B-lex
Guru
Guru

Verbruik 1.6 TS

di nov 18, 2008 19:56

Ik had dus een vraag..het gemiddelde brandstofverbruik van jullie motor.

Dat is bij mij gemiddeld 1 op 8..als ik lang snelweg rijd kruipt het op naar 1 op 10.
Alfa 75TS
Lada Niva
Porsche 911

PCB
Junior Member
Junior Member

RE: Verbruik 1.6 TS

di nov 18, 2008 20:57

Je hebt vijf versnellingen he :lol:

Hm, lijkt me wel iets te hoog, de onze (1.7 16v (wel 145 natuurlijk)) doet 8,6 L / 100 km over 10000 km gemeten..
Moeilijk zo direct te zeggen wat het hoge verbruik veroorzaakt, misschien handig om te vermelden wat je al hebt bekeken:
- bandenspanning?
- luchtfilter?
- lambda (doe eens een 4-gasmeting)?
enz.

Gr

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 18, 2008 21:27

Het hangt nogal van je rechtervoet af, met prima werkende computer etc. kan je ook best 1 op 5 rijden met een 1.6 TS hoor. Dat je dan doof wordt van de piepende banden is bijzaak ;) Mijn 1.4 doet 1 op 9.5 gemiddeld, m'n 2.0 doet 1 op 9 gemiddeld bij "braaf' rijden met veel snelweg. een 1.6 die tussen de 1 op 8 en 1 op 10 zit is dus niet zo bijzonder naar mijn mening.

postbus31
Member
Member

wo nov 19, 2008 07:36

145 1.6TS:

Eerste 20km kalm aan, daarna flink doorhalen, en op de autosnelweg 150/160 km/h, 4 dagen per week, 120km per dag, verbruik 1:10 / 1:11

Stad: 1:9 / 1:10

Lange afstanden, b.v. duitse autobahn, 3 uurtjes 150km/h continue 1:14 :shock:

Originele 145, 17" lm 205 breed.

Moet wel zeggen dat het verbruik met een K&N filter aanzienlijk hoger was.

B-lex
Guru
Guru

wo nov 19, 2008 10:27

Zit idd open luchtfilter op, maar daardoor is het verbruik niet gestegen..rij over het algemeen rustig. Als ik flink doorrijd haal ik net 350 km op 50 liter.

Bandenspanning is ook goed.

Lambdasensor hoorde ik ook al van mede-alfist hier uit het dorp. Waar zou ik dat nog aan kunnen merken?
Alfa 75TS
Lada Niva
Porsche 911

PCB
Junior Member
Junior Member

wo nov 19, 2008 12:43

Kan in principe verschillende symptomen hebben.. ligt er ook aan of hij helemaal kapot is of hem alsmaar te rijk danwel te arm afregelt.
Soms heb je last van inhouden of niet lekker stationair lopen, maar het snelst weet je het door een viergasmeting te doen.
Je verbruik is echter niet zo extreem hoog, dus vertel nog eens meer over de laatste beurt bijvoorbeeld... Het kan ook in kleine dingetjes zitten, zoals een achterwiel wat niet helemaal soepel meer meedraait of een vervuild luchtfilter..
Alfa Romeo 164 3.0 12v '89
Alfa Romeo 145 1.6 8v '96

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo nov 19, 2008 13:14

Qua dingen waardoor je ECU verkeerd afregelt kan je bij de 16V TSjes kijken naar: luchtmeter (geeft vaak wat minder aan, gaat arm lopen, dus minder rendement, dus alsnog meer brandstofverbruik), Lambda (gaat daardoor te rijk mengen, ook minder rendement), temperatuursensor koelvloeistof (KVS niet op temperatuur is rijker mengen) en je thermostaatje zelf. Wat geeft je temperatuurmeter in je dashboard aan bij "gewoon doorrijden" op de snelweg? Alles onder de 80 graden is een reden om eens naar je thermostaat te gaan kijken.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

wo nov 19, 2008 13:25

Opsporing van hoog verbruik (want dat is het) begint bij de thermostaat
Dit omdat je voorts niet klaagt over ander gedrag van de motor zoals stotteren - te weinig vermogen etc etc.

Dus zorg voor een goede bedrijfstemperatuurvan 80-85 graden constant.

(bij de TS verdient een nieuwe thermostaat zichzelf goed snel terug) Kapotte herken je aan lage temperatuur op bijvoorbeeld de snelweg (55 a 60 graden) Systeem blijft dan inspuiten als zijnde koude motor. Verbruik is dan ook veel hoger!
Vervangen is redelijk simpel.

Is bedrijfstemperatuur nu ook gewoon goed - doe dan bij een lokale garage of apk station even een vraagje of de auto even aan de co meter mag hangen.
Komen daar rare dingen naar voren, kijk dat wat er tijdens die meting verandert als je de stekkers van de lambda lostrekt bij lopende motor.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

B-lex
Guru
Guru

wo nov 19, 2008 14:06

Net Apk gekeurd..met co2 uitstoot was niets vreemds aan te zien..

temperatuur is ook normaal, gemiddeld 80.
Alfa 75TS
Lada Niva
Porsche 911

PCB
Junior Member
Junior Member

wo nov 19, 2008 15:43

Thermostaat en lambda lijken dus goed te zijn.. misschien luchtmassameter controleren, maar dan heb je dacht ik bijna altijd last van inhouden?
Anders rij je onbewust misschien toch niet zo heel zuinig of moet je het zoeken in kleine dingetjes als eerder vemeld..

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Verbruik 1.6 TS

wo nov 19, 2008 17:25

Thermostaat en lambda lijken dus goed te zijn.. misschien luchtmassameter controleren, maar dan heb je dacht ik bijna altijd last van inhouden?
Anders rij je onbewust misschien toch niet zo heel zuinig of moet je het zoeken in kleine dingetjes als eerder vemeld..
In extremere gevallen heb je last van inhouden ja, maar bij minder extreme gevallen valt dat nogal mee. Of je moet een goede meetopstelling hebben, of je moet ruilen met iemand van wie het verbruik wel goed is en dan allebei een poosje rijden om te zien of dat de oorzaak is. Zo'n ding op de gok kopen is best nog wel een kostbare aangelegenheid, zeker omdat je geen 2ehands wilt waarvan je niet weet of die niet ook wat afwijkt.

Als de thermostaat en lambda goed zijn, kan het nog best zo zijn dat de sensor van de koelvloeistoftemperatuur voor de ECU afwijkt. Dan denkt de ECU dat de KVS kouder is, waardoor er rijker gemengt wordt. Dit wordt vervolgens bij deellast door de lambdasonde wel weer gecorrigeerd, maar zal bij tussensprintjes en dergelijke wel een verhoogd gebruik opleveren. Zoiets is met de uitlees-software van SanderQV prima uit te lezen, het kan vast met de betere meetapparatuur van de dealer ook. Je kan ook met een multimeter, een bakje warm/heet water en een bekend goede thermometer zelf de sensor doormeten op de juiste weerstandswaarden bij de opgegeven watertemperatuur. Dat vereist wel dat je de sensor uitbouwt en een meetopstellinkje maakt.

Zit er een schoon luchtfilter in? Een *echt* vies luchtfilter gaat uiteindelijk ook meer verbruik veroorzaken, ondanks het bijregelen van de ECU. Even je filter schoonmaken als je een "open filter' hebt kan geen kwaad bij twijfel.

PCB
Junior Member
Junior Member

Re: RE: Verbruik 1.6 TS

wo nov 19, 2008 19:31

Als de thermostaat en lambda goed zijn, kan het nog best zo zijn dat de sensor van de koelvloeistoftemperatuur voor de ECU afwijkt. Dan denkt de ECU dat de KVS kouder is, waardoor er rijker gemengt wordt.
Ik weet niet of het veel uitmaakt of je een TS of boxer hebt, maar wij hebben een half jaar ofzo met een kapotte thermostaat gereden (~50 graden) en dit was nou niet direct aan het verbruik te merken. (afgezien dat het niet zo goed is voor de rest van de motor)

@ B-lex; kun je nog eens vermelden wat je al allemaal hebt bekeken?

Terug naar “Algemene Technische vragen”