Tipje voor de riemspanning: als je de riem (het trekkend part!) tussen duim en wijsvinger neemt, moet je deze een kwart slag kunnen draaien.
Kun je hem verder draaien: te slap. Minder dan een kwart slag is te strak.
Geldt voor alle distributieriemen.
Is dit te snappen? Anders ga ik tekeningetjes maken.
Dit is de "Escort" methode, vandaar dat die dingen altijd knappen.
Nee, ff serieus: Dit truckje gaat heel aardig als je een beetje gevoel in je vingers hebt. Begrijp goed dat het
LINKER cirkeltje van de tekening het
Nokkenas wiel is.
Verder is het belangrijk om te controleren of er tussen het trekkende deel van de riem geen "hulp" wielen zijn geplaatst, dus de riem moet Rechtstreeks tussen het nokkenaswiel(en) zitten en het kleinere riemwiel op je krukas.
En, maar dat zal iederen weten. Eerst krukas tweemaal handmatig ronddraaien en merktekens opnieuw controleren. Dit geldt ook als je de riemspanning hebt gewijzigd. Check en doublecheck.
