sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

do okt 18, 2012 20:50

Gelukkig dat ie daar weg is Bert :thumbs:
Pppffffffff het leek wel een slopert.
Maar succes, ik volg dit hele topic al met veel plezier en dat wordt alleen maar beter.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

zo dec 23, 2012 19:10

Ik kan voorlopig nog niet aan de Sud zelf beginnen maar ben wel al bezig wat interessante techniek ervoor klaar te maken 8)
Bij Alessandro o.a. een 33 type 3 achteras opgehaald als basis voor een schijfrem as. Meerdee mogelijkheden, ik had eerst gedacht de trommels eraf te halen en simpelweg Sud schijven op de fusee pennen te schroeven, dat past gewoon met dezelfde lagers etc. Dan kunnen met adapters goed verkrijgbare "moderne" handremklauwen voor schijven er op, zoals van de VAG groep of ook van een 145/155/156/166 etc. De latere van VW heb ik en die zijn van aluminium, die van de 166 zijn ook alu de rest weet ik niet. Moet makkelijk gaan maar omdat ik nog een set nieuwe Golf II GTI schijven had (kosten bijna niets) en je die om kunt boren naar een andere (extra) steek heb ik die gebruikt. 4 gebruikte originele Golf fusees gescoord voor weinig want ook op de blauwe Sud heb ik die, alleen had ik daar nieuwe voor gekocht voor 34 euro het paar en het blijkt dat je voor zo weinig geld ook geen kwaliteit kunt verwachten want die zijn te zacht en ik heb al een kapot lager gehad en moet ook steeds de lagers bijstellen, die fusees ga ik nog vervangen door originele gebruikte.
De 33 as met de trommel verwijderd, fusee is hetzelfde qua afmeting als Sud dus een Sud schijf past er gewoon op, ook een Golf schijf trouwens maar dan wordt de spoorbreedte 2 cm minder per kant.
Afbeelding

Een trommelrem :schrik: nu op de oud ijzer berg.
Afbeelding

De bedoeling is om de as 5mm per kant breder te maken dan de originele Sud as maar met 1 graad negatief camber, dan komen de bovenkanten van de banden hetzelfde uit maar onderaan is de spoorbreedte dan 2 cm groter en bijna zo groot als voor. De 7x15 ET25 velgen (zelfde maat als Ronal) gaan dan precies gelijk lopen met de spatbord rand.
Daarom en ook vanwege de Golf fusees was het eenvoudiger om vanuit het niets te beginnen i.p.v. de 33 fusee drager aan te passen, dus de as kaal gemaakt, de onderste watt stang ogen kunnen blijven, deze zitten niet recht onder de fusee zoals bij de Sud maar iets naar voren dus de kortere 33 stangen gebruiken. Zo'n kale 33 as is een stuk lichter en minder gecompliceerd qua opbouw dan een Sud as, ook die roestnesten waar de veren in zitten bij de Sud heb je dan niet meer. De veerschotel bij een 33 as zit 5 cm hoger t.o.v. de fusee dan bij een Sud, dat verklaard de lage achterkant als je 33 veren onder een Sud zet.
Afbeelding
Afbeelding

Begonnen met de drager voor de Golf fusee van 3mm plaat, deze loopt tot onderaan door en dekt het uiteinde van de 33 buis af.
Afbeelding

En moet dus 5 mm breder uitkomen dan de Sud as, zie het verbredertje op de Sud naaf.
Afbeelding

Enfin, mooi is anders maar wel (overdreven) sterk, inwendig zit er ook nog een 3mm plaat. De diagonale extra lasnaad is omdat het zaakje na afkoelen toch weer teveel camber had gekregen en ik het moest opensnijden.
Afbeelding
Afbeelding

En hier ging het om, bovenkant band gelijk, 1 cm naar buiten aan de onderkant.
Afbeelding

Verfje, geen sexy kleur maar het is goede industriële ijzerverf en ik heb er een hele emmer van door omstandigheden.
Afbeelding
Afbeelding
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

zo dec 23, 2012 19:27

Ik hoop dat je zo door de APK krijgt. Mij staat bij dat je niet aan de achteras mag lassen. In mijn sud tijd heb ik wel nieuwe asen moeten kopen omdat de as niet gelast mocht worden.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo dec 23, 2012 19:27

Nog een leukigheidje dat vast niemand anders heeft 8) de Sud krijgt 3 steekcirkels, een echte "wheel whore" want van alles kan en mag er op. 4x98 voor origineel staal, 4x100 voor de BBS velgen en...4x108 :shock: Want ik wil de mogelijkheid open houden om stalen velgen met de vroege chroom deksels te monteren, maar dan wel verbreed en in 14 inch, en die zijn er volgens mij alleen voor de Giulia & Co, vandaar. Was flink werk, anderhalf uur per naaf en max 1 per dag want spierpijn vooral het smeed ijzer van de voorste naven is hard maar geen tap gebroken gelukkig.
Afbeelding

Een gevreesde complicatie bleef uit want gelukkig vielen de 108mm gaten nog net binnen de rand van de Golf schijven.
Afbeelding

Een paar voorste lagerhuizen opgebouwd met "nieuwe" lagers, zo te zien uit de tijd dat zelfs de Sprint er nog niet was.
Afbeelding

En nog wat meer ophangingsdelen opgeschoond, van nieuwe rubbers en fusee kogels voorzien, en geverfd. In die volgorde, menig meer precies werkend forumlid zal gruwen van een beetje verf op de rubbers :)
Afbeelding
Afbeelding

Met de Intrax RS dempers. Ik heb tientallen veren hier liggen maar in plaats van oude ingekorte omgelaste veren te gaan opschonen en verven een set Merwede -35mm veren gekocht, staan voor 80 euro op Marktplaats. Die vond ik altijd wat te slap maar de Intrax dempers hebben een zo hoge gasdruk dat die als hulpveer werken en daar mee zal het stug genoeg zijn, dat is de theorie. Wel zullen de dempers de achterkant weer een cm terug omhoog duwen maar dat zien we dan wel. Het inlassen van de veerhoogte verstellers die ik bij de dempers erbij kreeg in de achteras werd me wat te gecompliceerd en gekunsteld dus dat doe ik niet, wel wordt de voorkant hoogte verstelbaar zodat die in balans met achter gesteld kan worden, niet voor over of achter over hangen.
Afbeelding
Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret

zo dec 23, 2012 19:29

Ik hoop dat je zo door de APK krijgt. Mij staat bij dat je niet aan de achteras mag lassen. In mijn sud tijd heb ik wel nieuwe asen moeten kopen omdat de as niet gelast mocht worden.
Dat mag tegenwoordig, je mag zelfs een as zelf bouwen, zoals ik onder de blauwe heb. Echter veerschotels schijnen niet gerepareerd te mogen worden, alleen vervangen.

jorritkooistra
Guru
Guru

zo dec 23, 2012 19:48

Dat mag tegenwoordig, je mag zelfs een as zelf bouwen, zoals ik onder de blauwe heb. Echter veerschotels schijnen niet gerepareerd te mogen worden, alleen vervangen.
mij werd verteld dat je wel aan veerschotels mag lassen zolang het geen roestschade is.
dus als er een scheur in een veerschotel zit mag je het deugdelijk lassen, is het verroest, moet je ze vervangen.
en deugdelijk is natuurlijk op inzicht van de keurmeester zelf.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 23, 2012 23:43

Leuk werk weer! 8)

Die wielnaven/ schijven zijn geniaal! :thumbs:

De kleur van het onderstel.... je zou er t.z.t altijd nog een dun laagje zwart overheen kunnen doen, toch? Gewoon voor de mooi en omdat het dan niet opvalt, dat het over de rubbers heen zit. ;) (al is het met goedkope spuitlak van de action)
Maar nu ben ik zeker zo'n te precieze forumer? :lol:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 23, 2012 23:53

mij werd verteld dat je wel aan veerschotels mag lassen zolang het geen roestschade is.
dus als er een scheur in een veerschotel zit mag je het deugdelijk lassen, is het verroest, moet je ze vervangen.
en deugdelijk is natuurlijk op inzicht van de keurmeester zelf.....
Je hebt helemaal gelijk!
Roestschade mag je niet herstellen maar je mag er wel aan lassen. :) Nieuwe schotels erop lassen is geen probleem, een plaatje over een roestgat lassen wel. :lol: Altijd fijn die regels van de RDW, heerlijk helder. :roll:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: 1975 Alfasud L en 1976 TI

di jun 11, 2013 21:28

Een kleine update...inmiddels heb ik de Giallo Pompei 1976 TI van Kurp overgenomen, die wordt morgen opgehaald. De 1975 L gaat voorlopig gestald worden elders maar komt zeker een keer aan de beurt, alle plaatwerk is immers al verzameld. De L zal dan grotendeels standaard blijven met de 1.5 enkelcarb die er nu in zit, de speciale motor, remmen en ophanging komen in de TI.
Vandaag de L gestart en er stalen wielen opgelegd zodat ie morgen weggebracht kan worden.
http://www.youtube.com/watch?v=B2xCERcUcOE
De topictitel is aangepast, dit is de TI op een foto van Kurp:
Afbeelding

Ondertussen nog wat aan de motor gedaan, ik had zgn Trofeo koppen verworven en die komen er nu op met C&B road max nokkenassen. Omdat met de 72mm krukas van het 1700 blok de compressie te hoog zou worden, er een 1500 krukas ingezet. Namelijk heeft de 1700 verbrandingskamers in de koppen en de oudere types hebben meer vlakke koppen. De "trofeo" koppen zijn overigens een halve mm afgevlakt dus de compressie is wel hoger dan standaard. Met de 0.6 opgeboorde cilinders en overmaat zuigers wordt het nu een zeer overvierkante 1615 cc geschikt voor hoge toeren.

Krukaswissel:

Afbeelding

En proefgemonteerd met het Alquati spruitstuk:

Afbeelding
Afbeelding

Verdeler met rotor van een vroege Porsche 911S (2.2) omdat dat degene was met hoogste rpm begrenzer die ik kon vinden, 7300, is ook mooi genoeg ondanks dat de "trofeo" koppen aangepaste klepveren hebben en ik wil toch niet meer zonder begrenzer rijden, zeker met de grotere kleppen die in de koppen zitten, als die krom gaan zou ik niet weten waar die uit te halen.

giardinetta
Advanced Member
Advanced Member

di jun 11, 2013 21:41

Mooie sud,die voor mij wel een bijsmaak heeft. :twisted:
Afbeelding

reijnaje
Guru
Guru

di jun 11, 2013 21:53

Ziet er tof uit Bert!

Heeft dat spruitstuk nog voordelen buiten dat het er mooier uitzien dan de standaard koelvloeistof slangen?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: 1975 Alfasud L en 1976 TI

di jun 11, 2013 21:57

Heeft dat spruitstuk nog voordelen buiten dat het er mooier uitzien dan de standaard koelvloeistof slangen?
Het ziet er inderdaad beter uit maar het geval is dat de latere spruitstukken van de fabrieks twin carb motoren niet passen want de koppen daar van zijn ook anders. Namelijk is de afstand tussen inlaat kanalen en water kanalen kleiner bij de enkel carb koppen, en deze "trofeo" koppen zijn daar op gebaseerd. Door de vergrootte inlaat kanalen van deze koppen word de scheidingswand tussen inlaat kanaal en koel kanaal wel erg dun trouwens...

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: 1975 Alfasud L en 1976 TI

di jun 11, 2013 22:01

Mooie sud,die voor mij wel een bijsmaak heeft. :twisted:
Tsja wat kan ik zeggen...ik ben er blij mee nu.

thor101
Full Member
Full Member

wo jun 12, 2013 19:35

ik heb met erg veel respect deze thread geheel bekeken mooi spullen mooie aanpassingen ik wil wel eens een keer komen kijken in real life top al die extra.s
Afbeeldingscarb 1580
nu 2xsprint QV 84/86-gehad 3x sud -7xsud sprint chroom -12xsud sprint plastic -4x alfa33- 1e serie-1.716v--alfa33 1.7SW 1xguila 72 (DH-30-24)

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

do jun 13, 2013 22:17

Gisteren de 1976 TI opgehaald, ik had 'm al eens in het echt gezien en hij is echt ongelooflijk goed, niet goed voor een Sud maar ook ongelooflijk goed als het een in Duitsland gebouwde Kever zou zijn ofzo. Lijkt wel een zuid California auto i.p.v. uit NL. Een paar kleine plekjes had Kurp al gelast, de achteronderplaat is schijnbaar vervangen, hier en daar aan de onderkant en accubak moet wat roest weg gekrabd worden en de rechter schroefrand voor het voorscherm moet gereconstrueerd worden, maar dat was het dan wel zo te zien. Maar eens een 10 liter blik ouderwetsche Tectyl halen ervoor...
Overigens heeft het ding ook ooit op LPG gereden want er zat een dichtgelaste vul aansluiting in het rechter achterscherm. Volgens het onderhoudsboekje heeft ie in de eeste 2 jaar maar 10.000 gereden maar maakt annu nu allemaal niets uit natuurlijk.
Afbeelding
Afbeelding

Ik duw ze voorzichtig tegen elkaar, ja hoor de trekhaal van de L heeft toch een deukje gemaakt in de onderplaat van de TI :evil: :oops:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De rode is nu voorlopig gestald in een loods van iemand die ik ken maar slechts 500 meter afstand van mijn sleutelplek. Het is ongewenst dat ik daar regelmatig kom, maar als de tijd daar is kan ie op eigen kracht een keer 's avonds naar de sleutelplek. De TI staat bij mijn broer, ook minder dan een kilometer. Maar eerst moet de Lancia weer rijklaar.
De hele Scudo lag vol met de onderdelen die er bij zaten, nieuwe koplampen, achterlichten, spoilers, grille, RVS lijsten voor de geplakte ramen, extra voorruit enz. enz. de arme Lancia dient even als opslag...

Afbeelding

Heb nu 3 complete 3 delige achterspoilers en 3,5 complete 2 delige voorspoilers...

Afbeelding

Bod gevraagd op deze carterbeschermer, weinig bieden mag...

Afbeelding
Afbeelding

Wat ligt daar nog op de grond...

Afbeelding

Terug naar “Projecten”