Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

De 156 is een echte Alfa

di nov 23, 2010 22:55

Bodem begon een beetje te roesten.
Kleine samenvatting van de werkzaamheden

10 oktober
Zaterdag eens goed onder de bodem van de alfa gekeken, gaat harder achteruit dan ik dacht :-X
Te bedenken, dat de auto van Mei 2001 is, en net 212dkm op de teller.

Begint overal oppervlakkig te roesten, onder de beschermlaag vandaan, heb nog geen tijd genomen om de bekleding er uit te halen, en aan de binnenkant te kijken.
Tot nu toe prik ik er nog geen gaten in, maar moet wel voor de winter er wat aan doen, anders ben ik er bang voor.
Baal er flink van, wil nog een jaar of 5 met de V6 door rijden als het kan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

25 Oktober
Interieur er uit gehaald, matten er uit, en kijken, valt gelukkig 100% mee :party
Alleen aan de bijrijderskant heel oppervlakkig een beetje roest bij de dwarsbalk waar de stoelframes aan vast zitten.
Bodem is van binnen helemaal droog, dus duur en raamrubbers doen nog steeds goed hun werk.
Denk niet dat ik de bitumenmatten van de bodem af ga bikken, een klein beetje bij de dwarsbalk, om goed te ontroesten, en te behandelen.

Van de week de auto op bokjes zetten, en de bodem doen, uitlaat en hitteschilden verwijderen, en bodem helemaal kaal halen.
Ziet er naar uit dat roest op de bodem ook alleen oppervlakkig is, en ik er op tijd bij ben.

Ga met producten van carprotech werken, lees er veel goede berichten over op het SCARB, ga ook de holle ruimten behandelen.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

4 november
Ben weer een stuk verder, binnenkant is behandeld, nog een laagje, en interieur kan er weer in.
Ben begonnen aan de onderkant hels karwij om tectyl er af te krijgen.
Hoop spikkeltjes roest, lijkt wel of het plaatwerk de pokken heeft, gelukkig allemaal oppervlakkig
Het is het ergste op de plekken, waar nauwelijks tectyl zat, maar onder de dikke tectyl laag zitten her en der kleine roest plekjes.
Nog even volhouden, hele bodem gaat kaal, en wordt goed behandeld.

Afbeelding

Afbeelding


17 november
Nou, nog steeds lekker bezig.

Bodem staat ondertussen 2x in de rx5, soort blanke primer, vandaag alle naden opnieuw gekit, nu nog 2x een beschermlaag rx10 aanbrengen.

Binnenzijde is ook klaar, roest verwijderd, 2 lagen rx5, en 2 lagen rx10 er overheen, holle ruimeten volgepoten met rx7
Vandaag isolatie matten terug geplaatst en vloerbedekking terug, begint weer wat te worden.

Bodem klaar na behandeling
Afbeelding

Afbeelding

Kon af en toe gelijk door voor zwartepiet :ultrasmile
Alfa heeft weer een paar extra levensjaren, ik een paar minder :-X
Afbeelding

Nou eerste beschermlaag zit er op, ziet er mooi uit zo, beetje duf van de verfdampen, maar je moet er wat voor over hebben.

zo zag de bodem er uit in de X5 roestwerende primer
Afbeelding

zo in de eerste laag X10
Afbeelding
156 SW GTA
Lotus Elise

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: De 156 is een echte Alfa

di nov 23, 2010 23:11

Goed bezig hoor. Jammer dat dit weer voor komt bij Alfa en dit is weer geen reclame voor ons gelefde merk. Als ze dan misschien bij FIAT beslissen om Alfa te verkopen aan de VW groep weet ik zeker dat dit tot het verleden gaat behoren. We hebben zelf ook een 156 uit 2001 met 142.000km op de klok en binnenkort moet deze ook even op de brug en ik hou mijn hart vast. Xucces met de verdere aanpak.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

RE: De 156 is een echte Alfa

di nov 23, 2010 23:25

Afgelopen week verder de bodem behandeld, en boel terug gezet

Vandaag auto weer rijdend gemaakt, en alles in elkaar gezet, toen ik klaar was kwam ik er achter dat een lampje van de kachel Airco bediening stuk was. ](*,)
Kon ik weer de boel los halen, radio er uit, paneel uit dash enz, gelukkig zit alles terug op zijn plek en wekt het weer.

Van de zomer de wielkasten eens doen, en misschien benzinetank er onder vandaan, en daar de bodem ook maar preventief behandelen.
156 SW GTA
Lotus Elise

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 980
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 00:12

Als ze dan misschien bij FIAT beslissen om Alfa te verkopen aan de VW groep weet ik zeker dat dit tot het verleden gaat behoren..
Waarschijnlijk heb je gelijk, ik ga het dan echter niet meer aanschaffen, maar stap als ik wat anders wil over naar een ander italiaans merk.
Zoals ik wel vaker zeg: Ik ga liever lopend op teenslippers naar mijn werk, dan met een (halve) volkswagen :jumping:
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
Giulietta 1.6 JTDm Distinctive in Nero Etna.

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 10:27

Waarschijnlijk heb je geen gelijk, ook de VAG groep kent zo zijn roestproblemen.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 10:40

Waarschijnlijk heb je geen gelijk, ook de VAG groep kent zo zijn roestproblemen.
Vrees dat elk merk zijn specifieke problemen kent :?
Dan rij ik toch liever Alfa ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 16:49

Misschien een beetje laat.....
Ik rijd oldtimer in weer en wind, pekel en zonneschijn, 365 dagen per jaar.
Ik heb ook rx producten geprobeerd en was er totaaaal niet over te spreken, het leek alleen harder te gaan roesten.
Ik ben nu overgestapt (na ongeveer een jaar uitzoekwerk) op producten van Teroson. Dit wordt door elk serieus schadeherstelbedrijf gebruikt, en wordt door 80% van de fabrikanten als eerste montage gebruikt. De steenslagcoatings zijn op PVC basis ipv op oliebasis..... dat is stukken beter!
Ik heb alles wederom kaal gemaakt, 2 lagen epoxiprimer gespoten, 2 lagen 2-componenten aflak en daarna teroson/terotex record 2000HS.... misschien kan je er nog wat mee.
Wel goed bezig trouwens! Alles kaal maken en behandelen is de enige manier!
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 18:39

Goed bezig hoor. Jammer dat dit weer voor komt bij Alfa en dit is weer geen reclame voor ons gelefde merk. Als ze dan misschien bij FIAT beslissen om Alfa te verkopen aan de VW groep weet ik zeker dat dit tot het verleden gaat behoren. We hebben zelf ook een 156 uit 2001 met 142.000km op de klok en binnenkort moet deze ook even op de brug en ik hou mijn hart vast. Xucces met de verdere aanpak.
Kijk eens naar de Golf III. Die roesten bijna allemaal onder de achterruit. Dan heb ik liever de onderkant!
Maar t is wel minder...
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 20:03

Misschien een beetje laat.....
Ik rijd oldtimer in weer en wind, pekel en zonneschijn, 365 dagen per jaar.
Ik heb ook rx producten geprobeerd en was er totaaaal niet over te spreken, het leek alleen harder te gaan roesten.
Ik ben nu overgestapt (na ongeveer een jaar uitzoekwerk) op producten van Teroson. Dit wordt door elk serieus schadeherstelbedrijf gebruikt, en wordt door 80% van de fabrikanten als eerste montage gebruikt. De steenslagcoatings zijn op PVC basis ipv op oliebasis..... dat is stukken beter!
Ik heb alles wederom kaal gemaakt, 2 lagen epoxiprimer gespoten, 2 lagen 2-componenten aflak en daarna teroson/terotex record 2000HS.... misschien kan je er nog wat mee.
Wel goed bezig trouwens! Alles kaal maken en behandelen is de enige manier!
De bodem had alleen maar oppervlakkige roest, en heb dat tot blank staalweggeschuurd, vervolgens goed ontvet, en een dag later pas RX5 er op gesmeerd.
Ik hoop dus dat de RX wel blijft zitten, ben anders goed zuur, heb geen zin om over een jaar weer opnieuw aan de slag te moeten [-(
156 SW GTA
Lotus Elise

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6707
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 20:12

Zet je wel de ventilatie gaten aan de onderkant weer open?
Zitten mooi dichtgedrukt, maar die horen echt open te staan.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
bosali
Junior Member
Junior Member
Berichten: 93
Lid geworden op: do jul 20, 2006 21:40
Locatie: Oegstgeest

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 20:28

Zet je wel de ventilatie gaten aan de onderkant weer open?
Zitten mooi dichtgedrukt, maar die horen echt open te staan.
Zaten al dichtgedrukt, en aan de binnenzijde zit er vanaf de fabriek bitumen dempingsmat over heen, dus ventileren deed het toch al niet.
Denk dat die lipjes er alleen zitten om na het ontvetten in de fabriek de ontvetter er uit te laten lopen.
Vermoedelijk de rede dat het nu is gaan roesten, bodem is niet goed droog geweest voordat de grondlaag er over heen ging.
156 SW GTA
Lotus Elise

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 709
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 20:50

Misschien een beetje laat.....
Ik rijd oldtimer in weer en wind, pekel en zonneschijn, 365 dagen per jaar.
Ik heb ook rx producten geprobeerd en was er totaaaal niet over te spreken, het leek alleen harder te gaan roesten.
Ik ben nu overgestapt (na ongeveer een jaar uitzoekwerk) op producten van Teroson. Dit wordt door elk serieus schadeherstelbedrijf gebruikt, en wordt door 80% van de fabrikanten als eerste montage gebruikt. De steenslagcoatings zijn op PVC basis ipv op oliebasis..... dat is stukken beter!
Ik heb alles wederom kaal gemaakt, 2 lagen epoxiprimer gespoten, 2 lagen 2-componenten aflak en daarna teroson/terotex record 2000HS.... misschien kan je er nog wat mee.
Wel goed bezig trouwens! Alles kaal maken en behandelen is de enige manier!

helemaal mijn idee,ben ex spuiter en weet dat je gelijk hebt ,ik rijd sinds enkele dagen gtv6 en ook straks door de pekel,wel behandelt met epoxy/washprimer(afhankelijk van positie en vervuilingen),2k lak en Teroson TEROTEX super 3000..heb geen bang :wink:

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 20:55

Misschien een beetje laat.....
Ik rijd oldtimer in weer en wind, pekel en zonneschijn, 365 dagen per jaar.
Ik heb ook rx producten geprobeerd en was er totaaaal niet over te spreken, het leek alleen harder te gaan roesten.
Ik ben nu overgestapt (na ongeveer een jaar uitzoekwerk) op producten van Teroson. Dit wordt door elk serieus schadeherstelbedrijf gebruikt, en wordt door 80% van de fabrikanten als eerste montage gebruikt. De steenslagcoatings zijn op PVC basis ipv op oliebasis..... dat is stukken beter!
Ik heb alles wederom kaal gemaakt, 2 lagen epoxiprimer gespoten, 2 lagen 2-componenten aflak en daarna teroson/terotex record 2000HS.... misschien kan je er nog wat mee.
Wel goed bezig trouwens! Alles kaal maken en behandelen is de enige manier!
De bodem had alleen maar oppervlakkige roest, en heb dat tot blank staalweggeschuurd, vervolgens goed ontvet, en een dag later pas RX5 er op gesmeerd.
Ik hoop dus dat de RX wel blijft zitten, ben anders goed zuur, heb geen zin om over een jaar weer opnieuw aan de slag te moeten [-(
Blank schuren, ontvetten e.d. is principe helemaal prima. Heb je er als laatst wel een laag anti steenslag overheen gespoten dan? Anti steenslag heeft geen functie op blank staal, maar als het materiaal behandeld is zoals bij jou, en je werkt het af met een undercoating als dat van terotex ben je aardig veilig tegen roest. Neem er altijd 1 op PVC basis, die blijven echt elastisch in tegenstelling tot alle anderen undercoatings die na een jaar of wat weer beginnen te scheuren en het roestproces uiteindelijk alleen maar versnellen.
Wat betreft de RX producten, ik weet het niet, er is een reden dat fabrikanten bepaalde producten gebruiken en andere producten niet. Ik heb nog nooit een nieuwe auto in de rx gezien, maar ze zitten wel allemaal in de epoxiprimer. Ik denk altijd maar, die fabrikanten weten het beste wat goed is en niet, dus dat is dan ook het spul dat je moet gebruiken. Daarnaast ben ik tijdens mijn zoektocht naar goed spul bij een hoop schadeherstelbedrijven en restaurateurs geweest die gelijk begonnen te lachen als ik over rx o.i.d. begon en zeiden ze allemaal hetzelfde: zeker bij hobbieclubs op internet zitten zoeken.....90% daarvan wees me op teroson producten.
Verder was je er gelukkig wel mooi op tijd bij en verwacht ik zeker dat hij er zo wel weer een tijd tegen aan kan op deze manier!
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

Gebruikersavatar
Stefan Elshout
Full Member
Full Member
Berichten: 287
Lid geworden op: ma jun 01, 2009 14:05

Re: RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 20:57

Misschien een beetje laat.....
Ik rijd oldtimer in weer en wind, pekel en zonneschijn, 365 dagen per jaar.
Ik heb ook rx producten geprobeerd en was er totaaaal niet over te spreken, het leek alleen harder te gaan roesten.
Ik ben nu overgestapt (na ongeveer een jaar uitzoekwerk) op producten van Teroson. Dit wordt door elk serieus schadeherstelbedrijf gebruikt, en wordt door 80% van de fabrikanten als eerste montage gebruikt. De steenslagcoatings zijn op PVC basis ipv op oliebasis..... dat is stukken beter!
Ik heb alles wederom kaal gemaakt, 2 lagen epoxiprimer gespoten, 2 lagen 2-componenten aflak en daarna teroson/terotex record 2000HS.... misschien kan je er nog wat mee.
Wel goed bezig trouwens! Alles kaal maken en behandelen is de enige manier!

helemaal mijn idee,ben ex spuiter en weet dat je gelijk hebt ,ik rijd sinds enkele dagen gtv6 en ook straks door de pekel,wel behandelt met epoxy/washprimer(afhankelijk van positie en vervuilingen),2k lak en Teroson TEROTEX super 3000..heb geen bang :wink:
Nou precies de reactie dus die ik 10 tallen keren heb gehoord van professionals.... Kaal maken, epoxiprimer, 2K lak en Teroson Terotex.
Fulvia Coupé / 130 Coupé / Dino Coupé / 33 1.7IE / Thema 8.32

pe1ryx
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 709
Lid geworden op: zo okt 09, 2005 14:08
Locatie: cuijk

RE: De 156 is een echte Alfa

wo nov 24, 2010 21:01


Terug naar “Projecten”