Even een update:
Aangezien de onderhoudshistorie niet bekend is (doch er zeker niet bezuinigd lijkt te zijn op onderhoud) en er af en toe bezinelucht in het interieur hangt.....(terwijl ik op gas rijd): tijd voor wat klein onderhoud.
Bij de brezan eerst eens wat vloeistofjes opgehaald:
- Kroon 20W50 voor de motor
- Kroon 1011 (75W90, kwalitatief verbeterd) voor de bak
- kroon 1011 voor het differentieel.
Verder bij Autoparts Brummen besteld en ontvangen:
- luchtfilter
- benzinefilter (fispa)
- oliefilter (schroef)
- NGK bougies
- benzinesang + klemmen
- verse afdichtringen voor de afstappluggen van de bak, carter en differentieel
- verse uitlaatrubbers (de uitlaat danst momenteel onder de auto

)
Aan de gang dus!
Eerst het differentieel: vulplug ging makkelijk los, dus olie eraf gelaten......uitlekken....verse erin en klaar.
Dan de bak...de vulplug ging eerst met geen mogelijkheid los! Na een bus WD-40.....de bout een paar keer met een corrigerende tik laten schrikken en doorzettingsvermogen schoot de bout ineens los. Gevolg: hand op 4 plaatsen opengehaald

Gelukkig ging de aftapplug wel zo los. Na uitlekken de aftapplug weer teruggeplaatst en een stuk tuinslang vanaf de motorruimte naar de bak laten zakken om met een trechtertje rustig het bakkie weer te vullen. De vulplug is namelijk lastig bereikbaar. (eenvoudiger dan de middenconsole verwijderen en het van binnenuit voormekaar krijgen)
Volgende: motorolie aftappen....uitlekken....en dan het oliefilter loshalen. Niet dus

Het oliefilterzat loeivast, alsof het met groot gereedschap zou zijn vastgezet. Bij Pa een oliefiltersleutel gehaald en na het lekknijpen van het filter (zooi!) kwam het filter eindelijk los. Nieuw filtertje erop.....olie erin en klaar.
Aangezien de startmotor een raar geluid maakt bij het starten bestaat er twijfel of de juiste wel gemonteerd zit (8 of 9 tands?)
Dus de luchtfilterbak etc gedemonteerd (meten luchtfilter vervangen: de oude zag er NIET uit met zelfs vuildoorslag aan de binnenkant) De carbsteun blijkt de ontbreken! (inmiddels via het forum eentje op de kop getikt) Om de spanning van de startmotor eraf te halen loop ik om de auto naar de accu en er valt mij iets op, waardoor ik de startmotor accuut vergeten ben......
Onderstaande bout hangt los in de waterpomp. Aangezien de bout de spanning op de V-snaar houdt (redelijk belangrijk zou ik zeggen) MOET hier iets gebeuren. En ik dacht nog wel bijna klaar te zijn.....
Op onderzoek uit dus. Wat blijkt? Niet de bout is afgebroken maar een stukje uit het waterpomphuis!
Bellen naar autopartsbrummen:
- waterpomppakking
- waterpomp
- V-snaar
- vangbanden (was ik eerder vergeten te bestellen)
De startmotor maar even gelaten voor wat het was.
Vin eraf, V-snaar eraf waterpomp lossen......maar die kwam er niet af zonder dat de poulie eraf moest. Hemel en aarde afgezocht voor ik een dop 36 kon vinden......een knelketting om de poulie vast te houden.....twee stukken pijp en twee man......eindelijk kwam de moer los. Tegen alle verwachtingen in kon ik de poelie er met een schroevendraaier zo afwippen!
Waterpomp, poulie, nieuwe V-snaar en vin teruggemonteerd
Omdat ik op dreef was de bougies vervangen. Wat kwam eruit?
http://i4.photobucket.com/albums/y102/J ... 0_2466.jpg
Dat werd tijd dus! NGK's erin gestopt, maar ze moeten er nog een keer uit om afgesteld te worden. Voelermaatjes heb ik inmiddels bij pa gehaald.
Wat nog te doen:
- bougies afstellen (heb nu voelermaatjes)
- startmotor controleren (8 of 9 tands)
- wachten tot ik een carbsteun heb om de boel verder terug te monteren.
- Benzineslang vervangen (welke delen en waar kan ik e.e.a. vervangen?)
- Steunlager van de cardan vervangen (wat is de beste werkvolgorde? Moet de as er helemaal af of alleen de kruiskoppeling loshalen?)
- Vangbanden vervangen....ik heb nog steeds de ophangbouten aan de carroserie niet los. De kruiskoppen zijn in het verleden al dolgedraaid
- op zoek naar ontbrekende delen: steun van de uitlaat bij de bak en de afdekplaat aan de voorzijde van de bak.
Verder nog op de planning:
- ontsteking en klepspeling controleren
- wiellagerscontroleren
- koppelingscilinder controleren
- stuurhuis?