Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: 33 1.7 QV '87 Kleine updates

do mar 24, 2011 19:51

Goed bezig GJ,bijna genieten dus ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

Re: RE: 33 1.7 QV '87 Kleine updates

do mar 24, 2011 20:06

Nou, we zijn weer wat dagen verder, en het volgende is nu gebeurd:

- Distributieriemen vervangen
- V-snaar vervangen
- Spanrollen vervangen
- Motorolie vervangen (Kroon Emperol 10W40)
- Versnellingsbakolie vervangen (Kroon Gearlube GL-5)
- Brandstoffilter vervangen
- Bougies vervangen (Golden Lodge)
- Oliefilter vervangen
- Waterpomp vervangen

Verder heb ik er weer originele distributiekappen op, en heb ik alvast de K&N filters helemaal netjes gemaakt en gespoten zodat die er van de zomer ook op kunnen.

Hij gaat dit weekend of aankomende maandag/dinsdag voor de APK, we gaan zien wat daar uit komt.
En wat plaatjes:

De veerpootbrug (moet nog een ander kleurtje krijgen, ben er alleen nog niet uit welke, en hij zit er los op, kijken of het past maar het zekeringskastje moet wat naar beneden)
Afbeelding

De strak gemaakte K&N filters
Afbeelding

Maat van me kwam met dit gevaarte mn 33 halen :D
Afbeelding[/img]
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: 33 1.7 QV '87 In de afrondings-fase

wo mar 30, 2011 22:54

Ik heb vanavond de auto naar huis gereden op groene platen (+/- 10km). Dat was echt super :D Er zit nog geen apk op, de puntjes staan hier onder. Het reed echt heerlijk direct, alleen wel veel lawaai binnen, wegens het missen van de bitumen, daar moeten maar eens wat bitumen-matten komen.

Wat moet er voor de apk gebeuren (en overige):

- Normaal licht werkt niet, er zit geen verschil tussen stadslicht en normaal licht
- De claxon werkt niet, erg vreemd.. het relais klikt wel, er staat ook spanning op, en de claxon zelf werkt ook
- De gordels passen niet in de gordelsloten van de Recaro stoelen (te smal), dus die moet ik even omzetten
- Wanneer knipperlichten aangaan, worden de achterlichten iets zwakker
- Heb maar 1x achteruitrijlicht (is dit normaal?) Moet even kijken of er ook een fitting aan de linkerkant zit
- Mistachterlicht werkt niet (of zit er niet op)
- Benzinemeter en temperatuurmeter werken beide niet
- Tankdopslot is dolgedraaid
- Stuur staat echt enorm scheef (even demonteren en rechtzetten dus)

Verder werkt alles zoals het hoort, remmen zijn lekker gangbaar, motortje draait super rustig stationair en het is echt starten en lopen, startmotor hoeft nog geen halve slag te maken :D Als hij warm is blijft ie wel op +/- 1100 toeren lopen, maar misschien moet alles nog even loslopen.

Wanneer ik rijd bij constante toeren stoot hij heel erg lichtjes, kan dit komen omdat er nog geen vacuüm slang tussen de carbs zitten? Ook zit er geen slangetje aan het onstekings-vacuümpotje (of hoe je dat ook noemt), waar hoort deze heen te lopen?

Sowieso moet de koelvloeistof nog weer vervangen worden, en het systeem gereinigd worden, daar zat wat rommel in.

Dat was het tot zover weer, nu in de avonden lekker knutselen en dan maar eens serieus voor de apk laten gaan.

Gr. Geert-Jan
Laatst gewijzigd door Geert-Jan op do apr 07, 2011 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6706
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: 33 1.7 QV '87 In de afrondings-fase

wo mar 30, 2011 22:57

Klinkt erg goed Geert-Jan, succes met de laatste loodjes!
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Xceed '19

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: 33 1.7 QV '87 In de afrondings-fase

wo mar 30, 2011 23:37

IWanneer knipperlichten aangaan, worden de achterlichten iets zwakker
- Heb maar 1x achteruitrijlicht (is dit normaal?) Moet even kijken of er ook een fitting aan de linkerkant zit
- Mistachterlicht werkt niet (of zit er niet op)

Wanneer ik rijd bij constante toeren stoot hij heel erg lichtjes, kan dit komen omdat er nog geen vacuüm slang tussen de carbs zitten? Ook zit er geen slangetje aan het onstekings-vacuümpotje (of hoe je dat ook noemt), waar hoort deze heen te lopen?
Knipperlichten icm achterlichten, waarschijnlijk slechte aarding van de achterlichten, 1 achteruitrijlicht, ja dit is normaal :) , als iemand mij daar attent op maakt zeg ik altijd, o, toch nog 1? Ze horen het allebei te doen (ik heb alleen Sud ervaring), een flinke tik tegen het achterlicht of wat frunniken met het lampje helpt meestal, dit was al bij mijn 1e Sud toen die pas 4 jaar oud was. Mistachterlicht, bij de laatst APK bleek dit opeens te werken! Mag je toch alleen gebruiken bij een zicht van minder dan 50 meter, heb ik in mijn leven pas een paar keer meegemaakt.
De vacuumslang op de verdeler hoort erop te zitten, ook zonder vacuumvervroeging loopt de motor prima zij het minder zuinig maar dan moet de aansluiting op de carburateur wel afgedopt zijn, anders trekt die valse lucht dus te arm mengsel.
Dat groen achterop die transporter ziet er wel chique uit, zeker in het hedendaagse verkeer valt dat zeker op! Mijn Sud was ook groen metallic in een vorig leven en dat trok ook de aandacht ondanks dat er in die tijd, begin jaren 2000 ook Opels en andere auto´s in die kleur waren, vreemd genoeg zie je die nooit meer.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: 33 1.7 QV '87 In de afrondings-fase

do mar 31, 2011 10:06

Hoi Bert,

Ik ben verre van een electra-wonder, dus hierbij wat vraagjes dan:

Moeten beide achterlichten geaard worden? Alleen aan de rechterkant heb ik een aarding.
De vacuumslang op de verdeler hoort erop te zitten, ook zonder vacuumvervroeging loopt de motor prima zij het minder zuinig maar dan moet de aansluiting op de carburateur wel afgedopt zijn, anders trekt die valse lucht dus te arm mengsel.
Bedoel je met verdeler dat onstekingsvacuumpotje? Deze nippels op de foto moet ik dus afdoppen (of een slang er tussen zetten)
Afbeelding

Het kleurtje is absoluut apart te noemen, en ben ik ook erg blij mee! :D

Gr. GJ
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: 33 1.7 QV '87 De eerste meters...

do mar 31, 2011 11:31

valt reuze mee toch, top man!

en 1 achteruitrijlicht is toch normaal bij een 33?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: 33 1.7 QV '87 In de afrondings-fase

do mar 31, 2011 15:40

Bedoel je met verdeler dat onstekingsvacuumpotje? Deze nippels op de foto moet ik dus afdoppen (of een slang er tussen zetten)
Afbeelding
Nee deze nippels zitten vóór de gaskleppen in het inlaattraject dus daar is nog geen vacuum. Vanaf deze aansluitingen horen twee slangen naar een wit verdeelblokje midden onder/ achter het luchtfilterhuis te lopen. Op dit witte blokje hoort ook een slang te zitten die naar de olievulbuis loopt. Daarnaast zitten er 4 dunne slangjes aan het blokje die naar een 4 aansluitingen op de voet van de carburateurs lopen, voor elke cilinder één. Dit geheel vormt de carterventilatie. Het is wel belangrijk dat je dit in orde maakt of afdopt want de motor kan nu wel ongefilterde lucht aanzuigen via deze openingen.

De vacuumaansluiting voor de verdeler is veel kleiner (6mm slangetje denk ik) en zit op de linker carburateur. Deze moet ook onderop zitten want hij zit na de gasklep, dus waar het motorvacuum heerst.

Bij mijn 33 type 2 was er maar één bolletje aanwezig voor de achteruitrijverlichting. De fitting is er wel gewoon dus een bolletje erbij steken en je hebt twee achteruitrijlichten.

De massa kun je het beste voor beide achterlichten apart aanleggen. Het belangrijkste is dat er goed contact is met de carrosserie, dus een goede kabel, goede stekkerverbinding en blank metaal eronder.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: 33 1.7 QV '87 De eerste meters...

do mar 31, 2011 17:18

Hoi Huib,

Bedankt voor de duidelijke uitleg zeg! Hier kan ik wel wat mee.

Dat nippeltje van onstekingsvacuum is idd zo'n 6mm, en die moet dus naar de linkercarb (onderop). Zou ik zelf van Samco luchtslangen ook wat kunnen fabriceren ipv dat blokje, aangezien ik er van uit ga dat ik die niet meer kan krijgen (en heb 'm er ook niet bij).

Gr. GJ
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: 33 1.7 QV '87 De eerste meters...

do mar 31, 2011 20:16

Dat nippeltje van onstekingsvacuum is idd zo'n 6mm, en die moet dus naar de linkercarb (onderop).
Dat is correct, de cilinder links achter (dichts bij de bestuurder) heeft de carburateur een extra pijpje, bij elke cilinder zit een pijpje dat is voor afstellen maar die ene heeft dus een extra pijpje voor de vacuumvervroeging. Echter in het slangetje naar het doosje op de verdeler hoort ook een 1-richtings klep, dat is een busje met een pijltje erop dat daar de carb moet wijzen, die ergens halverwege de slang komt. Deze dempt namelijk de pulsen die er zijn omdat je maar vacuum aftapt van 1 cilinder, zonder dit is er kans dat de vacuumvervroeging op de verdeler een klapperend of tikkend geluid gaat maken.
En wat betreft de carterontluchting, alsje de spullen niet hebt moet je de 2 grotere aansluitingen op het inlaatgedeelte bovenaan afdoppen en ook de 4 kleine pijpjes die aan de binnenkant van de carburateurs onderaan op het spruitstuk zitten, bij elke cilinder eentje, als je die nu niet afgedopt hebt trek ie daar valse lucht en is het mengsel te arm. Op de olievulpijp steek je dan een slang die ergens onder de auto uitblaast, ook wordt daar wel eens een filtertje opgezet. De oliedampen komen dan in het milieu terecht in plaats van door de motor verbrand te worden maar heeft verder geen nadelen of voordelen, zodra je de spullen hebt kun je het dan netjes maken.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: 33 1.7 QV '87 De eerste meters...

do mar 31, 2011 21:35

Duidelijk Bert! Dat word dus nog een leuke puzzel, omdat ik geen van alle omschreven onderdelen (slangen/1 richtingsklep) heb :P Eens zien wat we daar mee kunnen!
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: 33 1.7 QV '87 De eerste meters...

do mar 31, 2011 23:39

Op de olievulpijp steek je dan een slang die ergens onder de auto uitblaast, ook wordt daar wel eens een filtertje opgezet. De oliedampen komen dan in het milieu terecht in plaats van door de motor verbrand te worden maar heeft verder geen nadelen of voordelen, zodra je de spullen hebt kun je het dan netjes maken.
Prima oplossing (zit ook wel zoiets, maar dan blazend in een fles met gaatjes bovenaan op een auto van mij)..... maar met een beetje pech gaat de apk keurmeester er over vallen.... open carter ventilatie mag schijnbaar niet. Heb me er niet in verdiept verder, want in geval van nood [lees steekproef] kan ik het ter plekke aansluiten. Houdt daar dus rekening mee. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: 33 1.7 QV '87 De eerste meters...

vr apr 01, 2011 11:34

Net even wezen knutselen, en de claxon doet het weer :D Ook werken beide koplampen weer op volle sterkte. Nu de rest nog :P
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: 33 1.7 QV '87 De eerste meters...

vr apr 01, 2011 16:34

maar met een beetje pech gaat de apk keurmeester er over vallen.... open carter ventilatie mag schijnbaar niet. Heb me er niet in verdiept verder, want in geval van nood [lees steekproef] kan ik het ter plekke aansluiten. Houdt daar dus rekening mee. ;)
Ik laat het gewoon aangesloten, er is geen enkel nadeel aan en het idee is zelfs dat het vermogenswinst oplevert als je vacuum hebt in je carter de zuigerveren blijven in hun groef onderin zitten, ik heb er hier en daar wat over gelezen maar precies weet ik het niet meer, misschien een topic starten in technische vragen.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
Geert-Jan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 993
Lid geworden op: di aug 28, 2007 10:56

RE: 33 1.7 QV '87 De eerste meters...

vr apr 01, 2011 17:16

Iemand een idee waar/hoe ik aan zo'n blokje kan komen met 1-zijdige klep? De slangen zijn wel pas te maken. Trouwens, op de olievulpijp zit een nippel van ong. 12mm diameter gok ik, daar moet ik dan eigenlijk een slang aan sluiten en die onder de auto laten uitlopen?

Trouwens, klopt het dat de oliedop gewoon "los" zit? Hoort dit niet enigszins geklemt te worden?

Heb trouwens ook gemerkt dat mn fan niet aanslaat, hij stond op den duur op 100 graden, toen toch maar motor uit gedaan :P

Maar de claxon en koplampen werken gelukkig weer naar behoren :D

Gr. GJ
Ex: 145 1.4TS '98, 155 2.5 V6 '93
Nu: 33 1.7 QV '87

Beheerder www.Alfa33Club.nl

Terug naar “Projecten”