ErwinV6

Onderstel modificeren Giulia

wo jun 22, 2005 09:11

Mijn Supertje loopt als de brandweer 170a180 pk, maar het onderstel is nog steeds een beetje blubberig :lol:
De auto is wel verlaagd en heeft Bilstein dempers voor en gele Koni's achter, dit werd mij destijds zo'n 10 aar geleden geadviseerd door enkele Squadra Bianca rijders..(weet dat ze nu veel verder zijn maargoed...)
Ik wil er ook geen raceauto van maken want daar heb ik mijn 75 3.5 al voor maar hij zou van mij wat strakker mogen sturen...
Heb er trouwens ook nog steeds 185/70 14 banden op liggen omdat dat lekker (oud) staat maar natuurlijk helpt dat het strakke sturen niet echt.Dus zullen 185/60 14 bandjes moeten worden al worden de drempels dan wel echt een probleem :cry:
Wat zijn de beste redelijk eenvoudige modificaties?
Wil vooral de kont wat steviger hebben en de rol om de lengteas verminderen.
Dikke stabi voor? etc... en zo ja wie verkoopt het spul tegen redelijke prijzen?
Wil er van de winter het 1 en ander aan gaan doen als de 3.5 het toe laat qua tijd tenminste :?

Egbertone
Guru
Guru

Re: Onderstel modificeren Giulia

wo jun 22, 2005 09:26

Wil vooral de kont wat steviger hebben en de rol om de lengteas verminderen.
Dikke stabi voor? etc... en zo ja wie verkoopt het spul tegen redelijke prijzen?
Denk dat je met een dikke stabi voor al een heel eind komt! Bij Mugello verkopen ze er een van RVS. Heb ik onder mijn Bertone zitten, i.c.m. met Spider IV armpjes. Achter Polyurethane diabolorubbers, stuurt een stuk strakker.

ErwinV6

RE: Onderstel modificeren Giulia

wo jun 22, 2005 10:58

Wie verkoopt die rubbers?
Inderdaad denk ik ook dat die stabi veel scheelt als je ziet wat die doet bij een 75, enorm verschil :D

Egbertone
Guru
Guru

wo jun 22, 2005 11:35

Ik heb ze zelf bij Prins Bredevoort gekocht. Zijn Polyurethane van Powerflex.
Denk dat ze bij Giuliaweb of ARparts ook wel te koop zijn.

De paarse op de onderstaande foto:

Afbeelding

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

wo jun 22, 2005 12:11

Vooral achter alle rubbers vervangen. Ook die in de lange draagarmen van de koets naar de achteras. Rest uiteraard ook. Krijg je een hele andere achterkant voor terug. Is die meesturende achteras gelijk over. En inderdaad die 70-serie banden gelijk inruilen voor 60 of 65. Voor heb ik ook alle rubbers gedaan, die in de draagarmen zijn wat lastiger verkrijgbaar maar via Arese zeker te vinden. Stabi heb ik nog standaard en ik vind het rollen om de lengteas wel meevallen. Blijft het weggedrag ook lekker voorspelbaar als het allemaal wat harder gaat.
Achter heb ik progressieve veren zitten van een hardere soort. Maakt het veergedrag een stuk stugger terwijl heel diep inveren op drempels enzo geen probleem meer is.
Dirk - Giulia2000TS

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 22, 2005 13:21

je zou eventueel voor 15" velgen kunnen gaan, heb je geen problemen met de afrolmaat, en toch lagere wangen. (compomotive ML bijvoorbeeld)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 22, 2005 20:29

Niet alleen je Diabolo rubbers vervangen door powerflexen maar let ook eens op de zijdelingse speling van je T-Bar. Ikzelf heb er nieuwe rubbers ingedouwd en hem met plaatjes uitgevuld, Hoezo kwispelen....:biggrin:

Dat van die 15 " velgen van V W?? :wink: is een aanrader. Idd vlakkere bandwang bij zelfde afrolomtrek, ud gelijke wagenhoogte.

Staat mooi hoor: staal verbreed.... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Onderstel modificeren Giulia

do jun 23, 2005 08:42

Niet alleen je Diabolo rubbers vervangen door powerflexen maar let ook eens op de zijdelingse speling van je T-Bar. Ikzelf heb er nieuwe rubbers ingedouwd en hem met plaatjes uitgevuld, Hoezo kwispelen....:biggrin:

Dat van die 15 " velgen van V W?? :wink: is een aanrader. Idd vlakkere bandwang bij zelfde afrolomtrek, ud gelijke wagenhoogte.

Staat mooi hoor: staal verbreed.... :wink:
Hmm, nou nog staal 15" vinden met de juiste steek! Oude Giulietta's hadden dat toch? Of.....?
Dirk - Giulia2000TS

ErwinV6

do jun 23, 2005 12:24

Heren bedankt voor alle tips ik kan hier weer wat mee :thumbs:
Hoe meer tips des te beter natuurlijk maar alvast hardstikke bedankt :lol:
Groet Erwin

Giulia555

do jun 23, 2005 12:49

Onder mijn Giulia zat het volgende en het weggedrag was echt subliem:

Massieve stabi voor met Spider 4 botjes
Gele koni's rondom en progressieve veren (-35 mm) van Arese
Verstelbare bovenste draagarmen (-2 graden)
15 inch staal 6J
met 185/65/15
Montreal diabolo rubber in achteras en verder standaard nieuwe rubbers.

Auto stuurde zeer scherp in, weinig rol in lengte as en uiterst licht sturend. Geen last van spoorvorming.

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

do jun 23, 2005 12:58

Idd, oude 15" velgen van oergiulietta's passen ook...zeer mooi hoor!

Je kan natuurlijk ook gaan voor de 15" van de Giulia's (met sierdoppen), maar dat is natuurlijk geen lichtmetaal...en we gaan toch allemaal voor een zo laag mogelijk ongeveerd gewicht?
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Onderstel modificeren Giulia

do jun 23, 2005 14:19

Idd, oude 15" velgen van oergiulietta's passen ook...zeer mooi hoor!

Je kan natuurlijk ook gaan voor de 15" van de Giulia's (met sierdoppen), maar dat is natuurlijk geen lichtmetaal...en we gaan toch allemaal voor een zo laag mogelijk ongeveerd gewicht?
Weeg maar eens een stalen velg tov een replica GTA-velg..... :roll: Prijs/gewicht = :shock:
Dirk - Giulia2000TS

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

do jun 23, 2005 17:25

@Giulia2000TS: Point taken... idd, die replica's zijn niet zo LM als beweert word...

En de prijs van een set echte GTA magnesiums is al helemaal over the top... :cry:

Staal dan maar!
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

do jun 23, 2005 23:54

Hoi Erwin, wil je 15"stalen velgen? Saab velgen passen en lijken redelijk op het origineel.
Heb ze zelf ook onder m'n bertone met 185/65/15 banden. Aanrader.
De saab velgen zijn van een 9000. Je moet wel het velg hart iets uitvijlen of laten draaien en verder zijn de boutgaten 14mm ipv 12mm dus je heb "hoedjes"nodig om het conische vlak van je wielmoeren te vergroten. Maar die hoedjeszijn bij elke goede bandeboer te koop. Ik heb die saab velgen ook nog verbreed naar 7J maar dat hoeft natuurlijk niet perse. De origineel zijn ze dacht ik 6J en ET 33.
Als je het onderstel wilt upgraden vergeet dan niet de rubber verbinding tussen camber en casterstang te vervangen voor een nylon bus.
Check tevens of de bevestigingspunten van je stuurhuizen (hoofd en hulp) niet wat versteviging nodig hebben. Dat is doorgaans wel het geval. (laat voor de grap met stilstaande auto eens iemand aan het stuur draaien en kijk zelf scherp naar het stuurhuis, dan begrijp je wel wat ik bedoel.

Mzzl,

DJ

Cavolo

vr jun 24, 2005 00:24

nadeel van stalen velgen is dat ze de hitte van de remschijven niet zo goed afvoeren.... als je er serieus mee gaat rijden op een circuit dan kun je er een ei op bakken na 20 minuten....

Terug naar “Algemene Technische vragen”