Het lijkt er op dat de oorzaak gevonden is... niet alleen de bron van de lekkage dus maar ook het waarom... en ik denk ook dat het gelukkig niet nodig is dat de TechniStig komt helicoilen!
Daarstraks begonnen met het demonteren van de boel (carbs + inlaatspruitstuk) en het werd steeds duidelijker....
Een paar weken geleden toen de Stig hier was viel het nog niet op maar Zaterdag sprong het opeens in het oog... zandkleurig / roestige aanslag boven de startmotor, afkomstig van het spruitstuk...
Dus demonteren maar!
Zonder luchtfilter was dit zichtbaar, oliedruksensor en bovenkant startmotor roestig...
Met de carbs er af was de omvang al een STUK beter zichtbaar en EIGENLIJK ook de oorzaak...
DIT moertje dat helemaal links bovenaan zit, hoort natuurlijk gewoon goed vast te zitten en je kunt zo al zien dat dat niet het geval is...
Nu HAD ik hem natuurlijk gewoon aan kunnen draaien maar een nieuwe pakking is onderweg en ik nam aan dat door het lekken de pakking toch niet meer helemaal jofel was dus verder gegaan met de demontage van het spruitstuk...
Na demontage van het spruitstuk was dit het beeld... een zeer roestig tapeind en wel duidelijk te zien dat dat ook de plek was waar de lekkage begonnen is...
Same:
Het spruitstuk zelf gaf eigenlijk een zelfde beeld...
De pakking aan spruitstukzijde, eigenlijk weinig aan de hand...
In tegenstelling tot de cylinderkopzijde:
Aan de kop is wel heel duidelijjk te zien dat ie toch al wel een tijdje heeft lopen sijpelen....
Al met al redelijk tevredenstellend want zowel d ebron als de oorzaak zijn gelocaliseerd maar leuk zijn dit soort akkefietjes natuurlijk nooit en het begint een beetje the story of the life of this Berlina te worden....
Nu maar wachten tot de pakking er is en dan kan de boel er weer op.
Staat er een bepaald aantrekmoment voor de spruitstukmoeren?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...