dude-nl

Alfa 156 2.0 ts (selespeed) UPDATE! schakelt niet goed meer

vr mei 08, 2009 10:33

Hallo allemaal,



Paar weken geleden stond ik stil met mijn alfa.

Auto wilde niet meer starten (koude motor)

Wegenwacht erbij kon niks vinden.



Ik vermoede zelf de BDP sensor aangezien hij ene keer in 1x aanslaat en andere keer pas de 2e keer starten.



Maar de wegenwacht kreeg hem niet uitgelezen. Uur verder niks kunnen vinden.

Uiteindelijk starte de auto ineens bij een wanhoops poging voor we zouden gaan slepen. Gekke is dat hij niks gedaan heeft... :s



Sindsdien start de auto steeds slechter, als hij aanslaat lijkt hij ff op 2 of 3 pitten te lopen voor 2 seconden en dan ineens niets meer aan de hand.



Nu sta ik echt stil, krijg hem niet meer aan de praat.



Zal het de BDP sensor zijn? of toch de toerental sensor?

of moet ik het toch in het injectie systeem zoeken?



Kan ik de BDP sensor zo vervangen en waar zit hij exact?

Wie kan me op weg helpen?
Laatst gewijzigd door dude-nl op ma mei 11, 2009 20:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Andretti Molletti

RE: Alfa 156 2.0 ts (selespeed)

vr mei 08, 2009 12:56

Ik kan je opweg helpen....

dude-nl

Re: RE: Alfa 156 2.0 ts (selespeed)

vr mei 08, 2009 17:14

Ik kan je opweg helpen....
Was dit een serieuze reactie of een geintje?

Andretti Molletti

RE: Alfa 156 2.0 ts (selespeed)

vr mei 08, 2009 17:56

Serieus natuurlijk... ik ben altijd serieus, mijn grapjes worden altijd snel weggehaald.


Dussss begin eens met starten en dan te bezien of je vonk en inspuiting hebt. Zo ja dan is je BDP sensor goed!!
Zo nee dan zou je ergens 5 volt moeten meten om te zien of je ECU wel voeding heeft en dan pas ga je aan de BDP sensor denken.
Die zit overigens aan de achterzijde bij de startmotor in het blok... alleen met een brug te doen. \

Dus: heb je vonk? en inspuiting?

dude-nl

Re: RE: Alfa 156 2.0 ts (selespeed)

vr mei 08, 2009 22:31

Serieus natuurlijk... ik ben altijd serieus, mijn grapjes worden altijd snel weggehaald.


Dussss begin eens met starten en dan te bezien of je vonk en inspuiting hebt. Zo ja dan is je BDP sensor goed!!
Zo nee dan zou je ergens 5 volt moeten meten om te zien of je ECU wel voeding heeft en dan pas ga je aan de BDP sensor denken.
Die zit overigens aan de achterzijde bij de startmotor in het blok... alleen met een brug te doen. \

Dus: heb je vonk? en inspuiting?
Ik heb vonk,
hoe weet ik of ik inspuiting heb?

en heb geen brug voor mijn huis helaas.

BDP sensor bij startmotor? heb al aantal keer gehoord dat hij ergens achter op het blok zat maar dan vrij hoog... Maar zal wel dan.

Andretti Molletti

RE: Alfa 156 2.0 ts (selespeed)

vr mei 08, 2009 23:05

Je kan met een LED spanningszoeker op een injector meten of luistern met een stethoscoop of schroevendraaier of je klik klik hoort.
Ik bedoel dat de BDP sensor achter de startmotor zit in de as-richting... dus naar de startmotor kijkend links ervan .. niet erachter verstopt :)

Andretti Molletti

RE: Alfa 156 2.0 ts (selespeed)

vr mei 08, 2009 23:06

Trouwens als je vonk hebt.... je kan even op remmenreiniger starten!!!

Als je vonk hebt heb je iig een werkende BDP sensor en zit je probleem in de brandstof!!! (of heel misschien in de codesleutel)

dude-nl

RE: Alfa 156 2.0 ts (selespeed)

za mei 09, 2009 08:49

Mijn injectors klikken.

alleen kan ik natuurlijk niet zien of alles op tijd staat.

Ik dacht dat BDP sensor ervoor zorgde icm toerentalsensor dat de ontsteking juist op tijd loopt.

Kortom een wrakke BDP sensor, kan nog wel een vonk geven maar op het verkeerde punt.
Ik kan er helemaal naast zitten hoor. De theorie is voor mij ook alweer een tijd geleden.

Kan je er echt niet bij vanaf de grond? heb geen brug en selespeed is natuurlijk niet te slepen.

ALs het goed is krijs ik vandaag of maandag een diagnose setje binnen (van SanderQV) dan hoop ik af te kunnen lezen wat evt de storing is.

Andere sleutel heb ik nog niet geprobeerd. kan altijd natuurlijk.

Maar ik vermoed wat anders aangezien hij laatste tijd tijdens het aanslaan op 2 of 3 pitten leek te lopen (of in iig met tekort aan brandstof ofzo) en na 2 seconden ineens goed ging lopen.
Nu ik er zo aan denk zou het ook wel eens mijn LMM kunnen zijn.

Als je nog wat tijd hebt voor advies hoor ik het graag!

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 401
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

RE: Alfa 156 2.0 ts (selespeed)

za mei 09, 2009 09:24

Ik zou het probleem nu eerst in de brandstoftoevoer gaan zoeken, dus eerst kijken of je brandstofdruk hebt door een benzineleiding bij de motor even los te halen (ook met motor uit moet er druk op blijven staan). Zo niet, dan benzinetoevoer nalopen te beginnen bij is tank gevuld, draait brandstofpomp etc.

---
Eric

dude-nl

Re: RE: Alfa 156 2.0 ts (selespeed)

zo mei 10, 2009 00:21

Ik zou het probleem nu eerst in de brandstoftoevoer gaan zoeken, dus eerst kijken of je brandstofdruk hebt door een benzineleiding bij de motor even los te halen (ook met motor uit moet er druk op blijven staan). Zo niet, dan benzinetoevoer nalopen te beginnen bij is tank gevuld, draait brandstofpomp etc.

---
Eric
Ik heb gewoon brandstof druk en een vonk....

dude-nl

RE: Alfa 156 2.0 ts (selespeed) Start en schakelt niet goed

zo mei 10, 2009 00:21

Ok,



vanavond auto na een aantal pogingen weer aan de praat gekregen. raar maar waar.

motorisch loopt hij goed.

Maar mijn selespeed begon na een paar KM te flippen.

Display knipperde constant en schoot elke keer uit versnellingen of kon versnellingen niet vinden.

Vervolgens schiet hij in zijn N en reageerd nergens meer op.

Na paar minuten pakt hij weer de 1e versnelling en rijdt weer een paar km normaal.



Ik wil weer starten, auto starte pas in zijn 9e poging. (wil 9x helemaal niet aanslaan, start motor draait maar niet meer dan dat).

Springt aan. Rijdt 8KM goed en spring weer in zijn N. Na 5 minuten springt hij ineens in zijn 2 en kan ik verder rijden. Rijden is een groot woord, hij schiet constant uit zijn versnelling.



Kan dit verband hebben met elkaar?

Het slecht starten en de selespeed problemen?

Welke sensor wordt gebruikt door beide systemen?



Graag hulp, wordt radeloos en sta nu echt op het punt afscheid te nemen van mijn Bella....

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7061
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Alfa 156 2.0 ts (selespeed) Start en schakelt niet goed

zo mei 10, 2009 00:25

Heb je niet ergens een slechte kabelverbinding oid? een zekeringkast oid die vol water staat geeft ook rare storingen.

Succes ermee in ieder geval!
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

dude-nl

Re: RE: Alfa 156 2.0 ts (selespeed) Start en schakelt niet g

zo mei 10, 2009 00:39

Heb je niet ergens een slechte kabelverbinding oid? een zekeringkast oid die vol water staat geeft ook rare storingen.

Succes ermee in ieder geval!
Nope,

tja slechte kabel verbinding? welke van de 1684 die de auto heeft?

haha

ben nu benieuwd of er een verband bestaat tussen de problemen met starten en de selespeed....

Andretti Molletti

RE: Alfa 156 2.0 ts (selespeed) Start en schakelt niet goed

zo mei 10, 2009 00:44

haal de grote zwarte stekkers eens los en weer vast . die vd selespeed die voor de accu zit ... iets van 20 polig oid
knipperende display is een probleem met je padkeuzesensor op je schakelblok
niks meer doen is denk ik een drukprobleem... doet je pomp het wel goed???? (als je je deur opendoet moet je pomp al hoorbaar draaien).

dude-nl

Re: RE: Alfa 156 2.0 ts (selespeed) Start en schakelt niet g

zo mei 10, 2009 00:53

haal de grote zwarte stekkers eens los en weer vast . die vd selespeed die voor de accu zit ... iets van 20 polig oid
knipperende display is een probleem met je padkeuzesensor op je schakelblok
niks meer doen is denk ik een drukprobleem... doet je pomp het wel goed???? (als je je deur opendoet moet je pomp al hoorbaar draaien).
Stekker is goed (en ingespoten in de WD40)

Pomp bouwt gewoon druk op, duidelijk hoorbaar bij openen deur.
Heb nu wel een reserve pomp liggen die ik er morgen onder ga zetten.

Padkeuze sensor? kan ik zelf zeker niks mee.

Heb ook nog een reserve robot liggen maar krijg de torxjes niet los van de huidige sensors op de robot.
anders had ik ze uitgewisseld om te proberen.

Maar snap dan ook nog niet waarom hij niet start.

Denk dat ik alfadiag maar ga aanschaffen, daarmee kan ik ook selespeed uitlezen als het goed is. (helaas niet met unidiag van Sander)

Terug naar “Algemene Technische vragen”