Pagina 2 van 4

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: ma mar 20, 2023 17:10
door DJ
Remmen ontluchten ook met de kont zo hoog mogelijk in de lucht.
Verder helpt (te) veel wiellagerspeling en veel speling op de lagers van de uitgaande bakassen (waar de acherste remschuiven aan hangen) ook niet bij een hoog rempedaal.
Idem voor afstelling handrem, dwz de afstelling op de remtangen.
En de ene remslang is de andere niet qua uitzetten met hard remmen.

Ik neem tenminste aan dat je met zompig het pedaalgevoel bedoelt.
Of "bijten" de blokken niet?

Gr
DJ

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: ma mar 20, 2023 17:21
door DJ
Vwb levensduur van de baksteunen.
De voorkant van de bak komt tijdens optrekken omhoog (pignon "klimt" in kroonwiel)
Daar zijn de baksteunen niet echt op ontworpen.
Daarom zit er aanslag boven de ingaande as van de koppeling om dat tegen te gaan.
Deze moet net niet rakend gemonteerd zitten (rakend geeft geluiden uit bak en koppeling door, minder comfortabel)
Afstelling zit onder de achterbank (tenminste wel bij een 75)
De contramoer zit helaas wel aan de onderkant van de auto, dus met gemonteerde bak "niet te lekker bereikbaar..."

Afbeelding

Afbeelding

Gr
DJ

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: di mar 21, 2023 09:28
door Roland Artc88
Daarom zit er aanslag boven de ingaande as van de koppeling om dat tegen te gaan.
Nooit geweten! Fijne informatie, helemaal met de foto's erbij.

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: di mar 21, 2023 09:30
door Roland Artc88
een korte opsomming van de werkzaamheden:
- Vervangen tussenlager en rubber van de cardan as
- Bakolie verversen
- Hulpkoppelingscilinder, koppelingsslang en druklager vervangen (koppelingsplaat en drukgroep bleek ondanks juiste nummer toch niet te passen helaas, dat volgt nog een keer)
- Baksteunen en bakrubber vervangen
Je zegt dat je op meer had gehoopt, maar dat is een behoorlijke lijst van tijdrovende klussen. Goed bezig!

Hele mooie Alfetta! Die retro-kleur staat hem goed. Bedankt voor de foto's.

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: di mar 21, 2023 21:57
door superjesse
een korte opsomming van de werkzaamheden:
- Vervangen tussenlager en rubber van de cardan as
- Bakolie verversen
- Hulpkoppelingscilinder, koppelingsslang en druklager vervangen (koppelingsplaat en drukgroep bleek ondanks juiste nummer toch niet te passen helaas, dat volgt nog een keer)
- Baksteunen en bakrubber vervangen
Je zegt dat je op meer had gehoopt, maar dat is een behoorlijke lijst van tijdrovende klussen. Goed bezig!

Hele mooie Alfetta! Die retro-kleur staat hem goed. Bedankt voor de foto's.
Ik had ook op meer gehoopt :mrgreen:
Zijn afgelopen weekend niet meer aan mijn auto toegekomen. Gelukkig rijd die prima en zijn het enkel verbeteringen

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: wo mar 22, 2023 17:50
door sytse-rvn
Remmen ontluchten ook met de kont zo hoog mogelijk in de lucht.
Verder helpt (te) veel wiellagerspeling en veel speling op de lagers van de uitgaande bakassen (waar de acherste remschuiven aan hangen) ook niet bij een hoog rempedaal.
Idem voor afstelling handrem, dwz de afstelling op de remtangen.
En de ene remslang is de andere niet qua uitzetten met hard remmen.

Ik neem tenminste aan dat je met zompig het pedaalgevoel bedoelt.
Of "bijten" de blokken niet?

Gr
DJ
Met zompig bedoel ik inderdaad het pedaalgevoel. De lagerspeling zal ik eens controleren. Remslang is een nieuwe, dus het lijkt mij niet dat die een al te grote rol zou moeten spelen in dit verhaal. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met de handremafstelling en wat die te maken heeft met het remmen met het pedaal, kan je dat misschien verder toelichten?
Vwb levensduur van de baksteunen.
De voorkant van de bak komt tijdens optrekken omhoog (pignon "klimt" in kroonwiel)
Daar zijn de baksteunen niet echt op ontworpen.
Daarom zit er aanslag boven de ingaande as van de koppeling om dat tegen te gaan.
Deze moet net niet rakend gemonteerd zitten (rakend geeft geluiden uit bak en koppeling door, minder comfortabel)
Afstelling zit onder de achterbank (tenminste wel bij een 75)
De contramoer zit helaas wel aan de onderkant van de auto, dus met gemonteerde bak "niet te lekker bereikbaar..."

Gr
DJ
Goede tip en duidelijke foto's, bedankt! Ik kwam hem wel tegen, maar ik had er nog geen aandacht aan besteed. Komt ook op het to-do lijstje.
Je zegt dat je op meer had gehoopt, maar dat is een behoorlijke lijst van tijdrovende klussen. Goed bezig!

Hele mooie Alfetta! Die retro-kleur staat hem goed. Bedankt voor de foto's.
Dat klopt ook wel hoor. Ik ben absoluut tevreden met de klussen van afgelopen weekend, maar je moet toch een beetje ambitieus blijven :mrgreen: .
Ik ben zelf ook erg blij met de kleur, past goed bij het model/bouwjaar vind ik zelf.

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: wo mar 22, 2023 19:52
door Dirk-33
De handrem afstelling van de achterklauwen heeft ook relatie op je pedaal gevoel. Als die te ruim staan dan moet je extra slag maken voordat de blokken aangrijpen. Als de klauwen wel goed gangbaar zijn dan wordt dit wel beter met genoeg remmen.

Ik heb bij mijn 1.8 75 echt alle remdelen vervangen (hoofdremcilinder, alle klauwen en ook de remdrukverdeler) icm EBC greenstuf en die heeft wel een echt fijn pedaal gevoel moet ik zeggen.

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: wo mar 22, 2023 20:12
door superjesse
De handrem afstelling van de achterklauwen heeft ook relatie op je pedaal gevoel. Als die te ruim staan dan moet je extra slag maken voordat de blokken aangrijpen. Als de klauwen wel goed gangbaar zijn dan wordt dit wel beter met genoeg remmen.

Ik heb bij mijn 1.8 75 echt alle remdelen vervangen (hoofdremcilinder, alle klauwen en ook de remdrukverdeler) icm EBC greenstuf en die heeft wel een echt fijn pedaal gevoel moet ik zeggen.
In mijn beleving stel je de remklauwen af met de stelschroeven, dit staat los van de handrem toch?

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: wo mar 22, 2023 21:21
door Dirk-33
eh ja het is een combinatie van. Je moet ook de handremkabel zelf afstellen maar als je zuigers niet goed zijn afgesteld krijg je die ook niet echt goed.

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: wo mar 22, 2023 22:00
door DJ
De belangrijke afstelling voor je remsysteem als geheel is de stelschroeven op de achterremtangen. Alle 4, niet alleen de makkelijke.
Vergeet de speling in de handboeken, achterremmen licht slepend afstellen.
Je moet horen dat de blokken slepen, maar niet voelen.
Dat helpt enorm voor je rempedaal.

Vergelijk mbv een schuifmaat voor de grap je nieuwe remslang eens met de remslangen van de Giulietta van je broer die beter remt,
Diameter remslang opmeten voor en tijdens hard op rempedaal trappen.
Zit soms paar tienden verschil tussen ene en andere remslang.
1//4 phi D2 x lengte remslang etc etc.
Alle beetjes helpen.

Gr
DJ

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: za apr 01, 2023 15:16
door sytse-rvn
Maar even een korte update.
Afgelopen weekend de achterste hardy-schijf en bijbehorend lagertje vervangen. Er zat er een op met een groter lager dan volgensmij de bedoeling was en dat lager paste dus ook niet in de nieuwe schijf. Gelukkig hadden we nog een as liggen met zo'n lagertje erop, wel in de juiste maat. Dus die eraf gehaald en op mijn as gezet. Past perfect.

In verband met andere plannen de rest van het weekend niet meer toegekomen aan de remmen. Zoals ik al zei, ze remmen prima, maar het gevoel mag wat directer. In de toekomst zal ik naar staal-omvlochten leidingen kijken. Op iets kortere termijn nogmaals tijd maken om de afstelling te checken. Ook het 'paddenstoeltje' boven de bak moet nog. ik had de achterbank eruit gehaald maar daar niks te vinden, ik vermoed omdat er isolatie/anti dreun overheen is geplakt.

Van de week wat onvrijwillig onderhoud helaas. :roll:
Een rateltje dat met name in de lage toeren steeds erger werd en op een zeker moment klonk alsof er iets geheel los was in de motor. Normaal stationair lopen was er ook al eigenlijk niet meer bij. Ondanks dat ik relatief dichtbij huis was toch maar gestopt op de eerste de beste parkeerplaats. Naar huis gewandeld en later op de fiets weer terug met een tas gereedschap. Kleppendeksel los en met de hand de motor rond gedraaid. Ineens zie ik mijn nokkenas een eind verspringen zonder de motor veel verder te draaien. Ondanks dat op het eerste gezicht de ketting niet slap leek, kwam hij nu af en toe wel slap te staan. De kettingspanner bleek genoeg vast te zitten om niet terug uit te komen, maar onvoldoende om onder beslating niet in te schuiven.
De kettingspanner gelost en gelukkig kwam deze gewoon weer terug naar buiten. Vervolgens gewoon goed vast gezet. Uiteraard de merktekens op de nokkenassen en het vliegwiel gecheckt en daaruit bleek dat de ketting niet versprongen was over de tandwielen. Boel weer in elkaar gezet en met een ommetje naar huis gereden. Geen problemen meer ervaren sinds dien. :D
Ik had al het voornemen een pechtas met wat essentiƫel gereedschap in de auto te leggen. Dat heb ik nog diezelfde middag gerealiseerd, dan kan je tenminste wat als je een keer pech hebt. Hieronder twee foto's van het 'incidentje' en als bonus eentje van het weekend ervoor.


Oeps...
Afbeelding
De boel maar even open getrokken
Afbeelding
De giulietta en de alfetta voor wat boodschappen een weekje eerder 8)
Afbeelding

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: za apr 01, 2023 17:09
door DJ
Gevalletje geluk gehad...

Gr
DJ

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: ma apr 03, 2023 09:51
door Roland Artc88
Gevalletje geluk gehad...
en goed gehandeld!

Fijn dat het goed is gegaan. Het blok ziet er wel mooi schoon uit van binnen, weet je dat ook :)

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: ma apr 03, 2023 21:07
door Dirk-33
hahaha mooi, sleutelen op de parkeerplaats bij de supermarkt. Vast wat aparte blikken gehad/vooroordeel bevestigende opmerkingen :lol:

Re: Alfetta 1.8 Daily

Geplaatst: di apr 04, 2023 10:51
door JoorZ105
Lekker setje transaxles zo.

De kleur op de alfetta is bekend. Mijn ex fetta 2.0 heeft ook bij glana tekoop gestaan. Daar was zo'n beetje alles aan vervangen. Reed top. In plaats van kogels op de caster stangen had ik daar pu geloof ik, in plaats van de standaard rubbertjes. Deed wonderen!