Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

za jan 07, 2012 16:24

vandaag eindelijk de andere schokbrekers er achter onder gezet met de slopel veren.

met dank aan Bert308 :lol:

allemachtig man wat is dat ding stug, als ik met mijn 90 kilo vol op de achterkant ga leunen gebeurt er helemaal niks eigenlijk.
als ik er in ga zitten zakt de auto misschien een halve cm.

prachtig stug dus, kijken hoe het rijdt als ik de motor klaar heb.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

zo jan 08, 2012 19:49

vandaag eindelijk de andere schokbrekers er achter onder gezet met de slopel veren.

met dank aan Bert308 :lol:

allemachtig man wat is dat ding stug, als ik met mijn 90 kilo vol op de achterkant ga leunen gebeurt er helemaal niks eigenlijk.
als ik er in ga zitten zakt de auto misschien een halve cm.

prachtig stug dus, kijken hoe het rijdt als ik de motor klaar heb.....
Dat zei ik toch! Zorg dat je banden goed op spanning zijn anders gaat ie op de banden veren in plaats van op de vering zelf.
Succes verder!
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

zo jan 08, 2012 19:50

vandaag eindelijk de andere schokbrekers er achter onder gezet met de slopel veren.

met dank aan Bert308 :lol:

allemachtig man wat is dat ding stug, als ik met mijn 90 kilo vol op de achterkant ga leunen gebeurt er helemaal niks eigenlijk.
als ik er in ga zitten zakt de auto misschien een halve cm.

prachtig stug dus, kijken hoe het rijdt als ik de motor klaar heb.....
Dat zei ik toch! Zorg dat je banden goed op spanning zijn anders gaat ie op de banden veren in plaats van op de vering zelf.
Succes verder!
dat doet ie al.

als ik op de achterbank ga zitten en naar het wiel kijk en op en neer beweeg veert alleen de band in....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

zo jan 08, 2012 20:12

Ik heb altijd 2.4 bar voor en achter. In het verleden met mijn 1e Sud had ik ook Opel veren en KYB Mercedes W123 dempers, ook keihard en ik was aan het experimenteren met bandenspanningen en dacht, laat ik nu eens een zeer lage spanning kiezen en kijken wat dan gebeurd, dus 1.6 achter (wat dus eigenlijk de fabrieksopgave is) en op een slechte weg begon ie ongecontroleerd te springen, steeds erger dus ik moest flink afremmen. Hetzelfde effect dat je wel eens ziet als je achter zo´n boeren mest wagen rijd, een echte geen BMW, met ballonbanden en geen vering, die wompen ook zo op en neer op de banden.
Maar met een verhoogde spanning rijdt het prima, pas alleen op voor uitbreken achter bij gas loslaten, als je op de limiet rijdt. Rustig opbouwen en opnieuw de auto en zijn grenzen leren kennen, de grens ligt verder weg maar bij overschrijden is de reactie minder gemoedelijk.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

zo jan 08, 2012 20:21

Ik heb altijd 2.4 bar voor en achter. In het verleden met mijn 1e Sud had ik ook Opel veren en KYB Mercedes W123 dempers, ook keihard en ik was aan het experimenteren met bandenspanningen en dacht, laat ik nu eens een zeer lage spanning kiezen en kijken wat dan gebeurd, dus 1.6 achter (wat dus eigenlijk de fabrieksopgave is) en op een slechte weg begon ie ongecontroleerd te springen, steeds erger dus ik moest flink afremmen. Hetzelfde effect dat je wel eens ziet als je achter zo´n boeren mest wagen rijd, een echte geen BMW, met ballonbanden en geen vering, die wompen ook zo op en neer op de banden.
Maar met een verhoogde spanning rijdt het prima, pas alleen op voor uitbreken achter bij gas loslaten, als je op de limiet rijdt. Rustig opbouwen en opnieuw de auto en zijn grenzen leren kennen, de grens ligt verder weg maar bij overschrijden is de reactie minder gemoedelijk.
ik heb altijd 2.5 bar erin zitten, dus dat is wel goed.

het overstuur bij gas los zal nu nog erger zijn door de dikke 22mm stabi voor.
ik heb bij de vorige 33 de grens overschreden en toen belande ik in de sloot....
ook bij gas los ging daar de achterkant er vandoor. :roll:

dus eerst de auto maar even leren kennen, dan een keertje oefenen met opvangen en spelen.
slipcursus volgen word geen slecht idee denk ik
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

franksud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 559
Lid geworden op: vr feb 23, 2007 18:40
Locatie: grootebroek

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

zo jan 08, 2012 20:21

Nu dan ik ook maar op zoek naar een setjes achterveren van een slopel :lol:
Ik hoop dat het beter gaat lukken dan met dat setje remklauwen van een Calibra wel betaalt NOOIT gekregen de kl....zak :cry:

Groet, Franksud
Alfa is de best
Nu Fiat Punto EVO(2011)Alfasud 1700 QV (Mean Green Sud) Alfa 33 16V.Alfa 33 Racer,Alfa 33 RED.Gehad, Alfa sudsprint,Alfa 33 1500 QV Verde,Alfa 33 1700 16V QV S,Alfa 155 1800 8V,Alfa 156 Selespeed Alfa 156 Sportwagon,Fiat fiorino

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

zo jan 08, 2012 20:25

Nu dan ik ook maar op zoek naar een setjes achterveren van een slopel :lol:
Ik hoop dat het beter gaat lukken dan met dat setje remklauwen van een Calibra wel betaalt NOOIT gekregen de kl....zak :cry:

Groet, Franksud
er zijn mensen bij die of niks betalen of niks leveren, ik krijg nog 250 euro van een zeker persoon.....

moet ik ook nog eens achteraan. :evil: :evil:
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

franksud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 559
Lid geworden op: vr feb 23, 2007 18:40
Locatie: grootebroek

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

zo jan 08, 2012 20:27

Pb :wink:
Alfa is de best
Nu Fiat Punto EVO(2011)Alfasud 1700 QV (Mean Green Sud) Alfa 33 16V.Alfa 33 Racer,Alfa 33 RED.Gehad, Alfa sudsprint,Alfa 33 1500 QV Verde,Alfa 33 1700 16V QV S,Alfa 155 1800 8V,Alfa 156 Selespeed Alfa 156 Sportwagon,Fiat fiorino

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

zo jan 08, 2012 20:27

...het overstuur bij gas los zal nu nog erger zijn door de dikke 22mm stabi voor.
...
Een stabi levert juist grip op aan de andere kant, een dikke voorstabi is extra grip aan de achtkant ... Dus met een dikke voorstabi hebj e juist minder kans op overstuur!

Dat is ook de reden dat de 75's en diens soortgenoten met transaxle allemaal een zo dik mogelijke voor stabi willen hebben. Een 33 die van nature onderstuur heeft zou je juist met dikke achterstabi willen hebben om het onderstuur op te heffen...
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

zo jan 08, 2012 20:36

Een stabi levert juist grip op aan de andere kant, een dikke voorstabi is extra grip aan de achtkant ... Dus met een dikke voorstabi hebj e juist minder kans op overstuur!

Dat is ook de reden dat de 75's en diens soortgenoten met transaxle allemaal een zo dik mogelijke voor stabi willen hebben. Een 33 die van nature onderstuur heeft zou je juist met dikke achterstabi willen hebben om het onderstuur op te heffen...
Precies zo is het!
Met de stugge achtervering moet het onderstuur wel weg zijn. Ik heb ook nog nylon bussen in de reactie armen van de achterophanging in plaats van rubbers en dat heeft hetzelfde effect als een stabilisator stang, namelijk als een kant wil inveren en de andere niet, oefent dit een torsiekracht uit op de as, dus weerstand tegen ongelijk inveren van de achterwielen zoals bij een stabi.
De dikkere stabi voor zal zorgen voor een snellere reactie op insturen, maar ook voor eerder doorslaan van het binnenbocht voorwiel bij gasgeven.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1918
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

zo jan 08, 2012 20:47

Precies zo is het!
Met de stugge achtervering moet het onderstuur wel weg zijn. Ik heb ook nog nylon bussen in de reactie armen van de achterophanging in plaats van rubbers en dat heeft hetzelfde effect als een stabilisator stang, namelijk als een kant wil inveren en de andere niet, oefent dit een torsiekracht uit op de as, dus weerstand tegen ongelijk inveren van de achterwielen zoals bij een stabi.
De dikkere stabi voor zal zorgen voor een snellere reactie op insturen, maar ook voor eerder doorslaan van het binnenbocht voorwiel bij gasgeven.
Jij hebt de standaard Sud ophanging nog achter? Dus 1 reactiearm naar voor en de ander naar achter? Dan is die torsiewerking wel sterker als bij een type 3 33... En natuurlijk wel de ophangpunten aan de langsliggers flink verstevigen! ( dat hoef ik jou niet te vertellen natuurlijk, maar wel als tip voor iedereen die dit ook wil toepassen)
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

zo jan 08, 2012 20:52

Een stabi levert juist grip op aan de andere kant, een dikke voorstabi is extra grip aan de achtkant ... Dus met een dikke voorstabi hebj e juist minder kans op overstuur!

Dat is ook de reden dat de 75's en diens soortgenoten met transaxle allemaal een zo dik mogelijke voor stabi willen hebben. Een 33 die van nature onderstuur heeft zou je juist met dikke achterstabi willen hebben om het onderstuur op te heffen...
Precies zo is het!
Met de stugge achtervering moet het onderstuur wel weg zijn. Ik heb ook nog nylon bussen in de reactie armen van de achterophanging in plaats van rubbers en dat heeft hetzelfde effect als een stabilisator stang, namelijk als een kant wil inveren en de andere niet, oefent dit een torsiekracht uit op de as, dus weerstand tegen ongelijk inveren van de achterwielen zoals bij een stabi.
De dikkere stabi voor zal zorgen voor een snellere reactie op insturen, maar ook voor eerder doorslaan van het binnenbocht voorwiel bij gasgeven.
oke, dus met mijn dikke voorstabi en stugge vering achter zou hij neutraler moeten sturen...??
dat is wel fijn.
ik weet dat het binnenste wiel word opgetild door de stabi, maar er word ook weer gezorgd voor betere reactie en minder overhellen.

in mijn verstelbare panhardstang(waar ik nog mee bezig ben) komen straks teflon bussen.
de reactie stangen ben ik nog niet zeker van wat ik daar mee doe.

misschien alleen de onderste of bovenste armen met teflon
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

wo jan 11, 2012 20:39

vandaag mij powerluchtfilters even geplaatst, ziet er wel netjes uit.
en er word nu mooi gefilterd.....

later foto's
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

vr jan 13, 2012 19:24

vandaag even wat dingen aangesloten.

Air/Fuel meter pasgemaakt in de ventilatie gaten.
de boel alleen nog aansluiten, dat kan zodra ik de Lambda controller heb.

ook even de uitlaatpakkingen uitgeslepen, anders word de motor er een beetje op geknepen....

verder mistlampen gemonteerd, staat veel beter.
misschien de boel ook nog maar eens aansluiten.
ben na die keer dat ik aangehouden ben, niet zo mistlamperig meer....
man met de blauwe pet vind mistlampen niet zo fijn :evil:
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

RE: Alfa 33 project van meneer Kooistra (nieuwe foto's)

za jan 21, 2012 18:58

het heeft even geduurd maar de 16V uitlaat zit eronder.
is wel lekker dik met de sebring einddemper.

spagetti eronder gezet toen de middendemper er voor gehangen en een buis op maat gemaakt en vast gelast..... :lol:

hij was dicht en nu dus veel stiller dan de half verrotte oude uitlaat.
ik heb ook een keer backfire gehad bij de oude uitlaat want die wat opengespleten al een banaan... :lol:
aan de bovenkant was die bijna door en door de knal dus gewoon geploft.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Terug naar “Projecten”