Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

wo jan 05, 2005 00:25

maar die 1.8IE reed ook weer veel minder lekker dan de 75 1.8 met carbs.
Kan dit geheel onderschrijven. Alleen is het aanbod van carburateurversies vrijwel nihil. Als verbruik had ik met de 1.8 destijds ongeveer 1:10.
En toen reed ik over het algemeen heel wat forser dan tegenwoordig :wink:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

wo jan 05, 2005 15:39

@Sudregister

Je wenst een 75 die zo min mogelijk benzine verspilt en hebt geen probleem met overal een half uur te laat te verschijnen. Helaas lukt het wel om met een 1600 overal te laat aan te komen maar het gem. verbruik is zwaar tegenvallend.
Voor zuinigheid en ter ontspanning, neme een TS of TB.
Ook veel meer Umwelt vriendelijk dan de 1600 carb en 1600 IE.
Is ook zeer rustig mee te rijden. Ik begrijp de logica niet van een kleine Alfa Romeo motor.
Mijn praktijkervaring is hoe geringer de motorinhoud des te meer ik ga planken en verbruik
wordt dramatisch. Het teveel aan koppel en vermogen maakt mij geen houligan
maar juist het gebrek aan vermogen. Ik ben totaal geen type voor een 1.3 S of een Giulia 1300, raak ik acuut nerveus van. Met 2.liter kan ik wel heerlijk rustig rijden.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

wo jan 05, 2005 16:47

Mijn praktijkervaring is hoe geringer de motorinhoud des te meer ik ga planken en verbruik
wordt dramatisch.
Ook ervaring mee, is waar (1.4) !

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

wo jan 05, 2005 16:57

@Bert - Lees nou eerst eens even goed. Ik rij nu met een 63 pk Alfasud's en een 1.3 Alfa 33 Junior met 79 pk. Wat mij beide uitstekend bevalt. Als je weet dat je een haf uur langer of een rit doet ga je een half uur vroeger weg, zo simpel is dat.

Ik heb overigens heel lang dagelijks stukken gereden wat van van A naar B ongeveer 70 km was. Het verschil tussen de hele weg 100 rijden of de hele weg 160 was minder dan 10 minuten (Je kan niet eens overal hard rijden). Als je 100 rijd rij je 10x meer relaxter....

Voor de derde keer dan maar weer, ik rij geen Alfa om het vermogen, maar om het plezier van het rijden en ja dat kan ook zonder waanzinnig hard te rijden. Ik ben niet iemand die nou zo heel erg houd van V8-ten met 500 pk. Ik heb meer met kleine motoren met realtief wat meer vermogen.

En als het dan toch snel moet (al is het maar gevoelsmatig), dan liever in een oude auto. De GTV 2.0 V6 Turbo van mijn broer vond ik maar een bijzonder saaie auto, erg snel ja maar daar merkte je dan ook helemaal niets van, Bij 180 had je het gevoel alsof je 100 kilometer langzamer reed. Geen motor geluid, geen windgeruis helemaal niets, saai, saai en nog een saai. Hij heeft nu een Lancia Delta 2.0 16V TB met 230 pk. Inhalen heb je nog nooit zo snel gedaan, maar echt spannend is het wat mij betreft niet (rijd wel leuker dan de GTV). De 75 TB van mijn broer was ook wel een leuke auto.

Ik stap liever vermoeid en voldaan uit een auto na een rit dan dat ik het gevoel heb dat ik net ben ingestapt, dat vind ik niet zo spannend. Als je voor je werk veel moet rijden is dat natuurlijk een heel ander verhaal. Ik heb vorig jaartoen ik zelf wat meer moest gaan rijden een Lancia Delta 2.0 16V gekocht, op zich een hele fijne auto maar als ik een definitieve keuze moest maken tussen een Sud en een nieuwere auto dan word het met afstand een Sud.

Het gaat mij ook niet om het verbruikt, maar om te rijden in een no-nonsense auto waar zo min mogelijk rommel aanzit. Omdat dit het risico op storingen beperkt en je daarnaast ook nog een auto hebt waar je moet 'werken' om auto te rijden in plaats van dat je 'gereden' wordt. Ik heb helemaal geen moeite om mijn raampjes nog omhoog te moeten draaien, dat heb ik zelfs liever !

Nogmaals ik ben niet actief op zoek naar een 75 (heb veel liever een sud) maar je weet het maar nooit. Heb een groot probleem met de 75's en dat is het schakelen, dat vind ik helemaal niets. Een Sud of een Giulia o.i.d. schakeld veel fijner.

Mijn eerste auto was een wite 75 1.8 uit 1986, nog met die 'wheeldiscs' erop, vond dat een geweldig mooie auto om te zien.

@Boxer, Vind die platte lijsten ook veel mooier

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

wo jan 05, 2005 17:23

Ik begrijp goed wat je bedoelt. Ik stel alleen dat voor een ontspannen wijze van autorijden,
geringer benzineverbruik en minder uitstoot van schadelijke stoffen een 75 TS of TB
beter passen. Zelfs voor wie graag rustig wil rijden, is een TS een meer prettige wijze
van vervoer en nodigt meer uit tot rustig en comfortabel rijden .
Ik stel zelfs dat mijn 164 TS zuiniger is dan een 145 1.4 Boxer. Waarom bij voorbaat een
motor met vermogen uitsluiten? Het komt uiteindelijk neer hoe effecient de motor prestaties
levert en niet dat men zich een verbod opgelegd voor motoren boven de 100 pk omdat men niet dat niet nodig acht.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

wo jan 05, 2005 17:32

Dat snap ik alllemaal wel. Een Sud met 95 pk motor is meestal net zo zuinig of zuiniger dan een 1.3. Mijn vorige 1.2 uitgezonderd, die was heel erg zuinig ongeveer 1 op 13/4 en dat haal ik nu ook met mijn 33.

Normaal gesproken rij je met een 1.2 sud 1 op 10. En met een 1500 iets van een op 10/12 (als je scheurt 1 op 8/9).

Een lichte motor in een wat zwaarder auto moet ten opzichte van een wat grotere motor relatief gezien meer mee sjouwen en verbruikt daarom ook wat meer. (meestal dan).

Dit alles neemt niet weg dat ik een Alfasud 1.2 motor veel fijner vind rijden.

Daarnaast zijn goede/mooie 75 TS & TB's duur in aanschaf, die wel betaalbaar zijn, zijn afgereden of slecht onderhouden. En worden deze al vaker bewaard dan een 1.6 of 1.8 met carbs. Een mooie 1.6 koop je voor weinig centen en dat spreekt mij ook wel aan.

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

vr jan 07, 2005 20:39


Nou, ik zit ook niet echt te fanatiek te zoeken naar een 75 maar je weet maar nooit. , wie wil er nou een 1.6 ? .... Ik dus... :D

Niemand ooit een 75 1.6 gehad?
Niet gehad :D .... maar nog steeds!!

Is op dit moment dagelijks vervoermiddel. 1.6 carb, wit met doppen, centr. vergendeling, elekt. ramen voor en 2 buitenspiegels.

Rijd heerlijk, maar verbruikt in de stad net zo veel als een 6 pitter ( en met die kleine tank haal je dan amper 300 km)

Maar geluid is echt Alfa, uiterlijk is echt basic. Ik vind dat ook erg leuk (vooral die minachtende blikken van andere (moderne-alfa) weggebruikers 8)

Is een confortabele auto, veel ruimte (meer dan 156 binnenin) en de warme kachel is in de winter erg lekker ( en anders iets minder)

We hebben er zeker veel plezier van, ondanks 1.6 is het toch echt een Alfa (heel anders dan bijvoorbeeld een 156 1.6 )

Groetjes Sudman
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

vr jan 07, 2005 21:11

Hoe oud is die van jullie Sudman? GTA is niet meer?

Vr gr,

Rody

klaas
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 595
Lid geworden op: za jan 08, 2005 06:57
Locatie: den haag
Contacteer: Website

za jan 08, 2005 09:15

Ik ben heel benieuwd naar wat de verzamelde fora me hiernog meer over kunnen vertellen. Ik hou me aanbevolen! Dit jaar gaat er een goede V6 komen die ik als 2e auto will gaan gebruiken tot in lengte van dagen. Mijn eerste stap zou zijn de mogelijke aankoop door van Egmond in Alphen te laten keuren en op basis daarvan te besluiten. En daarna meteen de wagen daar terug te brengen.
Ervaring met dinitrol en 75's?

Gebruikersavatar
Woody34
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 562
Lid geworden op: di jan 04, 2005 17:20
Locatie: Capelle a/d IJssel

za jan 08, 2005 10:30

@Sudregister

Je wenst een 75 die zo min mogelijk benzine verspilt en hebt geen probleem met overal een half uur te laat te verschijnen. Helaas lukt het wel om met een 1600 overal te laat aan te komen maar het gem. verbruik is zwaar tegenvallend.
Voor zuinigheid en ter ontspanning, neme een TS of TB.
Ook veel meer Umwelt vriendelijk dan de 1600 carb en 1600 IE.
Is ook zeer rustig mee te rijden. Ik begrijp de logica niet van een kleine Alfa Romeo motor.
Mijn praktijkervaring is hoe geringer de motorinhoud des te meer ik ga planken en verbruik
wordt dramatisch. Het teveel aan koppel en vermogen maakt mij geen houligan
maar juist het gebrek aan vermogen. Ik ben totaal geen type voor een 1.3 S of een Giulia 1300, raak ik acuut nerveus van. Met 2.liter kan ik wel heerlijk rustig rijden.
Afbeelding
Proud owner of:
Alfasud Sprint 1.3S 1983

The fun starts where the straight ends.
Afbeelding

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

za jan 08, 2005 11:40

@woody34, Wat voegt dit toe? Of ben je iets vergeten?

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

za jan 08, 2005 12:10

Dat vroeg ik mij ook al af Afbeelding

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

za jan 08, 2005 20:23

Hoe oud is die van jullie Sudman? GTA is niet meer?

Vr gr,

Rody
Hoi Rody

Die is van 1988. Een soort tussenmodel, oude gril,nieuwe spiegels bijvoorbeeld. Tutti originali! Gta is nog wel hoor :)

(75 komt waarschijnlijk in de lente te koop..)


Groetjes Sudman
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Aankoop Alfa 75

vr jan 14, 2005 15:52

Nog wat inhoudelijke bijdrage:

Sleepoog achter (montage aan reservewielbak) en ook de reservewielbak achter (met name naar de passagiersruimte toe wil nog wel eens een roestplek zitten).
Onderaan de achterruit in de hoek bij de verbinding met het achterscherm.
Bovenaan de achterruit, in de hoeken, wil ook nog wel eens een roestblaas zitten.

V6: Krukaslagers (indien versleten kun je dat horen bij een warme motor (duurt wel een half uur rijden minstens), olieverbruik door versleten kleprubbers (bij warme motor doortrekken tot zeg 5000 tpm in 2, vol in de ankers en bij 1000tpm weer vol op het gas, als het dan blauw rookt weet je dat ze eraan zijn).

En het kan niet vaak genoeg gezegd worden: Onbalans in de aandrijflijn van een V6....Meestal versleten rubbers, maar soms ook een as die al een keer verkeerd is gemonteerd (en die krijg je niet 1,2,3 zomaar weer goed).
Alfa romeo: The art of the machine!

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 280
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

Re: RE: Aankoop Alfa 75

vr jan 14, 2005 18:59

Nog wat inhoudelijke bijdrage:


En het kan niet vaak genoeg gezegd worden: Onbalans in de aandrijflijn van een V6....Meestal versleten rubbers, maar soms ook een as die al een keer verkeerd is gemonteerd (en die krijg je niet 1,2,3 zomaar weer goed).
Vertel mij wat :D
- Alfa 75 2.0 TS -

Gehad:
- Alfa 75 3.0 V6 America -
- Alfa 75 1.8 Indy -
- Alfetta 2.0 TS QO -

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”