Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4713
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

za aug 09, 2014 21:22

OK, einde van de middag weer even zitten puzzelen met de wielen.

Setje van 8mm spacers geregeld, wielen er weer op....maar lopen nog steeds aan. :x De oude 5mm spacers er weer op (die er al 3 jaar op zitten) en loopt exact 't zelfde aan. Auto weer omhoog en even kijken wat en waar het aan loopt. Zit het probleem toch echt in de dikte van de Dunlop-remklauw. Er zitten 2 uitstulpingen op waar de velg aan loopt.
De klauw raakt nét de balanceer loodjes en ook nét de binnenkant van de velg.
Afbeelding

Hier zie je bovenaan en onderaan waar 't aanloopt:
Afbeelding

Het is dus echt maar millimeterwerk. De velg draait wel gewoon vrij rond, maar je hoort 'm soms héél lichtjes schuren. Is het een optie om dan maar even de remklauw een stukje af te slijpen?

Ik heb tevens de conische moeren gepast. Nu ik de 5mm spacer er op heb, kom ik uit op 5 1/2 winding tot de moer vast zit. Is dat voldoende of moet er dan toch langere draad op? Op de achteras heb ik nog 7-en-een-beetje winding tot hij vast zit.
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

RE: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo aug 10, 2014 09:48

Waarom geen slaglood aan de binnenzijde?

Slijpen aan een remtang lijkt mij niet de oplossing!

gr Jan

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4713
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo dec 21, 2014 17:54

De laatste tijd niet heel veel aan de Giulia gedaan, al heb ik wel een lijstje voor komende winter:

- vervangen inlaatrubbers
- vervangen slang van kachel naar inlaatspruitstuk (die met die bocht in)
- vervangen remlichtschakelaar

Gelukkig zit dit allemaal dicht bij elkaar, dus maak er gewoon 1 grote klus van. De inlaatrubbers, pakkingen en remschakelaar heb ik al binnen. De kachelslang heb ik al via Alfaholics, die leveren hem in precies de goede bocht. (vorig eigenaar heeft gewone slang zonder bocht gemonteerd, begint daarom te scheuren) Lijkt me wel een leuke klus voor de kerstdagen.

Ondertussen vanochtend door een vriend geschoten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hij wilde eigenlijk wat filmmateriaal van de GTA.en de Giulia schieten in Petrolicious-stijl, maar de microfoon ging bij de eerste shot al stuk omdat hij van de volgauto flikkerde. :oops:
Zodoende heeft hij alleen even wat fotootjes geschoten. Jammer eigenlijk, want wat bewegende beelden met geluid had ik ook wel gaaf gevonden.
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4713
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo jan 11, 2015 18:05

Gisteren een start gemaakt met de klusjes die ik eigenlijk al veel te lang aan het uitstellen was. :lol:

Begonnen met eerst de boel te demonteren, zodat ik straks de inlaatrubbers kan vervangen, maar gelijk ook een paar andere dingen in die hoek van de motorruimte kan uitvoeren.

Afbeelding
Afbeelding

Ook getracht de remlichtschakelaar eens schoon te maken en op te schuren, in de hoop dat dit voldoende was om de boel weer aan het branden te krijgen. Helaas werkte dit niet, dus denk toch dat ik de schakelaar moet gaan vervangen. Ook de oliedrukmeter wiebelde wat onlogisch de laatste tijd, dus denk ook dat het tijd wordt om de sensor te vervangen. En gelukkig zit die ook aan die kant van de motorruimte, dus vervang die ook maar gelijk.
Een nieuwe remlichtschakelaar ligt al klaar, maar heb 'm nog niet vervangen. De oude zat behoorlijk vast, maar heb nog niet écht moeite gedaan om hem los te krijgen. (omdat ik geen tijd meer had) Zijn er bepaalde tips en trucs om hem los te krijgen?

Afbeelding
Afbeelding


En last but not least vervang ik de koelslang van de kachel naar het inlaatspruitstuk. (die onder 't chassisnummer door het schutbord komt) Daar zit normaal een bocht in gevormd, maar doordat de vorige eigenaar/garagist een rechte slang heeft geplaatst begint hij nu te scheuren. Ik had ergens een fonkelnieuwe slang van Alfaholics liggen, al kan ik 'm nu niet meer vinden doordat ik afgelopen jaar naar een nieuwe stalling verhuisd ben. :lol: Maar weet zeker dat ik 'm nog ergens heb! :x
Heeft iemand wellicht een tekening en/of handleiding om de kachel los te krijgen? in al die jaren heb ik nog nooit aan de kachel hoeven zitten klooien bij één van m'n 105-jes. :oops:
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Melvivio
Full Member
Full Member
Berichten: 319
Lid geworden op: ma jan 03, 2011 19:39
Locatie: Heeze (Ehv)

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo jan 11, 2015 19:41

Mooie voortgang hoor! En mooie foto's heeft die vriend genomen!! Knappe Giulia!
~.:Fantastico Nero 819B Mica & Canna di Fucile Metalic 1980 Alfa Romeo GTV6 3.0 24v:.~

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4713
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

ma jan 19, 2015 14:06

Weer een stapje verder:

de draden van het remcircuit even doorverbonden en de boel ging inderdaad branden. Schakelaar was dus stuk...
Die zat overigens behoorlijk vast, met ook nog een bijna nooit gebruikte sleutelmaat! (24) Maar een nieuwe schakelaar geplaatst en de boel functioneert weer naar behoren.
Afbeelding

Daarna de oliedruksensor vervangen. Maar bij het losdraaien van het lipje (moet verdraaid worden omdat startmotor in de weg zat bij het aansluiten), brak de schroefdraad over. Voor mijn gevoel zette ik niet veel kracht, maar zag dat de draad hol was. Deze week dus even een nieuwe bestellen. :-(
Afbeelding
Afbeelding

Dan het inlaatspruitstuk, waar bleek dat de carbrubbers echt allemaal haarscheurtjes hadden. Ze zaten er volgens mij ook al een flink tijdje gemonteerd, want 2 moeren waren flink geoxideerd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu merkte ik ook dat de carbs niet helemaal goed op de luchtfilterbak zitten, alsof er 1 of 2 schroefjes niet goed vast zitten. Daar wil ik even naar kijken voordat ik de boel monteer. (al moet ik ook eerst een nieuwe oliedruksensor regelen)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4713
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

za jan 31, 2015 23:21

Nieuwe oliedrukschakelaar en watertemp-sensor zitten er nu ook op, maar moet nog op wat spulletjes (2 carb-studs, moertjes, benzinefilter) wachten voordat ik de carburateurs etc weer ga monteren. Zodoende me vanavond maar even bezig gehouden met de kachel. De kachelslang op 't inlaatspruitstuk begon haar te scheuren omdat er een niet-voorgevormde slang was gebruikt.

Het was wel even flink manouvreren om de kachel los te krijgen. Zowel lichamelijk als met de kachel zelf. :-) Het was de eerste keer dat ik de/een kachel er uit ging halen, dus moest soms even zoeken hoe de boel gemonteerd zat. Dat kostte natuurlijk flink wat tijd en gesodemieter.
Eerst de ventilator los gehaald, dat ging nog redelijk makkelijk, daarna de rest van de kachel laten zakken. Dat was een grotere uitdaging vanwege de plaatsing van de boutjes. Eenmaal alles los merkte ik dat de oude slang al een keer gedeeltelijk vervangen was. Het stuk dat door de kachel gaat was nog de originele 50 jaar oude slang met dito slangklem, maar het naar buiten tredende deel was met een zelf bedachte manier vervangen d.m.v. een koppelstuk en een stuk universele slang.

Ik heb de boel nu naast de auto liggen, hebben de oude slangklem er ook al af, maar krijg de slang er zelf nog niet af. Zit echt múúrvast! Wel de kraan al even open gedraaid, die is van binnen flink geoxideerd. Ook de ventilator zelf zat wel nog los, maar er zal veel rotzooi onder in de bak bij de ventilator-as.
Ik heb zoals gezegd dus echt nul ervaring met die dingen, dus geen idee waar ik op moet letten. Het enige dat ik weet is dat de kachel het niet meer deed terwijl wel het oranje lampje in de klokkenwinkel ging branden als ik 'm aan zette.

Is er niet iemand met een mooie technische tekening van een kachel (oud type)? Ik hoop maar dat ik 'm nog op de zelfde manier in elkaar krijg! :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4713
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

di feb 03, 2015 15:52

Gisteravond de kachel eens even uit elkaar gehaald en goed schoon gemaakt. Was duidelijk dat er al héél lang niks aan gedaan was! De originele slang was nog deels origineel en door de vorige eigenaar halverwege afgesneden en d.m.v. een koppelstuk ververst. Het oudste stuk zat nog in de kachel was zo dermate oud dat het bijna afbrokkelde toen ik de tang er op klemde.
De kachelkraan zelf was duidelijk het membraan al eens vervangen, maar de rest was helemaal blauw van de oxidatie. Vandaag is al een nieuw exemplaar bezorgd, dus die komt er deze week ook op. Ook alle schuifjes, kabels en scharniertjes zaten helemaal onder het stof/gruis, dus ook hier eens goed met ontvetter, staalborstel en tandenborstel de boel schoon gemaakt.
Gezien er al lang niks meer aan de kachel was gedaan, leek het me geen slecht idee om de radiator eens door en specialist te laten spoelen. Er zit hier eentje in de buurt van mijn werk, had de kachel toevallig achterin de kofferbak liggen en had net een half uurtje vrij. Ben het dus meteen even langs
gaan brengen zodat hij nog voor 't weekend hopelijk klaar is.
Ondertussen kan ik verder met de ventilator. Bij de radiatorboer even wat spanning er op gezet en hij gaf helaas geen teken van leven. Voordat ik een nieuw motortje ga bestellen haal ik de boel eerst eens ff uit elkaar, wellicht met wat nieuwe borstels is het al gepiept.

Voor:
Afbeelding
Afbeelding

Na:
Afbeelding


Kachelkraantje:
Afbeelding

De oude, deels vervangen slang + de nieuwe slang (Alfaholics)
Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4713
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do feb 05, 2015 10:55

Radiator is klaar, was 4 tientjes kwijt. Kan ik die dit weekend er weer in gaan bouwen.

Aanjager/elektromotor is helaas een ander verhaal. Had 'm uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, kon aanvankelijk niks vinden waardoor hij stuk zou moeten zijn, echter heb ik bij 't laatste stukje demontage een koperen draadje bij de koolborstels over getrokken. :x
Gisteren eens wat gaan rondbellen om de aanjager weg te brengen voor revisie, maar dat viel best tegen. Er zit 1 bedrijfje hier in de stad die het kan, toevallig naast de radiatorboer. Die rekende echter al €120,- om te diagnosticeren waar het probleem lag (1,5u x €75,-), dus totale revisie ging makkelijk over de 200,- kosten. :shock: Een nieuwe motor incl ventilator kost echter minder! Heb al even met Alfaholics gebeld, die hadden 'm compleet voor €135,-, echter komt daar nog 20GBP verzenden bij. Ook nog even met Henk Prins gebeld, die had een aanjager te koop wist ik, maar stond alleen als aanjager geadverteerd. Maar volgens Henk was hij wel degelijk compleet met bovendeel/ventilator. Door de redelijk dure pond en verzendkosten is Prins dus een flink stuk goedkoper, dus ga ik 'm denk ik daar maar bestelen. (of heeft iemand anders nog een goed adres voor een nieuwe?)
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 831
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do feb 05, 2015 11:00

http://www.alfa-romeo-onderdelen.nl/ind ... &Itemid=71" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4713
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do feb 05, 2015 12:41

Is helaas de verkeerde, oud type 105 heeft een totaal ander type aanjager.

Deze is 't: http://www.alfaholics.com/2015/01/heate ... st-series/" onclick="window.open(this.href);return false;
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do feb 05, 2015 14:22

http://www.alfa-service.com/product_inf ... sion-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

deze dacht ik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
jan1300
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2156
Lid geworden op: di mar 25, 2008 14:01

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

do feb 05, 2015 17:57

http://www.alfa-romeo-onderdelen.nl/ind ... 71&lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
Ciao

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4713
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo feb 08, 2015 22:00

Thanks, zijn beide bruikbare links. Heb Goos v P dit weekend even en mailtje gestuurd om te vragen of hij 'm op voorraad heeft.

Vandaag nog wat aan de afwerking gedaan, daarna begonnen met de boel weer op te bouwen.
Eerst bij de oliedruksensor nog een nieuw voetje op de kabel gezet, die dreigde namelijk bijna af te breken. Ook heb ik nog besloten om de grote lang van de waterpomp naar achteren toe (die vlak voor 't schutbord vertakt naar kachel en inlaatspruitstuk) te vervangen. Verder nog wat vet en rotzooi weg gepoetst waar ik makkelijk bij kwam, het benzinefilter uit elkaar gehaald en schoon gemaakt plus nieuw filter erin.
Vervolgens carburateurs schoon gemaakt, nieuwe studs en pakkingen er op en alles weer in elkaar gezet.

Volgend weekend is de montage van de kachel aan de beurt, dan hoop ik ook de aanjager/ventilator te hebben en heb ik alles compleet om ook daar weer alles te monteren.
Ondertussen heb ik al even naar de radio gekeken omdat ik daar nu makkelijk bij kwam vanwege de ontbrekende kachel. Die doet dus al een hele tijd niks, evenals de aansteker het niet meer doet. Ik zag dat de spanning van de radio naar de aansteker loopt, dus lijkt het me dat er een probleem zit in de spanning/voeding naar de radio toe. Ik ben echter niet zo electronisch aangelegd, laat staan dat ik er onderwijs in heb gehad. :-) Kan iemand me helpen/tippen hoe dit aan te pakken of waar wellicht het probleem kan zitten?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
boessie
Member
Member
Berichten: 216
Lid geworden op: zo okt 27, 2013 21:49
Locatie: Overpelt, B
Contacteer: Facebook

Re: Veloce's 1e serie Giulia Super

zo feb 08, 2015 23:57

Heb je de zekeringen al gecontroleerd ?
Anders proberen de draad te volgen en kijken waar die op aangesloten is en of daar spanning op staat.

Gunther

Terug naar “Projecten”