Furrikain
Full Member
Full Member

welke ontluchtingsnippels voor GTV6 klauwen? - HOP, GESLOOPT

wo jun 14, 2006 04:33

Ik heb vandaag dus bij het ontluchten van de remmen (poging tot...) ontdekt dat m'n ontluchtingsnippels behoorlijk afgedraaid waren door een vorige eigenaar, wat geklooi van mijn kant later werd het er niet beter op, vandaar dus:

welke afmeting ontluchtingsnippels heb ik nou juist nodig? Ik vraag het even voor het geval dat de autozaak geen gtv6 of 75 in z'n Grote Boek der Afmetingen heeft staan.

Kleine bijkomende vraag: ter voorkoming van het fenomeen vastzittende nippels: mag ik de schroefdraad insmeren met wat kopervet, of mengt dit niet echt fris met DOT4 en moet ik siliconenvet gaan gebruiken?

Ik hoop dat iemand het weet, kan ik morgen meteen verderklooien ;)

Alvast bedankt :thumbs:
Laatst gewijzigd door Furrikain op za jun 24, 2006 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

roberto
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: welke ontluchtingsnippels voor GTV6 klauwen?

wo jun 14, 2006 07:46

Gaat het om de achterklauwen of de klauwen aan de voorkant en dan ATE's of Brembo's?
Nu: 33 1.7QV '89, 147 1.9JTDm 16v '08.
Gehad: 33 1.3 Junior '87, 33 1.7ie '91, 145 1.4TS '99, 75 1.8ie Imola '92, GTV6 '81, 156 SW 1.9JTD 8v '03, 147 1.9JTD 8v '06.

Furrikain
Full Member
Full Member

Re: RE: welke ontluchtingsnippels voor GTV6 klauwen?

wo jun 14, 2006 07:50

Gaat het om de achterklauwen of de klauwen aan de voorkant en dan ATE's of Brembo's?
Ow, stom dat ik het vergeet te vermelden: de achterklauwen sowieso, maar eigenlijk wil ik ook een reservesetje voor de voorklauwen (het ontluchten is nog niet afgelopen ;))

En euh, ik dacht dat achter altijd ATE was en voor Brembo, of zie ik iets over het hoofd? :? Het betreft een GTV6 uit 1983 trouwens.

kroehlur

wo jun 14, 2006 08:59

Je kan altijd de oude nippels meenemen. Kunnen ze zeker in hun doos kijken en een passend iets uitzoeken. Ook als je nieuwe remleidingen laat maken heb je de oude koppelingen nodig.

Beetje kopervet kan geen kwaad.

Furrikain
Full Member
Full Member

wo jun 14, 2006 17:47

Je kan altijd de oude nippels meenemen. Kunnen ze zeker in hun doos kijken en een passend iets uitzoeken. Ook als je nieuwe remleidingen laat maken heb je de oude koppelingen nodig.

Beetje kopervet kan geen kwaad.
De nippels kunnen er moeilijk uit helaas. Het plan was om met een nieuw setje naar de loods te rijden zodat de auto op de brug kan. Al liggend gaan prutsen zou de boel alleen maar erger maken ;)

Furrikain
Full Member
Full Member

ma jun 19, 2006 09:37

Echt niemand? Dan ga ik maar zonder brug aan de slag in de hoop dat die krengen niet afbreken :evil:

Heb al in wanhoop naar de dealer gebeld, die kan ze leveren voor 8.5€ per stuk 8-[
De beste man wou me wel de afmetingen geven, maar die staan niet vermeld in de onderdelencatalogus. Dat zou dus komen op 59.5€ excl. verzending - geen geld natuurlijk voor wat ontluchtingsnippels :lol:

Richard Kremer
Full Member
Full Member

ma jun 19, 2006 13:35

Hoi,

Ik zou in de buurt bij een paar autoslopers gaan kijken of er nog een 75 staat. Waarschijnlijk kun je niet goedkoper aan een paar nippels komen.
Het is een idee.

MVG Richard Kremer
ALFA loos

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 19, 2006 16:40

Een maatje van mij haalde ze destijds bij de Remservice in Utrecht voor 1 of 1,50 euro per stuk!

Tip: ga naar de locale Remmerij tent (zo'n bedrijf die alle klauwen kan reviseren) daar vind je de goede. 8)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 19, 2006 19:50

Zet ze goed in de kruipolie. Daarna een voorzichtige tik op de kop met een plastic hamer om ze te laten schrikken. Dan kun je ze wellicht met beleid en korte rukjes ( los en weer vast etc. ) proberen los te draaien. Het gevoel moet je even hebben. En gebruik een goed passende sleuteltje.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 19, 2006 20:42

Zet ze goed in de kruipolie. Daarna een voorzichtige tik op de kop met een plastic hamer om ze te laten schrikken. Dan kun je ze wellicht met beleid en korte rukjes ( los en weer vast etc. ) proberen los te draaien. Het gevoel moet je even hebben. En gebruik een goed passende sleuteltje.
Bij voorkeur ring- of dopsleutel. :wink:

Of zegt dat iets over de kwaliteit van mijn gereedschap? :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 19, 2006 20:57

Of zegt dat iets over de kwaliteit van mijn gereedschap? :roll:

Geen idee, maar je draait ze zo rond met een slecht passende sleutel. Ik heb mijzelf ooit eens een kleine griptang kado gedaan met een smalle bek. Echt een ideaal ding voor hardnekkige nippels en wartels. Bij mij is er tot nu toe dan ook nog nooit 1 afgebroken. ( loopt nu naar een stuk ongeverfd hout om deze uitspraak af te kloppen. :wink: )

Furrikain
Full Member
Full Member

RE: welke ontluchtingsnippels voor GTV6 klauwen? - HOP, GESL

za jun 24, 2006 15:05

Zo dan :evil:

Auto op de brug gehad, achterste ontluchtingsnippels alle vier met veeel geluk losgekregen, ik helemaal blij. Intussen nieuwe nippels binnen gekregen, tijd om te ontluchten dus.

Laat er nou net één nippeltje rechtsvoor geweest zijn waar geen rubberen kapje op zat, lekker roestig dus. Ook losgekregen, tenminste, de eerste slag. Bij verder draaien ging het roestige kreng weer vaster zitten en je raadt het al: nippel afgebroken in de klauw.

Wat kan ik nu best doen? Nippel laten uitboren?, nieuw setje klauwen voor? Het gaat om de ATE gietijzeren klauwen. Mocht ik ze toch meteen vervangen, zijn de alu brembo exemplaren van de 75 dan een beter alternatief en zijn deze plug n play? Aan wat voor prijs moet ik me verwachten voor een setje tweedehands in goede staat?

Andere suggesties zijn ook altijd welkom.

Klote remmen :cry:

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jun 24, 2006 15:42

Ja altijd ktu die ontluchtingsnippels... :cry:
Of de alu brembo tangen plug and play zijn weet ik niet (denk t wel) maar is zowiezo beter uit oogpunt van gewichtsbesparing (minder onafgeveerd gewicht)
Even op zoek naar een setje gebruikte, hoeft toch de kop niet te kosten? Wellicht dat die van een 75 turbo diesel ook passen (ook 5-gats onderstel meen ik??) en die staan er in den Bels nog zat weg te kwijnen...
Suc6, grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member

za jun 24, 2006 16:19

De alu brembo's zijn precies hetzelfde. Even een setje scoren dus! Zet even een advertentie in gezocht of pb me even, ik weet wel iemand die er waarschijnlijk wel een paar heeft. Plug & play (geluk bij een ongeluk!).
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

Furrikain
Full Member
Full Member

Re: RE: welke ontluchtingsnippels voor GTV6 klauwen? - HOP,

za jun 24, 2006 16:51

De alu brembo's zijn precies hetzelfde. Even een setje scoren dus! Zet even een advertentie in gezocht of pb me even, ik weet wel iemand die er waarschijnlijk wel een paar heeft. Plug & play (geluk bij een ongeluk!).
U heeft een PB ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”