GM bouwt zeer goede motoren en Alfa V6 is niet schoon genoeg meer en budget ontbreekt
om motor te moderniseren. GM V6 is minimaal 30% zuiniger en vele malen schoner met name
qua CO2 uitstoot. Het is ook een kwestie van moeten. Gelukkig levert GM een competente
motor.
Qua beleving vindt ik de huidige 16V niet eens in de buurt komen van Nord,TS 8V of boxer.
Daar zit nou net het probleem! De huidige 16v motoren zijn misschien wel moderner en sterker dan de oude 8v Nord-motoren, maar missen mi toch wat karakter. En dat is nu precies waar ik bang voor ben bij de V6. De huidige V6 is één van de mooiste en best klinkende uit de business die zonder allerlei fancy truukjes (nokkenasverstelling, variabel inlaatraject etc.) een prachtige brede powerband (de 3.0/3.2 dan) heeft en een fantastische respons. Als Alfa/Fiat geen geld heeft om deze motoren te moderniseren, vrees ik dat er ook niet veel geld is om van de Opel V6 een Alfa-waardige motor te maken. Zal dan wel bij een Alfa-logo op het klependeksel blijven en misschien iets hetere nokkenassen. Kunnen we ook voor naar een Opel-tuner. Ik vrees nog steeds met grote vreze.......