Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

do jul 28, 2005 12:21

Mooi spul hoor, dat Stahlwille! Maar ehh.... bepaald niet goedkoop :shock:

http://www.stahlwille.nl/promotie/folder.html

Heb zelf momenteel een goedkoop (1/2) doppensetje van de Kijkshop (Kingsman of zoiets). Setje is prima tegen mij en m'n Bertone bestand en werkt nog steeds :wink: Geen kapotte ratels of gebroken doppen.

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

do jul 28, 2005 12:44

Ben vanaf mijn 17e (toen nog voor de brommert) Hazet-spul gaan kopen. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Nog nooit wat kapot gegaan, en nee ik gebruik het niet altijd waar het voor gemaakt is(zoals mijn vader me WEL leerde, maar zelf ook niet deed :wink: ).
Heb ook nog Gedore sleutels uit 1970 (of eerder ??) van mijn opa en dat gaat ook nooit stuk.

Goed gereedschap is het halve werk!

Het ligt er trouwens wel aan hoe vaak je het gebruikt. Ikzelf heb het vanaf het begin altijd heel intensief gebruikt. Heb je het af en toe nodig, dan hoeft het niet te duur te zijn.
Let wel op het volgende: slechte sleutels slopen de koppen van vastzittende bouten!

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Egbertone
Guru
Guru
Berichten: 1309
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 06:59
Locatie: Haaglanden

Re: RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

do jul 28, 2005 13:31

Hazet... ook goed spul! Heb ik schroevendraaiers van.
Let wel op het volgende: slechte sleutels slopen de koppen van vastzittende bouten!
Precies! Heb zelf nog een aantal sleutels liggen van het type spotgoedkoop. De pasvorm is uitermate belabberd. Gevolg is dat je er bij het uitoefenen van kracht er overheen schiet en de moer doldraait.

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

do jul 28, 2005 13:47

Hazet ook super ja. Al heb ik van horen zeggen dat de steek- ringsleutels van Hazet ook geen 100% pasvorm hebben, maar heb ik zelf nooit last van gehad eigenlijk. Hier mensen met (slechte) ervaringen met Hazet steek- ringsleutels?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

do jul 28, 2005 18:56

Zelfs met relatief goedkoop gereedschap is het prima sleutelen. Alles valt en staat met het gebruik en onderhoud ervan. Met beleid de boel losdraaien. Veel kruipolie gebruiken. Niet met een hamer erop slaan. Geen normale doppen op een slagmoersleutel, maar krachtdoppen. Ik weet dat het een dooddoener is, maar als je ziet hoe sommigen met hun gereedschap omspringen. :? In principe gaat goed gereedschap bij normaal gebruik een leven lang mee. En gebruik ring ( plat of niet plat) sleutels. Geen steeksleutels. Alleen als het niet anders kan. En een schroevendraaier is om schroeven mee los te draaien en niet om vastzittende onderdelen mee los te kappen. :wink: Val niet voor de verleiding voor veel voor weinagh, maar koop weinagh voor veel. :D

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

do jul 28, 2005 22:59

Heb ring-steeksleutels van Gedore. Prima kwaliteit, hoewel ik wel een keer steeksleutel 10 heb vernachelt bij een heel vast zittende moer: bek ging iets uit elkaar.

Doppendoos van Rahsol: perfect, op de ratel na die maakte te grote stappen. Heb ik er los van Gedore bijgekocht, maar nog altijd veel goedkoper dan een complete doos van Gedore.

Twee jaar geleden ook een momentsleutel van Rahsol gekocht. Wordt relatief weinig gebruikt, dus slijtage is sowieso geen issue. Maar je moet natuurlijk wel van het ingestelde moment opaan kunnen en bij deze zit een meetrapport bij.

Doppendoos en sleutels heb ik allemaal gekocht bij aanvang van m'n Giulia project. Dus al zo'n 14 jaar geleden. Daarvoor wel eens goedkoop spul, maar m'n ervaring met gereedschap: goedkoop is vrijwel altijd duurkoop.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Rees Cees

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

do jul 28, 2005 23:07

Ik ratel met Beta en Teng tools. sleutel verder met Facom ringsteek (ratel) en dat bevalt me prima. Krik van Tiptop (duur maar erg goed).
Het fijne van de ratel van Teng en Beta is dat de vertanding erg fijn is en je dus met kleine stapjes kunt ratelen.

Gedore ratel vind ik lomp en is al stuk gegaan en dan heb je heel wat doppen over.

Gebruikersavatar
ronald
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:25
Locatie: Nieuwerkerk zld.
Contacteer: Website

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

do jul 28, 2005 23:54

Ik heb Facom schroevendraaiers, een Mannesman 3/8 doppenset (prima setje), en King Tony 1/2 ( waaaanzinig sterk!!!) en een gecombineerde Facom 1/4 en 1/2 set, waarvan ik alleen het 1/4 spul gebruik.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971


Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

vr jul 29, 2005 08:17

Ohja. Als het ff kan neem dan een doppenset met zeskantsdoppen. Daarmee heb je minder kans op dolle bouten/moeren als met de twaalfkantsdoppen die je veel ziet.
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Mobster

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

za jul 30, 2005 13:54

Waar je noooit mag op besparen is imbussleutels. ik heb al menige imbusbouten moeten uitboren door te werken met k*tsleutels
best koop je een degelijk setje van facom (CrV met ev. molybdeen)

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8024
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

za jul 30, 2005 16:30

Waar je noooit mag op besparen is imbussleutels. ik heb al menige imbusbouten moeten uitboren door te werken met k*tsleutels
best koop je een degelijk setje van facom (CrV met ev. molybdeen)
Hmm, met de imbussleutels van Facom heb ik nou net weer mindere ervaringen...
Grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

ma aug 01, 2005 23:36

Goeie tip: :idea: Toen mijn liefje zei dat ik toch alles al had, heb ik ooit eens geopperd dat een Geodore ratelset geen slecht idee zou zijn. Die kreeg ik voor mijn verjaardag destijds...(zou ze toch echt van mij houden? :lol: )

Ik koop zo nu en dan wel eens een goedkope ratelset erbij voor in de loods en sta eigenlijk verbaasd dat het spul zich kranig weert...
Wanneer ik echt kracht moet zetten gebruik ik liever een dop van Geodore, heb ooit eens mijn duim gekneusd na een uitschieter op een vastzittend bevestigingspunt van de voorwielophanging, kan je beter een goede ringsleutel voor gebruiken, ik weet het!

De sleutels in mijn privémateriaalkist zijn van Elora en Gedore en Hazet, goed spul...
In de loods ligt er een radjetoe van allehanden sleutels - een bonte verzameling.
Schroefwerk hou ik ook liever privé, zo hoef ik niet door het lint als er iemand met een hamer op mijn dure schroevendraaier staat te slaan.... :twisted:

Zie wel eens op MP tweedehands sets van de luxe merken....
Snap on, heb ik niks mee! ik blijf dan om mij heen kijken naar de blotevrouwenposter :wink:

Dus: koop een set uit de aanbieding van de betere en grotere materialenzaak, spaar in de loop van je hobbyleven rustig een kwalitatieve set bijelkaar.
Ik heb liever dat ze mijn TV en of Laptop jatten dan mijn 2 materiaalkisten - daar is ook een deel van de inhoud erfenis van wijlen mijn oude heer!
Materiaal is misschien wel persoonlijk. :wink:

Zo en nu materiaal verzamelen voor zoonlief, hij is tenslotte al 3 jaar! :mrgreen:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8227
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

di aug 16, 2005 10:33

Pas nog een gedore doppenset aangeschaft en een setje steekring met ratel ook van gedore. Het overgrote deel van mijn gereedschap is gedore en ben er heel erg tevreden over.

Mannesman is niet slecht maar is idd roestgevoelig.
Kington schijnt ook heel goed te zijn.

Een compleet nieuw doppenset van gedore mot je op eBay kunnen scoren voor 130€.
Gewoon ff in de gaten houden :wink:

De betere merken hebben gewoon een betere passing en dat is waar het omdraait :!:
Een genot om mee te werken.

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

RE: Merk gereedschap - doppenset + momentsleutel

di aug 16, 2005 11:20

Heb een setje van Force (nu Sonic geloof ik), klinkt goedkoop, is het niet. Goed spul, jammer dat de helft uit mijn set gejat is na een inbraak...

Imbussleutel; PB ! Zien eruit als IKEA sleuteltjes, maar oersterk

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”