Rakeshvz
Newbie
Newbie

Alfa Romeo GT opbouwen

di dec 09, 2025 18:22

beste mede forum leden
nu het winter wordt is het tijd voor een leerzaam project te beginnen, en wat te leren van auto,s.
nu heb ik een tweede alfa romeo gt selespeed erbij gekocht uit 2007, super nette auto met weinig op de klok aan kilometers nu een ton gelopen.
helaas is de motor overleden vorige eigenaar heeft krukas lagers vervangen en cilinderkop gereinigd met walnoot granulaat, dit is helemaal verkeerd gegaan.
https://ibb.co/wZy3gZ8Y

nu heb ik een donor motorblok opgehaald uit een selespeed, helaas blijk deze motor ook geen beste cilinder wanden te hebben er zit roest in en zijn de wanden versleten https://ibb.co/k6sZBLkZ
dan maar de motor opnieuw bouwen dacht ik helaas zijn er nergens gewone zuigers nog te koop in 0.5mm overmaat die passen, en we hebben flink gezocht afgelopen weken.
eindelijk hebben we iemand gevonden die gesmeden zuigers wil maken in de juiste maat, helaas wel een levertijd van 4 tot 6 maanden
nu heb ik mijn blok compleet gestript om van de week weg te brengen zodat die weer als nieuw is, nu zag ik dat alfa de zuigers voorzien heeft van een markering op de zuiger. op 3 zuigers staat een code H2 op een zuigers staat code H3 iemand een idee warom er eentje andere code heeft ?
https://ibb.co/bjCprk10

nu is mijn vraag nu ik toch alle moeite aan het doen ben is het niet beter om er een turbo op te installeren
het meesten kan ik zelf pas maken zoals de uitlaat spruitstuk intercooler en leiding werk,alleen ben ik niet thuis in het electra gedoe van de ECU
is er een manier om de turbo aan te sturen met de fabrieks ECU en bekabeling, zonder stand alone ECU te installeren
ik hoef ook geen 500pk, met 250pk tot 275pk ben ik zeer tevreden

GT 75V6
Guru
Guru

Re: Alfa Romeo GT opbouwen

wo dec 10, 2025 09:13

Een turbo is natuurlijk leuk, maar door het grote koppel dat je dan krijgt is de montage van een sperdiff denk ik geen overbodige luxe.

Het zou wel uniek zijn, heb nog nooit gehoord van een 2.0 JTS waar achteraf een turbo op is gemonteerd. Bij TwinSparks werd het weleens gedaan (Novitec turbo).
Huidig: GT 3.2 V6 24V Nero Kyalami (2005)
Gehad: Giulietta 1750 TBi QV TCT (2014) | Giulietta 2.0 JTDm TCT (2013) | MiTo 1.3 JTDm Eco (2011) | 156 2.5 V6 24V (2003) | 75 3.0 V6 America (1988)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo dec 10, 2025 15:04

Het eerste wat je moet weten is hoeveel 'reserve' er nog in jouw injectoren zit.

Je hebt meer brandstof nodig als je meer lucht gaat verwerken en als de injectoren nu al een beetje aan de max zitten zou je moeten overstappen naar grotere injectoren. Maar aangezien dit een direct ingespoten motor is met vrij unieke injectoren is dat waarschijnlijk nog niet zo makkelijk.

Een setje conventionele injectoren erbij plaatsen is mechanisch wel te doen maar ga je niet aangestuurd krijgen met het originele management.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Dirk-33
Guru
Guru

wo dec 10, 2025 15:37

vroegahh kon je met verhoogde brandstofdruk en een dikkere koppaking nog wel een turbo werkende krijgen op onaangepast motormanagement. Maar dat werkt al lang niet meer zo.

De kennis en kunde qua bekabeling en ECUs die nodig is om een turbo fatsoenlijk werkende te krijgen in die auto met originele ECU is groter dan wat je nodig hebt voor aftermarket.
wat evengoed een hoop werk gaat zijn wil je alle originele features zoals cruise control en werkende metertjes behouden. Niet dat dat niet kan. Maar niet simpel.

Dat gezegd hebbende; AutoDelta deed begin deze eeuw Superchargers op JTS motoren bouwen. Met lichte boost en een remap haalden die 220pk. Ik vermoed dat daar de grens van de injectoren zat.
Dus theoretisch zou je met een turbo en weinig boost ook die 220PK wel kunnen halen, in combinatie met een remap.

Maar dan zou je eens met bijv. Squadra Tuning moeten bellen of die daar bijvoorbeeld zin in hebben. Ik denk persoonlijk dat ik het antwoord al weet.

Wat betreft je zuigers;
Ik kan er niet heel veel kaas van maken maar volgens ePer zijn er meerdere soorten gebruikt
Afbeelding

En ik denk dat één van je zuigers dus die klasse C is ipv B. wat dat doet voor de maatvoering, geen idee. Maar als je toch custom zuigers laat maken dan ontkom je niet aan het opnieuw boren en honen van je cilinders en dan boeit dat verder ook niet meer.

Rakeshvz
Newbie
Newbie

wo dec 10, 2025 17:13

Een turbo is natuurlijk leuk, maar door het grote koppel dat je dan krijgt is de montage van een sperdiff denk ik geen overbodige luxe.

Het zou wel uniek zijn, heb nog nooit gehoord van een 2.0 JTS waar achteraf een turbo op is gemonteerd. Bij TwinSparks werd het weleens gedaan (Novitec turbo).
er is in 2019 een Q2 diff ingebouwd met nokkenas upgrade volgens de facturen die erbij zaten

Rakeshvz
Newbie
Newbie

wo dec 10, 2025 17:30

vroegahh kon je met verhoogde brandstofdruk en een dikkere koppaking nog wel een turbo werkende krijgen op onaangepast motormanagement. Maar dat werkt al lang niet meer zo.

De kennis en kunde qua bekabeling en ECUs die nodig is om een turbo fatsoenlijk werkende te krijgen in die auto met originele ECU is groter dan wat je nodig hebt voor aftermarket.
wat evengoed een hoop werk gaat zijn wil je alle originele features zoals cruise control en werkende metertjes behouden. Niet dat dat niet kan. Maar niet simpel.

Dat gezegd hebbende; AutoDelta deed begin deze eeuw Superchargers op JTS motoren bouwen. Met lichte boost en een remap haalden die 220pk. Ik vermoed dat daar de grens van de injectoren zat.
Dus theoretisch zou je met een turbo en weinig boost ook die 220PK wel kunnen halen, in combinatie met een remap.

Maar dan zou je eens met bijv. Squadra Tuning moeten bellen of die daar bijvoorbeeld zin in hebben. Ik denk persoonlijk dat ik het antwoord al weet.

Wat betreft je zuigers;
Ik kan er niet heel veel kaas van maken maar volgens ePer zijn er meerdere soorten gebruikt
Afbeelding

En ik denk dat één van je zuigers dus die klasse C is ipv B. wat dat doet voor de maatvoering, geen idee. Maar als je toch custom zuigers laat maken dan ontkom je niet aan het opnieuw boren en honen van je cilinders en dan boeit dat verder ook niet meer.
alle cilinder worden geboord naar 83,5mm overmaat, zaterdag kan ik het blok langs brengen naar de shop voor inspectie.

cruise control, airco en andre opties geef ik niet veel om ik gebruik dat nooit dus die kan ik wel missen :)
ik weet dat er veel bij komt kijken kwa injectoren brandstofpomp, hardware is goed zelf te instaleren
maar software kant heb ik geen kaas van gegeten

dan zou ik iemand moeten zoeken die het bekabeling en ecu zou kunnen maken
hier gaat het vaak fout, volkswagen geen probleem heel veel mensen die het kunnen, zodra je alfa romeo zeg willen ze er niks van weten :?
terwijl alfa romeo en geweldige race historie heeft

Terug naar “Projecten”