Pagina 1 van 1

Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

Geplaatst: ma dec 25, 2023 12:58
door Seliquella
Eind van de zomer heb ik toch maar het besluit genomen de lang gewenste 159 SW te kopen.
Een zwarte 1.750 iTBI n TI uitvoering.
Afbeelding

Kreeg regelmatig een foutmelding van een timing van een rotlaat nokkenas en ratel bij koude start.
Deze motoren kunnen nog wel wat tikken (HP Brandstiof pomp) en hoewel er een verse distributie ingegaan is zat mij dit toch niet helemaal lekker.
Ik had bij JTD Performance een aanzuigbuis modificatie besteld en bij Tuynder een berg onderdelen, waaronder nokkenas verstellers.

Afbeelding

Gister bovenste draagarmen vervangen de linker was verrot.
Momenteel de boel los liggen en zichtbare speling op de verstellers, zie youtube link

https://youtube.com/shorts/ZIN8xl4BRHI? ... R6ucOPYHfr

Uitlaat nokkenas stond niet op tijd, zeker bijna een tand van tijd af speling op nokkenas ook zoiets.
Ook nokkenaskeerring lekte door ingelopen versteller afdichtvlak.
Wachten is nu op de keerringen die binnen komen en dan vervang ik die ook beide.

Daarna carterpan eraf en de aanzuigbuis modificatie doen.

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

Geplaatst: za jan 06, 2024 10:47
door Seliquella
Tussen kerst en oud en nieuw de auto afgemaakt.
2 nieuwe bovenste draagarmen, nokkenasverstellers en ja er zat een lekke nokkaskeerring op de inlaat, dus allebei maar meteen vervangen.
Bedie verstellers hadden behoorlijk speling, uitlaat stond niet op tijd en riem stond veel te strak.
Meteen nieuwe riem gemonteerd, de oude was van juni, maar als je hem toch in je handen hebt....
Verder carterpan erfgehaald , uitgesopt en aanzuigbuismodificatie gedaan (helaas geen foto van wel van de instructies).
Subframe bijgewerkt op een aantal plekjes, zag er nog heel goed uit.
De ratel bij stilstand is weg, dus dat heeft geholpen, motor lijkt iets pittiger te lopen nu.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

Geplaatst: ma jan 08, 2024 16:19
door Roland Artc88
Fijn aangepakt. Zo te zien was het een kwestie van tijd voordat die motor zichzelf om zeep zou helpen?

Wat houdt die 'aanzuigbuis modificatie' eigenlijk in? Heeft deze motor problemen met het oppikken van olie uit de carter in de bochten o.i.d.?

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

Geplaatst: ma jan 08, 2024 17:07
door Seliquella
Nee voornamelijk dat ik gewoon wil dat het goed is.
De aanzuigbuis is met een axiale seal afdichting afgedicht die hard kan worden en krimpen.
Deze kan dan minder af gaan dichten en lucht aanzuigen ipv olie en dan kun je oliedruk foutmelding krijgen en kun je motorschade oplopen.

Ik geloof dat Macaco, dit ook heeft gedaan:
viewtopic.php?t=83674

Staat hier mooi beschreven:
https://lion-e.nl/en/oil-seal-71754365-1750tbi-engine/

Heb de modificatie gekocht bij JTD Performance
https://jtd-performance.com/product/afd ... r-jtd-tbi/

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

Geplaatst: di jan 09, 2024 09:58
door Roland Artc88
Interessante informatie. Bedankt voor het delen.

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

Geplaatst: di jan 09, 2024 12:58
door Michel75
Weet je toevallig of die modificatie later bij de aluminium onderblokken al bij Alfa is gedaan?

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

Geplaatst: di jan 09, 2024 13:02
door Seliquella
Nee de constructie is niet gewijzigd zover ik weet.

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

Geplaatst: do jan 11, 2024 20:26
door stephen
gelijk grondig bezig.. en blijkbaar ook echt noodzakelijk ivm niet goed getimed.. :thumbs:

mooi stukje techniek, als het in top staat is :wink:

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

Geplaatst: zo jan 28, 2024 19:48
door Seliquella
Met het koude weer last van een gillende multiriem. Staat veel te slap aan het einde van de slag van de spanner.

Vandaag de te lange 1803mm multiriem proberen te vervangen voor een juiste lengte 1750mm.
Geen idee waarom die niet past, met geen mogelijkheid te monteren. Misschien ooit ergens een andere poelie/pomp gemonteerd.

Morgen een 1775mm bestellen, kijken of die wel past.

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

Geplaatst: vr feb 02, 2024 10:41
door Seliquella
Multiriem zit :thumbs:

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de hydraulische klepstoters?
Ik heb het vermoedden dat deze niet heleaal fris meer zijn.
Tikken bij kouden start en warm ook nog licht tikken omgeving uitlaatnokkenas....
Volgens mij moet dan alles weer uit elkaar incl distributie nokkenassen en "cylinder head extension".

Re: Seliquella's 159 1.750 TBI TI SW

Geplaatst: zo feb 04, 2024 15:20
door frankalfa
Goeie info! =D>

Vwb tikken van klepstoters; een 'motorflush' met ATF versnellingsbak olie wil ook wel eens helpen om ze te reinigen mocht het euvel daar in zitten.
Olie aftappen en de goeie hoeveelheid ATF dr in met een vers filter. Uurtje stationair warm laten draaien en olie en filter verversen door de voorgeschreven motorolie, niet belasten of mee gaan rijden.
Kán helpen. [-o<

Suc6, grtz,fRank