Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1244
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: RE: Miskoop

do feb 25, 2010 08:29

wellicht is er al een wanhistory op APK gebied bij deze firma.
ok, maar heeft dit bedrijf zelf de APK gedaan? of is het door een ander bedrijf gedaan? staat er niet letterlijk, hoewel wel de indruk gewekt wordt. En dan moet het toch hard gemaakt worden. Maar dan nog i de correcte route: contact met het bedrijf, met de bewijzen waaruit dan eea moet blijken, en als men er dan nog niet uitkomt is de logische weg inschakelen van een jurist/rechtsbijstand. De emotionele weg die hier bewandeld is leidt nergens toe, voor niemand.. Ik neem aan dat we het daar wel over eens zijn.. :wink:
Eens vV, ik stelde daarom ook eerder al DE vraag of het bedrijf zelf APK station is en de keuring heeft uitgevoerd: geen antwoord. Dan idd de niet emotionele juridische weg bewandelen.

Ik ben het met bovenstaande van een aantal echt niet eens: 'dat het maar gewoon eigen schuld is'. Ook een onwetend persoon moet een goede goedkope auto kunnen kopen, je koopt tenslotte bij een firma en niet particulier!!! Alleen zijn we met zijn allen al zo gewend aan veel van dit soort boeven acties van bedrijven, dat we de verantwoording bij ons zelf gaan zoeken?!??


Maar de poster-es lijkt hardleers lees ik (namen horen hier niet, kan je altijd elkaar per PB versturen), en wij zijn trouwens ook de enigen die nog reageren hier...is de poster geschrokken.... Dus dicht dit topic?

Grz René
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Miskoop

do feb 25, 2010 09:11

Ik ben het met bovenstaande van een aantal echt niet eens: 'dat het maar gewoon eigen schuld is'. Ook een onwetend persoon moet een goede goedkope auto kunnen kopen,
Natuurlijk moet je zonder technische kennis een goedkope auto kunnen kopen, maar om deze dan nog steeds te kopen als een aankoopkeuring door andere garage of ANWB wordt geweigerd door de verkopende partij???
Dan is het m.i. dus wel eigen schuld.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
swieber
Newbie
Newbie
Berichten: 42
Lid geworden op: zo feb 07, 2010 14:44
Locatie: ZO Brabant

Re: RE: Miskoop

do feb 25, 2010 09:21

Welbeschouwd is het dus absoluut geen miskoop. Bij een vervangingsinterval van 3 jaar voor je distributieriem heb je dus een kans van 1 op 3 dat deze binnen het jaar kapot gaat lopen als je niks van de leeftijd van het ding weet (en dan laten we afgelegde kilometers even buiten beschouwing). Zie het toch wat positiever in! :twisted:
Jij opportunist. Ik zeg je dat de kans veel groter is, maar ook just weer niet. Waarom? Omdat mensen die een auto aanbieden met een distributieriem die nog meer dan de helft van de levensduur heeft, dat zeker zullen melden. Als je er niets over hoort, is zie minstens over de helft heen. Je hebt dus een kans van 50% dat de riem minder dan anderhalf jaar voor z'n vervanging zit. Maarrrr, jij gaat er van uit dat de riem altijd binnen zeer afzienbare tijd na die 3 jaar stuk gaat. Initieel was de vervangingstermijn 5 jaar of 100.000 km. Die is niet helemaal voor niets gekozen, een heel groot deel van de auto's zal gewoon die 100.000 vol weten te maken met dezelfde riem. Het zijn er alleen te weinig om het binnen een garantieregeling te kunnen houden, vandaar dat ie teruggesteld is.

Statistiek is best grappig, want hoe groot is de kans nou dat je riem klapt als je niet weet hoe oud ie is?
Om inzichtelijk te maken dat het met die miskoop wel meevalt wilde ik even kort door de bocht rekenen natuurlijk. :lol: Die distributie is en blijft een aandachtspunt. De horrorverhalen van riemen die na 59.000 (file-?) km de geest geven zijn ook niet uit de lucht gegrepen, en het is niet voor niets dat het interval is teruggebracht van 100.000 naar 60.000 km. Hoe je het ook wendt of keert, ik vind dit nu al het amusantste topic van 2010!
Wat gebeurt er eigenlijk als je riem na 59k klapt? Wie is er dan aansprakelijk, de garage, Alfa ?
Gehad:

156 1.8 TS
147 1.9 JTD

Nu: 166 2.0 TS FL (2004)
----
Greetings from The Humungus! The Lord Humungus! The Warrior of the Wasteland! The Ayatollah of Rock and Rolla!

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1244
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: RE: Miskoop

do feb 25, 2010 09:54

Ik ben het met bovenstaande van een aantal echt niet eens: 'dat het maar gewoon eigen schuld is'. Ook een onwetend persoon moet een goede goedkope auto kunnen kopen,
Natuurlijk moet je zonder technische kennis een goedkope auto kunnen kopen, maar om deze dan nog steeds te kopen als een aankoopkeuring door andere garage of ANWB wordt geweigerd door de verkopende partij???
Dan is het m.i. dus wel eigen schuld.
Nou niet dus...bedrijven die doelbewust rotzooi verkopen daar moeten we in nederland van af! Blijf ik bij...ondanks haar naiviteit! En reken maar dat ze bij een dergelijke weigering met veel overtuigende argumenten komen en sommige mensen weten te overrompelen! Je moet als ondernemer verantwoording tonen, moet ik ook maar sommige autobedrijven klooien maar wat an!


Wat betreft riem: Houden aan de voorschriften en tijdig vervangen = bedrijf niet aansprakelijk bij knappen 59.999km helaas. Heel slim geven bedrijven maximaal maar 1 jaar garantie op reparatie en vervanging (lees de voorwaarden vh bedrijf). Dus 3jr. en 60K is een niet bindend advies van onze importeur!

Maar verantwoordingsgevoel gaat verder, een auto verkopen met een slechte riem (da's lastig geef toe) en vooral duidelijk slecht subframe is zeker 'not done' in mijn optiek. Jan en alleman kan ook maar auto's verkopen in dit land; een verkoper firma moet verstand van zaken hebben net als een bakker moet weten wat al dan niet giftig voor je is :wink: En op dat laatse worden we wel beschermd door de overheid en controle instanties...
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4259
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Miskoop

do feb 25, 2010 10:27

Okee, je hebt gelijk dat bewust troep verkopen gewoon niet kan, dat staat buiten kijf.

Maar stel, ik weet het niet, maar we hebben het hier over een 146 ts, die zeg eens € 1500,- heeft gekost.
Hij was immers de betaalbaarste 146 op lpg, dus zeer waarschijnlijk met een hoge km stand en dus een redelijke prijs.
Daar heeft mevrouw een heel jaar zonder problemen of onderhoud mee gereden.
Heeft bedrijf X dan werkelijk met opzet troep verkocht?

Dat ze er niet onder mocht kijken is raar natuurlijk, maar daar was ik niet bij en weet dus niet of het even niet uitkwam, omdat er wat anders op de brug hing, of dat het gewoon uitgesloten was.
Hoe erg heeft ze erop aangedrongen etc. Het is allemaal maar raden natuurlijk, maar de discussie is wel aardig... (ben zelf ook géén garagehouder natuurlijk)

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

Re: RE: Miskoop

do feb 25, 2010 11:01

Mod-edit:

Gebruiker is een beetje hardleers door opnieuw de naam van het bedrijf te noemen.

Resultaat: een ban.
daarom reageert zij zelf niet meer....

en eigenlijk is het allemaal met de info die we hebben wel uitgekauwd denk ik? verder is het toch giswerk (dus miswerk)

is trouwens denk ik een nieuwe record, bewuste dubbele accounts daargelaten, na 2 posts een ban?
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Miskoop

do feb 25, 2010 11:31

Wat gebeurt er eigenlijk als je riem na 59k klapt? Wie is er dan aansprakelijk, de garage, Alfa ?
Dat is een spannende vraag. Er is op dit moment jurispredentie dat als jij je aan de door de fabrikant opgelegde serviceinterval houdt, je er van uit mag gaan dat een auto een bepaald aantal jaren (10 meestal) en een bepaald aantal kilometers (voor een benzineauto rond de 200.000, voor LPG geldt iets vergelijkbaars) mee kan gaan. Als fabrikant heb je er voor te zorgen dat auto's dat ook daadwerkelijk doen. Mocht je riem binnen de serviceinterval klappen, zegt de laatste jurispredentie, dat de leverancier(s) de volledige schade dienen te vergoeden, ook al had je de riem al een poosje gebruikt en is het een slijtagedeel.

Hoe lang dit blijft weet ik niet, voorheen was het altijd een "coulanceregeling" waarbij de gebruiker een deel van de kosten betaalde (hij had immers ook al een deel van de nuttige gebruiksduur van het voertuig gebruik kunnen maken) en de andere kosten door de leverancier werden gedragen. Wie in dit geval de leverancier(s) zijn is ook een lastige. De garage die de riem geplaatst heeft? De winkel/fabrikant waar die riem vandaan komt? Alfa Romeo, omdat het hun auto is die de riem "gesloopt" heeft? Als je alles bij de dealer doet, is het vrij simpel, die heeft het dan voor je op te lossen, want alles komt via alfa en zij vertegenwoordigen die dan weer. Als je bij een specialist bent geweest, een universele garage, of als je zelf die riem hebt geplaatst wordt het een moeilijker verhaal....

Yuri, uiteraard, snel door de bocht rekenen werkt prima om je punt te maken. Ploffende riemen zijn geen theoretisch probleem op twinsparks inderdaad dus je argument is zeker valide.

Gebruikersavatar
Petje 75
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 598
Lid geworden op: do dec 30, 2004 16:51

RE: Miskoop

do feb 25, 2010 12:18

Wat gebeurt er eigenlijk als je riem na 59k klapt? Wie is er dan aansprakelijk, de garage, Alfa ?
Ik zou de riem zelf aansprakelijk stellen of beter mischien nog de importeur van die riem, oja die is ook al weer failliet of veranderd van holding eigenaar of verkocht aan een groot concern.......... tja
pech dus zo kan autorijden best duur worden.......

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Miskoop

do feb 25, 2010 12:31

Er zijn zelfs Alfa-specialisten die een bepaald merk distributieriem niet monteren vanwege de
mindere kwaliteit en de kortere levensduur. Zij hebben er slechte ervaringen mee, omdat de riem breekt
binnen de gestelde interval. Dan praat ik over de kilometers en leeftijd.
Nou heb ik 2 merken in mijn hoofd, maar ik durf even niet te zeggen welke van de 2 er nu slecht is. :oops:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Miskoop

do feb 25, 2010 13:13

Gates heeft een goede reputatie, Dayco wordt door Alfa Romeo zelf gebruikt. Conti(Tech) maakt ook riemen, ik weet niet hoe goed die zijn? Bando zie je ook wel, daar ken ik de reputatie ook niet van. Ook goodyear heeft een divisie die riemen maakt. In china zitten ook nog diverse fabrikanten, maar wat die voor kwaliteit leveren?

Ik zie zowel Gates als Dayco redelijk veel op Alfa's, dus ik ga er van uit dat beide wel okee zijn. Ik monteer zelf eigenlijk altijd ricambi of OEM dayco spul, omdat ik daar voor een redelijke prijs aan kan komen.

ErwinV6

RE: Miskoop

do feb 25, 2010 13:22

Hoe kan een draadje ontsporen?? :roll:
Zou haast denken dat Kemkers erachter zit :lol:

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5627
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Miskoop

do feb 25, 2010 13:26

ach Erwin, on topic is er niets zinnigs meer te melden toch.... :wink:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4259
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Miskoop

do feb 25, 2010 13:36

Nee, idd, maar kijk uit met het noemen van namen van die riemen, straks hebben we een ban! :lol:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Miskoop

do feb 25, 2010 14:28

Nee, idd, maar kijk uit met het noemen van namen van die riemen, straks hebben we een ban! :lol:
Mijn riem heet Henk en ik ga hem binnenkort vervangen omdat ie er meer dan 59.000 km op zit.

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: Miskoop

do feb 25, 2010 14:33

Goh, dat verhaal doet me een beetje denken aan mijn eerste Alfa Romeo. Ik kocht in Groningen bij een dubieus handelaartje een 145 1.4 TS Junior waar bij aanschaf nieuwe APK zou worden verzorgd. Niet teveel voor betaald, en toch een net auto' tje. Na een weekje rijden hoorde ik steeds harder een soort van "KLOENK" rechts voorin. Uiteindelijk ik naar een Alfa dealer in de buurt, die me vertelde dat de draagarm/naaf allemaal maar halfbakken vast zat, en NOOIT door had gemogen voor APK een week geleden. Dat was al fijn om te horen.

ong. 1000km verder, knapte mijn distributieriem eraf, en kleppen krom. Toen was ik helemaal flauw, en dus die kerel opgebeld, en netjes gevraagd of hij hier misschien een oplossing voor had, en hij heeft mij een nieuwe 2ehandse cilinderkop aangeboden voor niets. Deze gemonteerd met alles eromheen, en klaar is kees.

Ik heb geen keuring ondergaan, omdat ik voor mijn eerste auto ging kijken, en eigenlijk met oogkleppen op en oordoppen in te overhaast een besluit had genomen. Maar ik heb gewoon heel beleefd gebeld naar de persoon/bedrijf in kwestie, en die begreep het allemaal wel, en heeft mij uiteindelijk toch netjes geholpen.
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”