Waar kan ik hier meer over leren, bv. combinaties van drijfstanglengtes, krukassen en nokkenassen? Echt heel leuk!
draai voor de grap de zuiger eens om...................bovensteonder monteren dus......En deze kracht op de cilinderwand gaat door het leven onder de naam: "leibaankracht".
Iets waar de boxermotor door zijn constructie zoiezo al meer last van heeft als een rechtopstaande 4-in-lijn bijvoorbeeld.
Mesman, die naam komt me bekend voor HTS in Rotterdam Huib?Dit is wat mij bij is gebleven uit de lessen van Mesman (HTS-A!), aanvullingen en/ of verbeteringen zijn natuurlijk welkom!
Hoe bedoel je dit?draai voor de grap de zuiger eens om...................bovensteonder monteren dus......En deze kracht op de cilinderwand gaat door het leven onder de naam: "leibaankracht".
Iets waar de boxermotor door zijn constructie zoiezo al meer last van heeft als een rechtopstaande 4-in-lijn bijvoorbeeld.
En dan dat tentamen van Dhr. KamerlingHoe bedoel je dit?draai voor de grap de zuiger eens om...................bovensteonder monteren dus......En deze kracht op de cilinderwand gaat door het leven onder de naam: "leibaankracht".
Dhr. Mesman, die loopt er nu nog steeds. Hij heeft de minor ontworpen die ik nu volg (waterstof aandrijving). Moeilijk!!
Goed opgelet Huib!!!Bijvoorbeeld een 16-klepper vult bij lagere toeren moeilijker (bv vanwege geringe flow door groot klepoppervlak) maar kan bij een hoger toerental de cilinders goed blijven vullen. Door op een hoog toerental nog een goede cilindervulling te hebben bereik je een hoog vermogen.
Dit is wat mij bij is gebleven uit de lessen van Mesman (HTS-A!), aanvullingen en/ of verbeteringen zijn natuurlijk welkom!
Greetz,daarom rij ik met 1600 ccok dat zou dus betekenen dat als ik de krukas van een 1.4 gebruik en de boring van een 1.7 krijg ik als volgt
8,7x8,7x3,14x0,25=59,41665 x6,72=399,27988 x4= 1597,1195 cm3 dus het word dan een 1.6 blok![]()
![]()
voor bij wie het licht nu uitgaat dit was een berekening om er achter te komen wat mijn cilinder inhoud word als ik de wisseling zou doen......
moet alleen nu nog ff de compressie verhouding berekenenmaar gaat ook goed komen
Inderdaad leuk zo'n oud topic. Na het nu nog eens doorlezen zie ik dat Pieter opnieuw de 1600 boxer uit de 145/146 heeft bedacht. Daar hebben ze volgens mij inderdaad de 1.5 (of 1.4)zuigers aan een 1.7 krukas gekoppeld. voordeel zou zijn een 1.5 met meer koppel en dus een efficientere motor. Helaas....Lekker bladeren door oude postings. Interessant!
Heeft iemand nog specs van zo'n '1600' boxer? Dus 1.5 krukas met 1.7 zuigers? Bv hoeveel toeren, vermogen/koppel, 8 of 16 kleps, compressieverhouding..
Greetz,daarom rij ik met 1600 ccok dat zou dus betekenen dat als ik de krukas van een 1.4 gebruik en de boring van een 1.7 krijg ik als volgt
8,7x8,7x3,14x0,25=59,41665 x6,72=399,27988 x4= 1597,1195 cm3 dus het word dan een 1.6 blok![]()
![]()
voor bij wie het licht nu uitgaat dit was een berekening om er achter te komen wat mijn cilinder inhoud word als ik de wisseling zou doen......
moet alleen nu nog ff de compressie verhouding berekenenmaar gaat ook goed komen
Jan
Inderdaad leuk zo'n oud topic. Na het nu nog eens doorlezen zie ik dat Pieter opnieuw de 1600 boxer uit de 145/146 heeft bedacht. Daar hebben ze volgens mij inderdaad de 1.5 (of 1.4)zuigers aan een 1.7 krukas gekoppeld. voordeel zou zijn een 1.5 met meer koppel en dus een efficientere motor. Helaas....Lekker bladeren door oude postings. Interessant!
Heeft iemand nog specs van zo'n '1600' boxer? Dus 1.5 krukas met 1.7 zuigers? Bv hoeveel toeren, vermogen/koppel, 8 of 16 kleps, compressieverhouding..
Greetz,daarom rij ik met 1600 cc
dat lees je verkeerd
de 1600 uit de 145/146 is een langeslag 1600
en pieter heeft het over een korteslag 1600
Jan
Groet,
Rob