Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

Alfa Romeo 33 1.7 16V QV - over en uit!

ma dec 18, 2006 20:06

Als eerste zal ik me even voorstellen. Ik ben Niels, 21 jaar en geboren in Leerdam. Ik ben de trotse eigenaar van een Alfa Romeo 33 1.7 16V QV. Via dit topic wil ik jullie op de hoogte houden van de aanpassingen aan mijn Alfa. Inmiddels ben ik al een paar stappen verder dan toen ik hem net kocht. Eerst zal ik laten zien wat ik al gedaan heb aan m'n Alfa en als dat hier allemaal staat hou ik het topic bij, zodat iedereen die geïnteresseerd is, het kan doorlezen.

Ik zal eerst eens vertellen hoe ik bij een Alfa 33 ben gekomen. M'n zus en m'n zwager hebben in de laatste jaren dat de 33 werd gemaakt een nieuwe Imola 33 gekocht. Sindsdien is m'n zwager trouw gebleven aan Alfa's en ben ik toch constant in contact geweest met Alfa's. Nu zijn we een aantal jaren verder en heeft hij een Alfa 156, maar die moest naar de garage en een vriend van hem had wel een auto te leen voor hem, dit stond toch in de weg; een Alfa 33. Toen m'n zwagers Alfa 156 weer gemaakt was, bleef de 33 bij hem staan, want die vriend van hem had er toch geen plek voor. Maar omdat m'n zwager hem toch niet gebruikte, mocht ik hem lenen (was toen autoloos). Na m'n eerste rit in m'n geleende 33 heb ik gevraagd of hij te koop was en zo is het balletje gaan rollen en nu ben ik de trotse eigenaar van een champagnekleurige Alfa Romeo 33 1.7 16V QV.

Afbeelding
Afbeelding

Op deze foto staat z'n beste kant. Er is een stijger op deze auto gevallen voor ik hem kocht, daar was de prijs ook naar. Er zat een rode spiegel op, deuk in het spatscherm bij het lichtvoorwiel en nog wat deukjes hier en daar. Maar het motorblok was nog in goede staat, de teller stond op de 191.000, maar het blok had ongeveer 115.000 gelopen, hoe betrouwbaar deze stand is weet ik niet, ik moet maar aannemen dat het zo is. Dit komt omdat een van de eigenaren het originele blok heeft opgeblazen en dus moest er een nieuwe in.

Op de volgende foto zijn we het voorspatscherm en het oliefilter aan het vervangen en de olie aan het verversen. Hier is ook de prachtige rode spiegel te zien ;)

Afbeelding

Het is tijd voor wat muziek in m'n auto. Ik ben een redelijk audio-fan en werk bij een Pro Audio bedrijf, dus het wordt tijd voor een fatsoenlijk radio, ook wel een headunit genoemd. Via een vriend van me heb ik een Sony CDX-GT700D gekocht. Een radio waarop je ontzettend veel in kan stellen, precies wat ik zocht. Hoge pre-outs om straks de eindversterker mee aan te sturen, een 4 kanaals 13 bands equalizer en nog veel meer.

Afbeelding
Afbeelding

Deze radio heeft de muziek verzorgt mij en m'n twee inzittenden op de vakantie naar Italië. In sneltreinvaart moest ik de auto in orde maken om naar Italië te gaan. Achteraf geen slimme zet geweest om met een auto op vakantie te gaan, die we niet kennen. Uiteindelijk zijn we eerder naar huis gegaan wegens startproblemen. We zijn zelfs nog op bezoek geweest bij Auto Vama in Florence, waar de nieuwe Spider al mooi stond te blinken. Daar konden ze ons ook niet echt helpen, omdat ze bijna vakantie hadden. Thuis heb ik de problemen opgelost en sindsdien geen startproblemen meer gehad (even afkloppen).
Nog een leuke actiefoto van mij, op weg naar Italië:

Afbeelding

Na de vakantie werd het tijd om wat aan de rode spiegel te doen, die moest z'n kleurtje afstaan voor een nieuwe:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze zat weer mooi in de lak, wel wat kleurverschil, maar misschien ga ik in de toekomst m'n hele auto laten overspuiten.

Afbeelding
Afbeelding
Sorry van de lelijke pookknop, maar heb nog niets beters kunnen vinden!

Na een kijkje achter de achterbumper viel mijn oog op erg veel roest en gaten. Dit kon ik niet zo laten zitten en heb de roest verwijderd en behandeld en de gaten dichtgemaakt met glasvezelmatten en plamuur. Helaas hier ik hier niet heel veel foto's van gemaakt, hier volgen er drie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De vorige bewoner van mijn Alfa heeft speakergaten in de deuren gemaakt en de speakers voor de verkoop eruit gehaald. Ik zat dus met gaten in m'n beide voordeuren. Dan heb je twee opties, of je koopt nieuwe panelen, of je zet er weer speakers in. Ik heb voor de laatste gekozen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Binnenkort meer over m'n CSC einddemper, Ronal velgen en een opvulling van de hoedenplank met zes speakers.
Laatst gewijzigd door Neelis op do okt 16, 2008 20:54, 15 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV

ma dec 18, 2006 20:14

Ziet er nog roestvrij uit daar achter het linkervoorwiel. De skirts zijn van een 16V toch ook in de autokleur? Wel een mooie kleur trouwens.

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV

ma dec 18, 2006 20:17

Zijn Type 2 QV Skirts!

Dit is de ULTIEME kleur voor een 33! :thumbs:
156 SW 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV

ma dec 18, 2006 20:20

Hij is idd redelijk roestvrij, maar het blijft een Alfa ;)

Skirts zijn bij een QV idd meespoten, maar de vorige eigenaar heeft er type 2 skirts opgezet, die simpel zwart zijn.

Gebruikersavatar
Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2138
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:51
Locatie: Culemborg

RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV

ma dec 18, 2006 20:23

mooie auto, nog behoorlijk standaard zodat je je er helemaal op kan uitleven
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV

di dec 19, 2006 01:28

Leuke 16v! Ik vind alleen wel dat je het Alfa-logo voor op er weer op moet prikken. :D
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV

di dec 19, 2006 12:14

Leuke 16v! Ik vind alleen wel dat je het Alfa-logo voor op er weer op moet prikken. :D
ik ook :wink:
als je dan toch bezig bent met roest, trek de rubbers eens omhoog (kofferruimte, motorruimte enz.).
ook even de parafan eraf, alle bladeren en al die meuk weghalen :P

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

Re: RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV

di dec 19, 2006 20:06

Leuke 16v! Ik vind alleen wel dat je het Alfa-logo voor op er weer op moet prikken. :D
Geduld, die foto's moeten nog online komen. Hij zit er inmiddels al weer een tijdje op, ik miste wat aan de voorkant ;)
Leuke 16v! Ik vind alleen wel dat je het Alfa-logo voor op er weer op moet prikken. :D
ik ook :wink:
als je dan toch bezig bent met roest, trek de rubbers eens omhoog (kofferruimte, motorruimte enz.).
ook even de parafan eraf, alle bladeren en al die meuk weghalen :P
Ja, die rubbers omhoog trekken moet voorzichtig, het is nogal roestig daaronder ;)

En wat is de parafan?

Gebruikersavatar
Thijs-arnhem
Full Member
Full Member
Berichten: 342
Lid geworden op: di mei 30, 2006 00:11
Locatie: Nijmegen

RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV

di dec 19, 2006 20:17

Dat is het rooster onder je voorruit, waar je ruitenwissermotor onder zit.
Daar onder wil een 33 ook flink roesten.
Laatst gewijzigd door Thijs-arnhem op di dec 19, 2006 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gehad:
33 1.4 i.e Imola '93 Nero met. 602
33 S 16v QV '92 Alfa rosso 130
33 1.7 i.e 8v '92 Verde mirto met. 364 (RIP)
147 1.9 JTD '02 Grigio Sterling

Nu:
159 1.9JTDm '06 Nero 601
Mv Agusta Brutale 750 '03

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8222
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV

di dec 19, 2006 20:24

Afbeelding


Handige oplossing wanneer je kleine onderdelen wilt spuiten :thumbs:
Geen wind en stof :wink:

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

Re: RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV

di dec 19, 2006 21:30

Dat is het rooster onder je voorruit, waar je ruitenwissermotor onder zit.
Daar onder wil een 33 ook flink roesten.
Zal daar eens een kijken nemen binnenkort, hopelijk vind ik geen roest!
Afbeelding


Handige oplossing wanneer je kleine onderdelen wilt spuiten :thumbs:
Geen wind en stof :wink:
Dat dacht ik ook, had de doos in een windvrije hoek gezet in de tuin, werkt ideaal!

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV

wo dec 20, 2006 12:59

Is de kleur zilvergrijs of champagne?

Ik heb evt nog wel een setje type 2 QV skirts liggen in champagnekleur. Interesse?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV

wo dec 20, 2006 13:05

De kleur is Bianco Argento en de code: 270

Ik vind het alleen wel goed zo, krijg op het moment allemaal rekeningen op de mat, dus andere spullen voor de Alfa zit er even niet in. Bedankt voor je aanbod!

Gebruikersavatar
tis een sprint
Guru
Guru
Berichten: 1302
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:46
Locatie: zoetermeer

RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV

wo dec 20, 2006 13:08

die spuitcabine wil ik ook ;)
Gehad: Sud Sprint
156 foute fiat
33 sw duopenotti :twisted: its alive' its alive :twisted:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Alfa Romeo 33 1.7 16V QV

wo dec 20, 2006 13:13

Ik ga weer verder met m'n verhaal.

Een vreemde tik uit het motorblok, dat klinkt niet goed! Na veel navragen kwam ik uit op tikkende hydraulische kleppenstoters en met een olie-toevoeging kon ik hiermee het probleem oplossen:

Afbeelding

Dit bij de olie gevoegd in het motorblok en de tik was vrij snel verdwenen en tot nu toe geen getik meer!

Na het weghalen van de roest achter m'n achterbumper zag ik dat m'n einddemper er ook slecht aan toe was. Hiervoor ben ik op zoek gegaan naar een andere (passende) demper. Als snel kwam ik uit bij een CSC uitlaat en m'n verder weg leidde naar Autoparts Brummen waar ik heel netjes ben geholpen door Robert. Hij heeft voor mij de demper meegenomen naar Auto Moto Italia in Houten en daar heb ik de CSC demper overgenomen.

Afbeelding

Verder kocht ik nog een Italiaanse folder over de 33 16V QV en QV stickers.

Afbeelding

Na een tijdje op m'n kamer te hebben gelegen, ging de CSC eronder. Na ongeveer twee uur en een staalsplinter in m'n oog zit de uitlaat eronder:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ben er tevreden over, maar het geluid mag nog wel iets harder. Volgens Robert van Autoparts Brummen moet de uitlaat nog 'rijpen'. Ben benieuwd hoe hij klinkt als hij 'gerijpt' is.

Terug naar “Projecten”