Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: 145 1.9 JTD (2001)

vr jul 02, 2010 01:14

Net de laatste spulletjes opgehaald voor het autootje. Vanaf zondag rij ik weer met gele Koni's, nieuwe draagarmen en nieuwe remmen rondom :D
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: 145 1.9 JTD (2001)

ma jul 05, 2010 11:31

Draagarmpje:
Afbeelding

Remschijven, -blokken, Koni geel en H&R:
Afbeelding

Afbeelding

Homme, nogmaals bedankt!

Vanochtend meteen de boel laten uitlijnen (staat m'n stuur weer te ver naar rechts... Wordt gek van dat ding! :lol: )...

MAAR, dit rijdt wel ontzettend lekker. Heb het direct een paar honderd kilometer mogen testen (Amsterdam > Rotterdam > Haarlem > Rotterdam > Breda > Rotterdam :lol: ) Geen gekreun meer over de drempels heen en ligt als een blok op de weg in de bochten, grens is nu echt verlegd!
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: 145 1.9 JTD (2001)

ma jul 05, 2010 22:32

De volgende keer maak ik ook een proefritje, ik wil wel eens weten hoe rap een JTD dat rondje kan doen. ;) Als passagier kon ik ook wel voelen dat hij lekker op de weg lag. Moest de uitlijning nog veel verdraaid?

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: 145 1.9 JTD (2001)

ma jul 05, 2010 23:17

Neehoor, dat viel reuze mee... Hij trok een heel klein beetje naar rechts. Na het uitlijnen niet meer. Maar meer voor het idee :wink:

Dat proefritje gaan we doen, alleen jammer dat je niet weet hoe het eerst was. Het lijkt wel een hele andere auto!! Het gekreun is volledig verdwenen. :lol:

Weet wat ik trouwens erg leuk vind; vorige jaar reed ik op de FiPiLi in Toscane toen ik een 500 Abarth EsseEsse inhaalde. Je zag dat dingetje zo heerlijk over de hobbeltje heen stuiteren, zag er snaarstrak uit. Dat gevoel heb ik nu ook met de '45. Je voelt alles op de weg, zonder dat het storend is. Strak, zonder dat het spartaans is geworden! Ik ben helemaal blij :D
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: 145 1.9 JTD (2001)

di jul 06, 2010 18:26

Lekker laag:

Afbeelding
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: 145 1.9 JTD (2001)

do jul 08, 2010 13:07

Afbeelding
Afbeelding
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
Alfissimo
Guru
Guru
Berichten: 1862
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 00:29
Locatie: Kleine-Brogel
Contacteer: Website

RE: 145 1.9 JTD (2001)

do jul 08, 2010 14:30

Lookin' good 8)
SCARB 6276
'72 Giulia Super 1.3
'88 Spider 2.0 Quadrifoglio
'91 75 2.0 TS Numerata nr.2988
'92 Spider 2.0 USA

Squadra Alfisti - Classic Alfa Romeo Parts

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: 145 1.9 JTD (2001)

vr jul 16, 2010 18:59

Volgende issue-tje:

De 145 blijft naar rechts trekken sinds het uitlijnen en het stuur staat bij rechtuit rijden ook iets naar rechts...


Het uitlijnrapportje laat ook zien dat sommige waardes niet binnen de standaard-marges vallen (maar in hoeverre gelden die nog na verlaging??) en het is volgens mij ook niet lekker symmetrisch...
Afbeelding
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 145 1.9 JTD (2001)

vr jul 16, 2010 19:05

Vind het niet zo schokkend, klein camber verschil op de vooras en teveel uitspoor.
Wat veel toespoor op de achteras, maar daar kan je niet zoveel mee.

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: 145 1.9 JTD (2001)

vr jul 16, 2010 19:35

Misschien niet heel schokkend, maar het zorgt er wel voor dat ik niet "met zonder handjes" kan rijden en dat het stuur bij recht uit een graadje of 5 uit het lood staat...
Gewoon nét niet lekker...

Zeer waarschijnlijk is het gewoon met aan de hand de computer uitgelijnd, waarbij niet goed is gelet op de stand van de stuurkolom. Ben ook benieuwd of het wellicht noodzakelijk is om een deel af te stellen via het subframe, aangezien dit de tweede keer uitlijnen was en de tweede keer dat de auto toch nog een beetje naar rechts trekt.
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

RE: 145 1.9 JTD (2001)

vr jul 16, 2010 20:07

Hoi Jp,

Ik kan al aan de uitlijnwaarden zien dat de 145 waarschijnlijk naar rechts trekt!
Dit doet ie dan ook! Is of op te lossen door subframe te verschuiven of camberbouten.

Het verschil in camber links rechts is veel te groot, bijna een graad!
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

Re: RE: 145 1.9 JTD (2001)

vr jul 16, 2010 20:49

Hoi Jp,

Ik kan al aan de uitlijnwaarden zien dat de 145 waarschijnlijk naar rechts trekt!
Dit doet ie dan ook! Is of op te lossen door subframe te verschuiven of camberbouten.

Het verschil in camber links rechts is veel te groot, bijna een graad!
Thx! Ga er even mee terug naar de uitlijnboer. Heb nu al 90 euro uitgegeven aan (2x) uitlijnen, mogen ze het wel helemaal goed doen...
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
Bullettooth
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: vr jan 04, 2008 22:21
Locatie: Ospel

Re: RE: 145 1.9 JTD (2001)

vr jul 16, 2010 23:13

Hoi Jp,

Ik kan al aan de uitlijnwaarden zien dat de 145 waarschijnlijk naar rechts trekt!
Dit doet ie dan ook! Is of op te lossen door subframe te verschuiven of camberbouten.

Het verschil in camber links rechts is veel te groot, bijna een graad!
Thx! Ga er even mee terug naar de uitlijnboer. Heb nu al 90 euro uitgegeven aan (2x) uitlijnen, mogen ze het wel helemaal goed doen...
Dat moeten ze nu onder garantie doen!

Elke uitlijner moet weten dat met een dergelijk camber verschil de auto naar 1 kant kan trekken!

Bij het uitlijnen dadelijk, er op letten dat het camber een beide zijden gelijk wordt, indien er een verschil onvermijdelijk is dan fractioneel aan de rechter zijde meer, nooit links meer (uitgaande van symetrische caster waarde). De camber thrust zorg ervoor dat de auto naar de kant trek waar het minste camber is. Aangezien wij in NL rechts rijden en de wegen meestal iet wat bol zijn, is het wenselijker om dit natuurlijk afschot van de weg te compenseren, door de auto fractioneel naar links te laten trekken. (door camber op het rechter wiel naar boven af te ronden tov links, de camber thrust zorgt hiervoor).

Ps, je kunt (beetje laat) ook nog je eigen topmounts monteren (dacht dat je namelij QV topmounts op een JTD hebt zitten, kijk maar eens of je verschil ziet als je er boven op kijkt), dan komt je naloop, of te wel caster weer dichter in de buurt van de fabrieks waarden. Dit levert een iets grotere rechtuit stabiliteit op.

Suc6.


Lukt het niet, weet ik hier een uitlijner die het wel kan ;)
Huidig:
155 WB V6
156 GTA SW Q2

Gehad:
156 2.0 TS SW Q2
156 1.8 TS berlina
156 1.8 TS SW G3
75 2.0TS '91
75 2.0TS '90
155 2.0TS
155 SB V6
90 3.0 V6.
90 2.0 Motronic.
33 1.7 8v, compleet omgebouwd naar 16v.

Gebruikersavatar
Posthumus
Guru
Guru
Berichten: 1288
Lid geworden op: di mei 03, 2005 21:09

RE: 145 1.9 JTD (2001)

vr jul 16, 2010 23:31

Wederom thx! Mag er inderdaad vanuit gaan dat het onder garantie gebeurd.

Het was Homme trouwens direct opgevallen dat de topmounts anders waren. (Iets met een pinnetje dat wel of niet centraal lag). De originele topmount van de 145 zitten er al op ;-) (Nog een reden dat ik blij dat Homme het wilde doen :lol:)
155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05

159 SW 1.7 TBi '09

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: 145 1.9 JTD (2001)

za jul 17, 2010 00:16

Bijna 1 graad, of iets meer dan een halve graad :wink:
Kan inderdaad een oorzaak zijn voor naar 1 kant trekken, maar ik heb regelmatig alfa's met een flink camberverschil (af fabriek) die gewoon mooi recht rijden,theorie ne praktijk gaan niet altijd samen Kan ook in de banden zitten.
Een scheef stuur bij rechtuit rijden komt of door de sporing l/r tov de achteras verkeerd af te stellen of simpelweg door het stuurwiel niet perfect in de middenstand te centreren, dit laatste valt de uitlijner wel te verwijten.
Ik zou persoonlijk ook gelijk vragen of hij voor wat minder uitspoor zou stellen om de binnenkant van de banden niet overmatig te laten slijten

Terug naar “Projecten”