Grr... mijn 156 wordt opgevreten... Aangezien ik nu alle bekende plekken gehad heb en een paar onbekende zal ik ze op een rijtje zetten. Voor de 156 eigenaren een idee om op te blijven letten.
Ik heb een 1999 156 JTD met inmiddels 320.000km op de teller. Hij is uitgevoerd met het sportpakket (zijskirts o.a.). De auto heeft ooit lichte achterschade gehad, waarbij de kofferklep is vervangen. Daar heb ik geen last van roest, hier wel:
-Aan de bestuurderszijde de bodemplaat, ongeveer ter hoogte van de middenstijl, en aan de rand van de dorpel. Bij zijskirts blijft er toch al meer vuil hangen bij/achter de dorpel, en dan valt er dus gewoon een gat bij een slechte airco afwatering. Ik heb nooit condens problemen gehad in de auto dus daar merk je het niet aan.
-Een stukje verder naar achteren, daar waar de bodemplaat omhoog loopt voor de onderkant van de achterbank. Net het laatste hoekje waar de bodemplaat nog zo laag loopt en ook weer aan de rand van de dorpel. Oorzaak???
-Bij beide voorwielen, als je achter de veerpoten kijk komen daar 2 delen plaatwerk bij elkaar. Er zit een soort felsrand en daarnaast roest het nogal. Het gaat hier wel om dragende delen, en allebeide kanten roesten even hard.
-Ook weer in de voorwielkast; aan beide kanten heb je als je tegen het uiteinde van de dorpel kijkt een kunsstof binnenscherm zitten. Wat je niet ziet is dat daarachter een gat in het plaatwerk zit met een kunsstof dop. Kennelijk laten die doppen weleens los, met als gevolg dat hier water binnen loopt. Het plaatwerk er (ruim) omheen vertoont dan op diverse plekken roest van binnenuit. Aan de bestuurderskant zit er een steun van de remleidingen aangeklikt, en daar begint het waarschijnlijk als eerste te rotten.
-Aan beide zijden van de voorbumper (binnenkant) komen een soort kolommen naar beneden vanaf de langsliggers. Aan de onderzijde van deze balken zit een plaat gelast waarop weer een bumper bevestiging zit. Bij in ieder geval de JTD zorgt de bodemplaat ervoor dat hier vuil blijft zitten, en dus de kolommen een heel eind wegrotten
-De balk onder de radiateur waar ook de stuurbekrachtiging leidingen aan vast zitten neigt ook tot roesten, bij mij was er nog geen gat in gevallen, maar gaat erg hard
-Laatste die ik heb gehad is twijfelgeval. De stuurbekrachtiging leidingen zoals hierboven beschreven corroderen vrij fors (elektrische corrosie?) en gaan op een gegeven moment lekken. Nieuwe leidingen zijn altijd van (zwart) kunsstof.
Opvallend is dat mijn 164 geen spoortje van roest vertoont. Maar met al deze punten is de 156 nog steeds een heerlijke auto, en ik heb weleens meer roest op een VW, Honda, Opel, etc gehad. Het valt dus nog mee.