WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 155 1.8 16v ts loopt warm

vr dec 18, 2009 14:10

Dan was de kop waarschijnlijk al lek voordat je de distributie en waterpomp hebt laten vervangen...
Komt vaker voor bij de 16v's dat de koppakking slecht wordt als de motor niet goed warm gereden wordt en/of veelvuldig korte stukjes maakt.
Ik heb het zelf ook gehad bij mijn 1.8 16v.

Overigens als de kop eraf moet, moet er ook weer een nieuwe distributieriem op.
Gelukkig blijft het bij een riem, de rollen/spanners en de nokkenasversteller hoef je niet te vervangen. Voor de distributie moet je echt wel de kalibers gebruiken en een meetklok om de boel precies op BDP voor cyl. 1 te zetten. 5 graden wijk je zo af en dat scheelt behoorlijk in het vermogen wat de motor levert.

gabbermaikel

RE: 155 1.8 16v ts loopt warm

zo dec 20, 2009 10:26

korte afstanden worden er niet mee gemaakt en de motor word altijd rustig warm gereden voordat het gas er op gaat, wel jammer dat dit meteen zo'n slechte ervaring is met alfa en dat dit waarschijnlijk ook de laatste alfa is die hier ooit komt, want bij 220.000 al de kop weer lek dan zijn het wel heel erg slechte motoren
een gemiddelde volvo 5 cylinder draait 500.000 op lpg en dan worden ze nog erg afgetrapt ook

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 20, 2009 12:45

korte afstanden worden er niet mee gemaakt en de motor word altijd rustig warm gereden voordat het gas er op gaat, wel jammer dat dit meteen zo'n slechte ervaring is met alfa en dat dit waarschijnlijk ook de laatste alfa is die hier ooit komt, want bij 220.000 al de kop weer lek dan zijn het wel heel erg slechte motoren
een gemiddelde volvo 5 cylinder draait 500.000 op lpg en dan worden ze nog erg afgetrapt ook
Die koppakking was waarschijnlijk al lek bij aankoop. De kans is niet ondenkbaar dat de vorige eigenaar heel goed wist wat hij/zij verkocht.

De gemiddelde volvo 5cylinder haalt ook geen 5 ton hoor, die blokken gaan vaak zat stuk. Je hebt het over de uitzonderingen die dat halen. Meer dan de helft van die auto's is voordat ze 3 ton draaien al van de weg af. De 16V twinsparkblokken hebben zo hun zwakke punten, maar ik ken zat voorbeelden van auto's met die blokken die meer dan 3 ton gewoon prima trekken.

gabbermaikel

zo dec 20, 2009 16:10

grappig dat jij daar dan meer van weet dan ik, maar bij ons bij de volvosloop staan zeker 10 blokken die op lpg 500.000 hebben gedraait, en die lopen nog goed
en dat is zonder kop problemen

en nee bij aankoop was de kop nog niet lek, want wij zijn allebei monteurs en mijn ouders hebben ook altijd al lpg gereden dus wij weten wel hoe je een lekke kop normaal constateerd, en na 10.000 km bij ons te hebben gereden(ongeveer) komen er pas een keer van die problemen en nu komt er pas een beetje drap in
bij aankoop zat er geen koelvloeistof in de olie en andersom al helemaal niet

bovendien dan zou hij toch al een keer eerder iets gedaan moeten hebben? want de kachel werd eerst wel goed warm enz

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 20, 2009 22:45

Je bent monteur en je weet niet eens hoe je een ontluchting moet vinden? Ik vind het maar een raar verhaal hoor. Dat er op de sloop een aantal auto's staan met een bepaalde kilometerstand zegt niets over hoeveel blokrevisies die auto's al hebben gehad en wat er verder wel niet aan stuk is gegaan. Dat zou je als monteur zeker moeten weten.

Verder is het nogal een zinloze discussie, je hebt een stukke auto, omdat jouw auto stuk is deugt het hele merk niet en eigenlijk had je liever een volvo gehad. Koop gewoon een volvo de volgende keer, dat scheelt teleurstellingen.

gabbermaikel

ma dec 21, 2009 10:35

ik heb toch gezegd dat ik de normale ontluchtings technieken heb geprobeerd? maar aangezien alfa en andere italiaanse merken soms vreemde technieken hebben kon dat ook hier het geval zijn, en dat kun je nooit allemaal weten
en dat ik toevallig op de sloop? het is alleen maar een volvo sloop, en die rijden zelf ook met die dingen enz en die weten dus ook wel dat die dingen niiet gereviseerd zijn
en wij hebben toen gekozen voor een alfa omdat die sportief zou zijn, maar het sportieve is ver te zoeken met een 155 want het stuur is nog doder dan bij een volvo, en hij trekt dan wel snel op maar dat is niet echt dat je zegt van wow wat een leuk rijden ofzo

en als het nou roest was geweest of dat alle lampjes op het dashboard aan waren dan had ik gezegd ja dat is alfa en dat hoort zo, als die lampjes uit gaan dan zijn ze waarschijnlijk stuk. Maar hier ligt meteen de koppaking er uit en dat soort dingen
en tuurlijk dat kan altijd gebeuren, maar meestal is dat tussen de 150.000 en 200.000, niet tussen de 220.000 en 250.000, en zeker niet voor de 2de keer al(want deze is al eerder gedaan)

Bartman
Guru
Guru

ma dec 21, 2009 11:40

:-s
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma dec 21, 2009 11:51

ik heb toch gezegd dat ik de normale ontluchtings technieken heb geprobeerd? maar aangezien alfa en andere italiaanse merken soms vreemde technieken hebben kon dat ook hier het geval zijn, en dat kun je nooit allemaal weten
en dat ik toevallig op de sloop? het is alleen maar een volvo sloop, en die rijden zelf ook met die dingen enz en die weten dus ook wel dat die dingen niiet gereviseerd zijn
en wij hebben toen gekozen voor een alfa omdat die sportief zou zijn, maar het sportieve is ver te zoeken met een 155 want het stuur is nog doder dan bij een volvo, en hij trekt dan wel snel op maar dat is niet echt dat je zegt van wow wat een leuk rijden ofzo

en als het nou roest was geweest of dat alle lampjes op het dashboard aan waren dan had ik gezegd ja dat is alfa en dat hoort zo, als die lampjes uit gaan dan zijn ze waarschijnlijk stuk. Maar hier ligt meteen de koppaking er uit en dat soort dingen
en tuurlijk dat kan altijd gebeuren, maar meestal is dat tussen de 150.000 en 200.000, niet tussen de 220.000 en 250.000, en zeker niet voor de 2de keer al(want deze is al eerder gedaan)
:jumping:

top kerel, ik lees liever jouw verhaal als de moppen bij de mini moppentrommel :thumbs:

zo, ik heb weer kunnen lachen, kan ik mooi weer verder werken :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Rainier155
Guru
Guru

ma dec 21, 2009 12:42

:jumping:

top kerel, ik lees liever jouw verhaal als de moppen bij de mini moppentrommel :thumbs:

zo, ik heb weer kunnen lachen, kan ik mooi weer verder werken :wink:
lol :D :lol:

Maar als ik het goed lees, dan heeft deze 155 dus nu voor de 2e keer een lekke koppakking?
Dan snap ik dat best, want dan heb je er gewoon enorm mee lopen trappen met koude motor. Of de kop is niet gevlakt waardoor de nieuwe koppakking alsnog is gaan lekken.
Kortom de problemen met deze 155 heb je waarschijnlijk aan jezelf te danken, en ligt niet aan het merk Alfa. :)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo

ma dec 21, 2009 20:48

maar het sportieve is ver te zoeken met een 155
Je andere wagen is zeker een 850 T5-R of misschien wel een 460 Turbo..... :-k
want het stuur is nog doder dan bij een volvo
Het heeft er meer de schijn van dat je een 155 gekocht hebt waar het nodige aan mankeert.
Een 155 is een heel strak en direct sturende wagen, zo maken ze het vandaag de dag niet meer.
Dit lijken mij zaken welke je als monteur zijnde toch zou moeten kunnen herkennen :?:
Dat je er misschien in verhapt omdat je een vreemd merk niet goed ingeschat hebt, kan gebeuren... tuff cookies :roll:
Voordat je de auto gekocht hebt, heb je je toen verdiept of informatie ingewonen over de 155 :?:

Ik heb recent ook weer een andere 155 gekocht, mijn zoveelste, maar weet het kaf toch echt wel van het koren te onderschijden.
Sommige heb ik binnen de kilometer proefrit al weer terug gebracht omdat deze zo gevaarlijk was en zo veel aan mankeerde of de proefrit nog niet eens begonnen omdat bij het starten al duidelijk was hoe de conditie van de betreffende 155 was.
Ik vind het vooral jammer dat het niet lijkt te zijn waar je op gehoopt had en de negatieve kant vooral de boventoon krijgt.
Elk merk heeft zijn specifieke problemen, daar is Alfa echt geen uitzondering op ;)
Alfa is misschien zelfs wel uniek in de verscheidenheid in problemen verdeeld over alle geleverde types :lol:

Succes met de reparatie of toch maar een speurtocht naar een andere Volvo :?:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

gabbermaikel

di dec 22, 2009 17:21

nee wij hebben geen t5r ofzo, wij hebben zelfs helemaal geen volvo in eigen bezit, dit omdat de gemiddelde volvo net zo onsportief rijdt als deze 155
en het stuur reageert wel heel goed, maar je hebt echt geen idee wat je doet. want het voelt meer alsof je stuur gewoon los in je handen zit want feedback uit het stuur dat krijg je compleet niet
het ding heeft al 10 meter lang onderstuur en er is overal rook om je heen maar in het stuur voel je nog niks, en dit komt allemaal door het stuursysteem, dus hoe de stuurvekrachting(in dit geval) is enz

en nee bij ons is de koppakking niet vervangen, maar dit is ergens bij de 150.000km gedaan, dat is bij ons ook wel bekend en dat is ook niet zo raar want de hebben heel veel auto's als ze op lpg rijden
maar dat dan nog geen 100.000km later de koppakking alweer vervangen moet worden is wel heel belabberd

en nee deze auto word gewoon netjes warm gereden zoals ik al heb gezegd, dat was bij de auto hiervoor wel anders en die heeft nooit problemen gehad terwijl we bij die auto(een citroen hok) juist probeerden de motor kapot te krijgen, en die heeft ook een 30.000km met maar een half gevulde bak gereden omdat we dat ding kapot wouden rijden om daarna een goede leuke auto te kopen, maar dat viel dus wel vies tegen

en het is niet dat je niet hard kunt gaan met een 155 hoor, want er zijn maar weinig auto's die het bijhouden. Maar je voelt niet wat er gebeurt en dus is het niet leuk om hard door een bocht te gaan, dat was met die citroen wel zo want die had geen eens stuurbekrachtiging dus dan voelde je ook wat er gebeurde

en het enigste probleem dat wij bij deze 155 konden vinden waren een paar kleine roestplekken(bij het raam enz) en dat hij achter geen hulpveren heeft maar er wel een 65l lpg tank in zit dus bij hard over een drempel gaan klapt hij in de veerweg begrenzing, maar die problemen zijn vrij simpel op te lossen en daarom hebben we toen de koop ook door laten gaan

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 22, 2009 17:45

deze voel je wel sturen

Afbeelding

:twisted:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

BMP
Full Member
Full Member

di dec 22, 2009 18:34

Deze ook wel :lol:

Afbeelding
De vorige bella's

Alfa33 1.5 milano 1983
Afa33 1.3 s type2 1989
Alfa 155 1.8ts 1993
Alfa 156 1.6ts 1999
2000 Berlina 1971

Heden Alfa 159 1.9 JTS 2006

http://ziggo.gebruikers.eu/news.php

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di dec 22, 2009 20:04

ik heb ze erbij gepakt....
Afbeelding

hoe meer je leest, hoe leuker het wordt :wink:

@maikel wat tips:
1. kraak nooit een merk ongegrond af op het forum van dat merk
2. lees tijdschriften, boeken, kijk TV of zoek naar informatie voordat je iets zegt (volgens verschillende critici was de 155 de best sturende auto in die tijd)
3. voor een koppakking staat geen km-stand

mmm, volgens mij ga ik te serieus in dit topic worden :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

gabbermaikel

di dec 22, 2009 21:36

nee bij alfa staat voor een koppaking geen km's nee, dat gebeurt tussen de 0 en 100.000km wel een keer
maar normaal gesproken bij een goede motor op lpg is het tussen de 150.000 en 200.000 km tijd om de koppaking te vervangen, dit is bij veel auto's zo op een paar uitzonderingen na want daar hoeft het niet bij(oa de peugeot 1.6 16v die kan er aardig lang mee door en de volvo 4 en 5 cilinder motoren ook wel) dus er staat wel een km stand voor en dat weten wij als lpg rijders ook wel en daarom houden wij dus rekening met dat je dan wel even duur onderhoud hebt(wat op benzine minder vaak voorkomt)

en wat vinden mensen goed sturend? bij ons moet er veel feedback in zitten nou je kunt zeggen wat je wilt maar dat heeft dat ding dus echt niet, een 307sw heeft nog meer dan dat en zo'n ding rijdt is gemaakt voor rustig rijden niet sportief

en denk je dat ik er wat om geef of dit het alfaforum is of niet? jullie proberen mij ook af te kraken dat ik er dan niks van weet en dat ik niet eens kan ontluchten, maar lezen kunnen jullie hier ook niet zeker?
en je zegt ook nog ongegrond, het lijkt me toch wel vrij duidelijk dat ik wel een duidelijke reden heb om het merk af te kraken, de wagens voor de 155 rotten als een gek en dan denk heb je een 155 die rot tenminste niet sneller dan dat hij rijdt maar dan kun je weer niet rijden want dan ligt de koppaking er regelmatig uit
dat je olie moet tanken en benzine(lpg) bijvullen dat is geen probleem, dat hoort wat bij zo'n ding en dat wist ik ook wel, maar dat zonder goede reden dan de koppaking er uit gaat? want volgens jullie komt het doordat hij koud al afgetrapt word. Nou als dat al aftrappen is dan is het een wonder dat met warme motor er nog een stukje van de lagers overblijft, want dan komt hij regelmatig boven de 5000 toeren en daar doet die motor ook pas wat hij moet doen en dus moet hij dat ook makkelijk kunnen
en koud komt hij niet boven de 3500 eigenlijk dus als hij dat al niet aan kan dan is het wel een zeer slechte motor, dan snap ik niet dat alfa die motor ooit uit gebracht heeft

Terug naar “Algemene Technische vragen”