Gebruikersavatar
m.brandon
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 681
Lid geworden op: vr jan 14, 2005 20:32
Locatie: Amsterdam

RE: Joris: Berlina 1750 => nieuwe ronde nieuwe kansen!

ma apr 07, 2008 20:39

Deze komt bij Job vandaan toch? Schittende Berlina, ik had hem bijna zelf gekocht voor mijn vriendin. Gefeliciteerd en veel plezier ermee! :D
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2277
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => nieuwe ronde nieuwe kansen!

di apr 08, 2008 09:18

voorlopig hou ik het zwarte stuur.

Het heeft wel wat vind ik.

De berlina komt inderdaad bij job vandaan :wink:
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
TiTaTo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 656
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:08
Locatie: Wilp

RE: Joris: Berlina 1750 => nieuwe ronde nieuwe kansen!

di apr 08, 2008 18:30

Schitterende Berlina :thumbs:
Het zwarte stuur is inderdaad origineel bij 1e serie 1750's. De 2e serie (met hangende pedalen) had origineel het "houten" stuur.
Alfa75 1.8 ‘86 -- 1750 Berlina ‘71 -- 159 SW 2.0jtdm '11

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2277
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => nieuwe ronde nieuwe kansen!

di apr 08, 2008 20:33

achso :)

dan blijft het zwarte stuur vanwege origiinaliteit (al moet ik wel wennen aan hou dun het stuur is)

optisch volgt dus alleen verlaging (dmv eibach)
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2277
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => nieuwe ronde nieuwe kansen!

do apr 10, 2008 22:23

dus 8)


men neme:

een pijp als middendempervervanger
Afbeelding

en een CSC einddemper in Ansa look :twisted: 8)

Afbeelding


ff sleutelen.....uitlaatpasta.....aandraaien....


TADAAAAA
:shock:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

er komen wel een keer duidelijkere foto's :wink:

en het geluid :shock:

laten we zeggen: :twisted: :twisted: :twisted:

Heel anders als bij de juul (daar had ik csc middendemper met brulpijp)
Dit geluid is veel zwaarder en lager. De juul ging veel herrie maken als je echt gas gaf. Deze heeft een constant harder volume: het maakt niet uit of je langzaam of snel optrekt. Bij contante snelheid toch rustig genoeg.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2277
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => nieuwe ronde nieuwe kansen!

vr apr 11, 2008 11:17

alleen een stationair filmpje :wink:
stationair filmpje

vooruit nog 1:
handgas

Bij de gasboer geweest en een nieuw kleppeding gehaald waarmee hij weer moet kunnen omschakelen naar bezine naar gas en omgekeerd.

verder een klein formaat kentekenplaatje opgehaald voor de voorzijde.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2277
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => maatwerk uitlaatje

wo apr 16, 2008 22:02

Onderstel op smaak maken.....

Voordempers
de oude voordempers:
Ik kreeg de auto met de hand vrijwel niet ingedrukt door erop te leunen. De wegligging is al bovengemiddeld maar kan beter vond ik. De dempers die erop zaten hebben een blauwe schacht en er staat 0 t/m 6 op. blijkbaar verstelbaar? Ik heb de demper na demontage volledig ingeduwd en gepoogd door te draaien iets te verstellen maar ik merkte geen verschil, nog was er na enkele slagen sprake van een aanslag.
De dempers voelen zeer stroef aan....in één richting. Misschien zijn het koni geel dempers?

Nou hou ik wel van stug maar ik weet dat de bilsteins beter werken onder een dynamische belasting in twee richtingen. Vandaar toch vervangen voor de bilsteins. Lijkt iets soepeler maar de wegligging zal er beter van worden.

Achterdempers
Als ik de kont induw zakt ze makkelijk in, om vervolgens heeeeeel traag weer omhoog te komen :roll: Ook dat staat me niet aan. Voor en achter wil ik dezelfde reactie (en ik weet dat niet iedereen het hier daarmee eens is) Ik wil dat de auto als geheel inveert.
Hoe ik de achterdempers ga vervangen moet ik nog eens goed bekijken want de gastank voorkomt dat ik bij de bovenste veerkop kan komen....laat staan bij de bevestiging van de achterbankzitting.
Hier zal een behendigheidje nodig zijn en daar ga ik een keer bij daglicht naar kijken. Ook hier moeten dus bilsteins komen.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2277
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => maatwerk uitlaatje

vr mei 02, 2008 11:39

okdan...gisteren met Sieger bezig geweest de eibach veren en bilsteins onder de berlina te krijgen.

Moeren en bouten zijn allen zonder twijfelen los gegaan! Alles is gangbaar :shock: :mrgreen: buig

Het duurde wat langer dan verwacht, mede dankzij een uitsmijter (dank remy) en wat gezelligheid zwaaii

Van de voorveren is ongeveer 2/3 winding afgehaald omdat ineerste instantie de verlaging niet voldoende was.
Het resultaat is nu een wielkastvullende voorzijde en een laaaaage achterkant.

De dempers die eronder zaten aan de achterzijde hadden hulpveren. De bilsteins niet dus de verlaging is extra aan de achterzijde. Het gevolg is wel dat de banden te dicht bij de wielkastrand zitten. Ik heb wat scherpe puntjes van de rand geslepen maar dit voldoet niet. Bij inveren rechtuit zijn er geen problemen maar in de bocht loopt de boel aan.
De ruimte is minimaal!!!

Met Sieger al gebrainstormd wat de opties zijn:
- rubbers in de T-bar vervangen door PU? De ruimte is slechts een milimeter dus de vraag is of dat voldoet?
- hulpveren plaatsen (iets minder verlaging (?) maar iets meer vrije ruimte)
- wielkasten trekken is geen optie wat mij betreft.
- de banden zijn nu 175 breed dus ook daar is niet veel te halen.
Iemand adviezen?

het resultaat:
Voor:
Afbeelding

Na (excuses voor slechte gsm foto)
Afbeelding
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2277
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => laaaaaaaaag

ma jul 14, 2008 12:39

Even een update:

Aangezien de onderhoudshistorie niet bekend is (doch er zeker niet bezuinigd lijkt te zijn op onderhoud) en er af en toe bezinelucht in het interieur hangt.....(terwijl ik op gas rijd): tijd voor wat klein onderhoud.

Bij de brezan eerst eens wat vloeistofjes opgehaald:
- Kroon 20W50 voor de motor
- Kroon 1011 (75W90, kwalitatief verbeterd) voor de bak
- kroon 1011 voor het differentieel.

Verder bij Autoparts Brummen besteld en ontvangen:
- luchtfilter
- benzinefilter (fispa)
- oliefilter (schroef)
- NGK bougies
- benzinesang + klemmen
- verse afdichtringen voor de afstappluggen van de bak, carter en differentieel
- verse uitlaatrubbers (de uitlaat danst momenteel onder de auto :biggrin:)

Aan de gang dus!
Eerst het differentieel: vulplug ging makkelijk los, dus olie eraf gelaten......uitlekken....verse erin en klaar.

Dan de bak...de vulplug ging eerst met geen mogelijkheid los! Na een bus WD-40.....de bout een paar keer met een corrigerende tik laten schrikken en doorzettingsvermogen schoot de bout ineens los. Gevolg: hand op 4 plaatsen opengehaald :? Gelukkig ging de aftapplug wel zo los. Na uitlekken de aftapplug weer teruggeplaatst en een stuk tuinslang vanaf de motorruimte naar de bak laten zakken om met een trechtertje rustig het bakkie weer te vullen. De vulplug is namelijk lastig bereikbaar. (eenvoudiger dan de middenconsole verwijderen en het van binnenuit voormekaar krijgen)

Volgende: motorolie aftappen....uitlekken....en dan het oliefilter loshalen. Niet dus :evil: Het oliefilterzat loeivast, alsof het met groot gereedschap zou zijn vastgezet. Bij Pa een oliefiltersleutel gehaald en na het lekknijpen van het filter (zooi!) kwam het filter eindelijk los. Nieuw filtertje erop.....olie erin en klaar.


Aangezien de startmotor een raar geluid maakt bij het starten bestaat er twijfel of de juiste wel gemonteerd zit (8 of 9 tands?)
Dus de luchtfilterbak etc gedemonteerd (meten luchtfilter vervangen: de oude zag er NIET uit met zelfs vuildoorslag aan de binnenkant) De carbsteun blijkt de ontbreken! (inmiddels via het forum eentje op de kop getikt) Om de spanning van de startmotor eraf te halen loop ik om de auto naar de accu en er valt mij iets op, waardoor ik de startmotor accuut vergeten ben......

Onderstaande bout hangt los in de waterpomp. Aangezien de bout de spanning op de V-snaar houdt (redelijk belangrijk zou ik zeggen) MOET hier iets gebeuren. En ik dacht nog wel bijna klaar te zijn.....

Afbeelding

Op onderzoek uit dus. Wat blijkt? Niet de bout is afgebroken maar een stukje uit het waterpomphuis! :evil:

Afbeelding

Bellen naar autopartsbrummen:
- waterpomppakking
- waterpomp
- V-snaar
- vangbanden (was ik eerder vergeten te bestellen)

De startmotor maar even gelaten voor wat het was.
Vin eraf, V-snaar eraf waterpomp lossen......maar die kwam er niet af zonder dat de poulie eraf moest. Hemel en aarde afgezocht voor ik een dop 36 kon vinden......een knelketting om de poulie vast te houden.....twee stukken pijp en twee man......eindelijk kwam de moer los. Tegen alle verwachtingen in kon ik de poelie er met een schroevendraaier zo afwippen!
Waterpomp, poulie, nieuwe V-snaar en vin teruggemonteerd :cool:

Omdat ik op dreef was de bougies vervangen. Wat kwam eruit? :shock:
http://i4.photobucket.com/albums/y102/J ... 0_2466.jpg

Dat werd tijd dus! NGK's erin gestopt, maar ze moeten er nog een keer uit om afgesteld te worden. Voelermaatjes heb ik inmiddels bij pa gehaald.

Wat nog te doen:
- bougies afstellen (heb nu voelermaatjes)
- startmotor controleren (8 of 9 tands)
- wachten tot ik een carbsteun heb om de boel verder terug te monteren.
- Benzineslang vervangen (welke delen en waar kan ik e.e.a. vervangen?)
- Steunlager van de cardan vervangen (wat is de beste werkvolgorde? Moet de as er helemaal af of alleen de kruiskoppeling loshalen?)
- Vangbanden vervangen....ik heb nog steeds de ophangbouten aan de carroserie niet los. De kruiskoppen zijn in het verleden al dolgedraaid
- op zoek naar ontbrekende delen: steun van de uitlaat bij de bak en de afdekplaat aan de voorzijde van de bak.

Verder nog op de planning:
- ontsteking en klepspeling controleren
- wiellagerscontroleren
- koppelingscilinder controleren
- stuurhuis?
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Joris: Berlina 1750 => laaaaaaaaag

ma jul 14, 2008 13:29

Benzineslang vervangen (welke delen en waar kan ik e.e.a. vervangen?)
Ik heb tussen de carbs, van de carbs naar beneden naar de pomp en dan van de pomp naar de koperen leiding vervangen (dat is allemaal rubber).
Of bedoel je dat niet?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Joris: Berlina 1750 => laaaaaaaaag

ma jul 14, 2008 13:47

Benzineslang vervangen (welke delen en waar kan ik e.e.a. vervangen?)
Ik heb tussen de carbs, van de carbs naar beneden naar de pomp en dan van de pomp naar de koperen leiding vervangen (dat is allemaal rubber).
Of bedoel je dat niet?
+ van tank naar vaste leiding + van pomp naar carb

In totaal zijn het 5 stukken (stukjes).
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Joris: Berlina 1750 => laaaaaaaaag

ma jul 14, 2008 13:53

maar van de pomp naar de carbs had ik toch...
dus 4?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

Re: RE: Joris: Berlina 1750 => laaaaaaaaag

ma jul 14, 2008 13:57

maar van de pomp naar de carbs had ik toch...
dus 4?
Scusi!

Bedoel van filter naar pomp!

My bad!

Het zijn er in totaal 5.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Joris: Berlina 1750 => laaaaaaaaag

ma jul 14, 2008 14:00

sorry voor de topic vervuiling, maar hoort het filter onder de motorkap te zitten voor de pomp of mag hij ook achterin zitten? (bij de tank)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2277
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Joris: Berlina 1750 => laaaaaaaaag

ma jul 14, 2008 14:14

wat jij wilt. Echter in theorie is het beter om hem net voor de carbs te zetten ivm eventuele vervuiling in de slangen.

Optimaal is om een extra filtertje na het reguliere filter te zetten.
Neem daarvoor een filttje voor een auto met injectie, omdat die beter filteren.

Nooit meer verstopte stationair sproeiers :cool:
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Projecten”