Rees-Cees

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

do jun 08, 2006 16:14

Uhhhhhhh,

Vandaag een offerte laten maken voor een 159sw 2.4 JTDm want een 2.2 JTS op gas wordt (nu nog) niet geleverd door Alfa!!!!!!
Dan is voor mij de keuze snel gemaakt met meer dan 50000 per jaar.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

do jun 08, 2006 17:12

Vandaag een offerte laten maken voor een 159sw 2.4 JTDm
=P~

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jun 08, 2006 22:48

:oops: Ja, dat is waar... Kom net terug uit Frankrijk en het is toch elke keer weer een openbaring om te zien hoe LPG mijlenver van de 'gewone' pomp staat...
Dit is het grote probleem van alle alternatieve brandstoffen die je onderweg zou moeten tanken/inslaan. Zo lang er geen infrastructuur is, gaat geen fabrikant die auto's bouwen, en zolang er geen auto's zijn die het nodig hebben, komt er geen infrastructuur... :roll:

Kip-ei.

Benzine/diesel is zeker niet de perfecte brandstof, maar we hebben onszelf er mooi aan vast geketend op deze manier. BMW is inmiddels in staat om een 'gewone' verbrandingsmotor op waterstof te laten lopen (hulde!), maar waar tank je dat spul...?
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Lennart
Member
Member

do jun 08, 2006 23:23

Ik kan het niet laten om ook even in de LPG-topic even mijn mening te spuien.
Elke motor kan in principe prima op LPG lopen. Dezelfde prestaties en dezelde betrouwbaarheid. Het probleem waar we mee kampen is alleen dat de motoren het door de wet op allebei moet kunnen. Het loopt op één van de 2 klote, of een compromis.
Het wordt extra lastig gemaakt door de strenge milieueisen van vandaag. Een moderne motor heeft behoorlijk geavanceerde software nodig om deze eisen te kunnen halen en de bandbreedte is maar heel klein. LPG heeft een wat ruimere marge nodig en daarom is het zo gevoelig.
Het ironische daarvan is dat LPG deze ingewikkelde software helemaal niet nodig heeft om schoon te zijn. LPG geeft van zichzelf een hele schone verbranding, waar benzine nooit aan zal kunnen tippen. Helaas moet, omdat een auto volgens de RDW ook op benzine moet kunnen lopen, de LPG-installatie gebruik maken van het reeds aanwezige motormanagement.
Omdat dit zo kritisch is, haken veel fabriekanten af, of geven geen gantantie meer, want het is lastig om dat betrouwbaar te krijgen. Bovendien is er maar relatief weinig markt voor en weegt het dus niet op tegen de ontwikkelingskosten.
Eigenlijk wel jammer dat de wetgeving daarin zo te kort schiet. Auto's krijgen qua vervuiling overal de schuld van en de politiek verzint van alles om onder het mom van het milieu de kas verder te spekken, maar het kan allemaal veel schoner.
Toch denk ik dat LPG toch wel weer terugkomt. Diesels vervuilen gewoon echt meer en ze zijn wel schoner tegenwoordig, maar het blijft smerig.
En als je denk van niet, dan rijd ik graag een jtd bij je de huiskamer binnen een iets met LPI en dan mag je er één starten. Wedden dat de diesel niet aan gaat! :-)

Zelf heb ik in 1,5 jaar tijd zo'n 70.000 km op gas gereden in een Volvo 460, met Airco! :-) Ik moest er elke 30.000(!) een liter bijkwakken en het liep perfect. En het is nog Renaulttechniek ook. Alleen, 8 klepper en geen ingewikkelde motormanagement en het gaat gewoon goed. De moderne Renaults op gas, 16v's, is drama in de gloria helaas.
Een vriend van me in een 33. Geen centje pijn, 3,5 ton op de klok. Ook nordblokken, geen probleem, in Italie reden ze op GPL..

Samenvattend: nieuwe auto's zijn gevoeliger voor storingen op gas dan oudere auto's. Met Alfa's moet het allemaal wel lukken, zorg alleen dat het goed is afgesteld en geen valse lucht ofzo. Of de temperaturen altijd hoger zijn in de motor weet ik niet zeker. De LPG-installatie onttrekt via de verdamper namelijk warmte aan het koelsysteem. En de olie is na 30.000km gewoon nog goedkleurig, dus die moet haast wel gemiddeld betere bescherming brengen voor de motor.

klaas
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

vr jun 09, 2006 00:37

te koop tegen zeer aantrekkelijke prijs: LPG installatie voor 1.8 IE Zit nu nog in een 75. Sla je slag!

GA!S
Member
Member

vr jun 09, 2006 02:30

Samenvattend: nieuwe auto's zijn gevoeliger voor storingen op gas dan oudere auto's. Met Alfa's moet het allemaal wel lukken, zorg alleen dat het goed is afgesteld en geen valse lucht ofzo. Of de temperaturen altijd hoger zijn in de motor weet ik niet zeker. De LPG-installatie onttrekt via de verdamper namelijk warmte aan het koelsysteem. En de olie is na 30.000km gewoon nog goedkleurig, dus die moet haast wel gemiddeld betere bescherming brengen voor de motor.
De meeste moderne installaties maken geen gebruik meer van een verdamper. Mijn ervaring is nou juist omgekeerd, met name de laatste G3 systemen zijn vrijwel probleemloos.

Lennart
Member
Member

vr jun 09, 2006 07:52

Ik heb 5 jaar bij een leasemaatschappij gewerkt en je wil gewoon niet weten hoeveel gefrustreerde leaserijders ik iedere dag weer te woord heb gestaan vanwegen problemen op LPG. Toch ben ik persoonlijk nog altijd pro-LPG, want het zou allemaal veel beter kunnen.

Emilio
Guru
Guru

za jun 10, 2006 08:52

Ik ben even aan het zoeken geweest naar de verhoogde verbrandings temperatuur. Het verschil blijkt 80 graden te zijn.

Iemand enig idee hoe hoog het normaal absoluut is?
Dan valt er een percentage van te maken.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za jun 10, 2006 10:30

De ontstekingstemperatuur van LPG is 400 graden (benzine 300 graden).
Temeperatuur bij uitlaatslag op benzine is ongeveer 1500 graden en uitlaatklep is bij vollast 800 graden. Dit is allemaal ongeveer!

Andretti Molletti

za jun 10, 2006 10:58

Wooow 1500 graden !!

frituur!!!

;)

Alle technieken zijn geweldig, het zijn de sufferds die er mee rijden die het problematisch maken!!!

Vreem dat het hele verhaal gasFX nog niet voorbij gekomen is.. aantrekkelijk geprijsd nl.
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op za jun 10, 2006 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

za jun 10, 2006 11:29

onbekend maakt onbemind....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Andretti Molletti

za jun 10, 2006 12:29

onbekend maakt onbemind....
Welke spreuk niet geheel omkeerbaar blijkt te zijn ;)

Emilio
Guru
Guru

zo jun 11, 2006 09:09

Ontstekingstemperatuur is 400 ipv 300 voor benzine.
Betekent dat de temp van de uitlaatsslag (die wow 1500 graden) ook 100 graden verschilt?
Of dat die wellicht ook 33% hoger ligt?

En dat de klep temp ook weer 900 ipv 800 is...

Ik wil het weten!!!!
Laatst gewijzigd door Emilio op zo jun 11, 2006 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Alfagek
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo jun 11, 2006 10:41

Geef mij maar LPG. Misschien niet altijd even betrouwbaar (geweest), maar nog steeds wel lekker goedkoop. Geen nare dieselklank en dieselwalmen achter de auto... Begrijp me niet verkeerd, een 1.9 JTD rijdt ook echt goed, maar als ik de keus had bij het uitzoeken van een nieuwe auto en het mocht LPG of diesel zijn, dan geef mij toch echt maar LPG. Gewoon een ringtank of onderbouw. Verlies je ook geen ruimte in je koffebak, alleen je moet wat vaker tanken... Met de huidige LPi technieken is het zelfs zo dat je motor iets meer vermogen levert en een veel schonere verbranding geeft. En dan komt erbij dat de prijs van LPG al heel lang tussen 45 en 50 eurocentjes hangt, terwijl benzine en diesel alleen maar duurder en duurder wordt.... Is de keus snel gemaakt, lijkt me. Daarom hebben de gasboeren het ondertussen ook zo hartstikke druk... 3 maand wachttijd op inbouw bij de meeste bedrijven....

Huidige dieseltechniek is allemaal met turbo. Heb de turbo maar eens kapot, dan doet zo'n ding echt niks meer. Kan ik uit ervaring vertellen met een 147 JTD van m'n broer... Best een vlotte auto, totdat de turbodruk wegviel.

Groetjes,
Alfagek
Bas
Nu:
33 1.7 16v
Toen:
6x 164 (TS, V6, V6, TS, TS LPG, TS LPG)
7x 33 (1.5 IE, 1.7 IE, 1.4 Imola, 1.7 IE SW, 1.5 IE, SW 16v, 1.3)
1x 75 (1.8 IE)
3x 146 (1.6 TS G3, 1.8 TS G3, 1.9 JTD)
1x 155 1.8 TS 16v G3
1x 145 2.0 TD
1x 90 2.0 carbs

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jun 11, 2006 11:57

Bas - beste kerel - waarom rijden taxi's niet op LPG???? Vertel eens....

Wat een onzin: Als de turbo kapot gaat....dan is dat natuurlijk KTU maar als je de koppakking ertussenuitblaast kost het misschien nog meer? (LPG euvel)
Ik ben oa leasecoordinator en ken de problemen die Lennart beschrijft (Lennart: Nijmwegen: dus De Lage Landen...:wink: ) Dit zijn problemen uit de praktijk. Niet van techneuten die eea al zien aankomen en in staat zijn met hun kennnis tal van problemen te voorkomen. Ik ken meer dan eens gevallen van verschillende automerken die COMPLEET door de mand gevallen zijn met het inbouwen van LPG en zelfs auto's moesten terugnemen.
Wanneer je gaat verkondigen dat Diesel minder of zelfs onbetrouwbaar is verkoop je klinkklare Larie

Huidige dieseltechniek is niets mis mee .....misschien meer met de italiaanse variant die jij beschrijft - en vooral met de behandeling die het heeft ondergaan ! Je vergeet de commonrailtechniek. Dan weet je ook dat de ontwikkeling van dieselmotoren de afgelopen jaren een enorme impuls hebben gekregen.
Meer als welke andere techniek dan ook.

Ik blijf hopen voor de LPG fanaten dat het wat meer steun krijgt in de EU anders kon het wel eens afgelopen zijn als er een collectief besluit valt. In duitsland bijvoorbeeld alleen LPG op 5 km buiten de bewoonde wereld en op een industrieterrein. Ook frankrijk neemt deze regel in beraad.
Als die 2 de regel doorduwen kon het gemak van de inderdaad huidige lage kosten bij ons wel eens anders gaan worden. :shock:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”