Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 19:58

Eindelijk begonnen aan het 75TST project.
De bedoeling is om +/-500 pk eruit te halen.
Er komt een Holset HX40 op, en KDFI aansturing.

Wat ik wil gaan doen:
Compressie naar 1:7 verlagen.
Monoliner maken.
Drijfstangen maken.
Zuigers maken.
Olie sproeiers tbv zuiger koeling
Extra externe olie pomp (turbo smering en zuigerkoeling)
En de kop/kleppen bewerken.
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 497
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 20:03

Leuke uitdaging. 500 pk is nogal niet wat, enig idee hoe je dat op de wielen gaat krijgen.
Ik bedoel dan vooral de bak en diff.
Remco (giuliettaevo) weet veel van zulke pk's op de weg krijgen.
Succes, ga dit zeker volgen.
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Re: RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 20:10

Leuke uitdaging. 500 pk is nogal niet wat, enig idee hoe je dat op de wielen gaat krijgen.
Ik bedoel dan vooral de bak en diff.
Remco (giuliettaevo) weet veel van zulke pk's op de weg krijgen.
Succes, ga dit zeker volgen.
Zal geen transaxle meer worden denk. BMW bak aan de motor ofzo...
Das een latere zorg :wink:
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6919
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 20:17

Eindelijk begonnen aan het 75TST project.
De bedoeling is om +/-500 pk eruit te halen.
Er komt een Holset HX40 op, en KDFI aansturing. Holset rules :D HX40 is wel groot, zou er dan wel eentje zoeken met een klein uitlaathuis van bv 12cm.

Wat ik wil gaan doen:
Compressie naar 1:7 verlagen. zou ik niet doen ivm driveability off-boost, straks een nog doodser gevoel onderin als een 75 Tb. :cry:
Monoliner maken. respect... Zal niet makkelijk zijn gok ik. Jim Steck(Autocomponenti) kan je er veel over vertellen.
Drijfstangen maken. waarom maken wat je zo kan kopen voor net geld? is in mijn ogen een erg grote gok om zelf te maken zo'n vitaal onderdeel.
Zuigers maken. zelfde verhaal.
Olie sproeiers tbv zuiger koeling goed idee. Volgens mij heb ik er nog wel een setje in een Saab turbo motor zitten die je mag hebben als je wilt.
Extra externe olie pomp (turbo smering en zuigerkoeling) Dan zou ik eerder 1 pomp nemen voor alles en die extern maken, dry sump is dan meteen ook een mogelijkheid.
En de kop/kleppen bewerken. andere nokkenassen zonder verstelling kunnen alvast geen kwaad... :wink:
Leuke uitdaging. 500 pk is nogal niet wat, enig idee hoe je dat op de wielen gaat krijgen.
Ik bedoel dan vooral de bak en diff.
Remco (giuliettaevo) weet veel van zulke pk's op de weg krijgen. dank je. :wink:
Succes, ga dit zeker volgen.
Zal geen transaxle meer worden denk. BMW bak aan de motor ofzo... beste oplossing idd. diff zou ik ook gewoon gelijk van BMW pakken, lekker veel keuze uit overbrengingen.
Das een latere zorg :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6919
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 20:23

Afbeelding

Deze woeste GTV had al een dikke 400 pk en wordt nog verder aangepast om over de 500 te gaan.

Deze heeft ook een monoliner ( origineel Autodelta speciaal onderblok) en heeft in het verleden met aangepaste Opel 16v turbo zuigers gereden en een redelijk standaard cilinderkop en toen haalde hij al makkelijk over de 350 pk.

Zal ook wel leuk klinken met zo'n open trompetter. 8)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Re: RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 20:32

Eindelijk begonnen aan het 75TST project.
De bedoeling is om +/-500 pk eruit te halen.
Er komt een Holset HX40 op, en KDFI aansturing. Holset rules :D HX40 is wel groot, zou er dan wel eentje zoeken met een klein uitlaathuis van bv 12cm.

Wat ik wil gaan doen:
Compressie naar 1:7 verlagen. zou ik niet doen ivm driveability off-boost, straks een nog doodser gevoel onderin als een 75 Tb. :cry:
Monoliner maken. respect... Zal niet makkelijk zijn gok ik. Jim Steck(Autocomponenti) kan je er veel over vertellen.
Drijfstangen maken. waarom maken wat je zo kan kopen voor net geld? is in mijn ogen een erg grote gok om zelf te maken zo'n vitaal onderdeel.
Zuigers maken. zelfde verhaal.
Olie sproeiers tbv zuiger koeling goed idee. Volgens mij heb ik er nog wel een setje in een Saab turbo motor zitten die je mag hebben als je wilt.
Extra externe olie pomp (turbo smering en zuigerkoeling) Dan zou ik eerder 1 pomp nemen voor alles en die extern maken, dry sump is dan meteen ook een mogelijkheid.
En de kop/kleppen bewerken. andere nokkenassen zonder verstelling kunnen alvast geen kwaad... :wink:
Leuke uitdaging. 500 pk is nogal niet wat, enig idee hoe je dat op de wielen gaat krijgen.
Ik bedoel dan vooral de bak en diff.
Remco (giuliettaevo) weet veel van zulke pk's op de weg krijgen. dank je. :wink:
Succes, ga dit zeker volgen.
Zal geen transaxle meer worden denk. BMW bak aan de motor ofzo... beste oplossing idd. diff zou ik ook gewoon gelijk van BMW pakken, lekker veel keuze uit overbrengingen.
Das een latere zorg :wink:
Ik heb idd een hx40 met klein uitlaat huis.
Compressie naar 1:7 omdat ik minimaal 2 bar wil kunnen draaien. Off boost maakt niet uit. Heb nu in de turbo 1:7,5 en is goede doen.
Monoliner maken. Standaard bussen cilindrisch draaien, alu liner eromheen.
Drijfstangen maken, omdat het kan en leuk is, en bijna gratis! :)
Zuigers maken, zelfde als de drijfstangen.
Olie sproeiers, die wil ik GRAAG hebben!!!
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6919
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 20:53

Als je het echt allemaal zelf kunt maken is het natuurlijk leuker om dat ook te doen :) . Maar volgens mij komen er veel dingen kijken bij het maken van o.a. zuigers, verkijk je daar vooral niet op. Het zou zonde zijn als je zo veel tijd en ook geld in een motor gestopt hebt en dat dan de zuigers kapot gaan. Dan zou ik eerst een setje willen testen in een verder gewoon originele motor, puur om te zien of ze goed werken.

Maar waarom wil je perse 2 bar kunnen draaien? Voor die 500 pk? met zo'n lage compressie zal dat ook wel moeten om die 500 pk te halen. Ik zou eerder voor iets van 8,5:1 gaan en dan iets minder laaddruk draaien. Komt je turbo ook sneller door op toeren, je hebt dan meer energie in de uitlaatgassen.

Wat is het doel van de 75 straks? Een bruikbare 500 pk worden het niet echt namelijk.. Wel leuk voor sprinten denk ik maar niet op het circuit. :(

Voor op mijn Saab motor heb ik de vermogenswens wat bijgesteld, van 400+ pk met een Holset HX35 naar +/- 350 pk met een Mitsu Evo TD05-16G turbo. Op die manier heb ik een veel leukere powerband en is de auto waarschijnlijk een stuk sneller doordat hij beter op de limiet te rijden is. En als ik het vermogen zat ben kan ik altijd nog de Holset monteren. Of ik pak bij mijn vriend een HX55 uit de kast. :twisted:

Zal binnenkort eens kijken of ik die sproeiers er uit kan trekken voor je. :wink: De zuigers van zo'n Saab blok zijn trouwens ook een mooi voorbeeld, kunnen makkelijk 600 pk aan. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4183
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 20:59

Leuk project!
Ga ik volgen!!

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 21:03

Remco,

Ik heb met een vriend ook als eens alu 7075 zuigers gemaakt, voor een 1.8 ford diesel.
Voor de trekkertrek, maar ze zitten er al 2 jaar in.
Laatst heeft hij ze eruit gehaald en ze zien er nog super uit.
Ook al zijn het runs van 30 seconden, dan blokje draait wel 7500 toeren met 4,4 bar turbo druk.
Zoveel werkt is het niet om ze te maken, de speling goed gokken is een ander verhaal.
Hij heeft 0,6 mm speling, je hoort ze wel ff met een koude motor...
Misschien pak ik ook wel bestaande zuigers en die aanpassen.
Wat is de diameter van die Saab zuigers???
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4183
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 21:17

Behalve de genoemde uitdagingen, wat ga je doen met de lagers en lagerkappen?
Gaan die "mee" tot 500pk?

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

Re: RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 21:20

Behalve de genoemde uitdagingen, wat ga je doen met de lagers en lagerkappen?
Gaan die "mee" tot 500pk?
Het plan is om een verstevigings plaat te maken over de lagerkappen, die de krukas op zijn plek moet houden.
De lagers..... Gok dat die wel ff meegaan..?!
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6919
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 21:33

Zo te horen komt het met die zuigers wel goed dan. :lol: Hoewel je er wel rekening mee moet houden dat de temperatuur bij een benzinemotor nog wel wat hoger ligt als bij een diesel. :wink:

Was er bij de 4 cilinders niet iets met de oliekanalen naar de hoofdlagers? Staat mij vaag iets bij dat je er het beste zelf kanalen bij kunt boren om een goede smering op alle hoofdlagers te hebben. Weet dus alleen niet meer hoe het nu precies zit, te lang geleden dat ik met de TS heb beziggehouden.

Drysump pan kan mooi dubbel dienst doen als verstevigingsplaat. :wink:

Krukas is in ieder geval geen probleem, die kan origineel meer als 700 pk aan. 8)

Saab boring is 90mm.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Stan75
Full Member
Full Member
Berichten: 346
Lid geworden op: vr mar 20, 2009 14:55
Locatie: Katwijk a/d Rijn

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 22:33

De uitlaatkleppen afgedraaid:
Afbeelding
Hier heb ik 1,5mm afgedraaid, iets aan cc's gewonnen en mooiere verbrandingskamer.
Afbeelding

De uitlaatklep heb ik even grof ingeslepen, nu wil ik het glimmende stuk ook wegdraaien om bij een kleine opening van de klep toch al zoveel mogelijk kwijt te kunnen.
Afbeelding
Klepsteel blijft wel gewoon 8mm, maar radius wordt kleiner en komt lager te liggen.
Dit gaat alleen niet op mijn hobby draaibank, morgen maar ff cncen
Nu: Alfa Romeo 75 1.8 tb
Alfa Romeo 156 SW 2.0 TS Selespeed

gehad: Classic mini 1300
Alfa Romeo 146 1.6 boxer
Alfa Romeo 75 Indy 1.8
Fiat tipo 1.4
Renault 19 1.8

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4183
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

Re: RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 22:43

Zo te horen komt het met die zuigers wel goed dan. :lol: Hoewel je er wel rekening mee moet houden dat de temperatuur bij een benzinemotor nog wel wat hoger ligt als bij een diesel. :wink:

Was er bij de 4 cilinders niet iets met de oliekanalen naar de hoofdlagers? Staat mij vaag iets bij dat je er het beste zelf kanalen bij kunt boren om een goede smering op alle hoofdlagers te hebben.
Wellicht dat je dan ook de bussen kunt uitdraaien en naar 2100 of 2200cc kunt?

De oliekanalen in de krukas kun je doorboren, Hennie van Tasman racing weet dat precies en kan dat wel doen voor je, denk ik.
Laatst gewijzigd door Michel75 op do feb 07, 2013 18:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: Twin Spark Turbo 2.0 8V

wo feb 06, 2013 22:43

Gaaf project ! Ga ik volgen !

Terug naar “Projecten”