Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6843
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: 155 Q4 Demonteren....maar de eerste nieuwe onderelen zij

di jun 21, 2011 01:20

Met een beetje diesel kun je dat spul allemaal mooi schoon maken en blijft het nog mooi en beetje vettig zodat het niet gaat roesten. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: 155 Q4 Demonteren....maar de eerste nieuwe onderelen zij

di jun 21, 2011 01:26

Beetje diesel zal ik inslaan, maar niet voor deze kleppen ;)
Deze gaan de bittenbak in, net als de kop.
Hoewel de kop vergeven is voor leerdoeleinden en ontwikkeling.

Heb nu een mooie nieuwe kop klaar liggen voor bewerking 8)
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes,
Marc
Laatst gewijzigd door Brul(tm) op za jun 25, 2011 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

mverhari
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 20:44
Locatie: Arkel

RE: 155 Q4 Demonteren....maar de eerste nieuwe onderelen zij

za jun 25, 2011 17:54

Mooi dat je de Q4 gaat opknappen en goed voorbeeld want moet zelf ook
weer eens beginnen aan de Q4 mijn vriendin begint te piepen dat ze er weer
mee wil rijden

Succes en ik blijf het volgen
girlfriends rides MS/TM 125cc kart BMW530d my rides 75 1.8ie MS/VM 250cc superkart
under construction 155Q4 Alfetta

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: 155 Q4 Demonteren....maar de eerste nieuwe onderelen zij

za jun 25, 2011 20:05

Fijn dat je langzaam vorderingen maakt :)

Heb je mijn berichtjes gezien?
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: 155 Q4 Demonteren....maar de eerste nieuwe onderelen

za jun 25, 2011 22:26

moet zelf ook weer eens beginnen aan de Q4 mijn vriendin
Dat is grappig, was vanmiddag bij Whizz op bezoek en toen kwam je toevallig ter sprake ;)
Mijn uitstapje van vandaag heeft me er van weerhouden om de motor uit te gaan bouwen.
Morgen mag ik kiezen tussen dagje naar de beekse bergen of dagje sleutelen ..... :lol:
Ga er zo maar eens een nachtje over slapen :mrgreen:

Ik had gehoopt van de week de bestelling van de zuigers en de drijfstangen te kunnen plaatsen om zo langzaam alle onderdelen bij elkaar te sprokelen.
Gaat helaas nog niet door, deze worden straks custom made afgestemt op het blok waar ze in moeten komen.
Word eerst over twee weken een nieuw onderblok ophalen welke gelijk door moet naar de revisiemeneer voor wat bewerkingen.
Op dit punt hou ik me nog aanbevolen voor adressen welke ervaring hebben met dit type motor :idea:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: 155 Q4 Demonteren....maar de eerste nieuwe onderelen zij

ma jun 27, 2011 20:04

Kleine update van wat onbenullig, maar ook wel noodzakelijk werk ;)
De linkerspiegel was onder tussen ook weer gesneuvelt :?
och zuur, zo'n ricambi originale veels te duur bestelde en gekochte van de dealer :evil:
Van een oude voet weer een mooie, nette spiegel gefabriseerd. Gelijk in de olie en zuurvrij vet gezet.
Verder heb ik een begin gemaakt met het verwijderen van de carkit. Antene is foetsie nu, achterruit weer schoon.
Helaas sneuvelde mijn Bolt Thrower sticker hierbij :(

Had ook ooit eens een container over het gezien, dus gelijk de reflectorbalk vervangen voor een net exemplaar.

Volgende update zal weer gaan over het project ;)
Tipje van de sluier, er komt een nieuw Evo blok aan 8)
Plaatjes als de deal afgerond is.

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

RE: 155 Q4 Demonteren....maar de eerste nieuwe onderelen zij

za jul 02, 2011 17:17

Vandaag met het uitzoeken van onderdelen en het uitmesten van de schuur kwam ik mijn reserve dashboard tegen.
Zat al een tijdje met het idee om te kijken wat er mogelijk is om extra meters in het dashboard weg te werken.
Zie hieronder het resultaat.
Afbeelding
Dit is niet zon beste plek vanwege de ondersteunende delen van het dashboard voor zijn stevigheid.
De metertjes zijn simpelweg te diep om deze hier te kunnen plaatsen. Wat jammer is, want je kan deze precies goed bekijken door je stuur heen tijdens het rijden :(

Afbeelding
Aan de andere kant ook maar gat geboort om te zien wat het effect hiervan is.

Je moet dan nog wel een stukje ondersteuning weghalen voordat het metertje goed past.
Daarnaast zit het metertje eigenlijk net niet prettig op deze plek en wil je liever meer richting de ventalatieroosters toe gaan werken :?
Op zich wel beter voor de steun van het dashboard, je hoeft geen verzwakking aan te brengen ;)

Afbeelding
Zoiets zou het dan kunnen worden...

Hoewel dit toch niet helemaal is wat ik zoek, ga ik verder broeden om een aantal andere ideëen die er nog zijn ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.....

zo jul 10, 2011 01:34

Vandaag heel wat KM's achter het stuur van de Leeuw zonder pit gezetten.
Deels voor een leuk bezoek aan een heel intressant bedrijf in Duitsland.
Aan het einde van de middag nog een plaatdeel opgehaald voor herstel werk aan de 155 van zoonlief.
Die was dan ook gelijk foetsie vanavond, met het plaatwerk. Zou het er al opzitten dan :?: :mrgreen:

Maar goed, mijn bezoek aan Duitsland vandaag. Vanmorgen om 6 uur in de tamme leeuw gestapt richting mijn afspraak.
Weinig boeiende rit, de spanning moest blijkbaar van de Douane komen. Deze vonden het nodig om mij eerst te vervelen op de Deutsche autobahn :evil:
Inhalen en voor me gaan rijden, vervolgens langzamer gaan rijden. Nou, ik heb het gaspedaal beroerd, maar met een magere grom kwam ik de "Zoll PKW" voorbij gereden :twisted:
Daar was het duo niet van gedient en mikte de wit/groen Skoda wederom voor mijn neus om het uitzicht nog verder te ontsieren. Het duurde vervolgens niet lang eer zij het knopje gevonden hadden van de op het dag geplaatste kerstboom :jumping:
Na een kort, lees KORT, gesprekje met een geuniformeerde akela moest de kofferbak open. Maar of ik ook vooral even duidelijk wou maken waar mijn bezoek heen ging :? Haar mannelijke begeleider toonde plots een giga glimlach op zijn gezicht toen ik vertelde een "Zilinderkopf" van een Lancia Delta Integrale in de kofferbak te hebben staan 8) Mevrouw de akela was nog niet uitgeraast en vond alleen mijn rijbewijs niet geheel het idenificatiemiddel en wenste eigenlijk een paspoort :roll: Na was gebrul van mijn kant in het Niederlandisch over hier moet je het mee doen en dit is genoeg mocht ik uiteindelijk mijn weg vervolgen. Dat was na de blik en de glimlach van haar "begeleider" :mrgreen:

Een ervaring rijker ging de reis voorts richting mijn eindbestemming. Nou, ik kan jullie vertelllen dat ik uiterst gastvrij ontvangen ben in het Walhalla voor de Lancia Delta Integralle (Evo), Fiat Coupe 16V turbo of de Alfa 155 Q4 liefhebbers :blue_cool:
Nu is "het walhalla" niet helemaal het juiste woord, want we hebben het hier niet over gesneuvelden...... Zelfs de letterlijke vertaling schiet tekort, want het was niet helemaal een "zaal", hoewel de toonzaal een positieve inwerking had op de speekselklieren ;)
Na een gezellig gesprek en de kofferbak vol geladen ging mijn reis op weg naar het eerder genoemde plaatdeel ;)
Afbeelding

Ik hoef verder niet uit te leggen dat ik "blij als een klein kind" richting huis gegaan ben ;) :oops:

Wat hebben we allemaal nog meer gekocht vandaag :P
Afbeelding
Mijn eerder geleverde cylinderkop heb ik omgeruild voor een ander, compleet exemplaar.
Ik had er één gekregen waar een tweetal lagereindkappen ontbraken :(
Een goede nette afwikkeling was voor mij noodzakelijk om de rest van de deal door te laten gaan, een nieuw echt "0 km" motorblok.

Omdat foto's meer zeggen dan woorden....
Zie hier mijn nieuwe 0 KM Evo blok :blue_cool:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het motorblok en de cylinderkop zullen straks samen met de krukas eerst naar een machinebewerker gaan.
Als dit werk afgerond is, kan ik de volgende bestelling plaatsen :D En dat gaat toch wel een heel belangrijke zijn,
custom made drijfstangen en zuigers volgens specificatie van het vandaag gekochte motorblok en de krukas :idea:

Blijft toch een mooi gezicht :D
Afbeelding
Afbeelding

Maar om die mooie "krukasgalerei" gevuld te krijgen, ook maar een nieuwe krukas aangeschaft 8)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om straks al dit geweld in goede banen te kunnen geleiden, heb ik ook nieuwe krukaslagers meegenomen vandaag.
Een setje hoofdlagering voor de krukas maar ook een setje voor de drijfstangen.
Afbeelding
Bij het in ontvangst nemen werd ik in eerste instantie op het verkeerde been gezet. Maar bij de uitleg ervan kwam er gelijk een leuke anekdote tevoorschijn :lol:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het gaat hierom een beperkte serie gemaakte lagers volgens specificatie. Er is gebruik gemaakt van een speciale legering om sterkere lagers te verkrijgen welke beter geschikt zijn voor grotere vermogens.
Dat zou maar net van pas kunnen gaan komen straks ;)

Hier zitten ook nieuwe originele zuigers bij, welke ik echter niet ga gebruiken.
Deze zuigers zijn van de laatste serie/productieproces en hebben al een gecoate zuigerwand.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de lagerschalen na, is alles Ricambi originale waar ik heel erg blij mee ben.
Na dit relaas van deze Alfadwaas, sluit ik af ;)
Afbeelding
The end, voor nu ;) Proost :!:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

zo jul 10, 2011 08:59

Kom ik aan met mn gebruikte 1,8 turbotje,gaat meneer gewoon een gloedjenieuw blok opbouwen.
Goed bezig 8)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Richard
Member
Member
Berichten: 164
Lid geworden op: di dec 28, 2004 00:35

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

zo jul 10, 2011 10:31

Potverdomme wat een fijn spulletje heb je daar liggen Brulmans!
Echt 100% nieuw spul! Prachtig :thumbs: :thumbs:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

zo jul 10, 2011 10:48

Dat is grappig. Als ik de nummers bekijk en het systeem van Mahle volg, zouden dit de standaard lagers zijn met een over/ondermaat van 0,200mm. Ik zou ze meenemen naar de motorboer zodat die er z'n mening over kan geven.

mverhari
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 20:44
Locatie: Arkel

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

zo jul 10, 2011 11:38

Goed bezig mooie spullen maar welke bank heb je berooft of was het een geldtransportdepot 8)

wat voor leuke dingen gaan hier nog meer op geschroeft worden???
girlfriends rides MS/TM 125cc kart BMW530d my rides 75 1.8ie MS/VM 250cc superkart
under construction 155Q4 Alfetta

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3035
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM mo

zo jul 10, 2011 11:48

wat voor leuke dingen gaan hier nog meer op geschroeft worden???
Custom made drijfstangen die ca 650 gram per stuk wegen in plaats van de 800 gram originele :D
Custom made zuigers welke ca 370 gram wegen in plaats van de 500 gram originele :D
Remmen zullen ook nog gedaan worden tegen de tijd dat ik zover ben om de auto te kunnen laten (om)keuren.
Daarnaast komt er een compleet andere, goed gebruikte aandrijflijn onder en zal de versnellingsbak nog een aantal modificaties ondergaan.

Turbo ben ik nog niet uit, maar dat komt in een later stadium. Dan zal ook de nieuwe kop geflowed zijn en gereed voor gebruik.
Hopelijk heb ik dan ook mijn te gebruiken spruitstuk keuze kunnen maken. Die dingen welke op ebay aangeboden worden, madi in and by China wou ik maar achterwege laten.
De zuigers en drijfstangen maken het verhaal voor nu even compleet zodat de motor straks ingereden kan worden.
Zal wel op de bank worden vrees ik, op hetzelfde moment als de chip gemaakt word. :?

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

mverhari
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 20:44
Locatie: Arkel

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

zo jul 10, 2011 12:01

Dat gaat een leuk motortje worden, ik heb zelf een gereviceerde motor klaarstaan
ben nog opzoek naar versnellingsbakdelen zodra er weer wat knaken over zijn.
Na de Rizla Gamma racing days ga ik ruimte maken en maar beginnen
het werkt wel aanstekelijk iemand die zo goed bezig is. succes
girlfriends rides MS/TM 125cc kart BMW530d my rides 75 1.8ie MS/VM 250cc superkart
under construction 155Q4 Alfetta

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: 155 Q4 Demonteren....De eerste stap naar een 0 KM motor.

zo jul 10, 2011 17:02

Interessant om te volgen dit! Zelf heb ik onlangs ook zo´n blok aangeschaft voor in de Montecarlo maar dat zal voorlopig standaard blijven om het betaalbaar te houden.

Als je toch custom zuigers aanschaft zou ik zelf het 3 ton blok lekker laten opboren naar de juiste maat dan is het ook als nieuw en het metaal is zijn spanning kwijt. Het bekende verhaal van de 4 cilinder formule 1 BMW turbo motor, die gingen steeds kapot tot ze zo oud mogelijke 02 blokken uit begin jaren 70 gingen gebruiken als basis... Want waarschijnlijk moet je dus het nieuwe blok ook laten opboren. Maar alles gloednieuw is waar jij voor gaat en daar is ook wat voor te zeggen natuurlijk.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”