Speeder

Met de 33 op vakantie naar Italie: Hoe de auto voorbereiden?

zo mei 28, 2006 18:40

Beste Alfisti,

Nu ik bezig ben met posten van topics over allerlei vervelende zaken wil ik ook is een wat leukere post doen 8) Ik wil namelijk in de maand Juli met de Alfa 33 op vakantie naar Italie. Nu is het een oud beestje en wil ik zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat ik onderweg met panne kom te staan. Omdat ik tot nu toe weinig ervaring heb in het op vakantie gaan met 33's naar een zuidelijk warm land, vraag ik jullie adviezen :wink:

Welke dingen moet ik voordat ik weg ga zowiezo vervangen/gechecked hebben (en hoe moet ik ze checken)?
Wat moet ik mee nemen aan onderdelen en/of gereedschap voor onderweg (mocht er onverhoopt toch iets stuk gaan)?
Welke verzekering moet ik voor die vakantie afsluiten (denk aan ANWB etc. etc.)

Waar ik zelf nog aan zat te denken is het checken van het uitlaatsysteem zodat er onderweg geen gat in valt. Daarnaast heb ik met mijn vorige auto (geen alfa) slechte ervaringen met heetlopende brandstofpompen. Wat mij ook nog opviel is dat de tank aan de onderkant aardig veroest is.
Voordat ik op vakantie ga krijgt de 33 nog een APK keuring. Bovendien heb ik de volgende dingen tegen die tijd als het goed is vervangen:

Motorisch:
-1x nokkenas vervangen
-8x nieuwe klepstoters
-Koppen gevlakt en nieuwe klepseals
-Nieuwe nokkenaskeerringen
-Nieuwe pakkingen (koppakking, nokkenashuispakkingen, inlaatpakkingen, uitlaatpakkingen. gasklephuispakking)
-Nieuwe waterpomp
-Nieuwe distributie + spanrollen
-2x Nieuwe v-snaar naar stuurpomp en dynamo/waterpomp
-Nieuwe thermostaat
-Nieuw koelvloeistof verdeelstuk (Dat ding boven de waterpomp)
-Alle koelvloeistofslangen (behalve de lange naar de kachelradiateur)
-Verse olie + nieuwe oliefilter (origineel met terugslagklep)
-Koelvloeistof ververst

Auto zelf:
-Nieuwe hulpkoppelingscilinder
-Nieuwe blokken en schijven voor

Maxtor
Guru
Guru

RE: Met de 33 op vakantie naar Italie: Hoe de auto voorberei

zo mei 28, 2006 18:44

Ik denk dat je zo wel gebakken zit, eventueel een extra clipje mee voor je schakelpook en je banden even controleren (niet alleen op profiel maar ook op slijtage aan de wangen etc) en dan moet dat goedkomen lijkt mij. Remvloeistof verschonen indien dat niet gebeurd is afgelopen 2 jaar, in bergen en natuurlijk met het warme weer kan dit eerder gaan 'koken'.
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Niels 145 QV
Junior Member
Junior Member

zo mei 28, 2006 19:32

Ik ben 3 jaar geleden met een 33 1.7 8v uit 91 naar het Gardameer gevlogen. Met 3 personen in de auto en een vracht aan bagage. Zelfs met 190 op de teller (155 was kruissnelheid) geen centje pijn! Moet dus prima te doen zijn lijkt me! Overigens heb ik toen maar wel de Reis- en kredietbrief van de ANWB "aangeschaft". Achteraf gezien was dat overbodig. Zelfs de liter extra meegenomen olie kon ik na de terugweg niet in mijn blok kwijt....
Groeten,
Niels

Afbeelding
Alfa Spider 2.0 TS L 2000
Honda VFR 800 2005

Speeder

Re: RE: Met de 33 op vakantie naar Italie: Hoe de auto voorb

zo mei 28, 2006 21:12

Ik ben 3 jaar geleden met een 33 1.7 8v uit 91 naar het Gardameer gevlogen. Met 3 personen in de auto en een vracht aan bagage. Zelfs met 190 op de teller (155 was kruissnelheid) geen centje pijn! Moet dus prima te doen zijn lijkt me! Overigens heb ik toen maar wel de Reis- en kredietbrief van de ANWB "aangeschaft". Achteraf gezien was dat overbodig. Zelfs de liter extra meegenomen olie kon ik na de terugweg niet in mijn blok kwijt....
Heb jij ook met de 33 in de file gestaan? Dit is namelijk iets waar ik een beetje huiverig voor ben...misschien wel onterecht ?

Niels 145 QV
Junior Member
Junior Member

zo mei 28, 2006 21:20

Yep, ook dat heb ik meegemaakt. 's Morgens vroeg in de file voor de Gotthard. Dat was op zich wel redelijk te doen, al liep de meter wel richting de 100graden en sloeg de aanjager aan.

Daarnaast in Italië nog menig file tegengekomen met 30graden+. Het enige dat je dan kan (en moet) doen is de raampjes open, en de kachel en aanjager maximaal aanzetten. Zo kan de hitte uit de motorruimte in ieder geval ERGENS naartoe. Het zal dus af en toe redelijk zweten worden. Tijdens het rijden is er rijwind zat om de temperatuur weer onder de 90 graden te krijgen, ongeacht de buitentemperatuur.
Groeten,
Niels

Afbeelding
Alfa Spider 2.0 TS L 2000
Honda VFR 800 2005

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

zo mei 28, 2006 22:07

Gewoon met een gerust hart opweg.... Ff reisverzekering met vervangend vervoer... Is all u need...
Shut up and ride!

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo mei 28, 2006 22:10

Op tijd tanken :idea: , verder niets bijzonders. Ik ga er vanuit dat jouw auto gewoon goed onderhouden is. En tja, pech hebben kan natuurlijk altijd. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma mei 29, 2006 08:53

Ik zou wel voor de vakantie en na die forse reparatie zo veel mogelijk met de auto gaan rijden om alle onverwachte problemen van die reparatie op te kunnen vangen. Er zal maar een waterslang gaan lekken oid. Dan heb je nog de tijd om het eea te repareren.

Mobster

ma mei 29, 2006 10:23

Nog even de ophanging controleren en missh het benzinefilter ook vervangen. Vervelend als die vestopt...

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

ma mei 29, 2006 10:34

lief toespreken en laten merken dat je echt van d'r houdt!
Indien juist toegesproken zal ze geen problemen geven :wink:
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

ma mei 29, 2006 17:06

Kijk ook je hoofdkoppelingcilinder ff na op lekkage (bij je koppelingspedaal). Ik las al dat je je hulpkoppelingcilinder vervangen had, vaak volgt de hoofdkoppelingcilnder vrij snel erna.

Ben vorig jaar met een 1.7 8v naar italie geweest, 5000 km gereden zonder problemen :lol: . 4 dagen nadat ik weer thuis was begaf de hulpkoppelingcilinder het, fewwww

De 33 heeft, zoals je terecht opmerkte, niet heel veel buffer qua warmte afvoer. Niet alleen files, maar ook beropwaarts klimt de temperatuur snel boven de 90 graden. Heb zelf aardig zitten zweten vorig jaar. Temperatuur was toen dus boven de 100 en de vernellingsbak begon ook behoorlijk heet te worden dus in de auto was het letterlijk en figuurlijk zweten geblazen. Daarna gingen we weer bergafwaarts en kon de boxer eindelijk ff afkoelen.

Vergeet dus ook niet om 3l water / koelvloeistof mee te nemen. En mocht je onverhoopt toch een kokende motor krijgen...uit laten stomen en vervolgens bijvullen met draaiende motor! Anders loop je kans je koppakking eruit te blazen.
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Rens 1.7QV
Guru
Guru

ma mei 29, 2006 17:31

Misschien zijn er mensen die er verstandig aan doen om een andere radiateur te plaatsen. :wink: Tenminste die van mij heeft geen problemen met koelen. Bij ongeveer 100 graden gaat de fan hard draaien en dan zakt de temperatuur weer netjes.

Of blaas een met perslucht de radiateur schoon. Bij onze oude 75 zat die helemaal vol met beestjes, toen moetsen we na iedere bergwegbocht ook stoppen om de motor af te laten koelen. Nadat die schoongeblazen was heeft die altijd weer goed gekoeld.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Yvo
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma mei 29, 2006 17:37

Ja verdomd, die versnellingspook. In (ik meen in 1996 ef 1997) in Zuid Frankrijk in de derde versnelling via een file naar de garage......
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

_Pieter_
Guru
Guru

ma mei 29, 2006 17:42

Ben met mijn 33 al eens naar Italie op wintersport geweest, kofferbak vol, 4 personen + de grootste dakkoffer erop, niks aan de hand. Wel af en toe op de eindstops achter.
's Zomers naar Italie en Kroatie geweest, files met 30+ graden ook niks aan de hand. Tuurlijk wordt ie heet, maar die ventilator doet zijn werk wel. Is gedimensioneerd op Italiaans klimaat.

Ik had in de kofferbak kleine verpakkingen van alle vloeistoffen bij me, heb per vakantie steeds een half litertje olie verbruikt, verder niks. Steeds na een lange rit even peilen.

Aan de lijst met zaken die je gaat vervangen misschien 1 ding toevoegen: Thermocontact. Kost niks, alles is toch al los en als dat het niet meer doet, ga je toch nog plof. (ik kan het weten helaas, 2 dagen na aanschaf van de mijne)

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Terug naar “Algemene Technische vragen”