Blu Olandese
Newbie
Newbie

'69 Brievenbus (bijna) rijdende resto

wo okt 29, 2025 15:48

Ik heb mij inmiddels voorgesteld, dus gelijk maar een projectpagina aangemaakt.

Bijgaand een foto, zoals ik 2 jaar geleden mijn auto heb gekocht. In tegenstelling tot de foto, zonder interieur en velgen, aangezien de auto iets aangepast zal worden.

Afbeelding

Plaatwerk is niet (heel) slecht. In het verleden heeft de vorige eigenaar nieuwe bodemdelen en buitendorpels laten maken, helaas niet het beste werk. Bovendien bleek de tunnel scheef/gedraaid geplaatst, waardoor de V-bakophanging/montage en het tussenaslagerframe/montage niet waren uitgelijnd. Dat viel nogal tegen. Inmiddels bodemdelen langs de tunnel verwijderd en baksteun en tussenlager opnieuw uitgelijnd en bodemdelen weer teruggeplaatst. Die binnendorpels zullen op termijn moeten gebeuren, maar dat laat ik voorlopig nog even voor wat het is.

Afbeelding

Het wordt een rijdende restauratie, voorzover mogelijk. De gehele auto uit elkaar (ik ben al een heel eind in de richting) is weliswaar efficiënter, maar dan kan ik de komende jaren niet rijden... Het plan is om de auto eerst goed rijdend te maken, met fris onderstel, remmerij en stuurinrichting. Daarna elke winter een deel ter restauratie/aanpassen. Pas als ik alles heb gedaan, haal ik alles weer uitklaar om vervolgens de auto te stralen en spuiten. Ik hoop dat het nog heel lang duurt! :wink:

Ik wil graag een GTA looks-achtige auto, zoals ik deze zelf het mooist vind. Ik geef deze reis niet veel om originaliteit, in tegenstelling tot mijn vorige auto. De auto's van Seliquella en Veloce hier op het forum zijn voor mij een bron van inspiratie, echt prachtig!

Wat heb ik inmiddels gedaan:
- Plaatwerk tunnel/bodem aangepast.
- Parafan afdek frame demontabel gemaakt.
- Schetsplaten ter versteviging in de wielkasten aangebracht.
- Alle staal lippen verwijderd en vervangen door blindklinkmoeren.
- Gehele onderstel gestraald/gecoat en voorzien van nieuwe rubbers, bussen, lagers, etc.
- Bouten, moeren etc. gestraald en laten verzinken.
- 2.0 motor gereviseerd.

Waar ben ik nu mee bezig:
- Het plaatsen van een Alfaholics dual brake balance systeem, remmen voor/achter of diagonaal gescheiden. Deze wordt aan het v-bak frame gemonteerd.
- Het plaatsen-uitlijnen van de aluminium staande pedalen bak, zodat de stang naar de brake balance goed uitlijnt. Deze was verkeerd gemonteerd en zat met slechts 2 bouten vast.
- Uitzoeken of een 1300 radiator ook geschikt is voor een 2.0 motor.

Afbeelding

Ik zal proberen jullie op de hoogte te houden van mijn vorderingen.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: '69 Brievenbus (bijna) rijdende resto

wo okt 29, 2025 18:11

Mooi project, altijd leuk om te volgen. :thumbs:

Origineel is leuk maar ik ben een groot voorstander van aanpassen naar eigen smaak. Het is jouw auto dus jij moet er blij mee zijn of van worden. :thumbs:

Ben benieuwd wat je er van gaat maken. Zo te zien ben je niet heel onhandig, dat zal wel helpen. :mrgreen:

Groeten Remco
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Granturissimo
Junior Member
Junior Member

do okt 30, 2025 21:59

Mooi project!
Kun je daarmee enkel circuit + staande pedalen ombouwen naar dubbel?
De rembekrachtiger moet dan komen te vervallen?
LAVORI IN CORSO!

Seliquella
Advanced Member
Advanced Member

vr okt 31, 2025 15:18

Bedankt voor het compliment :D
Ja die balance box is wel even werk om hem goed gemonteerd te krijgen, bij mij ging dat ook niet zonder slag of stoot om hem netjes naar mijn zin te hebben. Jij hebt gelukkig al de laatste versie van de remvork bij de AH pedelbox. Die van mij was uit een stuk en een drama om die goed gemonteerd te krijgen en de gaffel juist ui te lijnen.
Ik had aanvankelijk Ferrodo DS2500 blokken gemonteerd maar dat remt voor geen meter.
Nu DS3000 blokken en remt als een gek, dus zeker de moeite waard om vergelijkbare remblokken to monteren.
Ja ze piepen en stoffen een beetje, maar lekker belangrijk :lol:

Terug naar “Projecten”