Peternijmegen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 19:58
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za dec 19, 2009 19:31

Dit is een hele knappe sud.

Ga je ook inschrijven met deze auto voor onze rit de Nimega100miglia 25 april 2010.

Zie onze website www.nimega100miglia.nl

Gr. Peter
www.nimega100miglia.nl

Komt het vandaag niet komt het morgen, maar komen zal het er.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za dec 19, 2009 20:01

Dit is een hele knappe sud.

Ga je ook inschrijven met deze auto voor onze rit de Nimega100miglia 25 april 2010.

Zie onze website www.nimega100miglia.nl

Gr. Peter
Ik heb al jaren geen evenementen meer bezocht terwijl ik vroeger SCARB lid was (#1262) en fanatiek op Zandvoort en Assen (en Baarlo, de andere club) gereden heb, o.a. 2x de slalom gewonnen op Zandvoort met een Sud en een jaar later Sud Sprint in een veld van 150 Alfa's waaronder dikke Vzessen (hehe moest ik effe zeggen). Maar ik ben van plan om weer meer evenementen te bezoeken en ook weer SCARB lid te worden (zou mijn oude nr nog beschikbaar zijn) en weer op het SS te verschijnen. Vroeger ook vaker meegedaan aan de Limburg rit door de Limburgse heuvelen was altijd lachen (wielrenners haten ons en we kwamen de Manta club een paar keer tegen) dus misschien.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Peternijmegen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 19:58
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za dec 19, 2009 20:07

Dit is een hele knappe sud.

Ga je ook inschrijven met deze auto voor onze rit de Nimega100miglia 25 april 2010.

Zie onze website www.nimega100miglia.nl

Gr. Peter
Ik heb al jaren geen evenementen meer bezocht terwijl ik vroeger SCARB lid was (#1262) en fanatiek op Zandvoort en Assen (en Baarlo, de andere club) gereden heb, o.a. 2x de slalom gewonnen op Zandvoort met een Sud en een jaar later Sud Sprint in een veld van 150 Alfa's waaronder dikke Vzessen (hehe moest ik effe zeggen). Maar ik ben van plan om weer meer evenementen te bezoeken en ook weer SCARB lid te worden (zou mijn oude nr nog beschikbaar zijn) en weer op het SS te verschijnen. Vroeger ook vaker meegedaan aan de Limburg rit door de Limburgse heuvelen was altijd lachen (wielrenners haten ons en we kwamen de Manta club een paar keer tegen) dus misschien.
Misschien is eigelijk niet het antwoord wat ik wil lezen. :lol: :lol:
Er komen behoorlijk wat deelnemers uit Limburg dus is het leuk als je met hun kunt oprijden.
Wij streven er dit jaar naar om 100 alfa's hoofdzakelijk achterwiel aandrijvers bij elkaar te krijgen, maar dit jaar staan we ook de Sud en Sud sprint toe, omdat we vonden dat deze auto's er van die tijd er eigenlijk bijhoren.

Gr. Peter
www.nimega100miglia.nl

Komt het vandaag niet komt het morgen, maar komen zal het er.

Gebruikersavatar
Alfons
Junior Member
Junior Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do sep 07, 2006 20:32
Locatie: Roermond

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za dec 19, 2009 20:34

Quote Bert "Ja jouw 33 is beter terecht gekomen dan het keurig onderhouden exemplaar van mijn broer, die heeft ie namelijk deze week tegen slooppremie ingeruild op een Beierse koplampdonor, die 33 was nog prima in orde en wordt nu gesloopt en zo heeft niemand er meer wat aan, maar ja zo gaat dat, het aanbod van 33s is nog genoeg om aan de vraag van liefhebbers te voldoen anders waren ze wel meer waard"



Hey broertje, ik lees nog steeds mee !

De eerste de beste die mij 750 Euri had gegeven kon de 33 hebben (met nieuwe APK, verse distributie en nieuwe voorpoten). Echter: de overheid was met 1000 euro de hoogst biedende.

De 33 (donkerblauw 1.7ie) staat nu in Wezep of Zwolle op de sloop, grijp je kans: motor en bak zijn perfect
Alfasud 1.5 super "81
Alfasud 1.5 super "75
GT Junior "72

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

za dec 19, 2009 22:42

He Bert,

Echt een super project! Ziet er ook über geil uit!

Onderstaand ook nog een leuk voorbeeld van een 'verbrede' Sud:


Afbeelding

Oja, deze spoiler set is te koop :D


Succes er mee en ik blijf dit topic volgens :thumbs:
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di feb 02, 2010 23:05

Ik had een extra setje originele achterste remschijven/naven opgehaald en daar maar eens aan begonnen. Schijfgedeelte eraf geslepen, en dan past de 166 schijf er mooi overheen. Het middengat is echter 59 mm ofzo en de sud naaf heeft een centreerring van 58,5 maar ik fixeer de schijf nog wel met 2 boutjes. Ook moet ik nog iets verzinnen om de velgen nu te centreren want de centreerring op de naaf ligt gelijk met de remschijf.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
B-lex
Guru
Guru
Berichten: 1253
Lid geworden op: wo apr 23, 2008 21:17
Locatie: Tholen

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di feb 02, 2010 23:10

Mooi werk Bert, blijft maar dikker worden die Sud 8)
Alfa 75TS Madeno
Audi RS4 Avant
Lada Niva

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di feb 02, 2010 23:11

Passen, een afstand van 20 mm moet overbrugt worden om de 166 klauw te monteren. Een stuk ijzer van de juiste dikte was gauw gevonden :-) .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di feb 02, 2010 23:19

Ik had nog van die nep Brembo kapjes, aan de achterkant zet ik die toch erop, om de klauw wat dikker te maken, het woordje Brembo wordt vervangen door Alfasud. De montage adapter is nog niet goed dat lukt me nooit in 1 keer, de klauw moet 2 mm naar buiten maar nu ik alle maten heb kan ik de adapters voor links en rechts zo maken. Niet te onderschatten bij dit soort projecten is de zoektocht naar de juiste bouten van goede sterkte (min 8.8 ). Waar de originele klauw zat moet een tussen stuk komen (zou ik van de originele klauw af kunnen slijpen maar is een beetje zonde) waar dan een langere bout helemaal doorheen gaat. Ik ga zoals eerder vermeld ook nog afstands stukken maken om de naafdrager verder naar buiten te plaatsen (spoorverbreding). Op de foto's is alleen voor proefpassen, alles is nu weer origineel voorlopig, de auto blijft gewoon in gebruik tot ik alles gereed heb liggen.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di feb 02, 2010 23:23

De naven konden nog wat lichter gemaakt worden, worden zwart geverfd met hammerite en nieuwe wiellagers heb ik ook al klaar liggen.
Afbeelding

Overigens, mocht iemand ook de 166 klauwen willen monteren (of VAG klauwen die volgens mij hetzelfde zijn) om de handrem op de achterwielen te hebben, dit gaat volgens mij niet lukken met de originele schijven van de sud, dan komt de klauw in conflict met de as omdat de schijven net te klein zijn.
Laatst gewijzigd door bert308 op di feb 02, 2010 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6838
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di feb 02, 2010 23:23

Als je rare bouten nodig hebt moet je het maar even laten weten... :wink: Werk bij Biesheuvel Techniek, een technische groothandel en heb al vaker vreemde bouten geregeld. :)
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di feb 02, 2010 23:32

Als je rare bouten nodig hebt moet je het maar even laten weten... :wink: Werk bij Biesheuvel Techniek, een technische groothandel en heb al vaker vreemde bouten geregeld. :)
Dat is goed om te weten, ik heb vaak via internet besteld, bouten/moeren met fijne draad enzo is wel duur per bout als je de verzendkosten erbij telt, maar goed je hoeft niet stad en land af te rijden dat is ook wat waard. In het verleden ook wat auto's gesloopt en altijd alle bouten bewaard, heb ik nu nog voordeel van. Op mijn werk hebben ze ook bouten van goede kwaliteit maar dat moet ik dan weer iemand vragen en wil ik niet al te vaak doen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo feb 03, 2010 21:41

Dit zijn dan de definitieve montage adapters voor de achterremmen, met de haakse slijper en Ferm kolomboor gemaakt uit 2 cm dik ijzer van een oude ploegschaar. Ik had beter kunnen sparen voor een draai en freesbank, dan had ik wat mooiers kunnen maken maar technisch gezien voldoet dit, de pasvlakken waren en zijn nog steeds vlak en dat is wat telt in dit geval.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo feb 03, 2010 21:53

Eerste poging adapter voor de 166 V6 Brembo op de 33 fusee. Uit 1cm dik ijzer en nog een afstandstuk van 4 mm dik. Ook hier moet de remklauw nog 2-3 mm naar buiten komen.
Afbeelding
Afbeelding

De ontluchtings nippels en de leiding van binnenhelft naar buitenhelft van deze klauwen moeten nog verwisseld worden. Deze klauwen zijn richting gebonden want ze hebben een paar kleinere en grotere zuigers en de kleine zuigers horen als eerste, in de wieldraairichting gezien. De klauw zit bij de 166 voor in het wiel, komt nu aan de achterkant van het wiel en dus op zijn kop. Gelukkig zijn de klauw helften symmetrisch, dus een kwesite van nippels en leiding van positie wisselen. Voor het mooie doe ik dan ook de spacers tussen de helften wisselen, omdat daar een soort steuntje voor de leiding aanzit. Ben niet zo'n fan van het opdelen van klauwen maar bij deze loopt er geen vloeistof doorheen dus geen problemen met afdichting.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo feb 28, 2010 19:12

Ben zo voor en na bezig geweest, ook bij +2 graden met 6 lagen kleding aan maar dat is gelukkig niet meer nodig. Eerst een wat minder leuk maar noodzakelijk klusje gedaan. Bij de 16V ombouw 4 jaar geleden had ik zowat alle benzineslangen vernieuwd. Vorig jaar had ik al problemen met een stationair sproeier die steeds verstopte, een niet vervangen benzineslang was inwendig aan het rotten. En nu zijn alle toen vernieuwde slangen weer aan de beurt, als je er aan wiebelt beginnen ze te lekken. Ik had nieuwe slang gekocht, Gates 8mm en ik dacht, ok, tenminste nu een fatsoenlijk merk maar het zijn dezelfde die ik 4 jaar geleden (ergens anders) ook had gekregen, enfin, kan dr weer een paar jaar tegen,. Controleer uw slangen! Bij de invoer van loodvrije benzine met meer alcohol jaren geleden is al menige youngtimer afgefikt waaronder de sud van een kennis en de benzine van tegenwoordig is nog heftiger qua reactie met rubber. Moderne auto´s hebben natuurlijk injectie met stalen of hard kunstof leidingen, die zijn daar niet zo gevoelig voor.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”