Pagina 1 van 2

Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: zo mei 27, 2007 21:47
door Peternijmegen
Hallo allemaal,

ik weet niet of het allemaal gewaardeerd wordt maar voor de liefhebbers heb ik even wat uitleg over mijn innieminie projectje om mijn Bertone te voorzien van een setje 15 inch Ronals.
Het een en ander wordt uitgevoerd ism Italian-job uit Hengelo.
We wilden dit uitproberen omdat we Job en ik dit eigenlijk wel een blitse combinatie vonden.
Een ding staat voorop het moest absoluut veilig zijn. Het is geen prettige gedachte om ingehaald worden door een ronal wiel lijkt me. :oops:
Gezien het aantal positieve reacties in topic het " ook maar even voorstellen dus" dacht ik dat er misschien wel meer liefhebbers zouden zijn die het ook zouden willen hebben.
Dit is overigens geen commerciele actie voor Job en zijn bedrijf maar hij overweegt deze adaptepterplaten op een wat grote schaal te laten maken voor meerdere liefhebbers, dus als je op een veilige manier een setje ronals op je Bertone wilt lijkt me handig met hem eens contact op te nemen, voordat je zelf aan de knutsel gaat en de veiligheid misschien in het geding zou kunnen komen.
Veilig aanpassingen doen lijkt me toch de beste optie.
Het ziet er zo uit voordat het wiel erop gaat.
Afbeelding
De adapter is voorzien van gaten exact 4 x 108 en gaten met 4 x schroefdraadgaten voor steek 4x98.
Afbeelding
Afbeelding
Dit is het resultaat.
Een probleem is dat op deze foto's te brede en te hoge banden hebben gemonteerd.
De banden worden vervangen door 195x50x15 en de adapterplaten worden nog een tikkie afgedraaid.

RE: Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: zo mei 27, 2007 21:54
door siegerdehaan89
staat echt zoo rete gaaf gewoon............................. 8)

RE: Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: zo mei 27, 2007 22:00
door franksud
Echt super :thumbs:

gr franksud

RE: Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: zo mei 27, 2007 22:19
door Veloce
Ik behoor normaal tot het "scuderia originale", maar ik vind 't eigenlijk best gaaf staan! Zeker i.c.m. met Azzuro Le Mans!

RE: Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: ma mei 28, 2007 00:52
door Alessandro
Ik ben ook zo iemand van tijdsorigineel en zo (uiterlijk dan hè) en had dus niet verwacht dat ik het zo mooi zou vinden. Maar het staat idd heel best! :thumbs:
Maar m.b.t. veiligheid: is dat staal of alu? En hoeveel windingen heb je? En het wiel wordt dus enkel gecentreerd door de bouten. :?
Zolang je niet gaat racen zal het wel (euh ik bedoel niet! :wink: ) loslopen........

RE: Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: ma mei 28, 2007 01:01
door 1750GTV
Potjandorie!
Dit ziet er stoer uit! :P

Hier heb ik ook over lopen fantaseren. Heb ooit even gedacht aan de "peperbusvelgen" van de peug omdat deze ook een beetje het "Ronal idee" geven en al steek 108 zijn.
Heb dit ook eens geprobeerd, maar er moeten dat teveel aanpassingen gedaan worden aan de velg zelf.
Wat kosten deze adapters??? Deze moeten dan toch ook in de 5 gaats variant te maken zijn???

RE: Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: ma mei 28, 2007 01:12
door Andretti Molletti
Ik zie idd ook geen centreerrand op de verbreders zitten..
De velg ventreerd nu op de 4 bouten die in het alu zitten....
Daarnaast, heb je je ET van iig je voorvelgen zo gekozen dat de totale ET niet teveel afwijkt van de originele?
Ik meen dat de gemiddelde Ronal ET35 is, de 105 een ET van 17 heeft en dus je spacer18mm dik zou moeten zijn om weer goed uit te komen.
Doe je dit niet dan veranderd je schuurstraal dusdanig dat bij hard remmen of bijvoorbeeld 1 wiel in de berm de auto sterk naar buiten kan gaan trekken...

Voor de rest vind ik het wel mooi hoor ;)

RE: Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: ma mei 28, 2007 01:21
door Peternijmegen
De ET van deze set was 25.
met deze maat banden loopt de band aan, maar de adapter was ook ruim 25 mm dus liep de band aan op de rand van het scherm alleen aan de achterzijde.
Voor wat betreft het centreren van het wiel gaat dat wel goed hoor, alleen op de bouten.
De adapter wordt nog iets afgedraaid om tot een beter resultaat te komen en zeker met een betere bandenmaat.

Peter

RE: Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: ma mei 28, 2007 10:58
door kareltjeknetter
toevallig heb ik zo'n setje net aangeschaft (orgineel RH) van algra, leuk om te zien hoe dat uitpakt 8)

RE: Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: ma mei 28, 2007 11:41
door vV
insturen lukt in ieder geval niet. Met ET15 en 195 banden moest ik al de schermranden om laten zetten voor, en loopt ie met inveren (probeer maar eens met 2 man en wat bagage..) achter ook aan.
Op zich leuk concept, maar waarom zo moeilijk doen met een tussenstuk. Waarom niet gewoon de schijven omboren?? dus de originele manier van montagen handhaven??

RE: Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: ma mei 28, 2007 17:06
door alfa 75&90 driver
das een mooi resultaat =D>

Gr Stefan

RE: Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: ma mei 28, 2007 20:36
door ronald
Goed idee! :thumbs:

Stel dat de nadelen opgelost kunnen worden en dit dus een goed alternatief is, gaat er wel een wereld aan velgen voor je open. :wink:

RE: Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: ma mei 28, 2007 21:05
door Peternijmegen
Ik zal jullie op de hoogte houden van de nadelen.
Maar zeker ook van de voordelen 8)
Ik zit nog te wachten op een nieuwe electr. ontsteking en de zijpanelen achter bij de achterbank moeten opnieuw worden bekleed.
Dus ik verwacht het einde van deze week toch wel te kunnen gaan rijden en anders na aankomend weekend.

groeten
Peter

RE: Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: ma mei 28, 2007 22:17
door niels.denotter
Damn dat ziet er zeg maar...sharpish uit!

RE: Steek van 4x108 naar 4x98

Geplaatst: di mei 29, 2007 09:12
door Maurizio
Stel dat de nadelen opgelost kunnen worden en dit dus een goed alternatief is, gaat er wel een wereld aan velgen voor je open
Zeker als je naar 4x100 gaat :wink: