Antares

Alfa GT JTD versus 159 JTD

di nov 14, 2006 21:18

Hallo,
Mijn 6 jaar oude Citroën Xsara moet hoognodig plaatsmaken voor iets anders. In eerste instantie gingen m'n gedachten uit naar een C4 coupé (ik ben behoorlijk Citroën-minded :oops: ).
Totdat..... ik onlangs voor het werk in Duitsland was en daar de beschikking had over een huurauto Alfa 159 1.9 JTD. Geweldige ervaring, een paar honderd kilometer met zo'n auto op de Duitse Autobahn. Dat reed als een trein. Het bleef maar accelereren, ook bij snelheden die in Nederland hoogst illegaal zijn :) . Ineens ben ik serieus naar Alfa gaan kijken als alternatief.
Nu spreekt een 159 me niet echt aan. Maar een Alfa GT vind ik wel bloedmooi. En dat is nu ook net één van de weinige coupé's die beschikbaar zijn met dieselmotor. Ik krijg waarschijnlijk nooit de kans voor een 200 km lange proefrit in een GT op de Autobahn maar misschien is de indruk van de 159 voldoende?

Mijn vraag aan de Alfa kenners: Is de 1.9 JTD motor in de Alfa GT dezelfde als de 1.9 JTD in de 159? Zijn de prestaties, het rijgedrag en het comfort van beide wagens ook vergelijkbaar? Ik ben absoluut niet op zoek naar een scheurijzer of stoplichtsprinter. Ik zoek vooral comfort op lange afstanden. Maar als ik dan eens het gaspedaal indruk op de snelweg, wil ik ook dat er wat gebeurt. Met andere woorden; de gehuurde 159 1.9 JTD voldeed in alle opzichten uitgezonderd design. Kan ik daar zondermeer een GT voor in de plaats zetten? (NB, ik heb het hier alleen over nieuwe Alfa modellen van maximaal een jaar oud).

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: Alfa GT JTD versus 159 JTD

di nov 14, 2006 22:20

Ja, de motor is hetzelfde als je de 159 16v hebt met 150 pk. De 159 is er ook nog met 120 pk.
De GT is 200 kg lichter dan een 159, dus waarschijnlijk veel levendiger, heb zelf alleen maar met de GT gereden en dat gaat gewoon erg hard. Als je dus geen 4 deuren nodig hebt...
De 406 coupe is er ook als diesel, met slechts 138 pk. Dus als je echt alleen voor comfort gaat, moet je vooral lekker frans blijven rijden.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Gebruikersavatar
sudman1500
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 662
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 10:02

RE: Alfa GT JTD versus 159 JTD

wo nov 15, 2006 09:23

De 2 auto's zijn totaal verschillend!

De motor is inderdaad hetzelfde (als je zoals ciclista zei, inderdaad met de 16v hebt gereden in de 159), maar het karakter van de wagens is helemaal anders.

Daar waar de diesel heel goed past bij het "zware" karakter van de 159, vind ik dat een diesel in een GT niet past. Motor is prima, maar een sportieve Coupe en een diesel, gaat voor mij niet samen :? Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Daarnaast is de GT nog van de vorige generatie Alfa (vind ik juist heel mooi), in design maar ook in techniek. Het rijden is ook totaal verschillend. Bij de GT krijg je veel uitrusting voor je geld en een hele chique wagen die toch een stuk zeldzamer in het straatbeeld te vinden is.
Er is nu ook een Q2 versie voor de GT diesel verkrijgbaar met interessante opties daarbij.

Ik denk dat je zelf het verschil moet ervaren, daar heb je iig geen 200km voor nodig 8)
Jeder Popel fährt 'nen Opel
Jeder Affe fährt 'nen Ford
Jeder Blödmann fährt 'nen Porsche
jeder Arsch 'nen Audi Sport
Jeder Spinner fährt 'nen Manta
jeder Dödel Jaguar
Nur Genießer fahren Alfa
und sind immer schneller da

Antares

RE: Alfa GT JTD versus 159 JTD

do nov 16, 2006 20:28

Bedankt ciclista en sudman1500. Ik ben weer wat wijzer.
Ciclista heeft gelijk dat een Peugeot 406 coupé diesel in principe wel met mijn wensenpakket overeenstemt. Maar ik héb niks met Peugeot. Dat merk spreekt me absoluut niet aan.
Vóór het comnfort komt toch wel het uiterlijk van de wagen en of het merk me aanspreekt. De GT vind ik gewoon hardstikke mooi en Alfa spreekt me aan.. En inderdaad, ik heb geen 4 deuren nodig. De achterbank van m'n Xsara zal alles bij elkaar misschien zo'n 500 km gebruikt zijn op een totale km-stand van 180000.
Die huurauto zal er wel eentje met 150 pk motor geweest zijn. Anders had het nooit zo kunnen presteren. Helaas heb ik er niet aan gedacht om dat even te checken.
Sudman1500 geeft precies aan wat ik onbewust ook in gedachten heb. De GT is chique en bijzonder. Een soort tijdloos design. En daarbij verdraaid compleet uitgerust. Als ik een C4 zover met accessoires aankleed dat het een GT benadert, komt de prijs ook akelig dicht in de buurt. Maar die C4 blijft een compacte middenklasser terwijl je met de GT toch wel een klasse hoger rijdt.
Ik stel me zo voor dat dieselen een soort eeuwige discussie moet zijn onder de verstokte Alfa-rijders. Ikzelf heb ook jarenlang gezworen nooit in een diesel te zullen rijden. Dan liever een grote LPG-tank in de kofferbak. Maar wat dat betreft is de HDi motor van de Xsara me heel erg meegevallen. En zoals gezegd hoef ik echt niet te scheuren. Gewoon rustig dieselen in een fraaie wagen en zo af en toe eens gek doen.
Goed. Morgen ga ik eens bij een Alfa garage en Citroën garage langs. Eens kijken wat ze me kunnen aanbieden (en wat ze voor m'n oude Xsara met zgan achterbank teruggeven)

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: Alfa GT JTD versus 159 JTD

do nov 16, 2006 20:54

Ben beniewd wat het wordt
Kortom, maak vooral een proefrit in de GT!

Keep us informed!
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

ulterior

RE: Alfa GT JTD versus 159 JTD

do nov 16, 2006 23:41

De 159 versus de GT:

Ik heb zelf eerst een 156 gereden (1.8 Twinspark) en daarna een 147 1.9 JTD 16V M-jet. De 147 heeft inprincipe dezefde motor als de huidige
159 en GT, echter is de chip aangepast zodat de modellen nu met 150 pk uitgeleverd worden (ik rij nu nog in de 147 met 140 pk).

Zoals eerder genoemd zijn de modellen niet echt te vergelijken, ikzelf ga voor de GT ook weer met de 1.9 JTD 16V m-jet. Mooie van de GT is
dat deze op het onderstel van een 156 gebouwd is. Ik heb inmiddels proef gereden met de GT en de wegligging is meer dan perfect, als je
het voor het kiezen hebt en van opschieten houdt: de GT...

Laat ik nog even vermelden dat ik spijt heb van de 147; ik had gewoon weer voor de 156 moeten gaan. Zeker de wegligging en de rij
eigenschappen vallen tegen bij de 147 (vergeleken bij de 156). De moter (140 pk) gaat echter als de brandweer, ik kan niet wachten tot
ik dat in de GT kan beleven (nog een maandje of drie...).

Antares

RE: Alfa GT JTD versus 159 JTD

ma nov 20, 2006 22:41

Overmorgen (woensdag) ga ik een proefrit maken met een GT.
Een 147 wordt het zeker niet. In die klasse houd ik het liever bij een Citroën C4 coupé. Ik wil juist graag een stapje hoger. Een modelletje groter.
'Van opschieten houden' kun je verschillend interpreteren. Ik hoef niet zonodig kortstondig erg hard te rijden. Wél wil ik graag zeer lange afstanden comfortabel op hoge kruissnelheid rijden. En dan het liefst in een wagen met een echt mooi design. Dat laatste is uiteraard erg persoonlijk. Verder wil ik absoluut een diesel. En dan blijft er weinig over. Een Alfa GT? Een Citroën C4 coupé? Een BMW 1-serie of 3-serie?
Ik houd jullie op de hoogte van de ervaringen woensdag.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Alfa GT JTD versus 159 JTD

di nov 21, 2006 20:49

@Antares,
Ik ben zéér benieuwd naar je ervaringen.

Ik heb zelf de 159 met 1.9JTDm16v 150 pk dieselmotor. De Gt ken ik alléén uit eigen ervaring met de 2.0JTS,
maar ik ken wel weer de 156 met de 1.9JTD 16v.

Gt is lichter dan de 159, waardoor die laatste iets minder rap uit de startblokken komt, maar als stoplichtsprints
niet belangrijk voor je zijn, dan is het verschil qua prestaties niet erg groot.

Je schreef dat je comfort zoekt voor langere afstanden. In dat geval is de 159 beslist de betere auto.

De Gt is mooier (maar da's persoonlijk), minder praktisch maar toch verrassend bruikbaar voor een coupé.
Maar het grote verschil is toch dat het een lichtere, iets compactere en daardoor wat meer een "gooi en smijt'
auto is. Maar zeker minder comfort dan een 159.

Moet zelf af en toe klanten meenemen, dus een Gt was lastig en ik rij toch wel regelmatig grote afstanden
(bijv. volgende week zit ik de hele week in Denemarken) en daarvoor is de 159 een perfecte auto.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Antares

RE: Alfa GT JTD versus 159 JTD

wo nov 22, 2006 19:21

De proefrit is gemaakt en het was behoorlijk overtuigend.
Het veert wel wat stugger dan m'n Xsara. Maar niet echt storend. Het sterkste punt is toch gewoon het design, het uiterlijk. En dat gecombineerd met een dieselmotor die bovenmatig presteert voor mijn eisen.
Eigenlijk viel de Veloce uitvoering toch wat tegen. Die vond ik nogal protserig met de aluminiumkleurige spiegels en de speciale velgen in GTA stijl. Net allemaal wat te overdreven.
Maar ze hadden nog een tweede GT staan, geen Veloce, maar eentje met Turismo 2 pakket (achteruitrijdradar, bluetooth en CD wisselaar) en met een naar mijn smaak mooiere naturelkleurige lederen bekleding en spaakvelgen. Alles bij elkaar heel wat discreter. En zo'n achteruitrijdhulp is wel zo handig bij een GT want je ziet geen moer.
Aardig detail: er stond ook nog een GT occassion van oktober 2005 met 80 000 km op de teller !! Dat bewijst wel dat een GT goed is voor lange afstanden.

Dan het 2e punt waar ik bang voor was; het dashboard. In de brochure tonen ze iedere keer het dasboard met GPS scherm. Dat ziet er echt uit als een vandaalbestendige pinautomaat. Gewoonweg lelijk. Maar de standaardversie zónder GPS is stukken beter. Wel jammer natuurlijk dat ik dan geen ingebouwde GPS hebt. Nu heb je tegenwoordig voor zo'n 500 euro al een heel leuke TomTom maar die dingen schijnen nogal eens gejat te worden. Alleen al een zuignap op de voorruit is voldoende reden om een wagen maar eens open te breken en in het dashboardkastje naar de GPS te zoeken.

Je hebt waarschijnlijk gelijk, psillen, dat een 159 comfortabeler zou zijn. Zoals eerder gezegd, geeft het design voor mij dan toch de doorslag. Anders was ik al helemaal nooit bij een GT uitgekomen maar bij een Citroën C5 of zoiets ;-) . Als je regelmatig mensen op de achterbank hebt moet je inderdaad maar beter geen GT nemen. Ik heb even achterin plaatsgenomen. Maar het is moeilijk in- en uitstappen en ik kom met m'n hoofd tegen het dak als ik gewoon rechtop zit. Dat kun je je klanten niet aandoen.

Met inruil van de Xsara inbegrepen is het verschil in prijs tussen de aangeboden C4 coupé en de GT precies 4000 euro. Die meerprijs heb ik er wel voor over, denk ik. Nog eens een nachtje over slapen.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Alfa GT JTD versus 159 JTD

do nov 23, 2006 22:55

Nou, dan zou ik toch voor de GT gaan i.p.v. de C4.
Ik had afgelopen zomer op Corsica een C4 huurauto. Had ongeveer 4000km op de teller, nog geen jaar
oud. Ergens in het dashbord lag een schroef te rollen. Je hoorde 'm bij bijna iedere bocht. En er zijn
me toch veel bochtige wegen op Corsica.
Verder overigens geen onaardige auto, maar een beetje de tegenpool van een Alfa. Alles gaat zonder
gevoel, niet alleen de besturing, maar zelfs de elektrische ramen. Als je even op het knopje duwt is
het elke keer weer een verrassing hoe ver ze open gaan. :roll:

Woon je in Vlaanderen? Ik geloof niet dat we hier Gt's hebben met een Veloce of Turismo pakket?
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Antares

RE: Alfa GT JTD versus 159 JTD

vr nov 24, 2006 22:31

Het is rond. Beslissing is genomen. Vanmorgen heb ik het koopcontract getekend. Ergens volgende week kan ik m'n nieuwe ALFA GT in ontvangst nemen :D :D :D

Nee, psillen, ik woon niet in Vlaanderen. Stukkie verderop. Ergens halverwege Frankrijk. Maar zulke mooie forums als deze kunnen de Fransen niet in elkaar knutselen. En bovendien kan ik net iets vlotter een Nederlands tekstje tikken dan een Frans :wink:
Zojuist even de Nederlandse Alfa-Romeo-website bekeken en daar kan ik inderdaad ook geen Veloce uitvoering vinden. Op de Franse website is de Veloce informatie op onderstaande Franse link te vinden (op de pagina even naar beneden doorscrollen)
Franse link
Het schijnen 2 aktiemodellen van afgelopen zomer te zijn; de Eleganza en de Veloce. Eleganza komt ongeveer overeen met de Collezione die in Nederland.is uitgebracht. Voor de Veloce kan ik geen Nederlandse tegenhanger vinden. Maakt niet uit. Ik heb die Veloce toch niet genomen.
Sudman1500 had het laatst over een Q2 versie. Die is dus weer niet bekend in Frankrijk. Lang leve Europa.

Ik kan me je C4 frustratie op Corsica goed voorstellen, psillen. Je zou van ellende liever gewoon rechtdoor willen rijden, afgrond of niet.

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4239
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa GT JTD versus 159 JTD

vr nov 24, 2006 23:50

Het is rond. Beslissing is genomen. Vanmorgen heb ik het koopcontract getekend. Ergens volgende week kan ik m'n nieuwe ALFA GT in ontvangst nemen :D :D :D
=D> =D> =D> =D>
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Alfa GT JTD versus 159 JTD

vr nov 24, 2006 23:55

Eindelijk ga je echt auto rijden ! Gefeliciteerd . :D
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Alfa GT JTD versus 159 JTD

za nov 25, 2006 02:06

Gefeliciteerd met je aankoop en veel rijplezier. :thumbs:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
ciclista
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:59
Locatie: Roosendaal

RE: Alfa GT JTD versus 159 JTD

za nov 25, 2006 09:26

Mooi, gefeliciteerd!
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”