diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

zo jun 04, 2006 18:33

Ik heb meerdere auto's gereden op LPG. in eerste instantie lijkt het zeer goedkoop ,maar ik stuitte op de volgende ietwat hoge bijkomende kosten:
-Volvo 240 backfire auto uitgefikt restwaarde nihil.
-Renault super 5 vanaf nieuwe lpg ingebouwd. Motor overleden bij 97000 km.
-Dodge Ram Magnum 6.0 V8 , verbruik 1 op 3 en met mijn geliefde aanhanger erbij 1 op 1.
(Van het LPG verbruik van de dodge kan ik de afschrijving,belasting,brandstof en onderhoud van een nieuwe Landcruiser betalen). :wink:
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 04, 2006 22:56

Nu heb ik een paar keer gelezen dat de motor niet gemaakt/ ontworpen is voor het gebruik op LPG, so what????????
Het gaat er niet om of het er voor bedoeld is, als het maar werkt! En het is toch al decennia lang bewezen dat het bij Alfa's werkt!
De verhalen van boxers, nordjes en TS16V motoren op LPG met 3 à 4 ton op het klokkie zijn genoegzaam bekend dunkt me. Al halen de meeste Alfa's dat niet, omdat ze schade rijden. :lol:

Dus Diele: probeer eens een Alfa op LPG. :wink:

Samenvattend: LPG werkt vaak heel goed, maar op sommige auto's ook beslist niet! (op langere termijn) Bijv. Renault, Nissan V6, en vast nog een hele boel anderen............ Alfa en LPG: van oudsher een topcombinatie. :thumbs:
En die verhalen over minder vermogen zitten vaak tussen de oren hoor, bij mijn 33 merkte ik beslist geen verschil of het moest zijn dat ie op LPG net even beter liep. Ik heb eens een uitdraai gezien van de rollenbank bij Madeno, van een 75 1.8ie, die op LPG nèt even een paar pk's en Nm's meer leverede dan op benzine. :o
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Het algemene LPG voor en LPG tegen topic

zo jun 04, 2006 23:15

Nu heb ik een paar keer gelezen dat de motor niet gemaakt/ ontworpen is voor het gebruik op LPG, so what????????
Het gaat er niet om of het er voor bedoeld is, als het maar werkt! En het is toch al decennia lang bewezen dat het bij Alfa's werkt!
De verhalen van boxers, nordjes en TS16V motoren op LPG met 3 à 4 ton op het klokkie zijn genoegzaam bekend dunkt me. Al halen de meeste Alfa's dat niet, omdat ze schade rijden. :lol:

Dus Diele: probeer eens een Alfa op LPG. :wink:

Samenvattend: LPG werkt vaak heel goed, maar op sommige auto's ook beslist niet! (op langere termijn) Bijv. Renault, Nissan V6, en vast nog een hele boel anderen............ Alfa en LPG: van oudsher een topcombinatie. :thumbs:
En die verhalen over minder vermogen zitten vaak tussen de oren hoor, bij mijn 33 merkte ik beslist geen verschil of het moest zijn dat ie op LPG net even beter liep. Ik heb eens een uitdraai gezien van de rollenbank bij Madeno, van een 75 1.8ie, die op LPG nèt even een paar pk's en Nm's meer leverede dan op benzine. :o
Ik zeg bla bla; nogmaals ,MIJN ervaring met Alfa en lpg is ktu..... :cry:
Sander hier gaan we niet uitkomen jong.... :wink: :wink:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Emilio
Guru
Guru

zo jun 04, 2006 23:15

Dat is ook het hele punt. LPG wagen worden over het algemeen intensiever gebruikt en zijn ook juist daarom voorzien van LPG.
Je treft dus relatief meer wagens aan met een hoge kilometerstand als je op zoek gaat naar een lpg wagen.

Natuurlijk zal er wel een invloed zijn van LPG, maar de problemen die mensen hier beschrijven dicht ik liever toe aan het intensieve gebruik.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 04, 2006 23:30

Grtz, fRank
Ow jawel hoor, komen we best uit. Kijk, je hebt goede installaties en minder goede, je hebt goede monteurs/ installateurs en minder goede, je heb goed afgestelde installaties en inder goede, je hebt goed onderhouden wagens en minder goede, je hebt maandagmorgenauto's en en betere, enz., enz.
Je kunt ook pech hebben met een auto, al dan niet op LPG. Of geluk natuurlijk. Ookheb ik wel eens een 75 1.8 carb op LPG gehad en daar weinig plezier van gehad. Heb ik toen maar snel afscheid van genomen. Daarvoor (75 1.8ie, Vialle) en daarna (33 1.7ie Vialle) louter (veel) goede km's gehad. Ik denk dat een LPG installatie ook erg slecht tegen stilstand kan. :?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jun 04, 2006 23:58

Grtz, fRank
Ow jawel hoor, komen we best uit. Kijk, je hebt goede installaties en minder goede, je hebt goede monteurs/ installateurs en minder goede, je heb goed afgestelde installaties en inder goede, je hebt goed onderhouden wagens en minder goede, je hebt maandagmorgenauto's en en betere, enz., enz.
Je kunt ook pech hebben met een auto, al dan niet op LPG. Of geluk natuurlijk. Ookheb ik wel eens een 75 1.8 carb op LPG gehad en daar weinig plezier van gehad. Heb ik toen maar snel afscheid van genomen. Daarvoor (75 1.8ie, Vialle) en daarna (33 1.7ie Vialle) louter (veel) goede km's gehad. Ik denk dat een LPG installatie ook erg slecht tegen stilstand kan. :?
Maar, ik weer :twisted: , waarom dan niet gewoon een oliestoker? Die hebben geen goede installateur/installatie/afstelling/fingerspitzengefuhl van een gasguru of whatever nodig.Daar giet je (voor mij part) rode diesel in en rijden maar...En normaal onderhoud natuurlijk (en niet iedere 10000 km kleppen stellen om de rek op te vangen...)
Slaat ie smorgens slecht aan kunnen dat 2 dingen zijn; gloeibougies kapot of versleten zuigerveren, simpel.... :wink:
Oplossing bij één; verse kaarsjes, bij twee; vers blok...
T leven kan zo eenvoudg zijn, maar nee, we moeten zonodig op dat spul proberen rijden wat normaal afgefakkeld hoort te worden... :mrgreen:
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma jun 05, 2006 00:35

Grtz, fRank
Maar, ik weer :twisted: , waarom dan niet gewoon een oliestoker? Die hebben geen goede installateur/installatie/afstelling/fingerspitzengefuhl van een gasguru of whatever nodig.Daar giet je (voor mij part) rode diesel in en rijden maar...En normaal onderhoud natuurlijk (en niet iedere 10000 km kleppen stellen om de rek op te vangen...)
Slaat ie smorgens slecht aan kunnen dat 2 dingen zijn; gloeibougies kapot of versleten zuigerveren, simpel.... :wink:
Oplossing bij één; verse kaarsjes, bij twee; vers blok...
T leven kan zo eenvoudg zijn, maar nee, we moeten zonodig op dat spul proberen rijden wat normaal afgefakkeld hoort te worden... :mrgreen:
Grtz, fRank

simpel : omdat diesels ook weleens kompleet uitfikken.....
:evil:

m.a.w. alles kan kapot!

p.s. de oude renault blokken doen het ook goed op LPG..... Ik heb 3 x R.25 gehad op LPG...alle 3 boven de 300.000 km en weggedaan omdat ik een jongere uitvoering kon kopen....

Je kan wel blijven discussieren wel of niet maar feit blijft dat bij normaal gedrag en normaal onderhoud LPG gewoon goed is.....
Diesel daarentegen is gewoon K.T.... :twisted:
Alleen dat achterlijke-doos-vol-met-spijkers-geluid al....
:evil:

:wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Rens 1.7QV
Guru
Guru

ma jun 05, 2006 11:21

De laatste keer dat het nodig was om bij de 164 kleppen te stellen ben ik al vergeten, dan kan ik je verzekeren dat dat echt al veel meer dan 10.000 km zijn geweest. (echt waar!!). En in die vele kilometers hoefde die pas 1 keer opnieuw afgesteld te worden, na de nieuwe verdamper en zo ingewikkeld was dat nou ook weer niet, een G2 installatie kan zichzelf inregelen zodat die bij stationair en 3000 mooi lambda 1 draait. Het is hiervoor wel van belang dat je lambda sonde uiteraard werkt.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

ma jun 05, 2006 12:45

Hebben we het hier over meningen en ervaringen, of over technische feiten?

Als we het over feiten zouden hebben komen we er wel uit, dat is het mooie van techniek ;)

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 05, 2006 13:00

Als we het over feiten zouden hebben komen we er wel uit, dat is het mooie van techniek ;)
:thumbs: :thumbs: :thumbs:

Rav: JIJ hebt het niet op diesel, Wat het is: is tegengesteld aan jouw mening....
Door het huidige elektronica gefreubel in sommige auto's fikken ze idd wel eens af - niet omdat het toevallig die ene brandstof gebruikt!
Wat men tegenwoordig uit een dieselblok perst is werkelijk fenomenaal: viel er nog maar zoveel uit Benzine of LPG te halen.

Beetje techniek lover heeft daar respect voor

:?
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 05, 2006 13:09

Rav: JIJ hebt het niet op diesel, Wat het is: is tegengesteld aan jouw mening....
Door het huidige elektronica gefreubel in sommige auto's fikken ze idd wel eens af - niet omdat het toevallig die ene brandstof gebruikt!
Wat men tegenwoordig uit een dieselblok perst is werkelijk fenomenaal: viel er nog maar zoveel uit Benzine of LPG te halen.

En kiest een 1.6 Veloce..... geintje Dre :wink:

Andretti Molletti

ma jun 05, 2006 13:12

Ook weer zoiets.. een direct ingespoten dieselmotor met turbo... vergelijk dat eens met een direct ingespoten benzine motor met turbo ;)

en de VW polo 1400 GTI met compressor en turbo.. zet die eens naast een TDI ;)

LPG is nou eenmaal een mooie brandstof, en de techneuten doen maar één ding met die brandstof:

De economen bevredigen.. er is geen reden om op LPG te rijden behalve economische redenen.

Andretti Molletti

ma jun 05, 2006 13:13

En kiest een 1.6 Veloce..... geintje Dre :wink:
Omdat een benzinemotor nou eenmaal veel beter bij mijn gevoel van autorijden past.. mijn keuze is puur emotie.. 7000rpm... 8)

diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

ma jun 05, 2006 13:28

Ik zeg : Slaolie. !! :thumbs: !
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jun 05, 2006 13:32

Gemengde brandstof met enige procenten ethanol wordt nu al aan de pomp geleverd, er zijn nog wel wat nadelen met o.a. materiaalverdraagzaamheid etc, maar aanpassingen aan de motor voor het gebruik van een nog hoger percentage ethanol schijnen redelijk betaalbaar te blijven.
Een Saab 9-5 biofuel is wellicht goedkoper dan een Saab met een gasinstallatie. Hoe dat uitpakt? Wellicht net als LPG..alleen wanneer het fiscaal aantrekkelijk blijkt.

Een belangrijke reden dat dieselmotoren sinds de jaren 90 zo nadrukkelijk zijn ontwikkeld, is de geringere uitstoot van CO2 en ander ongerief.

Terug naar “Algemene Technische vragen”