 Het enige dat je beinvloed is de reactiesnelheid van de turbo.
  Het enige dat je beinvloed is de reactiesnelheid van de turbo.Mijn 75 1.8 Tb draaide niks geen hogere turbodruk met enkel een downpipe vergeleken met een complete uitlaat maar hij spoelde wel veel sneller op.

 Het enige dat je beinvloed is de reactiesnelheid van de turbo.
  Het enige dat je beinvloed is de reactiesnelheid van de turbo.
 zelfs bij een gelijkblijvende turbodruk heeft een benzine turbo een betere vulling met een dikke uitlaat vanwege de lagere uitlaat tegendruk. En dat levert meer vermogen op. Tegelijk moet in dat scenario de wastegate iets verder open om "dezelfde" vuldruk te houden en dat kan dan alleen maar weer als de vuldruk ietsje hoger wordt. Misschien heb je het destijds niet of nauwelijks kunnen meten, maar als het een volledig mechanisch geregeld systeem was, had je zeker wel een iets hogere vuldruk.
 zelfs bij een gelijkblijvende turbodruk heeft een benzine turbo een betere vulling met een dikke uitlaat vanwege de lagere uitlaat tegendruk. En dat levert meer vermogen op. Tegelijk moet in dat scenario de wastegate iets verder open om "dezelfde" vuldruk te houden en dat kan dan alleen maar weer als de vuldruk ietsje hoger wordt. Misschien heb je het destijds niet of nauwelijks kunnen meten, maar als het een volledig mechanisch geregeld systeem was, had je zeker wel een iets hogere vuldruk.




Ik bedoelde: lager uitlaat tegendruk met zelfde vuldruk = minder restgas en dus meer vers mengsel in de cilinder (lees: betere vulling). Ik geloof dat jij hetzelfde probeert te zeggen?Sebastiaan;
De druk blijft hetzelfde. Als je de tegendruk vermindert en de lucht er sneller doorstroomt krijg je meer vermogen, je verhoogt de efficiëntie dan.
Druk is niet de hoeveelheid lucht die door de motor gaat.
Een grotere turbo levert bij dezelfde druk ook meer vermogen, simpelweg omdat het grotere turbinewiel minder tegendruk levert en er dus makkelijker lucht door de motor stroomt.

 
 

 Ik weet nog uit mijn tijd als monteur bij een Peugeot-dealer dat ik wel eens logjes heb gemaakt van een 307 met een roetkat en zo'n regeneratiesysteem met een vloeistof (Eolys), wanneer dan het MM in standje regenereren overging kwam je ook wel in die range van temperaturen van zo tegen de 900 graden.
 Ik weet nog uit mijn tijd als monteur bij een Peugeot-dealer dat ik wel eens logjes heb gemaakt van een 307 met een roetkat en zo'n regeneratiesysteem met een vloeistof (Eolys), wanneer dan het MM in standje regenereren overging kwam je ook wel in die range van temperaturen van zo tegen de 900 graden.  


Deze diameters heb ik ook geloof ikIk heb zelf vermogensmetingen voor en na de nieuwe uitlaatlijn uitgevoerd, ik ging destijds van 210 naar 218 pk toen de originele uitlaat (downpipe uitgezonderd) van 55mm met kat was vervangen door een open pijp van 63.5mm voor en 60mm achterin..
 
 
 
  
  
 






Het liefst zou ik een biturbosetup maken die op de bestaande aansturing past. Dus een grote turbo met vnt en dan een kleine turbo met mechanisch gestuurde bybass, volgens mij moet dat kunnen.Kun je niet wat prullen met een arduino? Programmeerbare Pwm afhankelijk van het signaal van je luchtmassameter en gaspedaalstand? Leuke uitdaging
N.I.C.E.!!!!Vrijdag een leuk pakketje binnengekregen:
Een biturbo unit van een Delta JTDm !

