Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: giulietta (update spuitwerk motorruimte)

ma apr 02, 2007 20:28

:thumbs:

zeker erig strak joris en begint nu ergens op te lijken de het eerste op zichtige deel is gespoten..... heeeeel netjes :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: giulietta (update spuitwerk motorruimte)

di apr 03, 2007 10:45

Ha mooi werk man, het opbouwen kan beginnen, tevens na een kleur geven het leukste werk :D

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: giulietta (update spuitwerk motorruimte)

di apr 03, 2007 15:42

Joris, echt prachtig dit, hulde!

Zonde om mee te gaan racen zowat, en als er tijdens een trackday zo'n e30 deukenbak van links komt is het ook :cry:

Als tip:
Dit heb ik ook maar gelezen, maar als jij ooit (hoop van niet) een aanrijdinkje hebt met de voorkant, dan is er serieus kans dat je mooie koets onherstelbaar knikt. Je neus is door die ingelasde stangen heel sterk, en de rest is ook doorgelasd. Waar gaan de krachten heen?
Vaak is het beter om pas achter de schokdemperophangingspunten te gaan doorlassen en versterken naar de kooi. Dan kreukelt voornamelijk de voorkant en is er vaak nog wel wat van te maken.
Nu niks meer aan doen, dus goed in je spiegels blijven kijken :D

Als vraag:
Heeft jouw auto lange 116 torsies, en zo ja, wat zijn je plannen met je voorophanging? Ik hang op een aantal gedachten, 1 waarvan is dikke (35mm) torsies monteren.

Veel succes met deze prachtige auto en ik hoop m binnenkort eens te kunnen aanschouwen. Ik blijf wel uit de buurt van je mooie lak! :lol:

Groeten, Pieter
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: giulietta (update spuitwerk motorruimte)

di apr 03, 2007 16:56

Mooi spuitwerk het begint er nu iets op te lijken zo doorgaan en het wordt een super racer
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: giulietta (update spuitwerk motorruimte)

di apr 03, 2007 23:12

Bedankt voor de leuke reacties heren!

@ _pieter_;
deze giulietta heeft korte torsies, net zoals een 75
nu zitten de orig. er nog in maar ik heb een setje van een 75 v6 klaarliggen

eerste plan is om te gaan rijden met het spul wat ik nu heb gemonteerd (voor: konis, 28mm rsr stabi met kogels en pu ophanging, kogel castors / achter: koni's, eibach, pu) en al rijdend wil ik zeker doorontwikkelen maar met wat voor materiaal zie ik dan wel weer.
Wat betreft de (te) sterke voorkant heb je waarschijnlijk zeker een punt maar het zal ook zo z'n voordelen hebben.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: giulietta (update spuitwerk motorruimte)

vr mei 25, 2007 12:17

Een kleine update zonder foto's.

Ik besloten de motor voorlopig nog niet te monteren en eerst verder te gaan met het spuit klaarmaken van cabine en kofferbak.

In de afgelopen weekeinden de stoelframes er uit gevreesd.
Wat, reeds in eerder stadium uitgevoerde, laswerkzaamheden aan bodem cosmetich bijgewerkt (er komt nml. geen vloerbedekking meer in).
Bodem aan dorpels doorgelast.
A-stijl aan schutboard doorgelast.
Achtertraverse aan bodem doorgelast.
Hier en daar wat plakresten van raamrubbers en geluids isolatie etc weggepulkt. Hier ben ik overigens nog niet klaar mee.

Verder heb ik van de week 2 Sabelt Indianapolis stoelen, 2 setjes beugels tbv onderbevestiging, 2 Sabelt 6-punt gordels en ankerplaatjes voor de 5e en 6e punten besteld.
Deze worden met een week of 2 geleverd en dan kan ik de bevestigings punten met contraplaten etc. gaan fabrieken.

Grt,

Joris
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: giulietta (kleine update)

vr mei 25, 2007 13:15

:thumbs:We vorderen!! :wink:
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: giulietta (kleine update)

vr jun 15, 2007 22:15

De bestelling van de goodies is bijna compleet!
De stoeltjes moeten nog uit Italie komen en kan ik deze maand verwachten.
In de tussentijd het dash-board pas gemaakt op de kooi en dit is redelijk goed gelukt.
Omdat de zitpositie moet worden bepaalt de stuurkolom en de pedalen even teruggezet.
Omdat de cabine moet worden gespoten zodra de stoelbevestiging klaar is ben ik ook al begonnen om alle plak van bijv. dakisolatie, raamrubbers, tape, etc weg te poetsen met oplosmiddel.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: giulietta (kleine update)

vr jun 15, 2007 22:40

o joris er komt echt schot in :wink:

kom snel weer eens buurten 8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: giulietta (grote update: dashboard, stoelen en gordels)

za jul 21, 2007 11:17

Voor de stoelen zijn geleverd heb ik de hele cabine ontdaan van alle viezigheid en plakresten.
Met name het dak was een ramp, hier zat schuimrubber isolatiemateriaal tegen aan geplakt en na verwijderen hiervan bleef er ontzettend veel materiaal achter.
Tip voor een ieder: doe zulk soort dingen VOORDAT er een kooi in gaat!
Maar alles is nu mooi schoon:
Afbeelding
Afbeelding

In eerste instantie wil ik de auto gaan rijden met het dashboard er in.
Het dashboard is niet echt zwaar, ik vind het mooi en karakteristiek voor de giulietta en alles kan zonder onnodige problemen op een logische plek worden gemonteerd en geinstalleerd.
Omdat ik kenteken hou en eerst veel trackdays wil rijden is een plekje voor de papieren, etc ook wel handig.
Als de auto eenmaal rijdt kan er in een later stadium altijd nog naar racy alternatieven worden gekeken.
Het dashboard pas gemaakt op de kooi:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eindelijk werden de stoelen geleverd, 2 stuks Sabelt Indianapolis, 2 sets beugels tbv ondermontage en 2 sets Sabelt 6 punts gordels.
Afbeelding

De originele stoelframes heb ik enkele weken geleden al uit de Giulietta gevreesd.
Met de stoelen los in de auto ben ik mijn zitpositie gaan zoeken.
Het viel niet mee want ik kwam met de voorste punten uit ter hoogte van de balk waar de de torsieveer zit gemonteerd (a la 75).
Uiteindelijk een positie gevonden waarbij de voorste montagepunten vlak langs de voorste kant van de balk komen.
Een contraplaat zal onder de bodem op de plek helaas niet lukken vanwege de geringe ruimte.
Mocht dit in de toekomst problemen geven dan zal de balk moeten worden aangepast.
Dit laat ik voorlopig even rusten en ik ben er van overtuigd dat de huidige montage degelijk en sterk is.
Ik kon dus verder aan de slag om steunplaten te maken en monteren.
Omdat ik best wel wat aan de bodem heb moeten repareren heb ik voor extra stevigheid gekozen en over de hele lengte van de steun 1 grote plaat per kant gemaakt.
FIA eis is minimaal 40 cm2 per montagepunt, hier voldoe ik dus ruim aan.
Met de contraplaten in de auto en de gaten voor de beugels geboord kon ik met een gemonteerde stoel ook de positie bepalen voor het 5e en 6e punt van de gordels.
Bestuurderskant:
Afbeelding
Passagierskant:
Afbeelding
Gordelplaatjes onder auto:
Afbeelding

Het enige dat ik nog moet doen is contraplaten maken voor onder de auto tbv de achterste punten van de stoelen.
Hier is voldoende ruimte voor en dit klusje zal zo zijn geklaard.

Na de gedane werkzaamheden de stoelen op proef in de auto gemonteerd en 1 set gordels op proef gemonteerd:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
In andere topics is er wat discussie geweest over de mongtage van de gordels (wel of niet om kooi, etc.)
Naar mijn interpretatie van ASJ (en tevens gebruiksaanwijzing Sabelt) is bovenstaande wijze conform.

En even proefzitten natuurlijk:
Afbeelding

Nu zullen de stoelen en het dashboard er weer uit moeten want als eerstvolgende stap zal ik de gehele cabine, alle inslagen en de kofferruimte gaan spuiten.
Dit wil ik voor de herfst hebben afgerond.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: giulietta (grote update: dashboard, stoelen & gordel

za jul 21, 2007 11:32

Wordt erg mooi. Ik bedenk mij net dat ik ( en vele anderen ) het erg spectaculair vinden als iemand de Tarzan of de Geert Timmerbocht mist en z`n wagen in de poeier rijdt, maar meestal realiseer je je niet hoeveel werk en geld het kost om zo`n auto ( weer ) op te bouwen. :oops: Wat is de mens toch slecht eigenlijk. :?

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: giulietta (grote update: dashboard, stoelen & gordel

za jul 21, 2007 11:57

Mooie strakke bak geworden
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

RE: giulietta (grote update: dashboard, stoelen & gordel

za jul 21, 2007 12:55

=D> =D> =D> =D> =D> =D> !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ik vond t ook al veel te stil vanuit t Vlissingse,ziehier de reden....Vakwerk Joris 8) , ik wou dat ik zoveel tijd nam om dingen voor te bereiden(om tot een 100%resultaat te komen!) >schitterend!!!
Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: giulietta (grote update: dashboard, stoelen & gordel

za jul 21, 2007 20:03

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

so joris heb je haast gekregen..... hahahahaha ziet er goed uit man en uiteraard alles weer super netjes...

:thumbs:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Joris Groeneveld
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 714
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:03

RE: giulietta (grote update: dashboard, stoelen & gordel

di dec 04, 2007 22:27

Ik loop weer eens heerlijk achter op schema.

De achterbrug had ik in een eerder stadium doorgelast maar de kaalgebrandde delen op de bodem moesten nog worden bijgewerkt. Daar kon ik alleen goed bij door de achteras te demonteren.

Afbeelding
Afbeelding

Volgens mijn planning had de kofferbak en de gehele cabine inmiddels in de lak moeten staan. Helaas is dat dus niet het geval. Het schuur- en spuitwerk valt me vies tegen. Vooral het schuurwek is zeer tijdrovend.

Natuurlijk is er wel wat vooruitgang geboekt:

-Ik heb de cabine, inslagen en kofferbak geschuurd. Voor de diverse originele gaten en openingen in de bodem en brandschot zijn deksels van 1mm dik aluminium gemaakt en deze zijn met carrosseriemontagekit bevestigd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

-De kofferbak, inslagen en cabine zijn in de 2k grondverf gespoten. Zoals je aan de kleuren kunt zien had ik bij de recentste bestelling grondverf niet beseft dat er verschillende kleuren leverbaar waren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

-Ik weet dat dit tegen het raceprincipe ingaat maar de naden en het laswerk in de kofferbak zijn afgekit met carosseriekit. Aan het begin van het project had ik nog nooit gelast en het laswerk in de koffer was mijn eerste bezigheid van dit project. Om de boel te enigszins te camoufleren maar voornamelijk goed te beschermen heb ik er dus voor gekozen om te kitten.

Afbeelding
Afbeelding

-Afgelopen weekeinde heb ik de kofferbak gespoten. Dit is redelijk gelukt, hier en daar een klein zakkertje in de blanke lak. Waar ik wel enorm van baal is dat de lak in de holling voor het reservewiel is gaan werken met waarschijnlijk een oude onderlaag. Deze plek werk ik de eerstvolgende keer wel plaatselijk bij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De komende weken ga ik weer vrolijk verder met het schuren van de grondlaag in de cabine.
scarb 3814
Giulietta 1.6 GT 1985 2.0 TS trackday racer: 2:17@CPZ(ssar_2014/2016)/2:17@TT Assen(ssar_2015)
Maserati 3200 GT 1999 Nero Carbonio - pella in Grigio

Terug naar “Projecten”