Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

zo okt 01, 2006 22:26

Dit weekend de dynamo gemondteerd, de carb's, luchtfilterhuis en nog wat kleine dingetjes.

Afbeelding

Nog een vraagje. Onderaan de luchtfilterbak, bij de laatste cilinder, zit een aansluiting voor een
slangetje (van nogal harde kunststof). Het lijkt erop dat dit slangetje gewoon naar beneden hangt
zonder dat het ergens op aangesloten zit. Is dit zo de bedoeling?
Als ik naar de tekening in het onderdelenboek kijk, lijkt het zo te moeten, maar dan komen
toch benzinedampen linea recta in het milieu. Wat is het doel van deze voorziening?
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

zo okt 01, 2006 22:57

Volgens mij is het doel van die slang, dat indien je carb overloopt met benzine, deze zo wegloopt (bijv. bij stilstand of zo) zodat de motor bij de eerstvolgende keer niet verzuipt. Dat heb ik me eens laten vertellen. Ik heb geen slangetje gemonteerd, sterker, dat nippeltje zit bij mijn Alfetta lekker verstopt. Scheelt toch mooi weer -al is het maar bijna niks- valse lucht. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1157
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

ma okt 02, 2006 15:16

Is toch geen "valse" lucht, hij loopt gewoon nog door de carbs en dus komt er dito brandstof bij. (het is ongefilterde lucht).

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

ma okt 02, 2006 16:43

Is toch geen "valse" lucht, hij loopt gewoon nog door de carbs en dus komt er dito brandstof bij. (het is ongefilterde lucht).
](*,) ](*,) da bedoelde ik eigenlijk ook. :oops:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

ma okt 02, 2006 20:27

Potjandorie. Dat ziet er nieuw uit onder de kap. Is alles nieuw of zijn de diverse delen opnieuw gespoten? Vakwerk hoor.

Gebruikersavatar
Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2943
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:46
Locatie: Vallekeberg

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

ma okt 02, 2006 20:34

Dat is echt mooi :thumbs:
156

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

ma okt 02, 2006 23:18

@KAS,

Nee, niet alles is nieuw, het loopt zo al genoeg uit de hand hoor.

De auto is uiteraard geheel gespoten, incl. de motorruimte. Luchtfilterhuis heeft een behandelijng gehad die KTL heet, dwz. is in electrolytisch
dompelbad gegaan en daarna gemoffeld. Geeft een mooie dunne laag en uiterst krasvast. Veel sterker dan poedercoaten bijvoorbeeld. Alle
delen die normaal gedompeld zijn heb ik zo laten behandelen, zoals o.a. wielophanging. De tank gaat helaas niet, omdat daarin zich een
luchtbel kan ophopen en dan kan het hele proces verstoord worden.
De rembekrachtiger, hoofdrem- en hoofdkoppelingscilinder zijn wel nieuw. Koppelingscilinder was zilverkleurig, maar hoort op deze serie
zwart te zijn, dus die heb ik eventjes gespoten, evenals de bobine. Waterpomp is ook nieuw. De poelie was verzinkt maar hoort ook zwart
op deze serie, dus die heb ik ook nog eventjes gespoten.
Koelwaterslangen zijn nieuw evenals benzineslangen, benzineleiding en alle remleidingen. De meeste boutjes en moertjes zijn opnieuw verzinkt.

En verder is het vooral een kwestie van heel veel schoonmaken. Maar dan is het opbouwen ook voornamelijk een prettige aangelegenheid.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

ma okt 02, 2006 23:22

Volgens mij is het doel van die slang, dat indien je carb overloopt met benzine, deze zo wegloopt (bijv. bij stilstand of zo) zodat de motor bij de eerstvolgende keer niet verzuipt. Dat heb ik me eens laten vertellen. Ik heb geen slangetje gemonteerd, sterker, dat nippeltje zit bij mijn Alfetta lekker verstopt. Scheelt toch mooi weer -al is het maar bijna niks- valse lucht. :roll:
Thanks. Is toch wel zonde om bij de huidige prijzen zomaar benzine te laten weglopen :roll:
Het gaatje zat overigens hier ook verstopt.

En nog dank voor de tip op het SS: de standaard waterslang van waterpomp naar kachel past ook prima.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

ma okt 02, 2006 23:31

Veel sterker dan poedercoaten bijvoorbeeld.
:shock: Sterker dan poedercoaten? Goeiedag, moet wel érg sterk zijn dan...
Moest destijds bij mn verse gecoate motorvelgen al serieus met een vijl aan de gang om enkele randjes wat te effenen... :?
Grtz, fRank
Ps prachtproject!
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
@PM
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2992
Lid geworden op: vr mar 24, 2006 01:37
Locatie: IRL

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

di okt 03, 2006 00:28

De tank gaat helaas niet, omdat daarin zich een
luchtbel kan ophopen en dan kan het hele proces verstoord worden.
En als je de vulpijp eraan laat zitten en die boven het bad uit laat steken?

Overigens een zeer boeiend project, ben benieuwd naar het eindresultaat :D
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

di okt 03, 2006 23:23

De tank gaat helaas niet, omdat daarin zich een
luchtbel kan ophopen en dan kan het hele proces verstoord worden.
En als je de vulpijp eraan laat zitten en die boven het bad uit laat steken?

Overigens een zeer boeiend project, ben benieuwd naar het eindresultaat :D
Het zou kunnen,
maar ze wilden er niet aan beginnen. Het gaat namelijk op een rek in een gigantisch groot bad, samen
met nog een heleboel andere spullen.
Misschien wil men ook wel het hele bad alleen voor één enkel persoon z'n spullen gebruiken, maar
daar hangt dan vast een heel ander prijskaartje aan. :?
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

di okt 03, 2006 23:28

Veel sterker dan poedercoaten bijvoorbeeld.
:shock: Sterker dan poedercoaten? Goeiedag, moet wel érg sterk zijn dan...
Moest destijds bij mn verse gecoate motorvelgen al serieus met een vijl aan de gang om enkele randjes wat te effenen... :?
Grtz, fRank
Ps prachtproject!
Sorry, ik bedoel dit op een andere manier, maar dat had ik eventjes moeten vermelden. Als je
bijv. een gepoedercoate ophanging hebt en er vliegt een flinke steen tegenaan, kan er een stukje van de laag afspringen.
Het is wel heel sterk, maar tevens vrij dik.
KTL behandelde spullen hebben maar een heel dunne -maar heel sterke- laag, die springt er niet makkelijk af. Omdat het
lak is, kun je het makkelijk bijwerken, maar ook met een andere lak overspuiten.
Een nadeel heeft die dunne laag ook. Een onderdeel waar na het stralen veel putjes inzitten, zal deze putjes heel goed
blijven tonen na de KTL behandeling. Na een poedercoating valt dit minder op.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

di okt 03, 2006 23:47

Ok duidelijk nu! :wink:
Mooi spul, grtz, fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

wo okt 04, 2006 09:29

Complimenten hoor. Ik hoop hem eens in het echt te kunnen zien. Ik zal een elastiekje meebrengen voor het geval mijn bek niet meer dicht wil. :D

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

Re: RE: Restauratie Alfetta Gt, 1975

wo okt 04, 2006 10:46

Complimenten hoor. Ik hoop hem eens in het echt te kunnen zien. Ik zal een elastiekje meebrengen voor het geval mijn bek niet meer dicht wil. :D
En ik een bakje =P~
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Terug naar “Projecten”