc is niet te beoordelen of ze versleten zijn.
Ook het leuke van deze onderdelen is ook dat je pas merkt hoe slecht ze waren als je ze door nieuwe vervangen hebt.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: spider afgekeurd onderste fuseekogels

zo jun 06, 2010 21:32

Als je geen vertrouwen in je garage hebt, kan je altijd nog een herkeuring aanvragen.
Maar het zijn en blijven onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn en van achter de pc is niet te beoordelen of ze versleten zijn.
Ook het leuke van deze onderdelen is ook dat je pas merkt hoe slecht ze waren als je ze door nieuwe vervangen hebt.
Dat het niet van achter de pc te beoordelen is, dat spreekt voor zich, dat het slijtage delen zijn, weet ik. Maar hoe controleer ik de fuseekogels?

TIjd voor een secondopinion is er niet, de spider moet over 1 week rijden naar Italie en dus voor die tijd gemaakt worden en apk er op.

Ik ga maar eens vragen of ze me kunnen laten zien wat het probleem is.
Spider was vrijdag al van de brug en er was geen tijd om het te laten zien.

Berlina addicted
Guru
Guru

zo jun 06, 2010 21:35

De manier om onderste fuseekogels op speling te controleren is: zet een krik onder de onderste draagaem zo dicht mogelijk bij het wiel. Krik dan het wiel iets op zodat het wiel een paar cm. vrijkomt. Zet vervolgens een bandenlichter of iets anders waarmee je kracht kunt zetten onder het wiel en probeer op deze manier het wiel op te tillen. Voel nu zelf of laat dit doen of de kogels speling hebben, je voelt/ziet dit dan gauw genoeg . Ze mogen dacht ik 1 mm. speling hebben

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

A-Repair
Full Member
Full Member

ma jun 07, 2010 12:42

Het zou fijn zijn als we weten om wat voor type Spider het gaat. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

ma jun 07, 2010 16:22

Hoi,

Ja, afkeur op fuseekogels heb ik ook erg vaak meegemaakt, maar vaak doordat de betreffende garage niet goed meet. Mijn 75 had er een abonnement op.
Zie ondertstaande link wat meer info.
In de Regeling Permanente Eisen staat omschreven wat ‘niet te veel speling’ omvat. Dat is naast de van fabriekswege ‘ingebouwde’ oorspronkelijke speling (eventueel opgevuld met rubber), de speling ten gevolge van slijtage. Zowel in axiale als in radiale richting mag die niet meer dan 1,0 mm bedragen.
Aangezien nieuwe kogels van Alfa soms al bijna 0,5-1mm speling van zichzelf hebben, mag je volgens bovenstaande definitie dus tot wel 1,5-2mm speling hebben. Maar ik heb ervaren dat keurmeesters soms afkeuren bij 1mm absolute speling, waarbij dan ook nog eens niet de draagarm wordt ondersteund maar de hele auto, een verkeerde methode dus voor auto's zonder McPherson poten!

http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-v ... entid=1320

Arjan
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jun 09, 2010 21:47

spider 2000 veloce 1977

Ze zijn inmiddels vervangen. 1 was idd wel slecht, zit voelbaar speling op. De ander kan ik zo geen speling op ontdekken, maar misschien als je gaat wrikken wel...

Bussen zou ook speling op zitten, dus zijn mee vervangen, maar ik vind ze er nog prima uitzien....

Terug naar “Algemene Technische vragen”