Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 284
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

ma jun 06, 2005 22:22

Bedankt Kai, morgen maar eens een poging wagen
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 508
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo jun 08, 2005 09:32

Tipje voor de riemspanning: als je de riem (het trekkend part!) tussen duim en wijsvinger neemt, moet je deze een kwart slag kunnen draaien.

Kun je hem verder draaien: te slap. Minder dan een kwart slag is te strak.
Geldt voor alle distributieriemen.

Is dit te snappen? Anders ga ik tekeningetjes maken.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo jun 08, 2005 09:33

Ik wil tekeningetjes !

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 508
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo jun 08, 2005 09:33

Ik ga m'n wasco's zoeken...
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 508
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo jun 08, 2005 09:58

Komt ie:

Afbeelding

Een riem- of kettingaandrijving heeft altijd een trekkend en een getrokken part. Denk fietsketting (voor sommigen onder jullie: effe Googlen); Op het moment dat je kracht op de pedalen zet, staat het bovenste part strak (trekkend) en het onderste part wobbelt (getrokken).

Gaan we verder: Je zou het niet zeggen maar A-A is een doosnede van de distributieriem. Die pak je tussen duim en wijsvinger beet, en verdaait hem dan een kwart slag (90°) in de pijlrichting.
Bij de juiste spanning kun je deze precies een kwart slag verdraaien. Snappez vous?
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo jun 08, 2005 11:21

Da's duidelijk. Zal ik de volgende keer ook eens proberen. :idea: Ik deed het altijd op gevoel. En dat gevoel is blijkbaar best goed, want het is altijd goed gegaan. inmiddels bij 5 versch. auto's totaal een keer of 8 9. :roll:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo jun 08, 2005 11:24

Wat een toffe plaatjes !!

Ik doe het ook op gevoel.
Maar trek altijd alles te strak.... daarom weet ik ook hoe een te strakke snaar klinkt !

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo jun 08, 2005 11:40

Tipje voor de riemspanning: als je de riem (het trekkend part!) tussen duim en wijsvinger neemt, moet je deze een kwart slag kunnen draaien.

Kun je hem verder draaien: te slap. Minder dan een kwart slag is te strak.
Geldt voor alle distributieriemen.

Is dit te snappen? Anders ga ik tekeningetjes maken.
Dit is de "Escort" methode, vandaar dat die dingen altijd knappen.:biggrin:

Nee, ff serieus: Dit truckje gaat heel aardig als je een beetje gevoel in je vingers hebt. Begrijp goed dat het LINKER cirkeltje van de tekening het Nokkenas wiel is. :!:
Verder is het belangrijk om te controleren of er tussen het trekkende deel van de riem geen "hulp" wielen zijn geplaatst, dus de riem moet Rechtstreeks tussen het nokkenaswiel(en) zitten en het kleinere riemwiel op je krukas.
En, maar dat zal iederen weten. Eerst krukas tweemaal handmatig ronddraaien en merktekens opnieuw controleren. Dit geldt ook als je de riemspanning hebt gewijzigd. Check en doublecheck. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 508
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo jun 08, 2005 12:54

Doen die Ford jongens dat zelf? Daar heb je toch de Escort-Service voor?

(kon het niet laten..)
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo jun 08, 2005 22:36

De service van andere Fords is veel minder. :oops:
Maar laten we daar niet te veel op Focussen. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

164 Q4

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

wo jun 08, 2005 22:50

Bij heel veel gewone auto's controleer ik na een riemwissel de spanning ook altijd met de kwart-slag methode. Dat werkt op zich prima maar vooral bij de wat meer ingewikkelde V6 motoren lukt dit vaak niet bij gebrek aan ruimte.

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 508
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

do jun 09, 2005 08:42

Inderdaad, bij bv. de boxer werkt het ideaal, bij de V6 wat minder. Maar het kan wel.
Omdat je bij deze drooggelegde spanner niet meer de originele spanmethode (met dat boortje etc.) kunt gebruiken is dit een goeie check of je toch de juiste riemspanning hebt.
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

do jun 09, 2005 08:58

Waarom niet de originele span methode gebruiken?
De spanner is eigenlijk een ontspanner werkend op Oliedruk. Bij het afstellen heb je die druk nog niet dus is er geen verschil tov normaal.

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9685
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

ma jun 27, 2005 22:43

Ik ben nu ook bezig om de distributieriemONTspanner te modificeren, min of meer volgens het model van Kai, maar heb nog de volgende vragen/ opmerkingen:

1: Word de veer die de rol ‘naar beneden’ trekt weer geïnstalleerd? :?

2: Word de veer die de voormalige ontspanner opzij duwt weer geïnstalleerd? :?

3: Ik wil het bestaande gat in de ontspanner iets opboren en dan draad tappen, ik denk dat ik dan voldoende vlees heb. Ik meen op de foto’s te zien dat er een bus in zit, voor extra ‘vlees’??? Ik kan zo’n bus niet draaien, maar denk ook niet dat dit nodig is. Bovendien kan ik dan na installatie/ afstellen de org. afdekkap monteren, zodat het er als orgineel uitziet. :idea: :?:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Hydraulische spanner V6 droogleggen....

di jun 28, 2005 09:59

Ja installeer beide veren.

Ik denk dat je bedoelt dat je een andere bout wilt gebruiken in plaats van de holle bout?
Daarom het gat van de spanner uitboren omdat je een grotere diameter bout moet gebruiken ?
Ik denk dat dat wel kan. Het lijkt inderdaad alsof er genoeg vlees is.
Maar waarom wil je er draad in tappen ?

Terug naar “Projecten”