Op de NAMAC beurs van 27 juli kocht ik de Brera van Minichamps voor 24 euro bij Vorselaars, één van de grootste standhouders. Als je binnenkomt; de linker zaal en dan helemaal achterin tegen de wand. De stand is makkelijk te herkennen aan de grote drukte. Soms is het regelrecht ellebogenwerken daar, want o,o, wat kunnen al die grote kerels soms kinderachtig doen. En dan heb ik het niet over hun autootjes.
Vooraan de MC
Van de Brera van Fabbri die ik op eBay kocht had ik al eerder
enkele details laten zien. De achterbumper bleek een roodgelakt stuk transparant plastic. Aanvankelijk vond ik die Fabbri wel voldoende en was ik niet van plan de Minichamps ook nog eens aan te schaffen. Omdat ik me toch een beetje genept voelde door de constructie-trucjes van Fabbri heb ik het Chinees-Duitse geval toch maar gekocht. Met als bijkomend voordeel dat je ze dan ook eens naast elkaar kan zetten om te vergelijken
Meteen kan je al stellen dat de Fabbri absoluut geen verkeerd model levert voor het weinige dat-ie moet kosten: 9 euro in de Italiaanse kiosk. Probleempje: op onze Nederlandse straathoeken staan geen Italiaanse krantenstalletjes. En ook in Italië zelf zijn die vaak maar matig bevoorraad of doet de ‘edicolante’ er zelfs niet eens aan mee. Ik lees op Italiaanse fora een hoop gemopper over de levering, en ook het postabonnement bij Fabbri zelf schijnt regelmatig met zeer grote vertragingen te kampen.
Kortom: eBay is de aangewezen manier om er één te bemachtigen. En dan maar hopen dat de prijs niet te veel stijgt, want je zal ook nog eens verzendkosten moeten betalen. Veel Italianen (ik vermoed vooral veel slimme neefjes van de kioskhouders…) zetten de modellen meteen al met een startprijs van 16 euro of meer op eBay. 7 euro of meer voor verzending er bij en je gaat al aardig richting de Minichamps-prijs. Die in de ‘gewone’ winkel wel een eurootje of vier meer dan op de beurs zal kosten. Mijn Fabbri kwam overigens uit het verre oosten en was lekker goedkoop.
Wat valt als eerste op?
MC links, Fabbri rechts
De lak. Die van MC is véél strakker, de Fabbri heeft een soort sinaasappelhuid, niet heel storend, maar naast elkaar gezet zie je het meteen. Het rood van de Fabbri is ook 'blauwer' en als je het eenmaal weet van de achterbumper blijf je zien dat die niet is wat het lijkt.
Vooraanzicht
MC links, Fabbri rechts
De MC is net even wat verfijnder maar de glaasjes van de koplampen zijn niet goed vormgegeven, op het model zijn het een soort druppeltjes terwijl de voorkant ervan plat zou moeten zijn. Door die vorm ogen ze wat helderder dan die van de Fabbri, die wel weer beter van vorm is. Het Alfahart van de Fabbri klopt ook beter, de bovenste ‘streep’ hoort het Logo aan de onderzijde te raken. Op mijn model is een afwerkingsfoutje zichtbaar, een niet mat gemaakt stukje naast het logo.
De achterzijde
Ook hier weer is de MC net iets verfijnder (de Fabbribumper vergeten we dan maar even). Waar de Fabbri het woordje ‘Brera’ gezeefdrukt heeft staan, heeft de MC zelfs een miniscule opliggende type-aanduiding. De achterruit verwarming is wel leuk, maar veel te vet. De Fabbri heeft een antennetje van het juiste type. Ze vallen wel van alle exemplaren af, hoorde ik op de beurs. Pas dus op voor afstoffende echtgenotes/vriendinnen…
En nou de grote grap: Minichamps heeft precies hetzelfde gedaan als Fabbri met het rood lakken van transparante delen!
Alleen in dit geval het stukje achterklep tussen achterruit en achterlichten. Het is dan weer wel zo netjes gedaan dat het me pas opvalt nu ik de modellen zo nadrukkelijk zit te vergelijken
Interieur
Ongelooflijk! Dat van de Fabbri is al heel erg gedetailleerd, maar MC gaat wel heel erg ver. En valt ook makkelijker te bewonderen vanwege het brons-transparante skywindow. Fabbri heeft het dak aan de binnenzijde zwartgelakt.
Ik had niet eens gedacht dat het met mijn camera mogelijk was, maar toch zijn bij de MC een hoop leuke details te zien: op het schermpje in de middenconsole is een landkaartje te zichtbaar! Waar in de Politoysmodellen van vroeger een stuurtje werd geprikt dat helemaal vertikaal stond en met de onderrand de stoel raakte, is nu bij dit model het stuur zeer percies weergegeven. Juiste vorm hendels voor richtingaanwijzers e.d., een zilverkleurige spaken en een zwart middendeel en zwarte toetsen. Ook de ringen rond de ventilatieroostertjes en de deurklinkjes binnenin zijn zilvergrijs gemaakt!
Overig
Dat de modellen elk een eigen type wielen hebben is natuurlijk leuk. Die van MC hebben zelfs een meerkleurig logootje van een halve millimeter, helaas op slechts één wiel echt in het midden geplakt. Uitwisselen van de wielen zal lastig worden als je dat wilt: beide modellen zijn geplakt/geklikt, er is geen schroefje zichtbaar. Jammer voor degenen met verbouw-plannen.
Zei ik een paar postings terug dat het belachelijk was dat die dure Norev Alfetta van die simpele meegegoten ruitenwissers in de voorruit heeft, MC doet dat dus ook. Wel in het zwarte gedeelte, waardoor het effect zelfs wat netter is dan de separate plastic wissers van Fabbri. De uitstulping in de voorruitlijst voor de binnenspiegel van de MC is veel te puntig, die van Fabbri klopt wel (waar je al niet over kan vallen
)
MC heeft voor de buitenzijde voor ‘verchroomde’ deurklinken gekozen, Fabbri voor een stipje zilverkleurige lak.
Conclusie? Eigenlijk moet je eerst nog een vergelijking maken met een 1:1 Brera maar die heb ik hier helaas niet staan. Verwijs ik jullie dus naar de vele foto’s op internet om te beoordelen of de lijn van de achterruit, neus, etc. goed weergegeven is. Ik vind de MC absoluut geweldig, ook al zitten er een paar foutjes in. Foutjes die pas opvallen omdat het algehele niveau zo ontzettend hoog ligt.
En zoals gezegd, de Fabbri is zeker geen slecht model, je krijgt echt veel waar voor je geld. Het is maar net hoeveel je als verzamelaar er voor over hebt of hoever je budget reikt.
Minichamps komt in december of begin volgend jaar met een zilverkleurige Brera.
En dan hebben we de
Brera van Racing43 nog niet eens meegenomen in de vergelijking…