Engine
Advanced Member
Advanced Member

Rijtje met roestpunten van de 156

wo jun 17, 2009 13:11

Grr... mijn 156 wordt opgevreten... Aangezien ik nu alle bekende plekken gehad heb en een paar onbekende zal ik ze op een rijtje zetten. Voor de 156 eigenaren een idee om op te blijven letten.

Ik heb een 1999 156 JTD met inmiddels 320.000km op de teller. Hij is uitgevoerd met het sportpakket (zijskirts o.a.). De auto heeft ooit lichte achterschade gehad, waarbij de kofferklep is vervangen. Daar heb ik geen last van roest, hier wel:
-Aan de bestuurderszijde de bodemplaat, ongeveer ter hoogte van de middenstijl, en aan de rand van de dorpel. Bij zijskirts blijft er toch al meer vuil hangen bij/achter de dorpel, en dan valt er dus gewoon een gat bij een slechte airco afwatering. Ik heb nooit condens problemen gehad in de auto dus daar merk je het niet aan.
-Een stukje verder naar achteren, daar waar de bodemplaat omhoog loopt voor de onderkant van de achterbank. Net het laatste hoekje waar de bodemplaat nog zo laag loopt en ook weer aan de rand van de dorpel. Oorzaak???
-Bij beide voorwielen, als je achter de veerpoten kijk komen daar 2 delen plaatwerk bij elkaar. Er zit een soort felsrand en daarnaast roest het nogal. Het gaat hier wel om dragende delen, en allebeide kanten roesten even hard.
-Ook weer in de voorwielkast; aan beide kanten heb je als je tegen het uiteinde van de dorpel kijkt een kunsstof binnenscherm zitten. Wat je niet ziet is dat daarachter een gat in het plaatwerk zit met een kunsstof dop. Kennelijk laten die doppen weleens los, met als gevolg dat hier water binnen loopt. Het plaatwerk er (ruim) omheen vertoont dan op diverse plekken roest van binnenuit. Aan de bestuurderskant zit er een steun van de remleidingen aangeklikt, en daar begint het waarschijnlijk als eerste te rotten.
-Aan beide zijden van de voorbumper (binnenkant) komen een soort kolommen naar beneden vanaf de langsliggers. Aan de onderzijde van deze balken zit een plaat gelast waarop weer een bumper bevestiging zit. Bij in ieder geval de JTD zorgt de bodemplaat ervoor dat hier vuil blijft zitten, en dus de kolommen een heel eind wegrotten
-De balk onder de radiateur waar ook de stuurbekrachtiging leidingen aan vast zitten neigt ook tot roesten, bij mij was er nog geen gat in gevallen, maar gaat erg hard
-Laatste die ik heb gehad is twijfelgeval. De stuurbekrachtiging leidingen zoals hierboven beschreven corroderen vrij fors (elektrische corrosie?) en gaan op een gegeven moment lekken. Nieuwe leidingen zijn altijd van (zwart) kunsstof.

Opvallend is dat mijn 164 geen spoortje van roest vertoont. Maar met al deze punten is de 156 nog steeds een heerlijke auto, en ik heb weleens meer roest op een VW, Honda, Opel, etc gehad. Het valt dus nog mee.
Laatst gewijzigd door Engine op do jun 18, 2009 05:56, 1 keer totaal gewijzigd.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

GT 75V6
Guru
Guru

RE: Rijtje met roestpunten van de 156

do jun 18, 2009 00:01

Zo, dat is wel heel erg. :shock:

156's van 2001 en later hebben véél minder last van roest (o.a. achter de voorwielen roesten ze niet meer), vanaf dat bouwjaar is er nl. het e.e.a. aan modificaties doorgevoerd.
Huidig: Giulietta 1750 TBi QV TCT bianco lunare (2014)
Gehad: Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

Engine
Advanced Member
Advanced Member

do jun 18, 2009 06:37

Is wel veel ja, maar auto deze auto heeft ook een zwaar leven. Je moet de kosten eigenlijk uitspreiden over de kilometers.

Eerste eigenaar heeft hem in 5 jaar naar iets van 180.000 gereden (snelweg), 2e eigenaar heeft er vrij veel korte stukjes mee gereden, en maar zo'n 100.000 in 4 jaar... Ik als 3e eigenaar heb hem inmiddels naar de 320.000 gereden in het jaar dat ik hem heb, allemaal snelweg. Ben weer aan het rondkijken naar een andere baan, en dat zal zeker niet dichterbij zijn, dus ga misschien nog veel meer rijden. Rijd gelukkig wel constant tussen 1:16 en 1:17, op een rustige snelweg kan het zelfs nog iets zuiniger.
Buiten de draagarmen voor, en een keer een nieuwe remklauw achter en het lijstje hierboven heb ik niks gehad. En dan in combinatie met lange onderhoudsintervallen zijn er zeker slechtere auto's voor dit soort gebruik.

Rogier156
Full Member
Full Member

Re: Rijtje met roestpunten van de 156

do jun 18, 2009 20:58

-Aan beide zijden van de voorbumper (binnenkant) komen een soort kolommen naar beneden vanaf de langsliggers. Aan de onderzijde van deze balken zit een plaat gelast waarop weer een bumper bevestiging zit. Bij in ieder geval de JTD zorgt de bodemplaat ervoor dat hier vuil blijft zitten, en dus de kolommen een heel eind wegrotten
Heeft bijna elke 156.... bij mij zijn ze ook een heel eind heen.
Mijn motorruimte- beschermplaat hangt dus ook aan 2 punten minder vast dan origneel.
Erger vond ik het dat er een stuk moet worden gelast in de dorpel...

Toch jammer dat de vroege 156 's zo roest gevoelig blijken.

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

do jun 18, 2009 21:29

Mijn facelift 156 roest ook op de voorste bumpersteunen. Het frame van de interkoeler heeft ook al een anti roest behandeling ondergaan.
Ach het is een auto van bijna 5,5 jaar oud en slechts 230dkm. :roll:

De roest op de dakrand die onstaan is door het slecht uitsnijden van een voorruit en steenslagpunten op de A stijl tel ik niet eens mee.

Engine
Advanced Member
Advanced Member

vr jun 19, 2009 05:57

Ohja, die ben ik nog vergeten. Nog zo'n plek van de 156; de rand boven de voorruit.
Gezien de staat van veel ruiten en de auto eromheen zou je je bijna gaan afvragen of er nog goede glas zetters zijn....
Toen ik op zoek was naar mijn 156 heb ik auto's gezien waar de rand echt helemaal verrot was. Maken kan je het eigenlijk niet. En dat allemaal door een haastige prutser.

Is trouwens niet specifiek 156, alhoewel deze er gevoeliger voor lijkt. Heb ook een 164 gezien met dit probleem.

Dat heb ik dan niet :lol: . Enige wat ze bij mij verkeerd hebben gedaan is het raam er verkeerd inzetten. :evil: Aan de bijrijderskant bovenin ligt het raam hoger dan op de andere plekken, en nu heb ik dus een 156 met windgeruis. Ook de randjes eromheen zitten geweldig slordig gemonteerd. Als ik mijn auto zo had terug gekregen had ik hem niet eens meegenomen, maar kennelijk lette de vorige eigenaar er niet goed op.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”