Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 23, 2012 22:58

Echte 1700 kleppen had de verkoper niet, dit zijn de gewone Sud kleppen. Er zit 1 mm verschil in de spie positie dus om dezelfde veer voorspanning te krijgen moet er een spacer onder de onderste veerschotel. Echt geweldig mooi vind ik die kleppen niet, hebben droog op voorraad gelegen zo te zien in plaats van met een laagje beschermende olie of zo. Misschien dat ik vraag wat het revisiebedrijf ervan denkt en alsnog de originele kleppen laat slijpen.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 23, 2012 23:05

En ook de INA lichtgewicht klepstoters zijn aangekomen, rechts op de foto. Bleek dat ik al een paar INA stoters had in de gebruikte koppen maar die waren allemaal nog goed, de slechte die ik al bij het oud ijzer had gegooid waren originele of imitatie maar geen INA. Gewicht van de nieuwe INA inderdaad 50 gram, de goede gebruikte INA die ik had 62,5 gram, de goede gebruikte originele die ik van van Lingen had ook 62,5 gram en dan had ik nog ter vergelijiking Fiat/Lancia/Ferrari stoters met vulplaatje gewogen en die zijn 81 gram maar ook 2mm grotere diameter. Al met al lijken mij de 50 gram INA hydraulische stoters een zeer goede optie voor in de boxers.
O, 2e van links op de foto zijn 16v hydro stoters en die zijn iets kleiner van diameter en van het defecte blok en van het vervangingsblok waren ze allemaal nagenoeg perfect, alleen deze niet van de gecrashte cilinder.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok

vr mar 23, 2012 23:12

2 sets drijfstangen heb ik, en er zitten best verschillen tot 5 gram in gewicht zo vlug gewogen, beide sets zitten wel in hetzelfde bereik dus ik neem ze mee naar het werk, daar heb ik een digitale weegschaal en zoek ik er 4 uit die het dichts bij elkaar in de buurt liggen. Eventueel wat bijvijlen en ook kijken of de krukaszijde nagenoeg gelijk is. Best veel tolerantie bij de productie hiervan vooral bij de ene set, zie het dikte verschil in de zuigerzijde om ze ongeveer gelijk in gewicht te krijgen, ze zijn verbonden met zuigerpennen dus ze liggen wel vlak. De nieuwe zuigers had ik ook gewogen maar die zijn zo te zien op de gram gelijk maar ik zal ze toch even digitaal nawegen.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok + bouw "1750" 8v boxer

do mar 29, 2012 22:54

Heb gisteren het blok met de 87.6 mm zuigers en de cilinderkoppen en kleppen afgegeven bij de Venlose Motoren Revisie (anno 1937) en daar zullen ze het opboren en honen doen van het blok, en de kleppen en klepzittingen daar waar nodig slijpen en/of frezen. Eerlijk gezegd weet ik niet het precieze verschil tussen slijpen en frezen, het een is ingrijpender dan het ander heb ik begrepen maar het zal prima in orde komen.
Ik heb de topic titel aangepast, "bouw 1750 boxer", met de 87.6 zuigers wordt het een 1736 cc dus dat geeft mij het recht het een 1750 te mogen noemen! Voor een echte 1750 heb je 88 mm zuigers nodig maar die zijn nooit origineel als overmaat geleverd en dan wordt het duur. (zoek "schmiedekolben alfa" op de duitse ebay en daar zijn ze)
Intussen had ik ook een vliegwiel opgestuurd naar Sprint88 om af te draaien dus voorlopig heb ik zelf effe niets te doen aan dit project, en het 308 project ligt ook stop wachtend op polyester plaatwerk uit de VS, dus maar eens wat opgeruimd en de Montecarlo ontstoft. De kop eraf gehaald en het bleek dat de koppakking is doorgeslagen tussen 2 cilinders in, en op een andere plaats bijna. Het ding liep altijd te arm, veel terugschieten in de carbs zeker bij koude motor maar ook daarna nog af en toe. Moeten grotere sproeiers in de Webers 40DCNF dus om dit in de toekomst te voorkomen. Even off topic dit maar met een paar dagen werk is deze weer rij en APK klaar. Ik had er een Thema turbo 16v blok voor gekocht maar dat is zoveel werk om in te bouwen, dat moet een andere keer maar nu hoop ik dus met een kleine investering in tijd en geld er weer een tijd mee te kunnen rijden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok + bouw "1750" 8v boxer

wo mei 02, 2012 22:22

Ze zouden bellen als het blok klaar was...na een maand wachten toch maar zelf het initiatief genomen en het was al lang klaar maar ik was intussen met andere dingen bezig. Het blok is licht gevlakt, opgeboord en gehoond en reeds gereinigd. Ik dacht dat zij niet zouden reinigen omdat hun methode de verse laag Hammerite zou aantasten maar alles ziet er prima uit. De koppen hadden ze ook licht gevlakt hoewel we het daar niet over gehad hebben maar hun zullen het wel weten. En de kleppen en zittingen geslepen.
Dan zal ik toch maar eerst dit blok in elkaar zetten want dat is de beste manier om alle tere nieuwe delen veilig op te bergen natuurlijk plus dat ik dan een reserveblok heb mocht de 16v het begeven.
Overigens geen Spettacolo Sportivo voor mij dit jaar. Zaterdag is hier het altijd.leuke bevrijdingsfestival en in plaats van dan zondag vroeg op te moeten staan heb ik die dag middagdienst. Ik heb niet eens geprobeerd vrij te krijgen want zowat de hele ploeg wou vrij die dag.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Gat in mijn motorblok + bouw "1750" 8v boxer

wo mei 02, 2012 22:25

Wauw, mooi hoor!
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Gat in mijn motorblok + bouw "1750" 8v boxer

wo mei 02, 2012 22:46

bling bling! 8)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Gat in mijn motorblok + bouw "1750" 8v boxer

do mei 03, 2012 08:41

WOW, die is mooier dan mijn 16V tafel!!! :!:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Gat in mijn motorblok + bouw "1750" 8v boxer

do mei 03, 2012 16:50

Dat ziet er netjes uit hoor. Is de monte al weer rijdend?

Gebruikersavatar
jan-willem
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 16:45
Contacteer: Website

RE: Gat in mijn motorblok + bouw "1750" 8v boxer

do mei 03, 2012 19:08

Ziet er goed uit Bert, maarre.......beunen bij Monier?......dat gebeurde toch alleen vroeger?...

Gr. JW

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok + bouw "1750" 8v box

do mei 03, 2012 21:51

Wauw, mooi hoor!
bling bling! 8)
WOW, die is mooier dan mijn 16V tafel!!! :!:
Bedankt heren. De investering is al een bedrag van 4 cijfers, dan mag het ook wel netjes uitzien, voor zolang het duurt de eerste paar duizend km. Hopelijk heb ik dit blok niet nodig voor mijn blauwe Sud en kan het op voorraad blijven liggen voor als ik er aan toe ben een zeer goede harde serie 1 Sud te gaan opbouwen, 4 deurs met al het RVS chroom en standaard uiterlijk maar 118 pk.
Eerst maar eens een portret gemaakt van alle nog blinkende nieuwe delen voor de samenbouw.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok + bouw "1750" 8v box

do mei 03, 2012 21:55

Dat ziet er netjes uit hoor. Is de monte al weer rijdend?
Had gekund maar ik heb besloten wat extra werk eraan te doen. De lak was altijd al matig en moest plaatselijk bijgespoten worden wegens een paar roestplekjes maar ik doe ´m nu toch effe helemaal gladschuren en een vriend van mij heeft een loods die hij verhuurt aan een doe het zelf garage, en daarin is ook een spuitcabine ingericht die je kunt huren. Kijken of ik nog eens op ebay de lak bestel en dan een goede spuiter kan vinden die ´m daar spuit want metallic lak netjes spuiten lukt mij toch niet.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Gat in mijn motorblok + bouw "1750" 8v box

do mei 03, 2012 22:00

Ziet er goed uit Bert, maarre.......beunen bij Monier?......dat gebeurde toch alleen vroeger?...

Gr. JW
Beunen heb ik vroeger al vaak genoeg gedaan en de opbrengst daar van is nu bijna op. Vooralsnog werken we bij Monier nog gewoon continu in 3 ploegen maar als de crisis in de bouw aanhoud dan ziet het er slecht uit, in elk geval gaan we in de zomer al 5 weken dicht hetgeen voor mijn auto hobby niet slecht is, op vakantie ga ik nooit. En afgelopen zondag een extra dienst gedraaid, en op koniginnedag gewerkt, zijn weer genoeg meeruren om 4 dagen vrij te pakken, hetgeen ik dan ook ga doen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok + bouw "1750" 8v boxer

do mei 03, 2012 22:07

Het onderblok is zo goed als klaar. De krukas draait met de juiste weerstand. Ik had van 2 sets drijfstangen er 4 uitgezocht die binnen 2 gram bij elkaar zaten en de zuigers zaten binnen 1 gram. Ik was niet van plan eraan te gaan slijpen of vijlen dus de delen zodanig gecombineerd dat ik 2x2 zuiger met stang had die 1 gram verschilden, en zoals dat gaat bij boxers, de 2 met gelijk gewicht staan tegenover elkaar.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Gat in mijn motorblok + bouw "1750" 8v boxer

do mei 03, 2012 22:14

En toen kon ik niet verder met het in elkaar zetten van de koppen want de klepgeleider/klepsteel afdichtingen had ik al voor de Lancia gebruikt. Daar had ik ook een set voor maar die moet je niet eerst erop zetten en er dan achter komen dat de onderlegschijven eerst hadden gemoeten omdat die niet eroverheen passen :oops:
Zie mijn nieuwe velgenpolijst machine rechts op de achtergrond, en het eerste resultaat links op de Lancia. Dit waren sterk geoxideerde Porsche velgen die ik in gedemonteerde staat van Marktplaats had gekocht. De steek van 5x130 is geen probleem, plaats zat om 4x98 te boren onder het motto, alles past op alles, er komen ook nog 5x98 Alfa 164 3.0 schijven tuseen naaf en velg.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”