Gebruikersavatar
Neelis
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 605
Lid geworden op: ma dec 18, 2006 09:02

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo feb 28, 2010 21:00

Klauwen zitten mooi in de lak! Met een compressor gespoten?
De lak lijkt er goed dik op te zitten, erg netjes.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo feb 28, 2010 21:02

Mooi project maar jezus wat een werk :shock: !
Ja heb ik erg onderschat. Ik kan nu nog de spatbordranden voorbereiden voordat ik daadwerkelijk aan de auto begin. Versnellingsbak wisselen, maar gelijk de tandriemen doen zijn 4 jaar oud maar de nokkenaskeerringen lekken wat, voorwielophanging uitwisselen, spatbordranden inlassen strakmaken en spuiten. Ga niet de hele wagen spuiten maar plaatselijk en de overgangen wegschuren met 2000 korrel papier en dan polijsten. Dankzij de crisis krijg ik vanaf 15 maart meer vrije tijd, de fabriek waar ik werk gaat op halve kracht draaien, o wacht dat mag ik niet zeggen vanwege concurrentie overwegingen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

zo feb 28, 2010 21:08

Klauwen zitten mooi in de lak! Met een compressor gespoten?
De lak lijkt er goed dik op te zitten, erg netjes.
Ja lak zit er zeer dik op, had genoeg aangemaakt voor een hele motorkap ofzo. Het voordeel is dat de klauwen vlak lagen dus laat maar druipen langs de zijkanten, dat ziet toch niemand later. De lak was inderdaad na 1 dag nog niet echt uitgehard maar ik was weer eens ongeduldig en nu zijn mijn vingerafdrukken of wat er nog van over is ook vereeuwigd (is dat wel goed gespeld) in de lak.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma mar 01, 2010 21:44

heb je de velgen zien staan bij 'gespot'?
speedline 8x13 alfasud trofeo :wink:
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

ma mar 01, 2010 22:26

heb je de velgen zien staan bij 'gespot'?
speedline 8x13 alfasud trofeo :wink:
Ja, zojuist. :D
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Duc
Guru
Guru
Berichten: 1009
Lid geworden op: do nov 02, 2006 13:04
Locatie: Barneveld

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di mar 02, 2010 01:05

mooi project Bert! Heb het net allemaal eens lekker zitten doorlezen 8)
Briljant die brembo-overzet dingen, ik zal proberen te onthouden dat ik je moet vragen of dat orgineel is als ik je een keer tegenkom ;)
RWD german daily, Mito on the side.

Ducati 1098 racer
Ducati 996R racer
Ducati 748 Senna
BMW R 1150 GS Desert FOX
SUZUKI VStrom 650 XT Adventure
"racing because, football, golf and tennis only require 1 ball"

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di mar 02, 2010 08:39

Nu dat de remmen aan de bak gaan verdwijnen, is er daar plaats voor een fatsoenlijk uitlaat spruitstuk ipv het ding dat ik zelf gebakken heb. Na wikken en wegen een complete CSC uitlaat bestemd voor 33 16V met crossover spruitstuk rechtstreeks in Italiè besteld. Prijzig maar mooi en van rvs kan afgeschreven worden over vele jaren met de Sud die nog komen gaan. Er was keuze in eindstuk 70mm of 80mm en ik had 70mm besteld ik ben tenslotte geen 21 meer en een petje heb ik nooit op maar er kwam toch een 80mm, enfin.
Afbeelding
Afbeelding
ook jammer dat je de verkeerde tussendemper hebt gekregen! Nu moet je nog gaan lassen of slijpen!

maar zo'n spaghetti brengt wel effe wat extra koppel :wink:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 990
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di mar 02, 2010 10:39

Je bent weer keihard aan het werk Bert, de temperatuur in je loods is zeker weer aangenaam aan het worden? :lol:
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93,
Giulietta 1.6 JTDm Distinctive in Nero Etna.

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di mar 02, 2010 20:48

ook jammer dat je de verkeerde tussendemper hebt gekregen! Nu moet je nog gaan lassen of slijpen!

maar zo'n spaghetti brengt wel effe wat extra koppel :wink:
Dat was mij van te voren gemeld, "small modification", het spruitstuk moet ingekort worden op de juiste lengte de flens die er zit gaat er dus af, geen probleem verder. Zal wel zijn dat ze 1 type op voorraad houden voor met en zonder kat of misschien zelfs voor 33/145/146 1 spruitstuk.
Ben benieuwd of het wat uitmaakt qua koppel, vind dat ie nu af en toe treuzelt als je in 2 een langzame bocht uitkomt ofzo, je zit te wachten tot ie op toeren is. Was er ook over aan het denken om de originele 16V spin weer te monteren op de een of andere manier om een langer aanzuigtraject te krijgen is ook meer koppel onderin.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

di mar 02, 2010 21:02

Je bent weer keihard aan het werk Bert, de temperatuur in je loods is zeker weer aangenaam aan het worden? :lol:
Ja, 8 graden voelt als lente. Kon van 3 T-shirts, 2 truien en een bodywarmer terug naar 1 T-shirt, 1 trui en bodywarmer. Als iets niet goed gaat en ik me kwaad maak kan de bodywarmer ook uit.
Binnenkort krijg ik een paar keer een week vrij, de Lancia uitgraven (als ik die wegzet staan er na een week planten, fietsen, kruiwagens, planken etc voor maar ik kan niet klagen want het is bij mijn ouders en gratis ik word nog net gedoogd) en dan de Sud de loods in, dan kan ik dit project afronden.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo mar 10, 2010 21:20

Het project, dat eigenlijk begon met alleen grotere wielen, is weer uitgebreid. Ik was nooit tevreden met de kleur blauw die ik 5 jaar geleden uitgekozen had, de bedoeling was tamelijk donkerblauw en RAL 5002 wat ik heb leek perfect maar soms in het daglicht is het smurfenblauw of RS blauw, iets minder opvallend had gemogen. En aangezien ik nu toch spuitwerk voor de boeg heb, ik de ophanging wissel kan ik net zo goed nu al de versnellingsbak wisselen, dus ook even de motor eruit voor de tandriemen en nokkenaskeerringen, dan zou ik ook tegelijk de motorruimte kunnen verven... Kortom bij de Gamma een pot RAL 5003 gehaald, en daar een reserve deur en 1:43 Solido Trofeo mee geverfd, en dit gaat de nieuwe kleur worden. In Dresden vie ebay.de weer 4 liter besteld (incl 2 liter verharder en 1 liter verdunner en verzending 119 euro) en ik doe straks het wagentje nog even opschuren en helemaal spuiten. De strepen op het dak blijven al worden het nu vinyl stickers in Rubinrot en Verkehrsblau, iets donkerder dan wat ik nu heb.
Oude en nieuwe kleur, het verschil is niet zeer groot.
Afbeelding
Kartonnen spatbordrand in RAL 5003, auto is RAL 5002.
Afbeelding
Een Focus in de beoogde kleur. Hij lijkt en profil nog wel wat op hoe mijn Sud gaat worden met de brede wielranden en dorpel. Ik hoop dat ik de lak kwaliteit een beetje kan benaderen, hopelijk iets minder muggen in mijn lak dit keer want ik spuit hem weer zelf buiten.
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo mar 10, 2010 21:25

Ook nu de Fiat Coupe 20V turbo schijven geboord. Is nog niet zo gemakkelijk want je wilt de tussenschotjes tussen de schijfhelften niet raken en deze hebben 31 openingen dus om en om ging niet. Toch gelukt. Ook de achterschijven nog wat meer gaten gegeven, ik heb de massa van de 166 schijven niet nodig. Eigenlijk de hele remombouw niet maar het oog wil ook wat.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo mar 10, 2010 21:32

Ook nog met de veerpoten bezig geweest. Dit zijn dus 33 3 gats poten en ik heb nog zeer goede gele koni op de Sud in sprint poten. En ik had nog een paar defecte gele koni en ze passen eigenlijk niet in de 3 gats poten, scheelt 1/10-2/10 mm ofzo en je moet de lak er al afslijpen en na het oplassen van de schroefdraadbus voor hoogteverstelbaar zijn ze door het lassen nog wat verder gekrompen en kreeg ik de defecte koni er alleen met veel geweld in. Gelukkig kon ik een ruimer lenen en heb nu de poten geruimd naar 40 mm inwendig. Is zeer zwaar werk overigens, heb flinke spierpijn en blaren op de handen terwijl ik toch wel wat gewend ben.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo mar 10, 2010 21:44

ook jammer dat je de verkeerde tussendemper hebt gekregen! Nu moet je nog gaan lassen of slijpen!

maar zo'n spaghetti brengt wel effe wat extra koppel :wink:
Dat was mij van te voren gemeld, "small modification", het spruitstuk moet ingekort worden op de juiste lengte de flens die er zit gaat er dus af, geen probleem verder. Zal wel zijn dat ze 1 type op voorraad houden voor met en zonder kat of misschien zelfs voor 33/145/146 1 spruitstuk.
Ben benieuwd of het wat uitmaakt qua koppel, vind dat ie nu af en toe treuzelt als je in 2 een langzame bocht uitkomt ofzo, je zit te wachten tot ie op toeren is. Was er ook over aan het denken om de originele 16V spin weer te monteren op de een of andere manier om een langer aanzuigtraject te krijgen is ook meer koppel onderin.
Ik dacht altijd dat flensaansluiting = kat en schuifaansluiting = middendemper. Als je er vanuit gaat dat een 16v nooit zonder kat is geleverd (?) dan bestaat het 16v spruitstuk dus alleen maar met flens.

Voor wat betreft het oppakken, heb je hem al een keer laten rollen? Valt daar niet nog wat te halen?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Grotere wielen & remmen voor de Sud

wo mar 10, 2010 21:58

Ben bezig geweest met de wielranden, wekenlang voor en na de theorie, vandaag de praktijk. De vorm van de rand is opgebouwd uit 5 cirkelsegmenten met straal 100, 25, 50, 25 en weer 100. Dat is makkelijk op een stuk karton uit te tekenen. Maar, om het schuine gedeelte te tekenen is flink wiskunde nodig (of plamuur naderhand). Ik wil een rand die 75 mm verbreed, die een verloop heeft van 50 mm (op carroserie 50 mm groter dan rond het wiel) en pythagoras zegt dan dat het schuine gedeelte 90 mm wordt. Hoe moet je nu een een banaanvormig deel uittekenen zodanig dat als het rond gevouwen wordt de voornoemde rand ontstaat? Wel, het blijkt dat als je rond een cirkel van straal 100 cm zo'n rand wil krijgen, je een cirkel met straal 180 cm moet uittekenen (9/5x100). En als het cirkelsegment van straal 100 cm een hoek van 30 graden beslaat, moet het 180 cirkelfragment een hoek van 30/1.8 graden beslaan. Ik moest van de wielrand alle snijpunten (raakpunten) van de cirkelsegmenten berekenen, de hoek ertussen, deze hoeken omrekenen en dat weer omzetten in vectoren voor het schuine gedeelte. Wie wist nog dat de cosinus van de hoek tussen 2 vectoren is hun inwendig product gedeeld door hun lengtes, ik niet meer. Enfin, zie hier de plaatjes.
Afbeelding
Sjabloon voor de wielrand, bestaat dus uit cirkelsegementen met straal 180, 45, 90, 45, 180 met nauwkeurig berekende overgangen.
Afbeelding
Deze uit 0.8 mm plaat uitgesneden.
Afbeelding
Het lijken platte stukke ijzer, tot je ze vouwt, dan gaat blijken dat de theorie klopte.
Afbeelding
2 stukken vierkant ijzer van 6mm elk in de juiste vorm geklopt, cirkelsegmenten straal 100, 25, 50, 25 en 100.
Afbeelding
En aan elkaar gelast.
Afbeelding
En aan elkaar gehecht. O wonder, het past naadloos!
Afbeelding
Aan de buitenzijde nog flink wat extra laten zitten, moet straks voor elke hoek vd auto op maat gemaakt worden en bij de bumpers voor en achter lopen de originele schermen erg naar binnen terug.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Projecten”