Ik had dus een vraag..het gemiddelde brandstofverbruik van jullie motor.
Dat is bij mij gemiddeld 1 op 8..als ik lang snelweg rijd kruipt het op naar 1 op 10.
In extremere gevallen heb je last van inhouden ja, maar bij minder extreme gevallen valt dat nogal mee. Of je moet een goede meetopstelling hebben, of je moet ruilen met iemand van wie het verbruik wel goed is en dan allebei een poosje rijden om te zien of dat de oorzaak is. Zo'n ding op de gok kopen is best nog wel een kostbare aangelegenheid, zeker omdat je geen 2ehands wilt waarvan je niet weet of die niet ook wat afwijkt.Thermostaat en lambda lijken dus goed te zijn.. misschien luchtmassameter controleren, maar dan heb je dacht ik bijna altijd last van inhouden?
Anders rij je onbewust misschien toch niet zo heel zuinig of moet je het zoeken in kleine dingetjes als eerder vemeld..
Ik weet niet of het veel uitmaakt of je een TS of boxer hebt, maar wij hebben een half jaar ofzo met een kapotte thermostaat gereden (~50 graden) en dit was nou niet direct aan het verbruik te merken. (afgezien dat het niet zo goed is voor de rest van de motor)
Als de thermostaat en lambda goed zijn, kan het nog best zo zijn dat de sensor van de koelvloeistoftemperatuur voor de ECU afwijkt. Dan denkt de ECU dat de KVS kouder is, waardoor er rijker gemengt wordt.