Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

za okt 13, 2012 21:44

Vet project zeg ik als charger fan!!!

Zet die lambda meter er nu maar tussen, die kan aardig wat hebben weet ik uit eigen ervaring :oops:
En wat ook een heel belangrijke sensor is is inlaat temp. Eerlijk gezegd denk ik niet dat je al te hoog kunt gaan kwa laad druk zonder intercooler. Zit te denken aan 0.35 bar of misschien nog wel minder. De delta T is dan al 35 graden (neem aan dat t een eaton m45 is) en dat wil zeggen als het 35 graden buiten is de inlaat temp al 70 graden is. Weet niet precies waar de max.weet eigenlijk niet wat de compressieverhouding is.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

zo okt 14, 2012 14:41

Vet project zeg ik als charger fan!!!

Zet die lambda meter er nu maar tussen, die kan aardig wat hebben weet ik uit eigen ervaring :oops:
En wat ook een heel belangrijke sensor is is inlaat temp. Eerlijk gezegd denk ik niet dat je al te hoog kunt gaan kwa laad druk zonder intercooler. Zit te denken aan 0.35 bar of misschien nog wel minder. De delta T is dan al 35 graden (neem aan dat t een eaton m45 is) en dat wil zeggen als het 35 graden buiten is de inlaat temp al 70 graden is. Weet niet precies waar de max.weet eigenlijk niet wat de compressieverhouding is.
het is een m28 volgens mij. een hele kleine dus....
ik kan de inlaatbuizen nog vasthouden als de motor op bedrijfstemperatuur is.
dus dan is dat onder de 60 graden dacht ik ongeveer.....

compressie is 1:8.2 dus er kan wel wat laaddruk in, geen probleem....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

zo okt 14, 2012 15:56

m28, bestaat dat ook al..? Wist ik niet.

Maar dat je de buizen gewoon vast kan houden wil niet heel veel zeggen. De compressor maakt pas warme lucht als hij ook echt laadruk gaat opbouwen. Van het comprimeren wordt de lucht warm. Als het goed is bouw je alleen laaddruk op als je wat meer vermogen van de motor vraagt. Dus zeg maar half gas en meer. Dat kan je niet echt testen met gewoon wat gas geven als de auto stil staat of hij moet op de bank staan. Ook kan je het niet testen door een stuk flink te raggen en dan daarna , als je weer stil staat, je hand er op te leggen. Er komen zoveel liters lucht langs bij het afremmen dat je inlaat al lang weer afgekoeld is. En wat je maximaal kan hebben met de hand is denk ik ongeveer 50 graden. Zet je thermostaat kraan maar een beven de 45 graden in de douche. Dan krijg je het toch echt moeilijk en de kraan vasthouden is dan ook geen pretje ;).
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

zo okt 14, 2012 21:34

m28, bestaat dat ook al..? Wist ik niet.

Maar dat je de buizen gewoon vast kan houden wil niet heel veel zeggen. De compressor maakt pas warme lucht als hij ook echt laadruk gaat opbouwen. Van het comprimeren wordt de lucht warm. Als het goed is bouw je alleen laaddruk op als je wat meer vermogen van de motor vraagt. Dus zeg maar half gas en meer. Dat kan je niet echt testen met gewoon wat gas geven als de auto stil staat of hij moet op de bank staan. Ook kan je het niet testen door een stuk flink te raggen en dan daarna , als je weer stil staat, je hand er op te leggen. Er komen zoveel liters lucht langs bij het afremmen dat je inlaat al lang weer afgekoeld is. En wat je maximaal kan hebben met de hand is denk ik ongeveer 50 graden. Zet je thermostaat kraan maar een beven de 45 graden in de douche. Dan krijg je het toch echt moeilijk en de kraan vasthouden is dan ook geen pretje ;).
ja er staat m28 op volgens mij, komt van een vw tfsi ding af.

ik heb er ook nog niet mee gereden, eerst moet ik maar eens gas kunnen geven zonder dat de motor dood valt.....
er komen wel slangen voor de rijwindkoeling op de inlaatbuizen, dus dat scheelt altijd een paar graden.
verder heb ik nog geen idee hoe warm het gaat worden.
wat me wel opviel is dat de motor wel iets warmer word dan voorheen.
normaal zat die op 75 graden nu al richting de 85.

er moet misschien wel een inlaat temp sensor in maar daar heb ik geen plaats meer voor in het dashboard.
dan word het zo'n sjonnie bak en dat wil ik niet.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

zo okt 14, 2012 21:53

er moet misschien wel een inlaat temp sensor in maar daar heb ik geen plaats meer voor in het dashboard.
dan word het zo'n sjonnie bak en dat wil ik niet.
daarom had ik in mijn 33 de radio ipv de asbak en ipv de radio 3 metertjes... :roll:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 15, 2012 10:17

misschien gewoon even 1 inhangen tijdens het tunen die je er weer uitschroeft. Dit is een echte belangrijke bij een charger.zeker zonder intercooler.
En heb je eigenlijk wel een bypas valve gemonteerd, of is dit er een met een geintregreede en is ie dan wel correct aangesloten? Die mag iig niet ontbreken. Daarom heb je nu waarschijnlijik al druk opbouw en is je moter al warmer omdat de inlaatlucht door de druk opbouw al rond de 50 graden is.. Ook kan ie daarom goed afslaan omdat ie dan ineens bij het openen van de gasklep veel te veel lucht krijgt. En misschien loopt ie dan veel te arm. Dit zou je dan weer mooi kunnen zien aan de lambda sonde :wink:

Maar misschien zit ie er dus wel op en loop ik een beetje vooruit op de zaken..
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 15, 2012 17:24

misschien gewoon even 1 inhangen tijdens het tunen die je er weer uitschroeft. Dit is een echte belangrijke bij een charger.zeker zonder intercooler.
En heb je eigenlijk wel een bypas valve gemonteerd, of is dit er een met een geintregreede en is ie dan wel correct aangesloten? Die mag iig niet ontbreken. Daarom heb je nu waarschijnlijik al druk opbouw en is je moter al warmer omdat de inlaatlucht door de druk opbouw al rond de 50 graden is.. Ook kan ie daarom goed afslaan omdat ie dan ineens bij het openen van de gasklep veel te veel lucht krijgt. En misschien loopt ie dan veel te arm. Dit zou je dan weer mooi kunnen zien aan de lambda sonde :wink:

Maar misschien zit ie er dus wel op en loop ik een beetje vooruit op de zaken..
nee, er zit geen blowoff valve of iets dergelijks op.
theoretisch is dat ook nergens voor nodig omdat de gasklap voor de compressor zit.
zodra je de gas los laat heeft die direct onderdruk in de inlaat.
er blijft geen druk op staan.

het enige probleem is zodra ik meer dan 50% gas geef(op de oprit, verder ben ik nog niet) dan valt de motor dood.
maar geef ik niet meer dan 50% gas kan ik gewoon pompen met het gas en reageert de motor daar ook goed op.
de bougies zijn wel wat richting het zwarte, maar kleinere sproeier erin helpt niet.
dan staat die weer te arm.

misschien moet ik er voorzichtig mee naar het werk, dan kan het co apparaat eraan en kan ik dingen meten.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 15, 2012 17:25

er moet misschien wel een inlaat temp sensor in maar daar heb ik geen plaats meer voor in het dashboard.
dan word het zo'n sjonnie bak en dat wil ik niet.
daarom had ik in mijn 33 de radio ipv de asbak en ipv de radio 3 metertjes... :roll:
mag ik daar even een foto van zien svp....????

want de asbak kan ik er niet zo uitslopen, daar past geen radio in....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 15, 2012 18:05

van die bypas valve zou het in theorie wel kunnen. In de praktijk zie je dat echter dat volgens mij geen een fabrikant dit doet. En dat heeft natuurlijk zijn redenen.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 15, 2012 18:57

van die bypas valve zou het in theorie wel kunnen. In de praktijk zie je dat echter dat volgens mij geen een fabrikant dit doet. En dat heeft natuurlijk zijn redenen.
kijk als je compressor voor de carb zit is het hetzelfde principe als een turbo.
er is nog drukopbouw en dat moet weg.
maar hier zit deze ervoor, dus gas los is direct vacuum in alle inlaatbuizen.

heb zonet een probleem gecontstateerd, het is 10 graden buiten en de inlaat buis staat het ijs al op....
moet maar een koperbuisje met koelvloeistof erin omheen.
de retour moet dat prima kunnen voorzien dacht ik.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 15, 2012 19:28

ik weet wel hoe het werkt :wink: En zover ik weet worden superchargers altijd achter de gasklep geplaatst. Veel after market ervoor. Net als bij mn gtv-tje. Bij de 75 zit ie er ook gewoon achter.
Laatst gewijzigd door gtv-racer op ma okt 15, 2012 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 15, 2012 19:30

Ik zou dus wel zeker een omloop systeem maken voor bij gas dicht. Je kompressor wordt gekoeld door de lucht die er doorheen gaat (en dat kan dan dus niet dus geen koeling) en die gaat dan ook nog eens een vacuum achter de gasklep opbouwen. Ik ken diverse mensen die een heel aantal kompressors gesloopt hebben omdat ze niet een dergelijk omloop systeem erop hadden. En dat gebeurde altijd als er een tijd onder deellast gereden was of na lang stationair lopen. Michel75 rijdt ook met een Eaton op zijn 75 en lang stationair draaien heeft hem al eens een m45 gekost....

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4160
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 15, 2012 19:39

Na een minuut of 20 wachten voor de start van een race...

Gebruikersavatar
Het-Licht
Guru
Guru
Berichten: 1329
Lid geworden op: di aug 30, 2005 17:09
Locatie: Afval aan den Rijn

RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 15, 2012 19:41

Drom, dus trek lering uit fouten die een ander al voor jou gemaakt hebben... ;-)

Gebruikersavatar
jorritkooistra
Guru
Guru
Berichten: 1083
Lid geworden op: za feb 26, 2011 19:42
Locatie: Berlikum (FR)

Re: RE: nou vooruit dan, de 33 compressore

ma okt 15, 2012 19:45

Ik zou dus wel zeker een omloop systeem maken voor bij gas dicht. Je kompressor wordt gekoeld door de lucht die er doorheen gaat (en dat kan dan dus niet dus geen koeling) en die gaat dan ook nog eens een vacuum achter de gasklep opbouwen. Ik ken diverse mensen die een heel aantal kompressors gesloopt hebben omdat ze niet een dergelijk omloop systeem erop hadden. En dat gebeurde altijd als er een tijd onder deellast gereden was of na lang stationair lopen. Michel75 rijdt ook met een Eaton op zijn 75 en lang stationair draaien heeft hem al eens een m45 gekost....
er loopt wel degelijk lucht door de compressor, anders zou de motor ook niet stationair kunnen lopen.

stationair heeft een motor altijd vacuum, een benzine motor heeft vacuum nodig anders zou deze altijd te arm lopen en niet werken.....
dat is de reden van een gasklep.

ik zal dan toch maar eens een temp sensor monteren denk ik.....
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Terug naar “Projecten”